trump-11

Η εκλογή του Donald Trump έχει δημιουργήσει αρκετό σκεπτικισμό σε πολλούς και για πολλούς λόγους. Ένας από αυτούς είναι και οι εξαγγελίες του μελλοντικού πλανητάρχη για υπαναχώρηση από τη συνθήκη του Παρισιού καθώς και ότι “το concept της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη είναι κατασκευασμένο για να πλήξει την αμερικανική ανταγωνιστικότητα“.

Έτσι λοιπόν θα μπορούσε να περιμένει κανείς πρωτοβουλίες όπως τα ZEV (Zero Emission Vehicle ή όχημα μηδενικών ρύπων) από την Καλιφόρνια και άλλες 9 πολιτείες θα καταργηθούν, κάτι που με τη σειρά του αναμένεται να πλήξει εταιρίες που διαφημίζουν την οικολογική τους ταυτότητα όπως η Tesla.

Ο Elon Musk όμως, με πρόσφατες δηλώσεις του προς του μετόχους της εταιρίας, όχι μόνο δεν πιστεύει πως κάτι τέτοιο θα είναι επιζήμιο για την Tesla, αλλά θεωρεί πως είναι πολύ πιθανό να την ωφελήσει.

Για να γίνει κατανοητό τι εννοεί ο Musk, πρέπει να δούμε τι ακριβώς λέει η εν λόγω πρωτοβουλία. Με απλά λόγια, κάθε αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να πουλάει συγκεκριμένο αριθμό αυτοκινήτων με μηδενικούς ρύπους, ο οποίος μεταφράζεται σε credits. Αν μια αυτοκινητοβιομηχανία δεν πιάσει τον απαιτούμενο αριθμό credits, θα πρέπει να “αγοράζει” τη διαφορά από εταιρίες που έχουν πλεόνασμα.

Ως τώρα η Tesla παρουσιάζει σημαντικό πλεόνασμα σε πωλήσεις ZEV, το οποίο της επέφερε 139 εκατομμύρια δολάρια στο τρίτο τρίμηνο του 2016 μέσω πωλήσεων credits. Οπότε πως είναι δυνατόν η κατάργηση του ZEV να την ωφελήσει;

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Musk, αυτό έχει να κάνει με το στήσιμο του προγράμματος, το οποίο είναι λανθασμένο και ενώ η Tesla έχει μονίμως πλεόνασμα στις πωλήσεις ZEV, τις περισσότερες φορές δεν μπορεί να το εκμεταλλευτεί. Με πιο απλά λόγια, η παραγωγή ενός ηλεκτρικού οχήματος υπερ-πριμοδοτείται σε credits με αποτέλεσμα ο κάθε κατασκευαστής τελικά να έχει πλεονέκτημα στο κόστος παραγωγής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου έναντι της Tesla.

Κατά τον Musk το πρόγραμμα θα αποτύχει, αφού ουσιαστικά δεν εφαρμόζεται ως τώρα και οι απαιτήσεις του είναι πολύ χαμηλές. Μάλιστα, χαρακτηρίζει τέτοιες πρωτοβουλίες κατά κύριο λόγο ζημιογόνες για την εταιρία του, αν τελικά δεν υπάρχει ουσιαστική πίεση για υιοθέτηση πιο αυστηρών κανονισμών από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Βέβαια δεν πρέπει να παραβλέπουμε πως μέσω της πρωτοβουλίας η Tesla έχει ένα έξτρα εισόδημα, όσο μικρό και να είναι αυτό κατά περιόδους.

Στο τέλος αναφέρει πως δεν είναι υπέρ της κατάργησης του αλλά θα πρέπει να υπάρξουν κίνητρα για την παραγωγή περισσότερων “πράσινων” οχημάτων από όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε να επιταχυνθεί η μετάβαση σε πιο οικολογικούς τρόπους μετακίνησης.

Στις σχετικές ειδήσεις, το αφεντικό της Honda, Takahiro Hachigo, δήλωσε πως η εταιρία του βρίσκεται σε στάση αναμονής για το ποιο θα είναι το μέλλον των εργοστασίων της στο Μεξικό. Βλέπεις ο Trump έχει δηλώσει πως θα καταργήσει την συμφωνία ελεύθερου εμπορίου των Η.Π.Α με το Μεξικό, θέτοντας φόρο εισαγωγής 35% στα οχήματα που κατασκευάζονται στο Μεξικό.

Ο Hachigo είπε πως η Honda αναμένει να δει ποιες θα είναι οι πολιτικές που θα ακολουθήσει ο Trump όταν καθίσει στο Οβάλ Γραφείο, και μετά θα πράξει αναλόγως, αλλά όπως είπε, δεν μπορούν να κάνουν ξαφνικές αλλαγές στη παραγωγή της. Η Honda έχει δύο εργοστάσια στο Μεξικό, με το πρώτο να παράγει 63.000 CR-V ετησίως και το άλλο 200.000 Fit/Jazz και HR-V.