Για την περίσταση έχουμε ένα Subaru XV, το οποίο κάτω από το καπό έχει έναν 2,0-λιτρο boxer κινητήρα απόδοσης 156 ίππων και 194 Nm ροπής. Από το εργοστάσιο εφοδιάζεται με 17άρες ζάντες και ελαστικά 225/60, με την διάμετρο του κάθε τροχού να είναι 701 χλστ.. Όταν μετρήθηκε στο δυναμόμετρο, η ιπποδύναμη του ανήλθε σε 143 άλογα και η ροπή του σε 178 Nm, με τις απώλειες από την μετάδοση να είναι μέσα στα φυσιολογικά πλαίσια.
O ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου, όμως, θέλησε να βάλει άλλους τροχούς και ελαστικά για πιο off-road καταστάσεις. Έτσι, πλέον πατάει σε 15άρες ζάντες, οι οποίες “ντύνονται” με ελαστικά 235/75. Η διάμετρος του κάθε τροχού πλέον ανέρχεται στα 734 χλστ., και όταν ανέβηκε πάλι στο δυναμόμετρο -την ίδια μέρα- η ιπποδύναμη που έφτανε στους τροχούς είχε μειωθεί σημαντικά. Πιο συγκεκριμένα, ο υπολογιστής έδειξε ότι στον δρόμο φτάνουν 129 άλογα και 165 Nm ροπής.
Που οφείλεται αυτό θα ρωτήσεις; Η απάντηση είναι στην περιστροφική αδράνεια, η οποία επηρεάζεται από τη μάζα του τροχού. Πιο απλά, οι βαρύτεροι τροχοί και ελαστικά σημαίνουν λιγότερη ενέργεια που φτάνει στον δρόμο. Κοινώς, όσο πιο χαμηλή είναι η μη αναρτώμενη μάζα τόσο το καλύτερο και για τον κινητήρα, καθώς “κουράζεται” λιγότερο, όσο και για την αίσθηση του τιμονιού.