Για την περίσταση έχουμε ένα Subaru XV, το οποίο κάτω από το καπό έχει έναν 2,0-λιτρο boxer κινητήρα απόδοσης 156 ίππων και 194 Nm ροπής. Από το εργοστάσιο εφοδιάζεται με 17άρες ζάντες και ελαστικά 225/60, με την διάμετρο του κάθε τροχού να είναι 701 χλστ.. Όταν μετρήθηκε στο δυναμόμετρο, η ιπποδύναμη του ανήλθε σε 143 άλογα και η ροπή του σε 178 Nm, με τις απώλειες από την μετάδοση να είναι μέσα στα φυσιολογικά πλαίσια.

O ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου, όμως, θέλησε να βάλει άλλους τροχούς και ελαστικά για πιο off-road καταστάσεις. Έτσι, πλέον πατάει σε 15άρες ζάντες, οι οποίες “ντύνονται” με ελαστικά 235/75. Η διάμετρος του κάθε τροχού πλέον ανέρχεται στα 734 χλστ., και όταν ανέβηκε πάλι στο δυναμόμετρο -την ίδια μέρα- η ιπποδύναμη που έφτανε στους τροχούς είχε μειωθεί σημαντικά. Πιο συγκεκριμένα, ο υπολογιστής έδειξε ότι στον δρόμο φτάνουν 129 άλογα και 165 Nm ροπής.

Που οφείλεται αυτό θα ρωτήσεις; Η απάντηση είναι στην περιστροφική αδράνεια, η οποία επηρεάζεται από τη μάζα του τροχού. Πιο απλά, οι βαρύτεροι τροχοί και ελαστικά σημαίνουν λιγότερη ενέργεια που φτάνει στον δρόμο. Κοινώς, όσο πιο χαμηλή είναι η μη αναρτώμενη μάζα τόσο το καλύτερο και για τον κινητήρα, καθώς “κουράζεται” λιγότερο, όσο και για την αίσθηση του τιμονιού.

  • Christos Dimou

    Δεν κατάλαβα γιατί θα έπρεπε να βάλει 235/75 ως ελαστικά για off-roading και όχι κάτι σημαντικά στενότερο. Αν ήταν να πατήσει σε χαλαρή άμμο απλά μειώνεις την πίεση.

    Από εκεί και πέρα όταν από ένα λάστιχο 225/60/17 πας σε ένα λάστιχο 235/75/15 και πρακτικά αυξάνεις το ύψος των πλαϊνών κατά 40 ολόκληρα χιλιοστά στα 175 από 135 (σε μικρότερη ζάντα και με ενισχύσεις στο στεφάνι για να δουλεύει και σε χαμηλή πίεση για να μην ξεζαντάρει και να μην διαλύεται) είναι λογικό να αυξάνεις τη μη αναρτώμενη μάζα.

  • Akis-F1 FAN

    Άρα το θέμα δεν είναι το μέγεθος του τροχού, αλλά το βάρος…θεωρητικά αν είχαν το ίδιο βάρος και οι μεγαλύτεροι τροχοί δεν θα έχανε άλογα, έτσι ;

    • vaggscoobys

      Η ροπή αδράνειας δεν εξαρτάται μόνο απο την μάζα αλλά και από τον τρόπο που αυτή είναι κατανεμημενη γύρω από τον άξονα περιστροφής.αν τα λάστιχα που έβαλε αυτός μετά είναι πιο βαριά και ακριβώς επείδη τα λάστιχα απέχουν πιο πολύ από τον άξονα περιστροφής αυξάνουν την ροπή αδρανειας.

    • Akis-F1 FAN

      Σωστός, έχεις δίκιο σε αυτό !