Πάντα είχαν –και θα έχουν στον αιώνα τον άπαντα- κάτι ιδιαίτερο μοντέλα με τα «φώτα έτσι» (φιξ η συνοδευτική κίνηση πάνω-κάτω του χεριού). Θες οι περισσότερο «καθαρές» σχεδιαστικές γραμμές; Προτιμάς το κρυφτούλι των προβολέων κάτω από το αμάξωμα και το μυστήριο που δημιουργούν;

Όπως και να μιλάνε στην καρδιά σου, τα pop-up φώτα μπήκαν στο ράφι της ιστορίας. Τα ηλεκτρολογικά προβλήματα που έκαναν πολλά αυτοκίνητα να «κλείνουν το μάτι» έπαιξαν σημαντικό ρόλο, αλλά ο αστεροειδής που τα εξαφάνισε ονομάζεται «ασφάλεια πεζών». Εξυπακούεται πως οτιδήποτε ενισχύει την εξασφάλιση σωματικής ακεραιότητας θα πρέπει να εφαρμόζεται ασυζητητί. Όμως, είναι κομματάκι αντιφατικό να κυκλοφορούν SUV των 2 και 2μιση τόνων με μετόπη μαντρότοιχου (Hummer H2 το 2005 που καταργήθηκαν τα pop-ups, Mercedes G-Wagen μέχρι σήμερα) και οι νομοθέτες να βλέπουν ως εγκληματία 2 μικρά τμήματα που εξέχουν από το αμάξωμα, δυνητικά μάλιστα.

End of all, που έλεγε κι ο Καλυβάτσης ως Ευάγγελος Γιαννόπουλος στο Α.Μ.Α.Ν. Πάμε να πήξουμε παρέα στον ρομαντισμό.

1ΒMW 850i

H νέα 8αρα είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακή, όμως ο λατρευτικός χώρος του σκληρού δίσκου είναι κατειλημμένος εδώ και πολλά χρονιά. Συγκεκριμένα, 28. Όταν δηλαδή παρουσιάστηκε η πρώτη 8 Series και έδωσε δουλειά στους γναθοχειρουργούς, καθώς τα σαγόνια του κοινού δεν έλεγαν να μπουν στη θέση τους.

2Chevrolet Corvette C5

O τελευταίος πρόσκοπος. Ο μοναχικός συνοριοφύλακας που βαστάει το πόστο του αγόγγυστα.

H 5η γενιά της Corvette είναι το πιο πρόσφατο μοντέλο που θα βρεις στις αγγελίες μεταχειρισμένων με την συγκεκριμένη τεχνολογία, καθώς είναι το τελευταίο αυτοκίνητο με τα «φώτα έτσι» (δεν τη λατρεύεις τη φράση;) Προσωπική επιλογή η Ζ06 των 5.7 λίτρων και 405 ίππων (δεν ρωτάμε πόσους κυλίνδρους είχε), η οποία έβαλε τη νότα του στριψίματος στο πεντάγραμμο των muscle cars.

3Dodge Charger Daytona

To μυθολογικών διαστάσεων Charger του ’69 διέθετε φώτα που κρύβονταν πίσω από «ρολά», αλλά pop-up δεν τα έλεγες.

Το Charger Daytona της ίδιας χρονιάς, όμως, είναι διαφορετική, πολύ πιο αεροδυναμική και επιτυχημένη αγωνιστικά ιστορία. Ακολούθως και το Plymouth Superbird του 1970. Εξοπλισμένο με τον Super Commando ή τον Hemi 426 των 7.2 λίτρων/375 ίππων και 7 λίτρων/425 ίππων, το Daytona ήταν ικανό για ταχύτητες ύψους 240 χλμ/ώρα και 0-100 σε 5.4” (με τον Hemi κάτω από το γιγαντιαίο καπό).

Σχετικά άσχετο, αλλά για την πώρωση.

4Ferrari F355

Δεν χρειάζονται πολλά λόγια για την ομορφότερη Ferrari (μαζί με την 550 Maranello) των τελευταίων 30 ετών, πριν η αεροδυναμική αναλάβει την διακυβέρνηση της σχεδίασης.

5Fiat X1/9

To Coupe κέρδισε με το 5κυλινδρο σπαθί του το προσωνύμιο «Ferrari του φτωχού», όμως ένα άλλο Fiat έφτασε πιο κοντά στον κυριολεκτικό χαρακτηρισμό.

Από το 1972 έως το 1989, το Χ1/9 υπήρξε ό,τι πλησιέστερο σε οικονομικό Cavallino Rampante. Κεντρομήχανο, πισωκίνητο, διθέσιο, ελαφρύ, ιταλικό και –πάνω από όλα- με αναδιπλούμενα φώτα. Βέβαια, οι 75 ίπποι του 1.300αρη κινητήρα και οι 85 του 1.500αρη δεν προσέγγιζαν ιδιαίτερα στα επίπεδα του Maranello, αλλά για αυτό λέγεται «του φτωχού» κιόλας.

6Honda Accord MY ‘86

Όχι, εντάξει. Πλακίτσα.

7Ηonda NSX

Πέρα από τα σύνορα του χαβαλέ, η 3η γενιά του Accord είναι ένα από τα ελάχιστα σεντάν που κυκλοφόρησαν με αναδιπλούμενους προβολείς. Ωστόσο, το ΝSX είναι ένα, είναι μοναδικό, είναι ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ.

Ρίχνοντας μια ματιά στην παρακάτω φωτογραφία, καταλαβαίνεις ποιο αυτοκίνητο ήταν η έμπνευση για το “New Sports eXperience”.

Και πέτυχε διάνα σε όλους τους στόχους: να αποτελέσει μια αρκετά πιο προσιτή, πολύ πιο αξιόπιστη και απείρως πιο εύχρηστη F355.

8Lotus Esprit

Βρετανικά supercars μπορείς να βρεις αρκετά: Jaguar XJ220, TVR Cerbera Speed12, πιο πρόσφατα Noble M600 και στο εγγύς μέλλον Aston Martin Valkyrie (αυτό είναι hypercar, αλλά μη γινόμαστε μεταλάδες με hard rock/metal/heavy metal/british metal και δεν συμμαζεύεται). Lotus Esprit μόνο μία.

Για την ακρίβεια, αρκετές. Αλλά αυτή που στοιχειώνει όνειρα δεν είναι άλλη από τη διτούρμπινη, την οκτακύλινδρη των 3.5 λίτρων και 350 ίππων, μα –κυρίως- της ανυπέρβλητης «φτερούγας.

9Mazda MX5 MK1

To ήξερες με το που είδες την ονομασία του άρθρου ότι θα το δεις. Πώς θα γινόταν αλλιώς, όταν πρόκειται για το αυτοκίνητο που ανέστησε την κατηγορία των roadsters και μπήκε στο βιβλίο Guinness ως το πιο επιτυχημένο (ακριβό μου) διθέσιο κάμπριο στην ιστορία.

Οι επόμενες γενιές μεγάλωσαν, με την 3η γενιά να είναι η πλέον απομακρυσμένη από τις αρχές του Miata. Η 4η επανήλθε δριμύτερη, αλλά δεν έχουμε την χαρά να την απολαύσουμε στην Ελλάδα (υπάρχει ένα στην Εκάλη που πωλείται, ο Θεός κι η ψυχή του πόσα ζητάει ο έμπορος). Το ΝΑ είναι η πεμπτουσία των βασικών: χαμηλό βάρος (940 κιλά), επαρκής δύναμη (115 ίπποι το 1.6, 130 το 1.8) και η φατσούλα-tribute στα Triumph Spitfire, MG MGB και Austin-Healey Sprite.

10Mazda RX7 FD3

Ένα Mazda ίσον κανένα, ειδικά όταν πρόκειται για μία από τις πιο πωρωτικές φιγούρες της σύγχρονης αυτοκίνησης. «Μανίκας» στην οδήγηση, αλλά και πιο εντυπωσιακό εμφανισιακά ακόμα και σε σύγκριση με Ιταλίδες σοπράνο υπερ-πολλαπλάσιας τιμής.

11Mitsubishi Eclipse

Μπορεί η «Έκλειψη» να έγινε σουξέ στη 2η γενιά της και έπειτα από τον χαμό του The Fast and the Furious, όμως η πρεμιέρα της είναι που κλέβει την σχεδιαστική παράσταση.

Με την 90ιλα να ξεχειλίζει από κάθε πλευρά του αμαξώματος, τα εμπρός φώτα δέχονταν έντονο ανταγωνισμό από τα πίσω ενιαία. Οι έντονες λωρίδες κάτω από τα pop-ups, που σε κάνουν να πιστεύεις ότι είναι οι κανονικοί προβολείς, είναι τα φώτα ομίχλης και τα θέσεως. Προσωπική επιλογή το GS Turbo των 190 ίππων, με τον 4G63 αλλά την κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς. Έτσι, για την βρωμογκαζιά και το torque steer.

12Nissan 180SX

To πισωκίνητο αντίστοιχο του Eclipse. Με τη διαφορά ότι το 180 SX έγινε superstar μέσα από πραγματικούς αγώνες, κυρίως (τι κυρίως δηλαδή, πες μου αν έχεις δει 180αρι σε διαφορετική αγωνιστική πόζα από «γυρισμένο») drift. Εξυπακούεται ότι για εργοστασιακό 1.8 turbo με 170 ίππους, ο ευρών αμειφθήσεται.

13Οpel GT (το ορίτζιναλ)

Από τις πιο εκκεντρικές παρουσίες της λίστας, καθώς τα φώτα του αναδιπλώνονταν προς το πλάι. Σπάνια παρουσίαζε βλάβη, καθώς ο μηχανισμός ήταν εξ ολοκλήρου χειροκίνητος και ενεργοποιούταν από τον οδηγό μέσω λεβιέ, μακριά από ηλεκτρικούς μεσάζοντες.

O χαρακτηρισμός «Corvette του φτωχού» κόλλαγε εμφανισιακά, αλλά με 67 ίππους από 1.1 λίτρα και –το πολύ- 102 από 1.9 δεν ξέφευγε από τα επίπεδα του Fiat X1/9.

14Pontiac Trans Am

Όσοι είμαστε τέκνα του ’80, μάθαμε και χαζέψαμε με τα ανοιγόμενα προβόλια του ΚΙΤΤ. Δεν θέλαμε κάτι περισσότερο για να είμαστε ευτυχισμένα και να αποκτήσουμε απωθημένα.

15Porsche 928

Βλέπεις τα φώτα να αγναντεύουν τον ουρανό και νομίζεις πως με κάποια μελετημένη τεχνολογία ανάκλασης, η δέσμη τους θα χτυπάει τον δρόμο. Η αλήθεια ήταν πολύ πιο απλή (και ξενέρωτη).

Πατάς ένα κουμπί και η 928 θυμίζει Κυριάκο Μητσοτάκη. Παρόμοιας έμπνευσης με τα φώτα της Lamborghini Miura, μόνο που η Ιταλίδα ήταν σαφώς πιο διακριτική στο βλέμμα που έριχνε.

16Τoyota Celica T180 (άλλως MK5)

«Από τόσα αυτοκίνητα» θα μου πεις «πήγες κι έβαλες το Τσέλικα στο εξώφυλλο».

Όντως, θα μπορούσαν να είναι στη θέση της οποιοδήποτε από τα Honda NSX, Ferrari F355 ή Pontiac Trans Am. Η Celica, όμως, κερδίζει γιατί είναι ο λαϊκός ήρωας. Το αυτοκίνητο που βλέπεις καθημερινά και σου θυμίζει πως υπήρχε μια εποχή, στην οποία η σχεδίαση δεν ορίζονταν από έναν ορυμαγδό γραφειοκρατικών και αεροδυναμικών επιταγών. Όποια κι αν συναντήσεις, θα σταθεί η ματιά σου. Αυθεντική 1.6, αυθεντική 2λιτρη, 2λιτρη δηλωμένη 1.600αρα, 2λιτρη με μοτέρ από GT-Four δηλωμένη 1.600αρα, κάποια από τις ελάχιστες αυθεντικές ST185 ή GT-Four, όλες τις χαϊδεύει το μάτι σου.

Η Carlos Sainz Limited Edition μια κατηγορία από μόνη της.