f1 2013 nurburgring webber loose tyre

Μπορεί η Formula 1 να έχει ανεβάσει σε κορυφαία στάνταρ τα επίπεδα της ασφάλειας, αν και κάποιες κινήσεις στα τελευταία Grands Prix ήταν επικίνδυνες, όμως χώρος για βελτίωση πάντοτε υπάρχει. Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους στους αγώνες για οδηγούς, κριτές και θεατές, είναι οι τροχοί του μονοθεσίου. Σε περίπτωση ατυχήματος, είναι πιθανό κάποιοι από αυτούς να ελευθερωθούν και να υπάρξουν μοιραία αποτελέσματα, όπως στη Monza το 2000 ή στον αγώνα της F2 το 2009, όπου έχασε τη ζωή του ο Henry Surtees. Και στις δυο περιπτώσεις, ένας τροχός προκάλεσε το θανάσιμο τραυματισμό.

Τα τελευταία δέκα χρόνια, οι τροχοί συνδέονται με ειδικά συρματόσχοινα στο μονοθέσιο, αποτρέποντας τους από το να εκτοξεύονται σε περίπτωση ατυχήματος. Όμως, σε ορισμένες περιπτώσεις που οι δυνάμεις είναι πολύ μεγάλες, σε ένα γρήγορο pit-stop ή όταν η γωνία πρόσκρουσης είναι περίεργη, μπορεί να αποκολληθούν. Το επόμενο βήμα που σχεδιάζει η FIA, σε συνεργασία με το Αμερικανικό Oscar Nelson Group, είναι ένα σύστημα που θα απελευθερώνει τον αέρα από το ελαστικό όταν αυτό φεύγει από το αυτοκίνητο, επιβραδύνοντας το στη συνέχεια, όταν θα αγγίζει για πρώτη φορά το έδαφος.

Το σύστημα βρίσκεται ακόμη σε εμβρυικό στάδιο ανάπτυξης, με βασικό μέλημα την πλήρη αξιοπιστία, αφού ένα απρογραμμάτιστο ξεφούσκωμα ενός τροχού που εξακολουθεί να συνδέεται με το μονοθέσιο, θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολύ επικίνδυνο ατύχημα.

Ο σχεδιασμός θα χρησιμοποιεί αισθητήρες γύρω από το αυτοκίνητο, που θα προμηθεύουν με δεδομένα την ECU και ένα κατάλληλο λογισμικό που θα αναλύει αν όλοι οι τροχοί συνδέονται με αυτό. Η αύξηση του βάρους αναμένεται μικρή, αφού μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ήδη υπάρχουσα ECU, ενώ θα χρειαστούν λίγες βαλβίδες, υπεύθυνες για την απελευθέρωση του αέρα, όταν θα χρειαστεί.

Αυτή τη στιγμή, το πρότζεκτ θα αξιολογήσει την ενέργεια που χάνεται με το ξεφούσκωτο ελαστικό και συνέχιση των εργασιών θα υπάρξει, μόνο αν τα πλεονεκτήματα υπερτερούν του κόστους, με το σύστημα να χρησιμοποιείται και σε άλλες open-wheel κατηγορίες υπό τη σκέπη της FIA.

[Photo Copyrights: Srdjan Suki/AP]