Το internet of things στην αυτοκίνηση λέγεται αυτόνομη οδήγηση. Βέβαια ο όρος αυτόνομη είναι παρεξηγήσιμος αφού στην περίπτωσή μας μπορεί να περιλαμβάνει απλά προειδοποιήσεις. Χαρακτηριστικά η προειδοποίηση για παρέκκλιση από την λωρίδα θεωρείται αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 0. Η πραγματικά αυτόνομη οδήγηση ξεκινάει από το επίπεδο 3 και πάνω, όπου ο οδηγός θα μπορεί να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι. Ακόμη και η Tesla που θεωρείται πρωτοπόρος στο θέμα της αυτόνομης οδήγησης, δεν έχει καταφέρει να παρουσιάσει ένα σύστημα που να είναι πραγματικά επιπέδου 3, αν και επιμένει να το διαφημίζει σαν να ήταν κάτι τέτοιο.

Η PSA που κατά καιρούς έχει παρουσιάσει αρκετές καινοτομίες, ακολουθεί μια πολύ πιο συγκρατημένη στάση θέλοντας να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο και ποιοτικό πακέτο αυτόνομης οδήγησης λαμβάνοντας υπόψιν πολλούς παράγοντες πέραν του να προχωράει μόνο του το αυτοκίνητο. Για το επίπεδο 3 ο Διεθνής Οργανισμός Τυποποίησης ορίζει πως οι κατασκευαστές πρέπει να αποδείξουν πως η πιθανότητα τεχνικής αστοχίας δεν ξεπερνά την μια στο ένα εκατομμύριο. Οι Ford και Volvo αποφάσισαν πως δεν θα ασχοληθούν με το επίπεδο 3, θεωρώντας το ενδεχομένως πολύ χαμηλών προσδοκιών για να μπορέσουν να πουλήσουν και να τιμολογήσουν ανάλογα, ένα αυτόνομο όχημα. Η PSA όμως προτιμά να δοκιμάσει το επίπεδο 3 καθώς είναι πιο εύκολο να αναπτυχθεί ένα όχημα επιπέδου 3 και η εμπειρία που θα αποκτήσει θα την βοηθήσει να πατήσει σε στέρεες βάσεις για πιο εξελιγμένα συστήματα.

Από το 2018 η ναυαρχίδα του group, DS Automobiles θα προσφέρει αυτονομία επιπέδου 2 που πέρα από το adaptive cruise control θα προσφέρει και αυτόματο παρκάρισμα, αλλά το πιο εντυπωσιακό θα είναι το “connected pilot” σύστημα που θα παρακολουθεί την θέση του οχήματος σε σχέση με τα άλλα. Δεν θα μπορεί να παρέμβει αλλά θα είναι ένα σύστημα που θα παίξει ρόλο-κλειδί για τις επόμενες εξελίξεις, που θα έρθουν το 2020. Το 2020 όπως προανέφερα θα εισαχθεί το επίπεδο 3, με την γαλλικότατη επωνυμία “σοφέρ” και θα επιτρέπει τον οδηγό να πάρει τα χέρια από το τιμόνι, αφήνοντας την οδήγηση στον αυτόματο πιλότο, αλλά μόνο για οδήγηση στην εθνική ή σε μποτιλιάρισμα. Οι δοκιμές έχουν ξεκινήσει και τα 20 πρωτότυπα έχουν διανύσει ήδη 125.000 χλμ σε ευρωπαϊκούς δρόμους.

Η αρχιτεκτονική του συστήματος αυτόνομης οδήγησης της PSA λαμβάνει σοβαρά υπόψιν τα θέματα ασφαλείας, έχει πρωτόκολλα που εξασφαλίζουν την προστασία δεδομένων και αποτρέπουν τις κακόβουλες παρεμβάσεις. Επίσης η αρθρωτή τους αρχιτεκτονική επιτρέπει την αναβάθμιση επιμέρους συστημάτων, όπως radar, lidar, μικροεπεξεργαστές και δίνει την δυνατότητα στον χρήστη να κάνει αναβαθμίσεις μόνος του, χωρίς να χρειάζεται να πάει στην αντιπροσωπεία. Επίσης έχει δοθεί μεγάλη προσοχή στα εφεδρικά συστήματα και στα συστήματα επιβεβαίωσης σήματος, που ανιχνεύουν σε πραγματικό χρόνο την ορθή λειτουργία του συστήματος.

Τα τελευταία θα παίξουν σημαίνοντα ρόλο καθώς εκεί παίζεται το πολύ ακριβό παιχνίδι με τις ασφαλιστικές. Η Volvo σε μια κίνηση για να σπάσει ο πάγος του κοινού απέναντι στα αυτόνομα, αποφάσισε να αναλαμβάνει αυτή την πλήρη ευθύνη των αυτόνομων οχημάτων της. Η PSA από την άλλη προωθεί την λύση του “μαύρου κουτιού“, μιας συσκευής που προωθείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Οικονομικών του ΟΗΕ, και όπως καταλαβαίνεις και από το όνομά της, θα είναι ένα καταγραφικό που θα δίνει στους εμπειρογνώμονες τις ακριβείς συνθήκες ενός συμβάντος.

Λεχθέντων όλων αυτών, νομίζω πως η PSA ακολουθεί μια πολύ σοβαρή προσέγγιση στο θέμα των αυτόνομων οχημάτων, όμως η κριτική μου προς τα αυτόνομα είναι…αν αξίζει τελικά όλη αυτή η σπατάλη ή διμιουργούμε για άλλη μια φορά μια λύση για μια ανάγκη που δεν έχουμε;