Το παράδειγμα της Tesla και του Elon Musk θα μπορούσε να διδάσκεται ως παράδειγμα νίκης τους marketing και της θρησκευτικής πίστης στην “πρόοδο” και την “τεχνολογία”, πάνω στα δεδομένα της πραγματικότητας. Κάποιοι από την άλλη, τον θεωρούν φιλόδοξο και πρωτοπόρο που αφήνει το στίγμα του στην ανθρωπότητα, όπως έκανε ο Steve Jobs. Η αλήθεια είναι πως όντως έχει αλλάξει τον κόσμο, αφού πακτωλοί χρημάτων, συχνά κρατικοί, πέφτουν για την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων και των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. Όπως συνέβη και με την άλλη δημοφιλή τάση της εποχής μας, την οικολογία, πολλά θεωρούνται αυτονόητα-αυταπόδεικτα, χωρίς στοιχεία και παρά του ότι φεύγουν από προϋπολογισμούς και η αποτελεσματικότητα τους αποδεικνύεται μικρή (βλέπε βιοκαύσιμα).


Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά. Πριν από 15 μήνες η Tesla είχε ανακοινώσει δια στόματος Musk πως τα νέα τους μοντέλα είναι εξοπλισμένα με 8 κάμερες, radar, 12 sonar και με το κατάλληλο λογισμικό θα μπορούσαν να γυρίσουν τους δρόμους του πλανήτη χωρίς οδηγό. Άρχισε μάλιστα να χρεώνει με 8.000 δολάρια το πακέτο πλήρους αυτόνομης οδήγησης στα Model X και Model S. Δεν έχω μπερδέψει τα λόγια μου, χρέωνε για κάτι που θα ήταν αργότερα διαθέσιμο. Αρκετοί ιδιοκτήτες νοιώθουν εξαπατημένοι και αρχίζουν να βλέπουν τον βασιλιά γυμνό, ή έστω ημίγυμνο και οι δικαστικές διεκδικήσεις είναι προ των πυλών.

Σημαίνοντα ρόλο σε αυτή την καθυστέρηση έπαιξε και η λήξη της συνεργασίας με την Mobileye, με αρκετά πιπεράτο υπόβαθρο. Ο Musk κατηγόρησε την Mobileye πως παρεμποδίζει την Tesla να δημιουργήσει δική της τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης και η Mobileye είπε πως δεν μπορούσε να συνεχίσει την συνεργασία αφού η Tesla πίεζε τον φάκελο λειτουργίας του Autopilot πέραν από τα όρια της ασφάλειας. Αλλά το θέμα δεν τελειώνει εκεί, καθώς και επικεφαλής εξέλιξης τους Autopilot εκ μέρους της Tesla παραιτήθηκε, όπως και ο διάδοχός του λίγους μήνες μετά δίνοντας μια πολύ άσχημη εικόνα για την λειτουργία της εταιρίας.

Όλα αυτά δεν σημαίνουν πως το θέμα αυτόνομη οδήγηση θα μπει στα συρτάρια των αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά δείχνει πως στο πλαίσιο της επιθετικής διαφήμισης δημιουργήθηκε η ελπίδα στο κοινό πως τα πλήρως αυτόνομα είναι θέμα μηνών ή λίγων ετών πράγμα που φαίνεται να διαψεύδεται από την πραγματικότητα.

Παρεμπιπτόντως τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά ούτε με το Model 3, που η παραγωγή του προχωράει απελπιστικά αργά αλλά με αυτό θα ασχοληθούμε σε άλλο άρθρο.

  • DimitrisBXL

    Στο επόμενο άρθρο θα διαβάσουμε πως κλείνει η ΤΕΣΛΑ.

  • a_f_a

    hardware is hard αλλά η ανοησία και η υπεροψία ειναι ατέρμονες σε πολλά άτομα.
    ιδιως στα αυτόνομα, ξέρω ατομα που δουλευαν ως εργονομιστές σε εταιρίες στην ασια που ενω ηξεραν οτι οι οθονες και τα ψηφιακα ειναι λογότερο εργονομικά ή ασφαλή, εν τουτοις, μιας και τα αφεντικά/μαρκετινγ τα ήθελαν τα έκαναν.
    ευτυχως που οι της τέσλα δεν ακουν τις τρελες του βιζιονεαρ-μαϊ-ασσ και τη κάνουν.
    δε μαθαίνει το ελον απο τις αηδιες του όπως για παραδειγμα οι γλαρό-πορτες. λες και ολοι οι παραδοδιακοι κατασκετευαστες ειναι ηλιθιοι που δε κανουν τετοιες ανοησίες.
    το κακο ειναι οτι εκανε θόρυβο και ηδη τα αυτοκινητα μας εχουν γεμισει με επικυνδυνα και ανοητα γκατζετ.
    ελπιζω πραγματικά για μια θεαματική κατστρφή της τέσλα.
    πραγματικά ο μασκ με τον τζομπς δεν εχουν καμια σχέση. ο τζομπς εφερε την τεχνολογια κοντά στον άνθρωπο, ο μασκ το αντιθετο.

  • George Droulas

    Αυτό που έχω καταλάβει είναι ότι ο ρυθμός εξέλιξης του autopilot συνδέεται με τον ρυθμό συλλογής δεδομένων από τις κάμερες των αυτοκινήτων.
    Αυτή τη στιγμή η tesla έχει εκεί έξω περίπου 100 χιλιάδες αυτοκίνητα με κάμερες.
    Σε ένα χρόνο μπορεί να έχει 400 χιλιάδες και σε δύο χρόνια 1 εκατομμύριο. Τότε θα μαζεύει δεδομένα 10 φορές περισσότερα κάθε μέρα σε σχέση με σήμερα.

  • το πλάνο ήταν να πωληθεί η τέσλα μότορς ως σήμα μιας και οι εταιρίες του μασκ ασχολούνται τώρα με μπαταρίες, τα τούνελ και τα διαστημόπλοια.
    Υπάρχει ένα πρόβλημα που θα κληθούν να λύσουν(;) οι κατασκευαστές. Τo Level 3 autonomy. Η Τέσλα λέει ότι το S είναι level 3, το κονσένσους είναι ότι είναι λέβελ 2.
    Το level 3 απαιτεί εγρήγορση από τον οδηγό στην περίπτωση που πρέπει να πάρει τον έλεγχο. Το level 3 επίσης επιτρέπει στον οδηγό να πάρει τελείως τα μάτια του από το δρόμο διότι έχει τον έλεγχο των συστημάτων. Το θέμα είναι ότι στις δοκιμές, η γρηγορότερη αντίδραση είναι στο ενάμιση δευτερόλεπτο με τρία το πιο πιθανό. στα τρία δευτερόλεπτα, έχει γίνει το ατύχημα δεν προλαβαίνεις να το σώσεις. Οπότε θεωρείται progress trap η μετάβαση σε level 3 autonomy και σκέφτονται να πάνε σε φουλ level 5 απευθείας. Δηλαδή πλήρως αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Progress_trap
    https://jalopnik.com/the-way-we-define-automated-driving-is-hell-and-its-all-1819834702

    https://twitter.com/Tweetermeyer

    ο τύπος αυτός βάζει πολλές ειδήσεις σχετικές με το θέμα

    https://twitter.com/PeterCBigelow

    του car & driver