Η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας παίζει καθοριστικό ρόλο στην οικονομία της, καθώς πάνω από 40 εκατομμύρια Κινέζοι εργάζονται στον κλάδο, είτε άμεσα είτε έμμεσα. Η βιομηχανία αυτοκινήτων της χώρας συνεισφέρει περισσότερα από 1 τρισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα κάθε χρόνο, περίπου το 10% της παραγωγικής δυνατότητας της Κίνας.

Σε μια κανονική χρονιά, η Κίνα θα είχε πουλήσει περισσότερα από 6 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα μέχρι τώρα. Φέτος, όμως, ο αριθμός είναι μόλις 3,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα και τώρα η κυβέρνηση της Κίνας μοιράζει μετρητά για να βοηθήσει τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο να πατήσει και πάλι στα πόδια της, μετά την πανδημία της νόσου Covid-19.

Τον Φεβρουάριο, οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων ήταν μειωμένες κατά 80% σε σχέση με το αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, αγγίζοντας μόλις τις 310.000 μονάδες. Τον Μάρτιο, τα πράγματα ήταν λίγο καλύτερα, καθώς πουλήθηκαν 1,08 εκατ. μονάδες, νούμερο μειωμένο κατά 40,8%, σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2019.

Στα τέλη του περασμένου μήνα, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα επεκτείνει για δύο επιπλέον χρόνια, έως και το 2022, τις επιδοτήσεις και τις φορολογικές ελαφρύνσεις στην αγορά νέων αυτοκινήτων με χαμηλούς ή μηδενικούς ρύπους, όπως τα αμιγώς ηλεκτρικά, τα plug-in υβριδικά και τα υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα.

Οι επιδοτήσεις θα είναι κατά 20% μειωμένες το 2021 και κατά 30% το 2022 και θα αφορούν μόνο τα επιβατικά αυτοκίνητα που κοστίζουν έως 300.000 γιουάν (39.150 ευρώ)

Αυτό αντιστρέφει την κίνηση της χώρας, καθώς στα τέλη του περασμένου χρόνου η Κίνα άρχισε να μειώνει αυτά τα κίνητρα. Ωστόσο, μέχρι και τον Μάρτιο πουλήθηκαν μόνο 53.000 τέτοια οχήματα σε ολόκληρη τη χώρα (εκτός της Tesla), ήτοι 53% λιγότερα από το προηγούμενο έτος.

Μια υγιής αγορά αυτοκινήτων στην Κίνα συμβάλλει στην ευημερία και της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς GM και Volkswagen πωλούν εκατομμύρια αυτοκίνητα στη χώρα, που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 40% των ετήσιων πωλήσεων της κάθε μιας.

Τα εργοστάσια παραγωγής νέων αυτοκινήτων όλων των εταιριών στην Κίνα επαναλειτουργούν, ακόμα και αυτά που ήταν στην Ουχάν, τα οποία είχαν κλείσει για 76 ημέρες. Πλέον σκοπός της χώρας είναι να τονώσει τις πωλήσεις και παρότι η αγορά αυτοκινήτων ενδέχεται να ανακάμψει το δεύτερο τρίμηνο του έτους, είναι απίθανο η Κίνα να μπορέσει να αντισταθμίσει τις απώλειες του πρώτου τριμήνου.

Παρά την περσινή πτώση των πωλήσεων, η Κίνα εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη αγορά νέων αυτοκινήτων. Φέτος, και πριν την κρίση του νέου κορωνοϊού, η πρόβλεψη για το έτος έλεγε ότι οι πωλήσεις θα είναι μειωμένες κατά 2%, ενώ τώρα οι εκτιμήσεις αναφέρουν τουλάχιστον -10%. Γι’αυτό τουλάχιστον δώδεκα πόλεις ή περιφέρειες ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να αγοράσουν αυτοκίνητα, κυρίως προσφέροντας επιδοτήσεις μετρητών έως και 1.400 δολαρίων ανά όχημα.