Το 2001 η Saab ήταν ακόμα ζωντανή και στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης παρουσίασε ένα εντυπωσιακό πρωτότυπο που είχε πολλές πιθανότητες να περάσει στην παραγωγή. Το πρωτότυπο ήρθε ένα χρόνο μετά, αφότου η Saab πουλήθηκε από την GM στην ολλανδική Spyker και έδειχνε την σχεδιαστική γραμμή που θα είχαν όλα τα νέα Saab.

Το 9X concept ήταν ένα αυτοκίνητο “transformer” αφού ήταν ένα coupe αυτοκίνητο, που μπορούσε εύκολα να μετατραπεί σε cabrio, σε wagon ή σε pick up. Σύμφωνα με την Σουηδική εταιρεία το 9X αναφέρονταν ως “το τεσσάρων διαστάσεων σπορ αυτοκίνητο που αγνοεί τους κανόνες στην αυτοκινητοβιομηχανία“.

Η οροφή του 9X αποτελούνταν από δύο γυάλινα πάνελ τα οποία μπορούσαν να αφαιρεθούν και να μετατρέψουν το 2+2 coupe σε roadster χωρίς να χρειάζεται να αφήσουν τα πάνελ στο σπίτι αφού υπήρχε ειδικός χώρος αποθήκευσης στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων μπορούσε εύκολα να μετατραπεί σε ένα πρακτικό shooting brake με χώρο αποσκευών 600 λίτρων. Όταν χρησιμοποιούνταν τα πίσω καθίσματα ο χώρος αποσκευών ήταν 230 λίτρα.

Το 9X μπορούσε να μετατραπεί και ως pick up αφού διέθετε επεκτάσιμο χώρο φόρτωσης με συρόμενο δάπεδο από το 9-5 Sportwagon. Οι μόνιμες ράγες οροφής που βρίσκονταν στο αμάξωμα και χώριζε την γυάλινη οροφή και έδινε την απαραίτητη δομική ακεραιότητα στο αμάξωμα, δεδομένου ότι συνδέονταν με τα B-pillars χωρίς την ανάγκη για επιπλέον ενισχύσεις στην οροφή.

Ο κινητήρας του πρωτότυπου ήταν ένας V6 3,0 λίτρων με 300 άλογα και 410 Nm ροπής που έδιναν πολύ καλές επιδόσεις τονίζοντας τον σπορ χαρακτήρα του αυτοκίνητου. Τα 0-100 τα έκανε σε 5,9 δευτερόλεπτα και είχε τελική ταχύτητα ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 250 χλμ/ ώρα. Παρά το πολύπλοκο αμάξωμα και την χρήση τετρακίνησης το βάρος του αμαξώματος ήταν 1,330 κιλά.

Σύμφωνα με πληροφορίες δύο εβδομάδες μετά την παρουσίαση του στην έκθεση της Φρανκφούρτης, η Saab σχεδίαζε να περάσει στην παραγωγή το συγκεκριμένο πρωτότυπο το οποίο σκόπευε να το περάσει αυτούσιο στην παραγωγή όσον αφορά την εμφάνιση. Η ιστορία της εταιρείας είναι γνωστή που κατέληξε σε λουκέτο. Στις 3 Σεπτεμβρίου 2012 η Saab πουλήθηκε στην κινέζικη εταιρεία NEVS με την προμήθεια των ανταλλακτικών να την αναλαμβάνει η Saab Parts. Τελικά το 2014 η παραγωγή σταμάτησε οριστικά και το 9X δεν πέρασε ποτέ στην παραγωγή.

  • Μάνος Μαμαλάκης

    καθόλου ξεχασμένο το θυμάμαι καλά, ήταν όντως εντυπωσιακό! κρίμα για την κατάληξη της Saab…

  • a_f_a

    ήταν πολύ καλό.

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Θυμάμαι και το ωραίο 9-3Χ concept του 2002… http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/saab_9-3x_concept_3.jpg