370z-performance-synchro-rev-control.jpg.ximg.l_full_m.smart

Οι δημοσιογράφοι του ειδικού τύπου, πρόσφατα ανακάλυψαν έναν καινούριο λόγο για να γκρινιάζουν. Μέχρι τώρα, υπήρχε το κλισέ της “αναλογικής” οδήγησης. Κάποιοι –εγώ δεν είμαι ένας από αυτούς και το έχω δηλώσει– καταφέρονταν εναντίον των κατασκευαστών επειδή οι τελευταίοι γύρισαν την πλάτη τους στα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων. Χωρίς να τους ενδιαφέρει ότι το 90% της αγοράς sports cars επιλέγει με τα χρήματα του αυτόματα κιβώτια, εξεγείρονταν για το γεγονός ότι το Χ αυτοκίνητο επιδόσεων δεν είναι διαθέσιμο με μηχανικό κιβώτιο. Και εμένα με εκνευρίζει το γεγονός ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής σε ορισμένα αυτοκίνητα, αλλά έως έναν βαθμό κατανοώ τους λόγους που οδηγούν σε αυτή την απόφαση και στην τελική, προτιμώ να κρίνω την ποιότητα του κιβωτίου και όχι να θεωρώ εκ προοιμίου ότι ένα αυτόματο κιβώτιο είναι κακό.

Υπάρχουν όμως κατασκευαστές που προσφέρουν χειροκίνητο κιβώτιο. Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις, το εν λόγω μηχανικό κιβώτιο είναι αρκετά καλό – τουλάχιστον σε βαθμό που να μην δικαιολογεί γκρίνια. Δεν γίνεται όμως να μην υπάρχουν παράπονα. Κάτι έπρεπε να βρεθεί. Με έκπληξη μου λοιπόν, διαπίστωσα τι βρέθηκε. Στο video με το review της BMW M2, ο κατά τα άλλα συμπαθής Jason Camissa, ανέφερε ως μειονέκτημα την ύπαρξη του συστήματος rev-matching. Για να είμαστε όλοι στην ίδια σελίδα, τα rev-matching συστήματα, χρησιμοποιούν διάφορους αισθητήρες –στο πεντάλ του συμπλέκτη, τον επιλογέα ταχυτήτων κλπ– για να “δώσουν” στροφές στον κινητήρα ενώ το πεντάλ του συμπλέκτη είναι πατημένο και πριν ο οδηγός επιλέξει την προηγούμενη ταχύτητα. Έτσι, όταν ο οδηγός αφήσει το πεντάλ, οι στροφές του κινητήρα έχουν αυξηθεί στον βαθμό που απαιτείται  για την μικρότερη ταχύτητα και έτσι εκτελείται ένα τέλειο, ομαλό κατέβασμα.

2014-Chevrolet-Corvette-Stingray-rev-match

Σύμφωνα με τον Camissa λοιπόν, “η ύπαρξη αυτών των συστημάτων δείχνει μία ουσιαστική έλλειψη κατανόησης των λόγων που κάποιος επιλέγει ένα μηχανικό κιβώτιο. Κάποιος που αγοράζει αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, θέλει να τα κάνει όλα μόνος του και αυτά τα συστήματα, δεν τον αφήνουν”. Ok λέω… μεμονωμένη άποψη. Δεκτή και σεβαστή παρότι διαφωνώ. Μερικές ημέρες αργότερα, “πέφτω” πάνω σε ένα άρθρο του PistonHeads, με τίτλο “Η μεγαλύτερη αποτυχία της Porsche 718 Boxster”. Ενδιαφέρον… σκέφτομαι. Ποια να είναι άραγε; Μάντεψε!

Για να διατηρήσουν όλα τα μοντέρνα αυτοκίνητα επιδόσεων το χειροκίνητο κιβώτιο ως επιλογή, είναι εκνευριστικό το ότι μειώνουν άμεσα την “purist” ελκυστικότητα που διαθέτουν, με την τοποθέτηση ενός συστήματος αυτόματου rev-matching.

Γράφει ο Dan Trent και συνεχίζοντας καταλαβαίνω ότι οι σκέψεις του είναι ακριβώς στο ίδιο κύματος με αυτές του Camissa. Στο μοναδικό πράγμα που συμφωνώ απόλυτα με τους δύο, είναι στο ότι η απενεργοποίηση του “auto-blip” συστήματος, συνδέεται άμεσα με την απενεργοποίηση του συστήματος ευστάθειας του αυτοκινήτου. Η ενεργοποίηση-απενεργοποίηση του συστήματος αυτόματου rev-matching θα μπορούσε άνετα να γίνεται με ένα κουμπί. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να γίνεται μέσω κάποιου υπο-μενού. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάποιον λόγο που να αναγκάζει τους κατασκευαστές να το συνδέουν με ένα σύστημα ασφάλειας. Όμως!

Πρώτα απ’ όλα, διαφωνώ με την επιλεκτική αυτή λογική. Δεν γίνεται να γκρινιάζεις για την απώλεια της “purist ελκυστικότητας” και ταυτόχρονα, να γκρινιάζεις που μαζί με το auto-blip απενεργοποιείται το ESP. Purist ελκυστικότητα δεν ήθελες κύριε; Δεδομένου ότι μιλάμε για ένα σύγχρονο αυτοκίνητο, δεν γίνεται ποιο “purist” από την οδήγηση χωρίς τον “μπαμπούλα” που ονομάζεται ESP! Δεν γίνεται να “θέλεις να τα κάνεις όλα μόνος σου” αλλά να διαμαρτύρεσαι όταν τίθεται εκτός λειτουργίας ένα εξ ορισμού παρεμβατικό σύστημα! Όπως και να έχει όμως, δεν είναι αυτή η δική μου ένσταση.

zoom

Το ESP είναι το “δίχτυ ασφαλείας” του οδηγού, δεν πρέπει να απενεργοποιείται και δεν πρέπει να συνδέεται άρρηκτα με ένα ασήμαντο σύστημα όπως το auto-blip. Γιατί όμως είναι κακό ένα σύστημα αυτόματου rev-matching; Επειδή αυτός που θα επιλέξει να αγοράσει ένα αυτοκίνητο με μηχανικό κιβώτιο θέλει να έχει τον απόλυτο έλεγχο, χωρίς ηλεκτρονικές “νταντάδες” ή δεκανίκια; Πόσοι οδηγοί χειροκίνητων sports cars κάνουν σε τακτική βάση rev-matching; Δεν αναφέρομαι μόνο στις φορές που είναι στην πίστα, αλλά σε κάθε διαδρομή, όσο μικρή ή “καθημερινή” κι αν είναι. Να το πάω ένα βήμα παραπέρα; Πόσοι οδηγοί χειροκίνητων sports cars έχουν τελειοποιήσει την τεχνική “μύτη-τακούνι”; Εγώ προσπαθώ εδώ και καιρό –σε ασφαλές πάντα περιβάλλον– αλλά ακόμη δεν την έχω τελειοποιήσει. Δεν έχω φτάσει καν στο σημείο να πω ότι είμαι καλός. Η τεχνική είναι δύσκολη και σε πολλούς ανθρώπους, η κίνηση μοιάζει αφύσικη. Γιατί λοιπόν να μην δώσεις την δυνατότητα σε κάποιον που είτε δεν θέλει να προσπαθήσει καν, είτε προσπαθεί αλλά δεν είναι αρκετά καλός –για οποιονδήποτε λόγο και υπάρχουν πολλοί δυνητικοί λόγοι– να εκτελεί τέλεια κατεβάσματα κάθε φορά; Επειδή εσύ είσαι καλός; Μήπως πρέπει να σταματήσουμε να είμαστε ελιτιστές; Γιατί αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, η ύπαρξη και μόνο ενός auto-blip συστήματος είναι η επιτομή του ελιτιστικού προβλήματος.

2017 Chevrolet Camaro ZL1

Εν κατακλείδι, θα πω αυτό που έλεγα και στην συζήτηση περί κιβωτίων. Δεν έχω κανένα πρόβλημα με την τεχνολογία. Έχω πρόβλημα με την έλλειψη επιλογής. Καλά κάνουν οι Porsche, GM, Nissan, BMW και όποιος άλλος προσφέρει ένα τέτοιο σύστημα. Βοηθάει πολύ τον μέσο οδηγό. Βοηθάει ακόμα και τον προηγμένο οδηγό. Το μοναδικό του μειονέκτημα, είναι ότι αποσπά ένα μικρό ποσοστό της “εμπλοκής” – engagement εις την Αγγλικήν. Με δεδομένο ότι αυτό αποζητά ένα μέρος του κοινού των χειροκίνητων κιβωτίων, η Porsche και η BMW έκαναν το πολύ σοβαρό λάθος να κάνουν αυτό το σύστημα έμμεσα υποχρεωτικό. Εταιρίες όπως η Chevrolet και η Nissan μας έδειξαν ότι η ενεργοποίηση-απενεργοποίηση ενός συστήματος auto-blip μπορεί να γίνει πάρα πολύ εύκολα, με ένα κουμπί. Μέχρι και η ίδια η Porsche, τοποθέτησε ένα κουμπί “Sport” στην κεντρική κονσόλα της Cayman GT4 για τον έλεγχο του συστήματος! Χωρίς να εξαρτάται από το ESP ή οποιοδήποτε άλλο. Γιατί λοιπόν αγαπητές Porsche και BMW δεν ακολουθήσατε αυτόν τον δρόμο; Γιατί έπρεπε να χαράξετε τον δικό σας και ενώ το κάνετε αυτό, να δυσαρεστήσετε μέρος των οπαδών σας; Γιατί μας αφαιρείτε το δικαίωμα της επιλογής ή συνδέετε αυτή την επιλογή με ένα σύστημα ασφαλείας; Εκεί είναι το πρόβλημα μου και όχι με την ύπαρξη και μόνο του αυτόματου rev-matching.