Η Mazda είναι εκείνη η αυτοκινητοβιομηχανία που έχει συνδέσει το όνομά της με τους περιστροφικούς κινητήρες. Τα πάντα ξεκίνησαν το 1967 όταν η Mazda έβγαλε στην αγορά το Cosmo Sport που στις αγορές εκτός Ιαπωνίας πουλήθηκε με το όνομα 110s.

Ακολούθησε το 1978 η πρώτη γενιά του RX-7, το πρώτο sport αυτοκίνητο της Mazda, το οποίο εξελίχθηκε ως το best-seller μοντέλο με περιστροφικό όχημα στην ιστορία, καθώς μέχρι το 2002 (όταν και ολοκληρώθηκε η παραγωγή του μοντέλου) είχε πουλήσει 811.634 αυτοκίνητα.

Πριν λίγα λεπτά, σε δελτίο τύπου που έστειλε η ιαπωνική εταιρία για την ιστορία του RX-7 έκανε επισήμως γνωστό ότι ο ρότορας θα επιστρέψει στα μοντέλα της, και πιο συγκεκριμένα στο MX-30, ως range extender. Η Mazda δεν έδωσε περαιτέρω πληροφορίες, παρά μόνο αρκέστηκε να αναφέρει πως το σύστημα θα είναι παρόμοιο με αυτό που τοποθέτησε η εταιρία στο πρωτότυπο Mazda2 EV το 2013, και ότι το MX-30 θα κυκλοφορήσει τον ερχόμενο φθινόπωρο.

Τον Δεκέμβριο του 2013, η Ιαπωνική εταιρία παρουσίασε το Mazda2 Range Extender, το οποίο φορούσε έναν λιλιπούτειο περιστροφικό βενζινοκινητήρα χωρητικότητας μόλις 0,33-λίτρων και απόδοσης 26 ίππων, που λειτουργούσε με σταθερές στροφές 2.000 σ.α.λ. Αυτός τροφοδοτούσε με ρεύμα τον 75 kW (102 ίππων) ηλεκτροκινητήρα του plug-in υβριδικού Mazda2, αυξάνοντας την αυτονομία του αυτοκινήτου στα 400 χλμ, διπλασιάζοντας την αυτονομία του.

Από την άλλη, η Mazda παρουσίασε τον περασμένο Οκτώβριο το MX-30, το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, το οποίο μηχανικά φορά έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 106 kW (144 άλογα) με 265 Nm ροπής. Η ιαπωνική εταιρία εξόπλισε το μοντέλο με μια μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου 35,5 kWh, που του προσφέρει αυτονομία μόλις 200 χιλιομέτρων στον κύκλο WLTP.

Η Mazda περιγράφει το MX-30 ως ένα διαφορετικού είδους ηλεκτρικό μοντέλο, που επικεντρώνεται στη χαρά της οδήγησης, καθώς και στη σχέση του οδηγού με το αυτοκίνητο, γι’αυτό και έχει τοποθετηθεί επίσημα ότι δεν θα προσφέρει το εν λόγω μοντέλο με μεγαλύτερη μπαταρία. Έτσι, ο ρότορας φαντάζει ως η ιδανική επιλογή για να αυξήσει την ηλεκτρική αυτονομία του μοντέλου.

Ο νέος μικρός περιστροφικός κινητήρας της Mazda θα είναι οριζόντια τοποθετημένος, κάτω από τον χώρο των αποσκευών για καλύτερο packaging, αλλά και για καλύτερη λίπανση του ρότορα μέσα στον θάλαμο καύσης. Οι Ιάπωνες ωστόσο δεν κλείνουν την πόρτα σε ένα νέο σπορ αυτοκίνητο με περιστροφικό κινητήρα, με τον Mitsuo Hitomi, επικεφαλής κινητήρων της Mazda, να έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι η εταιρία του έχει κάποιες ιδέες για ένα σπορ μοντέλο με wankel κινητήρα, αλλά οι τάσεις της αγοράς δείχνουν πως τα σπορ μοντέλα δεν μπορούν να είναι οικονομικά βιώσιμα.