Είδαμε πριν μερικές μέρες, έναν κάτοχο VW, ονόματι Joe Mayer, να επιστρέφει το αυτοκίνητο στην αντιπροσωπεία εντελώς “κανιβαλισμένο”, στο πλαίσιο της επαναγοράς των αυτοκινήτων που εμπλέκονται στο Dieselgate από την VW.

Επειδή λοιπόν το θέμα πήρε διαστάσεις και μάλιστα τα παρόμοια περιστατικά ήταν αρκετά, έπρεπε να υπάρξει μια επίσημη απάντηση, για το αν οι κάτοχοι έχουν ή όχι το δικαίωμα να επιστρέφουν τα αυτοκίνητα στην αντιπροσωπεία, εφόσον πρώτα έχουν αφαιρέσει διάφορα ανταλλακτικά από πάνω τους και εάν σε δεύτερη φάση η VW μπορεί να αρνηθεί να παραλάβει ένα τέτοιο αυτοκίνητο (όπως και έκανε στην περίπτωση του Joe Meyer).

Σε όλο αυτό υπήρχε ένα κενό, γιατί στη συμφωνία επαναγοράς δεν υπήρχαν πολλές λεπτομέρειες για τη διαδικασία παρά μόνο μια αναφορά στην κατάσταση του προς επιστροφή αυτοκινήτου, που έλεγε αυτό να είναι απλά “λειτουργικό”. Η λέξη αυτή όμως, μπορεί να αποδοθεί με πολλές διαφορετικές έννοιες από τον καθένα και έτσι έγινε πλέον επιτακτική μια διασαφήνιση επί του θέματος.

Η VW λοιπόν, κατέφυγε στα δικαστήρια, με τον δικηγόρο της, Robert Giuffra, να αναφέρει πως αρκετοί ιδιοκτήτες επιστρέφουν τα αυτοκίνητα, στο πλαίσιο του συμβιβασμού, έχοντας όπως πρώτα αφαιρέσει από πάνω τους σκοπίμως διάφορα τμήματα και ανταλλακτικά. Μάλιστα, αναφερόμενος στον Joe Meyer, τόνισε ότι ο εν λόγω ιδιοκτήτης, είχε αφαιρέσει ανταλλακτικά αξίας περίπου $15.000! Έτσι ο Giuffra ζήτησε από το δικαστήριο να μην γίνονται αποδεκτά για αποζημίωση αυτοκίνητα, από τα οποία οι ιδιοκτήτες έχουν αφαιρέσει σκοπίμως διάφορα ανταλλακτικά.

Μετά από όλα αυτά τα γεγονότα, ο Charles Breyer, Δικαστής του Περιφερειακού δικαστηρίου των ΗΠΑ, απευθυνόμενος προς τους καταναλωτές της VW, θέλησε να επαναλάβει πως στο πλαίσιο της συμφωνίας η VW θα δέχεται τα αυτοκίνητα πίσω στην κατάσταση που αυτά ήταν όταν οδηγούνταν στον δρόμο, και όχι εκείνα από τα οποία έχουν αφαιρεθεί σκοπίμως ανταλλακτικά. Μάλιστα, τόνισε πως αυτό είναι για αρχή μια προειδοποίηση προς τους κατόχους, κάτι που σημαίνει πως αν το “φαινόμενο” συνεχίσει, τότε η VW ίσως κινηθεί και νομικά εναντίον τέτοιων περιπτώσεων.

Από την άλλη, ο Jonathan Cohen, δικηγόρος της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου, δήλωσε πως με τη σειρά του ο εν λόγω Οργανισμός τάσσεται “απολύτως κατά της κακής τη πίστη συμπεριφοράς από τέτοιους καταναλωτές”, θέλησε όμως να σημειώσει πως δεν μπορεί η VW να αρνείται την επαναγορά αυτοκινήτων, βασιζόμενη στην εξωτερική εμφάνιση του αυτοκινήτου. Με αυτό τον τρόπο υπογράμμισε πως η φυσιολογική φθορά χρήσης είναι αποδεκτή, κάτι που έγινε δεκτό και από τον Δικαστή Breyer, ο οποίος είπε με τη σειρά του, πως αν χρειαστεί μπορεί να γίνουν οι ενέργειες ώστε αυτό να επισημοποιηθεί και έτσι να διασφαλιστεί η αποζημίωση των καταναλωτών.

Σημείωση: Ως “κανιβαλισμός” αναφέρεται η διαδικασία κατά την οποία ένα λειτουργικό ανταλλακτικό, που χρησιμοποιείται ήδη σε κάποιο σύστημα, αφαιρείται από αυτό για να χρησιμοποιηθεί κάπου αλλού.