Μετά τον χθεσινό Αρμαγεδδών, με την τιμή του αμερικάνικου αργού πετρελαίου να βυθίζεται ακόμη και -40,32 δολάρια το βαρέλι, εξαιτίας του κορεσμού της αγοράς και της κατάρρευσης της ζήτησης λόγω της κρίσης που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού, η τιμή του μαύρου χρυσού ανακάμπτει σήμερα και αυτή τη στιγμή, η τιμή του βαρελιού του West Texas Intermediate (WTI) προς παράδοση τον Μάιο βρίσκεται στα -1,86 δολάρια, με το συμβόλαιο Ιουνίου να βρίσκεται στα 15,75 δολάρια (-22,91%).

Το μπρεντ υποχωρεί κατά 21,12% στα 20,17 δολάρια, με το συμβόλαιο Ιουνίου να υποχωρεί κατά 22,53% στα 19,81 δολάρια το βαρέλι.

1Πως θα διαμορφωθούν όμως οι τιμές των καυσίμων στα πρατήρια της χώρας μας;

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μέσα στα επόμενα 24ωρα η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης αναμένεται να υποχωρεί κατά μέσο όρο κοντά στα 1,2 ευρώ το λίτρο, με την τιμή του πετρελαίου να πέφτει κάτω από το 1 ευρώ, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης θα υποχωρήσει κάτω από τα 0,8 ευρώ ανά λίτρο.

Ο λόγος που διατηρούνται τόσο ψηλά οι τιμές λιανικής των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα είναι φυσικά οι φόροι, αφού σε κάθε λίτρο αμόλυβδης, περίπου το 70% είναι φόροι. Μάλιστα, όσο μειώνεται η διεθνής τιμή του πετρελαίου, τόσο αυξάνεται η αναλογία των φόρων “εμποδίζοντας” το να δούμε εντυπωσιακά χαμηλές τιμές στα πρατήρια.

2

Την προηγούμενη εβδομάδα η τιμή χονδρικής της αμόλυβδης στην Ελλάδα έκλεισε στα 0,908 ευρώ ανά λίτρο. Αν σε αυτήν προστεθεί και το εμπορικό κέρδος αλλά και ο ΦΠΑ, τότε η λιανική ανέρχεται σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο κοντά στα 1,30-1,35 ευρώ. Βέβαια, σε πολλές περιοχές υπάρχουν τιμές λιανικής κοντά στα 1,25 ευρώ. Η τιμή χονδρικής των 0,908 ευρώ δεν είναι η χαμηλότερη που έχει καταγραφεί αυτό το διάστημα. Στις αρχές Απριλίου, είχε υποχωρήσει και κάτω από τα 0,9 ευρώ. Είναι πιθανό ότι η τιμή θα επανέλθει σε αυτά τα επίπεδα μέσα στην εβδομάδα.

Για το επόμενο χρονικό διάστημα, η τιμή της αμόλυβδης έτσι όπως διαμορφώνεται στο διυλιστήριο, αναμένεται να κυμαίνεται στα 20 (ή και κάτω από τα 20 λεπτά) ανά λίτρο. Σε αυτή την τιμή όμως, προστίθενται φόροι που προσεγγίζουν το ένα ευρώ ανά λίτρο. Δηλαδή, η τιμή του διυλιστηρίου επηρεάζει το 15-16% της τελικής τιμής και οι φόροι πάνω από το 70% της τελικής τιμής, ενώ τα περιθώρια κέρδους (μεταφορές, εταιρειών εμπορίας κλπ) αποτελούν το 13% της τελικής τιμής. Μάλιστα, όσο μειώνεται η διεθνής τιμή του πετρελαίου, τόσο αυξάνεται το μερίδιο των φόρων. Στο πετρέλαιο κίνησης οι φόροι ανέρχονται κοντά στα 50%, ενώ στο πετρέλαιο θέρμανσης πλησιάζουν το 47%.

3Διάβασε επίσης

H OBE επισημαίνει την ανάγκη να μειωθούν οι υψηλοί φόροι στις τιμές λιανικής των καυσίμων

Συγκεκριμένα την Πέμπτη 09/04/2020 η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων διαμορφώθηκε στα 0,2135 ευρώ ανά λίτρο. Η μέση τιμή λιανικής της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων διαμορφώθηκε στα 1,364 ευρώ ανά λίτρο. Το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,1791 ανά λίτρο (17,91 λεπτά).

Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 15,66%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 71,21%, και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 13,13%.

Ακόμη και δωρεάν να διανέμεται το πετρέλαιο, οι φόροι στην αμόλυβδη βενζίνη δεν πρόκειται να πέσουν κάτω από τα 0,9 ευρώ ανά λίτρο.

Αν δεν υπήρχαν οι φόροι, η τιμή της βενζίνης θα έφθανε στο ντεπόζιτο μας στα 40 λεπτά το λίτρο, από τα οποία τα 21 λεπτά περίπου είναι η τιμή της βενζίνης στο διυλιστήριο και τα 18 λεπτά το κέρδος των, εμπόρων, των πρατηριούχων και των μεταφορέων.