Η Emissions Analytics είναι μια βρετανική εταιρεία που ασχολείται με την καταμέτρηση των ρύπων της αυτοκίνησης αλλά επίσης παρέχει και συμβουλευτικές υπηρεσίες πάνω στο ζήτημα. Αυτή η εταιρεία λοιπόν μέτρησε πάνω από 500 αυτοκίνητα στις ΗΠΑ και βρήκε πως τα τελευταία χρόνια δεν υπήρξε ουσιαστική μείωση στους ρύπους, παρά τις πλέον αυστηρές νόρμες και τις νέες τεχνολογίες όπως το downsizing με την υπερτροφοδότηση, τα συστήματα start/stop και τα eco friendly modes οδήγησης. Αντίστοιχα δεν υπήρχε και βελτίωση στις τιμές της κατανάλωσης καυσίμου.

Στην έρευνα που διεξήγαγε χρησιμοποιήθηκαν οχήματα από το 2013 έως και σημερινά και οδηγήθηκαν σε δημόσιους δρόμους στην νότια Καλιφόρνια. Η συνήθης διαδρομή ήταν 141 χιλιόμετρα και τα οχήματα είχαν προσαρμοσμένη συσκευή στο πίσω μέρος ώστε να μετρούνται οι ρύποι. Στους τελευταίους συμπεριλαμβάνονται τα οξείδια του άνθρακα και του αζώτου, οι άκαυτοι υδρογονάνθρακες και μικροσωματίδια αιθάλης. Τα πλήρη στοιχεία της έρευνας αναμένεται να δημοσιευτούν τον επόμενο μήνα αλλά για την ώρα η Emissions Analytics δήλωσε:

  • Στα οχήματα με κυβισμό κάτω των δύο λίτρων δεν υπήρξε ουδεμία βελτίωση στην εξοικονόμηση καυσίμου. Στην κατηγορία από 2 έως 3 λίτρα, που είναι και η πιο δημοφιλής στις ΗΠΑ, η κατανάλωση αυξήθηκε 8%, ενώ κατά το ίδιο ποσοστό μειώθηκε για οχήματα άνω των τριών λίτρων. Αυτά σε συνδυασμό με την φτηνή βενζίνη και άρα τα περισσότερα χιλιόμετρα που διανύουν οι Αμερικάνοι, συνεπάγεται με επιδείνωση της ποιότητας του αέρα.
  • Ενώ ο τυποποιημένος κύκλος της EPA (Evironmental Protection Agency) είναι αρκετά ρεαλιστικός, οι κατασκευαστές βασίζονται αρκετά στα “bonus” που παίρνουν για τεχνολογίες όπως το Start-Stop, που σβήνει το μοτέρ όταν το όχημα ακινητοποιείται.
  • Τα υπερτροφοδοτούμενα μοτέρ παρουσιάζουν μεγάλη απόκλιση μεταξύ εργαστηρίου και πραγματικών συνθηκών και επιτυγχάνουν μεγάλη οικονομία καύσιμου μόνο όταν είναι υπό χαμηλό φορτίο όπου ο στροβιλοσυμπιεστής επί της ουσίας δεν λειτουργεί. Όταν αυτός αρχίσει να ανεβάζει πίεση τότε η κατανάλωση αυξάνει ραγδαία και στις πραγματικές συνθήκες αυτό συμβαίνει πολύ συχνότερα απ’ότι στις εργαστηριακές.
  • Τα υβριδικά αρχίζουν να μην είναι δημοφιλή και χάνουν έδαφος από τα plug-in υβριδικά και τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, που θεωρούνται μηδενικών ρύπων.

Η δική μου γνώμη είναι πως το να αναζητούμε οχήματα που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον είναι σαν να αναζητούμε την φιλοσοφική λίθο, σαν να κάνεις μαραθώνιο χωρίς να καις θερμίδες. Η λύση δυστυχώς είναι δυσάρεστη και περιλαμβάνει λιγότερα οχήματα, μικρότερων διαστάσεων και βάρους, με ασθενικές ιπποδυνάμεις, που θα έχουν πολύ μεγαλύτερο κύκλο ζωής και η επιβάρυνση δεν θα μετράτε με τους ρύπους που εκπέμπει κατά την χρήση, αλλά με τους πόρους καταναλώνονται σε όλο τον κύκλο ζωής του. Επειδή όμως αυτό δύσκολα θα συμβεί, στο χέρι μας είναι να χρησιμοποιούμε λιγότερο το αυτοκίνητο ή έστω να οδηγούμε πιο οικονομικά, το ελαφρύ πόδι είναι η πιο παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος εξοικονόμησης.