Το παράδειγμα της Tesla και του Elon Musk θα μπορούσε να διδάσκεται ως παράδειγμα νίκης τους marketing και της θρησκευτικής πίστης στην “πρόοδο” και την “τεχνολογία”, πάνω στα δεδομένα της πραγματικότητας. Κάποιοι από την άλλη, τον θεωρούν φιλόδοξο και πρωτοπόρο που αφήνει το στίγμα του στην ανθρωπότητα, όπως έκανε ο Steve Jobs. Η αλήθεια είναι πως όντως έχει αλλάξει τον κόσμο, αφού πακτωλοί χρημάτων, συχνά κρατικοί, πέφτουν για την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων και των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. Όπως συνέβη και με την άλλη δημοφιλή τάση της εποχής μας, την οικολογία, πολλά θεωρούνται αυτονόητα-αυταπόδεικτα, χωρίς στοιχεία και παρά του ότι φεύγουν από προϋπολογισμούς και η αποτελεσματικότητα τους αποδεικνύεται μικρή (βλέπε βιοκαύσιμα).

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά. Πριν από 15 μήνες η Tesla είχε ανακοινώσει δια στόματος Musk πως τα νέα τους μοντέλα είναι εξοπλισμένα με 8 κάμερες, radar, 12 sonar και με το κατάλληλο λογισμικό θα μπορούσαν να γυρίσουν τους δρόμους του πλανήτη χωρίς οδηγό. Άρχισε μάλιστα να χρεώνει με 8.000 δολάρια το πακέτο πλήρους αυτόνομης οδήγησης στα Model X και Model S. Δεν έχω μπερδέψει τα λόγια μου, χρέωνε για κάτι που θα ήταν αργότερα διαθέσιμο. Αρκετοί ιδιοκτήτες νοιώθουν εξαπατημένοι και αρχίζουν να βλέπουν τον βασιλιά γυμνό, ή έστω ημίγυμνο και οι δικαστικές διεκδικήσεις είναι προ των πυλών.

Σημαίνοντα ρόλο σε αυτή την καθυστέρηση έπαιξε και η λήξη της συνεργασίας με την Mobileye, με αρκετά πιπεράτο υπόβαθρο. Ο Musk κατηγόρησε την Mobileye πως παρεμποδίζει την Tesla να δημιουργήσει δική της τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης και η Mobileye είπε πως δεν μπορούσε να συνεχίσει την συνεργασία αφού η Tesla πίεζε τον φάκελο λειτουργίας του Autopilot πέραν από τα όρια της ασφάλειας. Αλλά το θέμα δεν τελειώνει εκεί, καθώς και επικεφαλής εξέλιξης τους Autopilot εκ μέρους της Tesla παραιτήθηκε, όπως και ο διάδοχός του λίγους μήνες μετά δίνοντας μια πολύ άσχημη εικόνα για την λειτουργία της εταιρίας.

Όλα αυτά δεν σημαίνουν πως το θέμα αυτόνομη οδήγηση θα μπει στα συρτάρια των αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά δείχνει πως στο πλαίσιο της επιθετικής διαφήμισης δημιουργήθηκε η ελπίδα στο κοινό πως τα πλήρως αυτόνομα είναι θέμα μηνών ή λίγων ετών πράγμα που φαίνεται να διαψεύδεται από την πραγματικότητα.

Παρεμπιπτόντως τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά ούτε με το Model 3, που η παραγωγή του προχωράει απελπιστικά αργά αλλά με αυτό θα ασχοληθούμε σε άλλο άρθρο.