Διυλιστήριο Ελευσίνας 2

Στα πλαίσια της παγκόσμιας συνεργασίας της Ford με την BP, αλλά και του λανσαρίσματος στην Ελλάδα του καυσίμου BP Ultimate Diesel, είχαμε την ευκαιρία και την τύχη να παραβρεθούμε στα διυλιστήρια της ΕΛ.ΠΕ. (Ελληνικά Πετρέλαια). Κατά την διάρκεια της ημερίδας μεταφερθήκαμε στις εγκαταστάσεις της ΕΛ.ΠΕ. στην Ασπρόπυργο, όπου πραγματοποιήθηκε η συνέντευξη τύπου, με ομιλητές τους κ.κ. Δρ. Wenzel Strojek, υπεύθυνο της BP Globar Fuels, που ταξίδευσε από το Bochum της Γερμανίας, τον Βαγγέλη Καρβούνη, επικεφαλής της παγκόσμιας εξέλιξης των πετρελαιοκινητήρων της Ford Motors, τον Νίκο Νοταρά, πρόεδρο της Ford Hellas και τον Ιωάννη Ψυχογιό, διευθύνον σύμβουλο της εταιρίας Ελληνικά Καύσιμα, που διαχειρίζεται τα πρατήρια και τα συμφέροντα της BP στην Ελλάδα.


GKF_3237

Μετά τις ιδιαίτερα αναλυτικές και επιμορφωτικές τεχνικές αναλύσεις της τεχνολογίας καυσίμων και κινητήρων diesel της Ford, αλλά και των στρατηγικών της Ελληνικά Καύσιμα και της Ford από τους παραπάνω ομιλητές μεταφερθήκαμε στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων της ΕΛ.ΠΕ. στον Ελευσίνα, όπου έγινε η ξενάγηση του χώρου, αλλά και του κέντρου ελέγχου. Στον τελευταίο πραγματοποιήθηκε μια εκτεταμένη αναβάθμιση, που ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2012, ύψους 1,42 δισ. ευρώ, που αποτελεί τη μεγαλύτερη βιομηχανική επένδυση των τελευταίων ετών στην Ελλάδα αλλά και μια από τις μεγαλύτερες του είδους του στην Ευρώπη, κάνοντας πράξη το στόχο της εταιρίας για Βιώσιμη Ανάπτυξη. Με βάση το ύψος επένδυσης, την πολυπλοκότητα και τη διάρκεια υλοποίησής του, καθώς ξεκίνησε από το 2006, το έργο εντάσσεται στην κατηγορία των “mega projects” και μπορεί να συγκριθεί σε κλίμακα με τα έργα κατασκευής της Αττικής Οδού, του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος και της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου.

CMAX_04

Με το πέρας της αναβάθμισης και της εγκατάστασης τριών κύριων μονάδων, που περιλαμβάνουν την υδρογονοπυρόλυσης υψηλής πίεσης (hydrocracker), την θερμικής πυρόλυσης (flexicocker) και της μονάδας απόσταξης υπό κενό, το διυλιστήριο έχει αυξηθεί η παραγωγή μεσαίων κλασμάτων, που αγγίζει πλέον το 75% και, ιδιαίτερα, ντίζελ με σχεδόν μηδενική περιεκτικότητα σε θείο (ULSD), ενώ ταυτόχρονα και πιο σημαντικό έχει μηδενίσει τη παραγωγής μαζούτ υψηλού θείου. Χαρακτηριστικό είναι ότι η μονάδα flexicocker είναι μόλις η δεύτερη στην Ευρώπη, ενώ παγκοσμίως υπάρχει σε μόνο 6 διυλιστήρια.

CMAX_12

Η παραπάνω επένδυση έχει και σημαντικές θετικές περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις καθώς μειώθηκαν όλες οι εκπομπές ρύπων. Συγκεκριμένα, οι εκπομπές διοξειδίου του θείου (SO2) μειώθηκαν κατά 70,2%, οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου (“NOx”) κατά 11,6% και οι εκπομπές σωματιδίων (PMS) κατά 84,2%, με χαρακτηριστική να είναι η παντελής έλλειψη δυσάρεστης οσμής στις εγκαταστάσεις. Σε αυτές εργάζονται περίπου 500 άτομα ως εργάτες και άλλα περίπου 170 άτομα στο κέντρο ελέγχου και τις διοικητικές θέσεις. H καθημερινή τροφοδοσία του διυλιστηρίου ανέρχεται σε 100.000 βαρέλια, ενώ το 50% της παραγωγής του απευθύνεται στην ελληνική αγορά και το υπόλοιπο εξάγεται, με κύρια χώρα την Τουρκία.

_KP_4402

Μετά την περιήγηση στις εγκαταστάσεις είχαμε την δυνατότητα να οδηγήσουμε ένα μοντέλο από την πετρελαιοκίνητη γκάμα της εταιρίας, που περιλαμβάνει τα Fiesta, B-Max, C-Max, S-Max, Focus, Mondeo και Kuga. Αυτά ήταν εφοδιασμένα με τον 1.6 και 2.0 Ford Duratorq TDCi πετρελαιοκινητήρα και σκοπός ήταν ο διαγωνισμός οικονομίας σε μια προκαθορισμένη διαδρομή 97 χλμ., με συγκεκριμένη ώρα άφιξης. Αφετηρία ήταν τα διυλιστήρια της Ελευσίνας και τερματισμός το Σχίνο Κορινθίας, όπου τα 55 χλμ. ήταν στον αυτοκινητόδρομο και τα υπόλοιπα σε αστικό και επαρχιακό δίκτυο, με τις ταχύτητες που κινηθήκαμε να είναι μη ρεαλιστικές και εφικτές. Τα αυτοκίνητα ήταν εφοδιασμένα με ειδική ηλεκτρονική συσκευή iTrack, η οποία θα είναι διαθέσιμη στους επόμενους 4-5 μήνες προαιρετικά, με κύρια εφαρμογή σε fleet cars. Αυτή, εκτός από τον εντοπισμό της θέσης, είχε την δυνατότητα live ένδειξης της κατανάλωσης του αυτοκινήτου στο smartphone μέσω ειδικής ιστοσελίδας (και μελλοντικά εφαρμογής). Σκοπός ήταν να καταναλώσουμε όσο το δυνατόν μικρότερη ποσότητα καυσίμου, με τον νικητή να αναδεικνύεται το πλήρωμα με τη καλύτερη ποσοστιαία διαφορά από την εργοστασιακή τιμή. Εγώ, μαζί με τον Δημήτρη Κοσκινά οδηγήσαμε ένα C-Max, όπου όμως η τεχνολογία μας πρόδωσε καθώς η ένδειξη στο τέλος της διαδρομής ήταν εξαιρετικά λανθασμένη, δείχνοντας 220% παραπάνω από την εργοστασιακή, κάτι που αυτόματα μας έθεσε εκτός συναγωνισμού.

10799593_10152621597713311_1770503770_n

Το trip computer του αυτοκινήτου, όμως, έγραψε 3,8 λίτρα/100 χλμ., με την εργοστασιακή τιμή της μέσης μικτής κατανάλωσης να αγγίζει τα 4,5 λίτρα/100 χλμ, ενώ για την ιστορία το πλήρωμα που κέρδισε είχε 5% χαμηλότερη κατανάλωση από την εργοστασιακή.

Diesel_1.6litre

Τα αυτοκίνητα, όπως καταλαβαίνεις, ήταν εφοδιασμένα με ΒΡ Ultimate Diesel, και σε σύγκριση με το κοινό Diesel, αυτό έχει αυξημένο αριθμό κετανίων και είναι ειδικά σχεδιασμένο για να προσφέρει περισσότερη ισχύ στον κινητήρα, λόγω καλύτερης καύσης. Επίσης, η καλύτερη καύση, μπορεί να μειώσει τη στάθμη θορύβου λειτουργίας του κινητήρα, ενώ ακόμα παρέχει 5 φορές μεγαλύτερη καθαριστική δύναμη και έτσι βοηθά στη διατήρηση της καλής κατάστασης του κινητήρα διατηρώντας τα μπεκ έγχυσης πάντοτε καθαρά κάτι που προσφέρει μέγιστη απόδοση και μακροζωία στον κινητήρα.

CMAX_01

Τέλος, χάρη στη βελτιωμένη καύση, το BP Ultimate Diesel προσφέρει έως και 42 επιπλέον χιλιόμετρα ανά γέμισμα, με σύγκριση με ένα τυπικό επιβατικό όχημα με πετρελαιοκινητήρα, ενώ μειώνει και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά την οδήγηση.