H Ferrari έχει μακρά παράδοση στα grand tourers με τον κινητήρα τοποθετημένο μπροστά από τον οδηγό, με μια από τις θρυλικές -αλλά λανθασμένες- ατάκες του Enzo Ferrari να λέει:

Τα άλογα τραβούν την άμαξα, δεν την σπρώχνουν.

Με τις Ferrari 550 Maranello και 575M Maranello να εδραιώνουν την Ferrari την δεκαετία των ’90s, o αντικαταστάτης τους έπρεπε να ήταν ακόμα καλύτερος. Και αυτό γιατί όλοι αναμένουν το καλύτερο από την Ιταλική εταιρία, πόσο μάλλον όταν έχει στο βιογραφικό της άκρως επιτυχημένα χρόνια στην Formula 1. Έτσι φτάνουμε το Φεβρουάριο του 2006, όταν η Ferrari παρουσίασε την 599 GTB Fiorano, λίγες ημέρες πριν κάνει το παγκόσμιο ντεμπούτο της στην έκθεση της Γενεύης. Το όνομα της προερχόταν από τον κυβισμό του κινητήρα (5.999 κ.εκ.) και φυσικά την διάσημη, ιδιόκτητη πίστα δοκιμών της Ferrari.

1

Η παραγωγή της ξεκίνησε λίγους μήνες μετά τα αποκαλυπτήρια, και έμεινε στην γκάμα της εταιρίας μέχρι και το 2012, όταν -ακριβώς έξι χρόνια αργότερα- παρουσιάστηκε η F12berlinetta. Δεν υπάρχουν επίσημα νούμερα συνολικής παραγωγής του μοντέλου, αλλά το μόνο που έχει γίνει γνωστό είναι ότι από το εργοστάσιο της εταιρίας στο Maranello βγήκαν μόλις 30 χειροκίνητες 599 GTB Fiorano, εκ των οποίων οι 20 πουλήθηκαν στην αγορά της Αμερικής και οι υπόλοιπες 10 στην Ευρώπη. Σχεδιαστής της 599 GTB Fiorano θεωρείται ο Jason Castriota, από τον οίκο Pininfarina, έχοντας ως επικεφαλής του τον Ken Okuyama.

Μέσα σε αυτά τα έξι χρόνια η Ferrari παρουσίασε διάφορες εκδόσεις και παρακάτω θα τις θυμηθούμε όλες:

2599 GTB Fiorano

Ξεκινώντας από την “απλή” έκδοση, το διθέσιο grand tourer της Ferrari αγαπήθηκε από τους λάτρεις της μάρκας, γιατί κάτω από το τεράστιο εμπρός καπό υπήρχε ένας 6,0-λιτρος V12 ατμοσφαιρικός κινητήρας, απόδοσης 620 ίππων από τις 7.600 σ.α.λ. έως τις 8.400 σ.α.λ., καθιστώντας τότε την 599 το πιο δυνατό αυτοκίνητο “μαζικής” παραγωγής της Ferrari. H ροπή της έφτανε τα 608 Nm στις 5.600 σ.α.λ., κάτι που ήταν επίσης ρεκόρ για την Ferrari και τα GT μοντέλα της, με τον κόφτη στροφών να επεμβαίνει στις 8.400 σ.α.λ.

Η κίνηση μεταφερόταν στους πίσω τροχούς, μέσω ενός 6-τάχυτου ημιοαυτόματου κιβωτίου, με paddles στο τιμόνι, με τις αλλαγές να γίνονταν σε μόλις 100 milliseconds. Αργότερα προσφέρθηκε και με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Το αμάξωμα έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να έχει την βέλτιστη αεροδυναμική απόδοση, με τα πάνελ που πλαισιώνουν το πίσω παράθυρο να κατευθύνουν τη ροή του αέρα στο πίσω μέρος, μεγιστοποιώντας την δουλειά της αεροτομής.

3599 HGTE

Τον Μάρτιο του 2009, στην έκθεση της Γενεύης, η Ferrari παρουσίασε το HGTE πακέτο για την 599 GTB Fiorano. Το HGTE προέρχεται από τα αρχικά του Handling Gran Turismo Evoluzione και αυτό περιλαμβάνει νέες χαμηλότερες αναρτήσεις και ελατήρια, νέο roll bars και νέα λάστιχα υψηλών επιδόσεων. Μηχανικά, η 599 GTB Fiorano HGTE διαθέτει νέα εξάτμιση, ενώ αναβαθμίστηκαν και τα ηλεκτρονικά στο κιβώτιο ταχυτήτων για γρηγορότερες αλλαγές. Εξωτερικά υπάρχουν νέες 5-μπρατσες ζάντες 20″, ενώ στο εσωτερικό υπάρχει νέα σχεδίαση με το δέρμα Alcantara και το carbon να συνυπάρχουν αρμονικά.

4599XX

Εκτός από το HGTE πακέτο για την 599, η Ferrari παρουσίασε το 2009 στην Γενεύη και την αγωνιστική 599XX. Το όνομα XX προδίδει ποια είναι η χρήση της αφού το όνομα XXΧ είχε πρωτοχρησιμοποιηθεί στην Enzo XXX, που ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της Scuderia κατασκευασμένο αποκλειστικά για χρήση εντός πίστας. Περίπου 20 με 30 ήταν οι τυχεροί που απέκτησαν μία 599XX. Το αυτοκίνητο βασίζεται πάνω στην 599 Fiorano αλλά εφοδιάζεται με τεχνολογία βγαλμένη μέσα από την F1.

Ο V12 κινητήρας αποδίδει κοντά στα 700 άλογα στις 9.000 σ.α.λ, έχει αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά, 19″ ζάντες με καπάκια στυλ F1 καθώς και ένα νέο carbon bodykit, που παράγει 280 κιλά κάθετης δύναμης στα 200 χλμ/ώρα. Το αγωνιστικό μπορούσαν να το αγοράσουν μόνο οι χρόνιοι και πιστοί πελάτες της Scuderia.

5P540 Superfast Aperta

Τον Δεκέμβριο του 2009, είδαμε την πρώτη one-off δημιουργία βασισμένη στην 599 GTB. H P540 Superfast Aperta ήταν ειδική παραγγελία του Αμερικάνου Edward Walson, γιος του John Walson εφευρέτη της καλωδιακής τηλεόρασης, ο οποίος ανέθεσε στην Ferrari να κατασκευάσει ένα μοναδικό αυτοκίνητο για αυτόν.

Όλα ξεκίνησαν το 2008, όταν ο Walson ήρθε σε επαφή με την Ferrari και θέλησε να δημιουργηθεί η σύγχρονη εκδοχή της Ferrari 250GT NART Spyder του 1965 που έκανε την εμφάνιση της στην ταινία Toby Dammit του Federico Fellini το 1968. Έτσι 14 μήνες μετά, η P540 Superfast Aperta ήταν έτοιμη, με το αυτοκίνητο να έχει σχεδιαστεί από τον οίκο Pininfarina, ενώ κατασκευάστηκε χειροποίητα στο Maranello υπό την συνεχή επίβλεψη του Walson. Η P540 Superfast Aperta έχει βελτιωμένη ακαμψία, ενώ το βάρος της μειώθηκε αισθητά χάρη στην εκτενή χρήση ανθρακονήματος.

Μηχανικά το αυτοκίνητο διαθέτει έναν V12 κινητήρα 6.0 λίτρων απόδοσης 620 ίππων με 62 κιλά ροπής. Η κίνηση μεταδίδεται -μέσω 6-τάχυτου αυτόματου κιβωτίου τεχνολογίας F1- στους πίσω τροχούς.

6599 HY-KERS Concept

Τον Μάρτιο του 2010, η Ferrari στην έκθεση της Γενεύης παρουσίασε την υβριδική της πρόταση για το μοντέλο, με όνομα Ferrari 599 HY-KERS Concept. Ως ένα πειραματικό όχημα το HY-KERS ήταν η υβριδική έκδοση της 599, και διαθέτει έναν V12 βενζινοκινητήρα ο οποίος συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 74kW (100 ίππων). Ο ηλεκτροκινητήρας ζυγίζει 40 κιλά και εκτός από ενέργεια ελέγχει ηλεκτρονικά το αυτοκίνητο, ώστε να το ισορροπεί στις οριζόντιες και κάθετες μετατοπίσεις. Οι μπαταρίες του είναι ιόντων λιθίου και βρίσκονται τοποθετημένες στο πάτωμα του αυτοκινήτου.

Σύμφωνα με την Ferrari, το 599 HY-KERS Concept μπορεί να κινηθεί για μερικά χλμ. αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα του, με την κίνηση να περνά στους τροχούς μέσω ενός 7-τάχυτου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη. Φυσικά δεν θα μπορούσε να απουσιάζει το σύστημα ανάκτησης ενέργειας KERS το οποίο φορτίζει τις μπαταρίες κατά την διάρκεια του φρεναρίσματος. Το σύστημα HY-KERS είχε σχεδιαστεί ώστε να μειώνει τις εκπομπές CO2 κατά 40%, ενώ αύξανε και τις επιδόσεις του αυτοκινήτου, και μια μετεξέλιξη του είδαμε στην LaFerrari μερικά χρόνια αργότερα.

7599 GTO

Τον Απρίλιο του 2010, η σκληροπυρηνική έκδοση της 599 GTB Fiorano ή έκδοση δρόμου της 599XX έκανε την εμφάνιση της. Ήταν -τότε- η γρηγορότερ Ferrari που είχε κατασκευάσει πότε η Scuderia. Εφοδιασμένη με τον 6,0 λίτρων V12 κινητήρα της Enzo, απόδοσης 670 ίππων με 62 κιλά ροπής, το ιταλικό supercar -συνολικού βάρους 1.495 κιλών- επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ/ώρα σε 3,35 δευτερόλεπτα, με την τελική της να αγγίζει τα 335 χλμ/ώρα. Οι άνθρωποι της Ferrari αναφέρουν ότι στην ιδιόκτητη πίστα του Fiorano η 599 GTO έγραψε χρόνο 1:24, 1 ολόκληρο δευτερόλεπτο γρηγορότερα από την Enzo. Η κίνηση μεταφέρεται στους τροχούς μέσω ενός 6-τάχυτου αυτόματου κιβωτίου F1 με τις αλλαγές να γίνονται σε 60 milliseconds.

Σχεδιαστικά διαθέτει νέο bodykit που περιλαμβάνει νέους προφυλακτήρες, νέο μπροστά spoiler, πίσω διαχύτη, νέο καπό με εισαγωγές αέρα καθώς νέα πλαϊνά spoiler. Όλα τα παραπάνω παράγουν 144 κιλά κάθετης αεροδυναμικής πίεσης στα 193 χλμ/ώρα. Φυσικά για περιοριστεί το βάρος τοποθετήθηκαν αρκετά κομμάτια carbon και αλουμινίου. Τον δύσκολο ρόλο του φρεναρίσματος αναλαμβάνουν οι carbon δίσκοι της Brembo 398 χλστ. μπροστά και 360 χλστ. πίσω. Μόλις 599 μονάδες είδαν το φως της παραγωγής, με την τιμή της να ξεκινά -τότε- από τα €319.495.

8SA Aperta

Τον Σεπτέμβριο του 2010, η ιταλική εταιρία παρουσίασε στον κόσμο την ανοικτή εκδοχή της 599 GTB Fiorano, την οποία ονόμασε SA Aperta, κάνοντας το ντεμπούτο της στην έκθεση του Παρισιού. Η παραγωγή της περιορίστηκε στις 80 μονάδες, αποτίοντας φόρο τιμής για τα 80 χρόνια του ομίλου Pininfarina, ενώ τα αρχικά SA του ονόματος προέρχονται από τα αρχικά των ονομάτων Sergio και Andrea Pininfarina.

Η SA Aperta είναι ένα πραγματικό roadster το οποίο διαθέτει μαλακή αφαιρούμενη οροφή με την Ferrari να μας δηλώνει πως μόνο αν ο καιρός γίνει ιδιαίτερα άσχημος θα πρέπει να ξανατοποθετηθεί, περιγράφοντας με αυτά τα λόγια, την υπέροχη αίσθηση που έχει το αυτοκίνητο χωρίς την οροφή. Από στιλιστικής πλευράς, το μπροστά παρμπρίζ έχει χαμηλότερη κλίση και έχουν τοποθετηθεί roll bars πίσω από τα προσκέφαλα τα οποία πλαισιώνονται από αεροδυναμικά ”πτερύγια” που καταλήγουν στα πίσω φτερά ενώ και η ανάρτηση έχει χαμηλώσει και έχει σκληρύνει.

Μηχανικά, το σασί της έχει δεχτεί τις απαραίτητες τροποποιήσεις ώστε να γίνει πιο άκαμπτο και να αντισταθμιστεί η έλλειψη της οροφής. Παρά τις αλλαγές αυτές στο πλαίσιο, η Ferrari αναφέρει ότι η αύξηση του βάρους είναι αμελητέα, ενώ κάτω από το μακρύ καπό βρίσκεται ο V12 6,0 λίτρων απόδοσης 670 ίππων, ο ίδιος που έχει τοποθετηθεί στις 599 GTO και 599XX.

9Superamerica 45

Τον Μάιο του 2011, η Ferrari παρουσίασε στο Concorso d’Eleganza Villa d’Este μια ακόμα one-off έκδοση της 599. Η Superamerica 45 είχε παραγγελθεί από έναν πλούσιο ΝεοΥορκέζο, τον Peter Kalikow. Ο Kalikow πήγε στο Maranello για να παραλάβει το αυτοκίνητο του, ως δώρο για τα 45στά -τότε- γενέθλια του, από την χρονιά που αγόρασε την πρώτη του Ferrari, μια μεταχειρισμένη 400 Superamerica πίσω το 1961.

Το αυτοκίνητο είναι σχεδιασμένο κατά παραγγελία, και η μεγαλύτερη αλλαγή βρίσκεται στο carbon hard-top που διαθέτει, το οποίο περιστρέφεται κι αποθηκεύεται πίσω από το πίσω παράθυρο. Μπροστά διαθέτει χρωμιομένη γρίλια και αλουμινένιες μπροστά κολώνες. Αλουμινένιες είναι επίσης οι χειρολαβές των πορτών, όπως και οι πλαϊνοί καθρέπτες. Οι ζάντες έχουνε βαφτεί έτσι ώστε να ταιριάζουν στο χρώμα του αμαξώματος. Αν αναρωτιέσαι γιατί ο Kalikow επέλεξε αυτό το μπλε χρώμα είναι γιατί ήθελε να είναι ίδιο με το αγαπημένο του αυτοκίνητο, την 400 Superamerica cabriolet του 1961 nr.2331SA, με το όνομα του χρώματος να είναι Blu Antille.

Το κάλυμμα του χώρου αποσκευών είναι εντελώς διαφορετικό, κατασκευασμένο από carbon ώστε να φιλοξενεί την οροφή, ενώ έχει βελτιωθεί και αεροδυναμικά, ενώ το μπροστινό φτερό πλέον διαθέτει διπλούς αεραγωγούς. Όλα τα υπόλοιπα carbon μέρη του (μπροστά spoiler, το hard-top και πίσω διαχύτης) είναι βαμμένα σε σκούρο μπλε γυαλιστερό χρώμα. Σε ότι αφορά το εσωτερικό του ακολουθεί τα ίδια χρώματα με το εξωτερικό αφού διαθέτει εκρού-καφέ δερμάτινες επενδύσεις Cuoio με μπλε σκούρα carbon διακοσμητικά. Μπλε είναι επίσης και οι ζώνες ασφαλείας.

10599XX Evoluzione

Τον Δεκέμβριο του 2011 στην έκθεση της Μπολόνια, η Ferrari παρουσίασε την 599XX Evolution. Το αγωνιστικό ήταν διαθέσιμο μόνο στους Ferrari Corse Clienti πελάτες της Ferrari, με την Scuderia να αναλαμβάνει την συντήρηση και την μεταφορά του αυτοκινήτου στα event που κάνει κατά καιρούς στις πίστες του Nurburgring, Fuji, Paul Ricard και Mugello.

Από πλευράς αεροδυναμικής, η 599XX Evo, διαθέτει ένα νέο ενεργά αεροδυναμικό bodykit με τεράστια πίσω αεροτομή, νέο διαχύτη και αεροδυναμικά splitter μπροστά. Η πίσω αεροτομή, έχει επηρεαστεί από το σύστημα DRS των μονοθεσίων της Formula 1 και τα δύο πτερύγια της ανοιγοκλείνουν ηλεκτρονικά ανάλογα με ορισμένες παραμέτρους, ώστε να προσφέρουν είτε επιπλέον κάθετη δύναμη είτε καλύτερη τελική. Οι παράμετροι αυτοί περιλαμβάνουν την γωνία του τιμονιού, την διαμήκη και την πλευρική επιτάχυνση, την ταχύτητα του αυτοκινήτου, καθώς και τις ενδείξεις από τα ESP, ABS, SCM και F1-Trac.

Όλα τα παραπάνω και σε συνδυασμό με τα νέα ελαστικά της Pirelli, προσφέρουν επιπλέον 330 κιλά κάθετης δύναμης στα 200 χλμ/ώρα με την αεροτομή ανοικτή, και 440 κιλά με την αεροτομή κλειστή. Μηχανικά ο V12 κινητήρας αποδίδει επιπλέον 20 άλογα, αγγίζοντας πλέον τα 750 άλογα με 700 Nm ροπής με τις απολήξεις των εξατμίσεων να βγαίνουν πίσω από τις μπροστά ρόδες. Ζυγίζει 35 λιγότερα κιλά και το κιβώτιο ταχυτήτων, έχει κοντύτερες σχέσεις.

11599 GTB 60F1

Λίγες ημέρες αργότερα από την 599XX Evo, η Ferrari για να γιορτάσει τα 60στα γενέθλια της από την πρώτη νίκη που πήρε στην Formula 1, παρουσίασε την έκδοση 60F1 για την 599 GTB Fiorano. Το μοντέλο βασίζεται πάνω στην 599 HGTE και ήταν διαθέσιμο με χρωματισμούς που μιμούνται τα χρώματα των μονοθεσίων των Fernando Alonso και Froilan Gonzalez που νίκησε στο Βρετανικό GP το 1951. Επίσης διαθέτουν μεγάλο λογότυπο της Ferrari στο πλάι, αλουμινένια τάπα στο ρεζερβουάρ και 20″ ζάντες αλουμινίου.

Στο εσωτερικό υπάρχουν bucket καθίσματα Sabelt/Recaro, 3 ή 4 σημείων ζώνες ασφαλείας, Alcantara επενδύσεις, Alutex διακοσμητικά και ένα μοναδικό ταμπελάκι με την υπογραφές των Alonso και Gonzalez.

12SP30 Arya

Το μοντέλο ήταν η πέμπτη δημιουργία του special projects τμήματος της Ferrari, και ήταν ειδική παραγγελία του Cheerag Arya. Η one-off SP30 βασίζεται στην 599 GTB, και δανείζεται ορισμένα στοιχεία από τις 599 GTO, 599ΧΧ και F12berlinetta. Η ιταλική εταιρία παρουσίασε στον Ινδό επιχειρηματία, ιδιοκτήτη πετροχημικής εταιρείας, 12 σχέδια για να επιλέξει, με τον Arya να μην ήταν ικανοποιημένος. Με τη σειρά του, επέλεξε σημεία από κάθε μια πρόταση και αυτό ήταν το αποτέλεσμα, το οποίο του κόστισε -τότε- £3 εκατομμύρια(4,25 εκατ. δολάρια).

Ο Arya είχε δηλώσει:

Θα την κρατήσω στο Ντουμπάι και θα πηγαίνει στην Ευρώπη κάθε καλοκαίρι. Δεν θα την δείξω στον κόσμο, είναι κάτι πολύ προσωπικό.

Το αυτοκίνητο βγήκε στο σφυρί τον Ιανουάριο του 2019.