Η Emissions Analytics είναι μια βρετανική εταιρεία που ασχολείται με την καταμέτρηση των ρύπων της αυτοκίνησης αλλά επίσης παρέχει και συμβουλευτικές υπηρεσίες πάνω στο ζήτημα. Αυτή η εταιρεία λοιπόν μέτρησε πάνω από 500 αυτοκίνητα στις ΗΠΑ και βρήκε πως τα τελευταία χρόνια δεν υπήρξε ουσιαστική μείωση στους ρύπους, παρά τις πλέον αυστηρές νόρμες και τις νέες τεχνολογίες όπως το downsizing με την υπερτροφοδότηση, τα συστήματα start/stop και τα eco friendly modes οδήγησης. Αντίστοιχα δεν υπήρχε και βελτίωση στις τιμές της κατανάλωσης καυσίμου.

Στην έρευνα που διεξήγαγε χρησιμοποιήθηκαν οχήματα από το 2013 έως και σημερινά και οδηγήθηκαν σε δημόσιους δρόμους στην νότια Καλιφόρνια. Η συνήθης διαδρομή ήταν 141 χιλιόμετρα και τα οχήματα είχαν προσαρμοσμένη συσκευή στο πίσω μέρος ώστε να μετρούνται οι ρύποι. Στους τελευταίους συμπεριλαμβάνονται τα οξείδια του άνθρακα και του αζώτου, οι άκαυτοι υδρογονάνθρακες και μικροσωματίδια αιθάλης. Τα πλήρη στοιχεία της έρευνας αναμένεται να δημοσιευτούν τον επόμενο μήνα αλλά για την ώρα η Emissions Analytics δήλωσε:

  • Στα οχήματα με κυβισμό κάτω των δύο λίτρων δεν υπήρξε ουδεμία βελτίωση στην εξοικονόμηση καυσίμου. Στην κατηγορία από 2 έως 3 λίτρα, που είναι και η πιο δημοφιλής στις ΗΠΑ, η κατανάλωση αυξήθηκε 8%, ενώ κατά το ίδιο ποσοστό μειώθηκε για οχήματα άνω των τριών λίτρων. Αυτά σε συνδυασμό με την φτηνή βενζίνη και άρα τα περισσότερα χιλιόμετρα που διανύουν οι Αμερικάνοι, συνεπάγεται με επιδείνωση της ποιότητας του αέρα.
  • Ενώ ο τυποποιημένος κύκλος της EPA (Evironmental Protection Agency) είναι αρκετά ρεαλιστικός, οι κατασκευαστές βασίζονται αρκετά στα “bonus” που παίρνουν για τεχνολογίες όπως το Start-Stop, που σβήνει το μοτέρ όταν το όχημα ακινητοποιείται.
  • Τα υπερτροφοδοτούμενα μοτέρ παρουσιάζουν μεγάλη απόκλιση μεταξύ εργαστηρίου και πραγματικών συνθηκών και επιτυγχάνουν μεγάλη οικονομία καύσιμου μόνο όταν είναι υπό χαμηλό φορτίο όπου ο στροβιλοσυμπιεστής επί της ουσίας δεν λειτουργεί. Όταν αυτός αρχίσει να ανεβάζει πίεση τότε η κατανάλωση αυξάνει ραγδαία και στις πραγματικές συνθήκες αυτό συμβαίνει πολύ συχνότερα απ’ότι στις εργαστηριακές.
  • Τα υβριδικά αρχίζουν να μην είναι δημοφιλή και χάνουν έδαφος από τα plug-in υβριδικά και τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, που θεωρούνται μηδενικών ρύπων.

Η δική μου γνώμη είναι πως το να αναζητούμε οχήματα που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον είναι σαν να αναζητούμε την φιλοσοφική λίθο, σαν να κάνεις μαραθώνιο χωρίς να καις θερμίδες. Η λύση δυστυχώς είναι δυσάρεστη και περιλαμβάνει λιγότερα οχήματα, μικρότερων διαστάσεων και βάρους, με ασθενικές ιπποδυνάμεις, που θα έχουν πολύ μεγαλύτερο κύκλο ζωής και η επιβάρυνση δεν θα μετράτε με τους ρύπους που εκπέμπει κατά την χρήση, αλλά με τους πόρους καταναλώνονται σε όλο τον κύκλο ζωής του. Επειδή όμως αυτό δύσκολα θα συμβεί, στο χέρι μας είναι να χρησιμοποιούμε λιγότερο το αυτοκίνητο ή έστω να οδηγούμε πιο οικονομικά, το ελαφρύ πόδι είναι η πιο παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος εξοικονόμησης.

  • Yiannis P

    Οι τωρινοί κινητήρες έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ αλλά σιγά σιγά φτάνουν στο όριο τους από πλευράς κατανάλωσης και ρύπων. Όσο και να μη μας αρέσει το μέλλον είναι τα ηλεκτρικά τα οποία αυτή τη στιγμή υστερούν στις μπαταρίες και τους χρόνους φόρτισης. Στην ουσία αυτή η τεχνολογία μπαταριών (ιόντων λιθίου) είναι η ίδια που χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια παντού, σε κινητά, laptops, κτλ. Οπότε σε 15-20 χρόνια θα υπάρξει ουσιαστική βελτίωση και σε αυτόν τον τομέα οπότε χαιρετάμε οριστικά τους εσωτερικής καύσης.

    • jim_1

      Οι μπαταρίες στην τωρινή τους μορφή είναι πρόβλημα και επίσης αν όλα τα αυτοκίνητα ήταν ηλεκτρικά και ακόμα αν βελτιώνονταν οι χρόνοι φόρτισης των μπαταριών από που θα αντλούσαν την τόση ενέργεια…?Υποδομές δεν υπάρχουν θέλουμε παραπάνω από 50-60 χρόνια να εφαρμοστεί κάτι τέτοιο…Το υδρογόνο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί έως ενδιάμεσο καύσιμο και είναι μια πολύ σημαντική πηγή ενέργειας χωρίς ρύπους…

    • Anestis Genk

      Σε 100 χρόνια οι οικολόγοι θα βρίζουν για τις μπαταρίες και θα λένε μα τα αέρια καύσιμα γίνονται φαγητό για τα φυτά. Υποψιάζομαι επίσης πως οι ντήζελ δεν βγάζουν τόσο διοξείδιο του άνθρακα επειδή βγάζουν αιθάλη που είναι επίσης άνθρακας.

  • gv

    αυτο που ολοι υποψιαζομασταν..
    αν και δε πιστευω να μην υπαρχει εστω μια ελαχιστη βελτιωση συνολικα..

  • Pandal

    Ο μύθος του downsizing…. χρειάζεται πραγματική έρευνα και ανάπτυξη κινητήρων και όχι ένα σαλιγκαρι κι ένα κομπρεσορα (που μπορεί να βαλει και ο μαστρομητσος στη γειτωνεια) όπως μας έχει επιβάλει η μόδα με το μάρκετινγκ.

    • charris

      ρε δώσε σαλιγκαρους στο λαο…

    • Pandal

      Α τους φας βραστους (κοχλιους ) … πεντανοστιμοι 😂😂😂

    • Anestis Genk

      Το καλό με το downsizing είναι πως έχεις μοτέρ α λα καρτ. Όταν δεν το πατάς είναι σαν να έχεις ένα μικρό μοτέρ. Όταν το πατάς κάπως πρέπει να ταΐσεις τα άλογα.

    • Pandal

      Ετσι… τα άλογα θέλουν τάισμα. Τελος.

  • manowar

    Παπαριες Αμερικανών που δεν φτανουν τιποτα και εχουν κανει ολο τον πλανήτη κρεμασταρια.. Μια σουπα πληροφοριών που μπερδεύει τον κοσμο

  • gv2962

    Δε θα το έλεγα. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα με μικρούς turbo κινητήρες όταν οδηγηθούν σωστά με τη ροπή τους, παρέχουν πολύ καλές καταναλώσεις, αναλογικά με το βάρος που φέρουν τα σύγχρονα οχήματα. Όταν μπορείς σήμερα να πετυχαίνεις καταναλώσεις 6-7λτ σε οχήματα 1300-1400 κιλά με κινητήρες 130+ ίππων, καταλαβαίνεις πόσο έχει προοδεύσει η τεχνολογία αν σκεφτείς ποια ήταν η αντίστοιχη επίδωση γύρω στο 2000, όταν τα μικρομεσαία μόλις που άρχιζαν να αγγίζουν τα 1000 κιλά και για αυτές τις επιδόσεις ήθελαν 2λιτρα μοτέρ … οι Αμερικάνοι σε αυτά τα θέματα είναι τρόμπες :)