Παράξενος τίτλος, σίγουρα. Τι σχέση μπορούν να έχουν τα δύο αυτοκίνητα; Με αφορμή το άρθρο για την ενδεχόμενη LM-003 που δε βγήκε ποτέ, ας δούμε μια ιστορία απ τα παλιά…

1Lamborghini και BMW

Βρισκόμαστε στα μέσα της δεκαετίας του ’70. Η BMW αναζητά κάποιον ειδικό να κατασκευάσει για λογαριασμό της ένα σπορ αυτοκίνητο. Το σχέδιο υπάρχει, το χει σχεδιάσει από το 1972 ο Paul Bracq. Ναι καλέ μου φίλε, αυτό το BMW Turbo (ευφάνταστο όνομα, δε λέω) παρουσιάστηκε πριν 45 ολάκερα χρόνια.

Υπάρχει πρακτικά όλο το «πρότζεκτ»: Στόχος η παραγωγή 400 υποχρεωτικά μονάδων, ώστε να μπορέσει το νέο σπορ αυτοκίνητο να τρέξει στο Group 4.

Κάνε παύση, πάρε ανάσα, πάμε για παρένθεση. Τι εστί Group 4; Για να έχεις μια εικόνα του τι αγώνες είχαμε τότε, το Group 4 αποτελούσε ένα τεράστιο «χωνευτήρι» GT αγωνιστικών. Από τις λίστες της FIA πέρασαν όλοι σχεδόν οι μεγάλοι κατασκευαστές. Εκείνη μόνο την εποχή υπήρχαν ούτε λίγο ούτε πολύ ομολογκαρισμένα Ferrari 308, Lancia Stratos, Lotus Esprit, Alpine A310, Porsche 911 Turbo, αλλά και Maserati, Aston Martin, Mercedes, Fiat, Renault… ε θα έλειπε η BMW; Όχι, δες ξανά την κεντρική εικόνα…

Το σχέδιο λοιπόν «αποστέλλεται» στον Giugaro για μεταποίηση και εξέλιξη. Μόνο που τα μαστόρια από το Μόναχο δεν έχουν και τόση πίστη στα χέρια τους, το κομμάτι της μηχανολογικής εξέλιξης παραδόξως τους πέφτει βαρύ σε σχέση με τις υπέροχες 6άρες της εποχής και έτσι ανατίθεται η εξέλιξη και η κατασκευή σε έναν ιταλικό ταύρο που όπως αποδείχτηκε βίωνε τις τελευταίες μέρες δόξας του (προτού αναγεννηθεί 20 χρόνια μετά…)

Οι Ιταλοί στη Σαντα Αγκάτα (Αγία Αγαθή, μεγάλη η Χάρη Τηc !) αναλαμβάνουν το πρότζεκτ με τη γνωστή υπερβολή που τους διακατέχει:

-«Έλα μέχρι να φορέσεις κάλτσα μέσα απ το σανδάλι φίλε μου Φριτς, θα σου χω ετοιμάσει καμιά 300αρία κομμάτια, θα πάθεις πλάκα »
– «Χγιαζόμαστε τετγακόσια για να μπούμε στους αγώνες»
-«ΟΚ, μέχρι να πιείτε τη μισή παραγωγή μπύρας της χρονιάς, θα σας έχουμε έτοιμα 400 και θα ναι και V12»
-«γιαβόλ, όμως η πληγωμή θα γκίνει μόλις τα τελειώσετε»

Οι Γερμανοί είχαν (από τότε) το χρήμα, αλλά όχι ακόμη τη χάρη. Κι οι Ιταλοί αναλαμβάνουν να φτιάξουν ένα κεντρομήχανο σπορ αυτοκίνητο με V12 κινητήρα….

Σημείωση-σημαντική λεπτομέρεια: Το 1973 ο Φερούτσιο βλέπει την οικονομική κρίση και πουλάει την εταιρεία σε δύο παλικάρια, έναν Ιταλό κι έναν Γάλλο και ένα χρόνο μετά αποσύρεται.

Ο Giugaro γνωστός για τις ικανότητές του. Κάνει ένα ακόμα θαύμα και η Μ1 είναι απλώς εκ-θαμ-βω-τι-κη! Ας τη δούμε άλλη μια φορά

Το σχέδιο εντυπωσιάζει, αλλά οι υπόλοιποι Ιταλοί του πρότζεκτ δεν έχουν χρήμα ούτε για ένα διπλό εσπρέσσο, έχουμε αισίως φθάσει το 1978 και υπάρχουν μόνο 7 πρωτότυπα. Το αποτέλεσμα το ξέρεις. Η Lamborghini κηρύσσει πτώχευση το 1978 και μια ομάδα πρώην μηχανικών της βρίσκει ένα εργαστήριο (η Αγία Αγαθή να το κάνει) κοντά στην παλιά τους δουλειά αναλαμβάνει να ολοκληρώσει το πρότζεκτ, το οποίο απ τον Απρίλιο της ίδια χρονιάς έχει πάρει στα χέρια της η ίδια η BMW. Το πρότζεκτ ολοκληρώνεται, αλλά πίσω από τα καθίσματα μπαίνει ο μόνος διαθέσιμος κινητήρας, ο straight six 3,5 των Βαυαρών. Όχι ότι κακόπεσε πρακτικά σε κανέναν, αλλά ήταν που όλοι περίμεναν διπλάσιους κυλίνδρους και καμιά κατοστή άλογα παραπάνω

Ακόμα πιο θλιβερό είναι ότι μ’αυτά και μ’αυτά και μέχρι να ολοκληρωθεί η απαιτούμενη παραγωγή, το Group 4 αποτελούσε πλέον παρελθόν και η Μ1 ήταν ένα αγωνιστικό δρόμου, χωρίς αγώνες να τρέξει! Κι όλα αυτά, για ένα αυτοκίνητο καταιγιστικών επιδόσεων για την εποχή του (σοβαρά τώρα, 277 άλογα, 260 τελική 0-100 χλμ/ώρα σε 5και κάτι ψιλά) και με διθυραμβικά σχόλια για την οδική συμπεριφορά του… Τελικά κατασκευάστηκαν 453 αριστουργήματα…

Ψάχνεις όμως να βρεις το Hummer στην ιστορία, έτσι δεν είναι; Μη βιάζεσαι…

Η Lamborghini λοιπόν προσπαθεί απεγνωσμένα να βρει χρήμα. Κάνει ό,τι μπορεί. Και την ίδια εποχή περίπου που εκτυλίσσεται η ιστορία μας, παλεύει να πουλήσει ένα άλλο πρότζεκτ σε έναν πολύ μεγαλύτερο πελάτη: στον αμερικάνικο στρατό.

2Lamborghini και Αμερικάνικος στρατός

Αν νομίζεις ότι το LM002 ήταν η πρώτη απόπειρα να φτιάξει εκτός δρόμου, τότε κακώς δεν σε έχει υποψιάσει το «002» φίλε μου, γιατί τελικά η ιστορία της φίρμας έχει κι άλλες “παρεκτροπές” απ τις διθέσιες φαντασιώσεις που δημιουργεί. Έτσι λοιπόν και LM001 υπήρχε καλέ μου φίλε, αλλά και προηγούμενο από αυτό, το Cheetah! Για δες το, κουκλί;

Οι δύο πλευρές έρχονται σε καταρχήν συμφωνία κι οι Ιταλοί αναλαμβάνουν να εξελίξουν/παρουσιάσουν ένα όχημα παντός εδάφους για τα αμερικανάκια. Επειδή όμως οι Ιταλοί (όπως η BMW αντίστοιχα στην άλλη περίπτωση) δεν έχουν την εμπειρία, φωνάζουν για βοήθεια την ΜΤΙ , εταιρεία απ’την Καλιφόρνια. Οι Καλιφορνέζοι φαίνεται να αντιγράφουν ολίγον τι, το ανταγωνιστικό μοντέλο της FMC, το XR311 και κατόπιν στέλνουν το σασί στους Ιταλούς, αυτοί βάζουν αμάξωμα από fiberglass, του φοράνε και έναν αμερικάνικο, σχεδόν 6,0-λιτρο με ένα 3άρι σαζμάν και τελικά όταν η πρότασή τους παρουσιάζεται το 1977, η FMC τους ταράζει στις μηνύσεις. Τελικά ο US ο Αρμυ κουράζεται ελάχιστα λιγότερο από εσένα που διαβάζεις όλη αυτή την ιστορία και αποφασίζει να ασχοληθεί με την ανταγωνιστική πρόταση, το AM General HMMWV. Και εκεί κλείνει η συμφωνία…

Κι η Lamborghini; Οι φίλοι μας οι Ιταλοί έχουν δώσει αρκετά από τα (έτσι κι αλλιώς λίγα) χρήματά τους και έχουν χάσει ένα χρυσό συμβόλαιο που θα άλλαζε την ιστορία της δική του, αλλά και της BMW και πιθανόν ολόκληρης της αυτοκίνησης. Γιατί όλο το χρήμα πήγε στο στρατιωτικό τρακτέρ και χάθηκε η ελπίδα να φτιαχτεί μια V12 Μ1 by Lamborghini. Κι ήταν αυτό το χρήμα που έλειπε για την εξέλιξη της M1.

Και το AM General HMMWV ; Έλα τώρα…Είναι προφανές ότι αυτό το χωρίς φωνήεντα όνομα εξελίχθηκε τελικά στο γνωστό (κι όχι τόσο αγαπητό) Hummer.

3Τα LM001, LM002 και τα μεγάλα αν

Για την ιστορία η Lambo δεν έμεινε εκεί. Αφού έφτιαξε μόνο ένα (!) πλήρες Cheetah (πιο σπάνιο κι απ το ομώνυμο τετράποδο), το 1981 επανήλθε, του κότσαρε 4 πόρτες από τράτα και παρουσίασε μια εξελιγμένη έκδοσή του, το LM001, με κινητήρα αυτή τη φορά από την AMC, αλλά παρόμοια στοιχεία. (5,9L, 180 ίπποι). Υπήρχε κι η πρόβλεψη για τον V12 της Countach. Μπορείς να πεις ότι η αποτυχία συνεχίστηκε, αφού κι εδώ είχαμε μόνο ένα LM001 καθώς το υψηλό κέντρο βάρους δημιουργούσε τρομερά προβλήματα συμπεριφοράς. Αλλά σοβαρά τώρα, δεν πιστεύω οτι το στήσιμο ήταν το μόνο πρόβλημα

Έπρεπε να φτάσουμε στο 1986 για να καταφέρουν οι Ιταλοί να παρουσιάσουν κάτι αξιόλογο, στη μορφή του LM002.

Αλλά η Ιστορία της Αυτοκίνησης είχε ήδη πάρει έναν άλλο δρόμο. Και το τι θα γινόταν τελικά αν η Lamborghini έφτιαχνε ένα καλύτερο Cheetah κι έπαιρνε τα ζεστά δολάρια, αντί του Hummer, τι θα γινόταν αν η Μ1 έβγαινε στην παραγωγή από τους Ιταλούς με V12 με καμιά 400αριά άλογα και πού θα βρισκόταν η κάθε μάρκα σήμερα, είναι απλά θέματα για υποθετικές συζητήσεις, σαν κι αυτή που θέλω να δω να ξεκινάει εδώ με τα σχόλιά σας.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η (στρατιωτική έστω) έκδοση του Hummer επηρέασε την Αυτοκίνηση περισσότερο απ’όσο πίστευες…

  • Την ξέρετε την ιστορία με την ομολογκασιόν ενός αν δεν κάνω λάθος του πεζώ 205(μπορεί να κάνω και λάθος στο μοντέλο, μπορεί να ήταν κανά ιταλικό;); τέλος πάντων, έπρεπε να φτιάξουν 400 κομμάτια και φυσικά σιγά μην τα είχαν φτιάξει εγκαίρως, έρχονται αυτοί της fia για να πιστοποιήσουν τα ομολογκαρισμένα, τους λένε επειδή είναι πολλά και δεν έχουμε χώρο, τα έχουμε χωρισμένα ανά 80 σε πέντε κτίρια.
    Πάνε λοιπόν ξεκινάνε, να τα πρώτα 80, οκ, πάμε παρακάτω για τα υπόλοιπα, στου βοδιού το κέρατο με τα πόδια, φεύγανε αυτοί λοιπόν και πέρνανε τα πρώτα 80 καρφί και τα πήγαιναν στον επόμενο χώρο! αλλάζανε πινακίδες, χαρτιά και τσουπ! άλλα 80 κύριοι. Και έτσι πήρε την άδεια. Το ξέρανε και αυτοί της ομοσπονδίας υποθέτω αλλά κάνανε τα στραβά μάτια.
    Ωραίες ιστορίες.

    • sotirisb

      Χαχαχαχαχαχ απιστευτο

    • mixalhs7

      Αυτό έγινε με την Lancia Stratos που την ημερα της επιθεώρησης είχαν φτιάξει τα μισά αυτοκίνητα μόνο. (ή κάτι τέτοιο)

    • manowar

      Η λεξη λαμογιο τι καταγωγή εχει;; 😉

    • mixalhs7

      Δεν εχει συγκεκριμένη χώρα καταγωγής,είναι στα χαρακτηριστικα του ανθρωπινου dna.

    • manowar

      Εγω μιλαω για την συγκεκριμένη λεξη,, οχι το νόημα

    • Mika

      Oυτε αριθμους πλαισιων κοιταζαν, ουτε τιποτα??
      Η ειχαν φροντισει και γι αυτο τα τσακαλια??
      :p :p

    • μερικοι πακοι δολλαριων..κλεινουν τα ματια καλα !!!!! :-D

  • Anestis Genk

    “…και εποίησεν τα πάντα εν σοφία…”

    Καλά που έγιναν έτσι τα πράγματα, διότι η Μ1 έχει καλύτερο μοτέρ. Οκ V12 > I6 αλλά όταν η ποιότητα κατασκευής του Ι6 είναι πολλά καντάρια πάνω, τον προτιμώ. Η BMW οφείλει να τιμάει το Μ και να φτιάχνει δικά της μοτέρ και να είναι και καλά.

    Το χάμβι καλύτερα που έγινε από αμερικάνικη εταιρεία, είναι σαν να λές χάμπουργκερ by barilla, καλά τα δολάρια αλλά και έκαστος στο είδος του.

    Η Λάμπο ήταν μάλλον εκτός εποχής, όπως και όλες οι σπορ γι’αυτό και πουλήθηκαν. Τότε δεν υπήρχε τέτοιο ποζεριλίκι, οπότε οι πελούσιοι την έβγαζαν με καμιά θωρακισμένη μερτσεντέζ.

    Το έγκλημα της BMW είναι που παρήγαγε τόσες λίγες Μ1!

  • Anestis Genk

    “…και εποίησεν τα πάντα εν σοφία…”

    Καλά που έγιναν έτσι τα πράγματα, διότι η Μ1 έχει καλύτερο μοτέρ. Οκ V12 > I6 αλλά όταν η ποιότητα κατασκευής του Ι6 είναι πολλά καντάρια πάνω, τον προτιμώ. Η BMW οφείλει να τιμάει το Μ και να φτιάχνει δικά της μοτέρ και να είναι και καλά.

    Το χάμβι καλύτερα που έγινε από αμερικάνικη εταιρεία, είναι σαν να λές χάμπουργκερ by barilla, καλά τα δολάρια αλλά και έκαστος στο είδος του.

    Η Λάμπο ήταν μάλλον εκτός εποχής, όπως και όλες οι σπορ γι’αυτό και πουλήθηκαν. Τότε δεν υπήρχε τέτοιο ποζεριλίκι, οπότε οι πελούσιοι την έβγαζαν με καμιά θωρακισμένη μερτσεντέζ.

    Το έγκλημα της BMW είναι που παρήγαγε τόσες λίγες Μ1!