elon-musk-tesla-model-s

Με πολλά ερωτηματικά αντιμετωπίζεται το Master Plan, που ανακοινώθηκε το βράδυ της Τετάρτης από τον CEO της Tesla, Elon Musk.

Αναλυτές και επενδυτές της Wall Street, θεωρούν πως είναι πολύ προκλητικές οι δηλώσεις του Νοτιοαφρικανού, ενώ κριτικάρουν το γεγονός ότι δεν έκανε καμία αναφορά για κάποια σαφή στρατηγική με σκοπό την αύξηση των κερδών της εταιρείας, αφήνοντας πολλά πράγματα μετέωρα.

Έτσι, άφησαν πολλές αιχμές για το ότι ο Musk “έγραψε αρμοδίως” τους μετόχους της εταιρείας του. Ο Dave Sullivan, διευθυντής ανάλυσης προϊόντων της AutoPacific, αναφέρει χαρακτηριστικά:

Το κύριο πράγμα που έλειπε, ήταν η δέσμευση προς τους μετόχους, ότι [η εταιρεία] έγινε ή θα γίνει [κάποια στιγμή] κερδοφόρα[…] Όταν έχεις μετόχους, έχεις μια υποχρέωση απέναντί τους. Δεν υπήρξε καμία συζήτηση στο πώς [η εταιρεία] θα γίνει κερδοφόρα.

Ίσως αυτός ήταν και ο λόγος που την επομένη από την ανακοίνωση του Master Plan, η μετοχή της Tesla Motors Inc. έπεσε κατά 3,5%, στα $220,5, παραμένοντας ωστόσο σε καλά επίπεδα, αν αναλογιστούμε ότι πριν ένα μήνα και κάτι βρισκόταν κάτω από τα $200 ανά κομμάτι.

Το Master Plan που ανακοίνωσε ο Musk, μέσω των social media, είναι ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο επέκτασης της παραγωγής σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων, από SUV’s, σε μέσα μαζικής μεταφοράς, ακόμη και φορτηγά. Και όπως είδες, δεν είναι μόνο αυτό, αλλά και το γεγονός ότι όλα αυτά θα έχουν πλήρως αυτόνομη οδήγηση, με δυνατότητα ακόμη και κλήσης από το smartphone, κάτι που σίγουρα θα αλλάξει εντελώς τα δεδομένα στις αγοραίες μεταφορές, αλλά και που ακόμη πιο σίγουρα είναι κάπως μακριά.

Σημαντική αίσθηση προκαλεί η κριτική που άσκησε ο Efraim Levy, αναλυτής της Standard & Poors, λέγοντας χαρακτηριστικά:

Ενώ πιστεύουμε πως το νέο Master Plan της Tesla μπορεί μακροπρόθεσμα να χτίσει μια τεχνολογική αυτοκρατορία, βραχυπρόθεσμα θα δημιουργήσει μια τρύπα στην ρευστότητα του χρήματος. Το νέο σχέδιο του Musk, αλλάζει επενδυτικό τομέα, από μια εταιρεία που ηγείται στην τεχνολογία της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία εστιάζει στην μαζική αγορά με βιώσιμο κέρδος, μετατρέπεται τώρα σε μια εταιρεία που θα συνεχίσει να ‘’αραιώνει’’ την αξία του επενδυτικού κεφαλαίου των μετόχων της.

Αν απογοητεύεσαι, όμως, υπάρχουν και κάποιοι που βλέπουν θετικά τις κινήσεις του δυνατού άντρα της Tesla. Τέτοια είναι και η περίπτωση του αναλυτή της Morgan Stanley, Adam Jonas, που πιστεύει πως η ανακοίνωση του Master Plan, δεν αλλάζει τις βλέψεις του και θεωρεί πως η μετοχή θα σκαρφαλώσει στα $245. Αυτός αναγνωρίζει το γεγονός πως η Tesla έχει την δυνατότητα εξεύρεσης των μεγάλων κεφαλαίων που χρειάζεται για να πραγματοποιήσει τα σχέδιά της, καθώς έχει αποδείξει πως πείθει τους επενδυτές της για την εγκυρότητα των τεχνολογικών φιλοδοξιών της.

Υπάρχουν ακόμη βέβαια, πολλά αναπάντητα ερωτήματα του Master Plan, όπως το πώς θα καταφέρει μέσα σε δύο χρόνια από τώρα, να 5-πλασιάσει την παραγωγή των οχημάτων, όπως υποσχέθηκε ο Musk. Αυτό μάλιστα είναι και μια από τις αδυναμίες της εταιρείας, που έχει ένα ‘’θεματάκι’’ με τα χρονοδιαγράμματα, ενώ εγείρονται νομικά ερωτήματα γύρω από την διάθεση των αυτοκινήτων, τα οποία πουλάει χωρίς ενδιάμεσους αντιπροσώπους, κάτι που όμως είναι παράνομο σε ορισμένες Πολιτείες. Δεν πείθει σε αυτό το κομμάτι, έχοντας μάλιστα ήδη απολέσει τους στόχους για παράδοση 80.000-90.000 οχημάτων για το 2016. Αναμένουμε βέβαια την ανακοίνωση για το 2ο τρίμηνο του έτους.

Βάλε σε όλα αυτά και τους προβληματισμούς που έχει δημιουργήσει το θανατηφόρο ατύχημα με τον AutoPilot, και έτσι είναι φανερό ότι η Tesla έχει μπροστά της έναν πραγματικό… στίβο μάχης να περάσει, για να καταφέρει να πείσει τους μετόχους της να την στηρίξουν στα σχέδιά της, που αν μη τι άλλο έχουν σκοπό να αλλάξουν, όχι ένα κομμάτι της αυτοκίνησης, αλλά τον κόσμο ολόκληρο! Μήπως δεν έκανε το ίδιο και εκείνος ο “τρελός” επιστήμονας που η εταιρεία φέρει το όνομά του; Σίγουρα σε αυτόν χρωστάμε τον 21ο αιώνα. Λες τώρα, αυτό το όνομα να συνεχίσει να αλλάζει τον κόσμο με τον ίδιο ραγδαίο ρυθμό; Ίδωμεν. Ο χρόνος θα το δείξει και θα τα κρίνει όλα.