F1 Grand Prix of Italy

Η δέκατη τρίτη στάση του πρωταθλήματος της Formula 1 λαμβάνει χώρα σε μια ακόμη ιστορική πίστα, στο ναό της ταχύτητας, τη Monza. Η έδρα των tifosi βρίσκεται κοντά στην πόλη του Μιλάνου και αποτελεί σημαντικότατο κομμάτι της ιστορίας του σπορ, από το πρώτο κιόλας πρωτάθλημα, το μακρινό 1950.

Όπως είναι φυσικό, η χάραξή της έχει αλλάξει πάμπολλες φορές μέσα σε αυτά τα 65 χρόνια. Άλλες φορές εξελισσόταν μαζί με τους αγώνες και τα αυτοκίνητα και άλλες έπρεπε να ληφθούν μέτρα για να γίνει πιο ασφαλής, αφού οι μεγάλες ταχύτητες που επιτυγχάνονται εκεί, ανεβάζουν κατακόρυφα τον κίνδυνο. Έτσι, η αρχική χάραξη των 10 χιλιομέτρων, η μετέπειτα διαδρομή Florio, καθώς και το περίφημο οβάλ κομμάτι, αποτελούν πλέον παρελθόν.

dsc00191

Οι πιο πρόσφατες αλλαγές έγιναν το 2000, όταν το διπλό σικέιν στην αρχή του γύρου, αντικαταστάθηκε από ένα μοναδικό, αντίθετης φοράς (δεξιά-αριστερά), το οποίο χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα. Έπειτα από διάφορες διορθωτικές κινήσεις και στη Variante della Roggia, το 2007 αφαιρέθηκαν οι αμμοπαγίδες γύρω από τα σικέιν, με την άσφαλτο να παίρνει τη θέση τους. Τακτική που ακολουθήθηκε και φέτος, στην περίφημη Parabolica, χωρίς να αποσπά θετικά σχόλια από τους θεατές.

Οι μόλις οκτώ στροφές που συναντώνται στα 5.793 μέτρα ενός γύρου, κάνουν το στήσιμο των μονοθεσίων απλό, από πλευράς αεροδυναμικής. Στόχος είναι η μέγιστη δυνατή τελική ταχύτητα (V-Max) και η προστασία των πίσω ελαστικών, τα οποία ταλαιπωρούνται από τις συνεχείς επιταχύνσεις. Αυτό, θα είναι ακόμη πιο έντονο φέτος, εξαιτίας της μεγαλύτερης ροπής των υβριδικών turbo κινητήρων.

Άλλος ένας τομέας που θα παίξει μεγάλο ρόλο στο Grand Prix του 2014, είναι η κατανάλωση καυσίμου. Με βάση τα νέα όρια που θεσπίστηκαν, κι αν δεν υπάρξει κάποιο σωτήριο αυτοκίνητο ασφαλείας, οι πιλότοι θα δυσκολευτούν να τερματίσουν χωρίς να κάνουν εξοικονόμηση στα καύσιμα. Αυτό θα δώσει ένα ακόμη πλεονέκτημα στο PU της Mercedes και ειδικά στη Williams FW36, που δείχνει έως τώρα να έχει την καλύτερη κατανάλωση από όλα τα μονοθέσια του grid.

Χωρίς τίτλο

Grands Prix: 63

Πολυνίκης οδηγός: 5 Michael Schumacher

Πολυνίκης ομάδα: 18 Ferrari

Ταχύτερος γύρος: 1:21.046 R.Barrichello, Ferrari (2004)

Στα 63 Grands Prix που έχουν διεξαχθεί στο πάρκο της Monza, έχουμε δει πολλά ρεκόρ ταχύτητας και μερικές από τις πιο εκπληκτικές στιγμές στην ιστορία του σπορ. Ίσως ο πιο χαρακτηριστικός, να είναι ο επικός αγώνας του 1971, όταν 70cm χώρισαν το νικητή από το δεύτερο και μόλις 0,61 του δευτερολέπτου τους πρώτους 5 πιλότους!

Από πλευράς νικών, στους οδηγούς το ρεκόρ κρατάει ο Michael Schumacher με 5 καρό σημαίες, όλες με την ομάδα της Ferrari, η οποία έχει με διαφορά τις περισσότερες (18 στον αριθμό) από κάθε άλλο κατασκευαστή. Από τους εν ενεργεία οδηγούς, ο Sebastian Vettel έχει 3, σε μια πίστα που πήρε την πρώτη του νίκη στη Formula 1 το 2008, και ακολουθεί ο Fernando Alonso με 2.

Έτος Νικητής Ομάδα-Κινητήρας Pole Position Ομάδα-Κινητήρας
2013 S.Vettel Red Bull-Renault S.Vettel Red Bull-Renault
2012 L.Hamilton McLaren-Mercedes L.Hamilton McLaren-Mercedes
2011 S.Vettel Red Bull-Renault S.Vettel Red Bull-Renault
2010 F.Alonso Ferrari F.Alonso Ferrari
2009 R.Barrichello Brawn-Mercedes L.Hamilton McLaren-Mercedes
2008 S.Vettel Toro Rosso-Ferrari S.Vettel Toro Rosso-Ferrari
2007 F.Alonso McLaren-Mercedes F.Alonso McLaren-Mercedes
2006 M.Schumacher Ferrari K.Raikkonen McLaren-Mercedes

Στα του DRS και παρότι η φύση της πίστας ευνοεί τα προσπεράσματα, θα εξακολουθήσουμε και φέτος να έχουμε δυο ζώνες. Η πρώτη από αυτές θα ξεκινά λίγο πριν τα μισά της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού, με σημείο ανίχνευσης τη στροφή Parabolica, ενώ η δεύτερη θα βρίσκεται ανάμεσα στη δεύτερη Lesmo και τη Variante Ascari, με την ανίχνευση να πραγματοποιείται πριν τη δεύτερη Lesmo.

Η Monza είναι και ο εντός έδρας του αποκλειστικού προμηθευτή ελαστικών της Formula 1, Pirelli. Οι Ιταλοί θα έχουν στην ευχέρεια των ομάδων τις δυο σκληρότερες γόμες της γκάμας τους, δηλαδή τη μέση (λευκό χρώμα) και τη σκληρή (πορτοκαλί χρώμα). Σε αυτή την απόφαση σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι υψηλές διαμήκεις δυνάμεις που δέχονται τα ελαστικά σε επιτάχυνση και φρενάρισμα, καθώς και οι -συνήθως- υψηλές θερμοκρασίες. Η νικητήρια στρατηγική τα τελευταία χρόνια είναι αυτή του ενός pit-stop, πράγμα που σημαίνει πως οι πιλότοι θα πρέπει να προφυλάξουν το σετ μέσης γόμας με το οποίο θα ξεκινήσουν τον αγώνα. Πράγμα που απαιτεί απέριττο οδηγικό στυλ, αφού εξαιτίας της χαμηλής κάθετης δύναμης, τα ελαστικά παρέχουν την απαραίτητη μηχανική πρόσφυση που θα φέρει τα μονοθέσια γύρω από τις στροφές.

Με βάση τις τελικές ταχύτητες που έχουμε δει φέτος, που κατά μέσο όρο είναι 20-30 km/h υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι, δεν είναι λίγοι εκείνοι που προβλέπουν τελικές πάνω από 370 km/h στις ευθείες της Monza. Στο autoblog.gr είχαμε αναφέρει ως πιθανό μέγιστο νούμερο το 360 (με DRS και slipstream), κάτι που επιβεβαιώνουν και οι προσομοιώσεις της Force India. Γιατί όμως αναμένεται αυτό; Ο Andy Green μας βοηθά να καταλάβουμε:

Οι κανονισμοί μας έχουν στερήσει περίπου 10 τοις εκατό σε κάθετη δύναμη, μειώνοντας την οπισθέλκουσα στο ίδιο ποσό. Αλλά αυτό αναφέρεται σε πίστες όπου θα τρέξουμε με μέγιστη κάθετη δύναμη. Αν πάμε στη Monza, τότε συγκρινόμαστε με αυτοκίνητα που στο παρελθόν έτρεχαν με ελάχιστη κάθετη δύναμη ούτως ή άλλως. Έτσι, η διαφορά δεν θα είναι τόσο μεγάλη.

Το πρόγραμμα του Grand Prix:

Διαδικασία Ημέρα Ώρα Ελλάδος
Ελεύθερες δοκιμές 1 Παρασκευή 11:00
Ελεύθερες δοκιμές 2 Παρασκευή 15:00
Ελεύθερες δοκιμές 3 Σάββατο 12:00
Κατατακτήριες Σάββατο 15:00
Αγώνας Κυριακή 15:00

[Photo Copyrights: Getty Images]