Η γερμανική κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη κατά 0,3 ευρώ το λίτρο και στο πετρέλαιο κίνησης κατά 0,14 ευρώ το λίτρο, προκειμένου να μειωθούν οι τιμές των καυσίμων. Έτσι σήμερα, η βενζίνη στη Γερμανία βρίσκεται κατά μέσο όρο στα 1,88 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης στα 1,94 ευρώ το λίτρο.

Στην Ελλάδα όμως η κυβέρνηση δηλώνει συνεχώς πως δεν υπάρχει ο δημοσιονομικός χώρος για να μειωθεί η φορολογία στα καύσιμα, μιας και ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, αν μειωνόταν για τους επόμενους 6 μήνες θα κόστιζε στο Κράτος 1 με 1,25 δισ. ευρώ.

1

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπος, Γιάννη Οικονόμου, τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού στην Ελλάδα είναι πολύ πιο έντονα συνδεδεμένα με την έμμεση φορολογία από ότι σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Ανέφερε δε το εξής παράδειγμα:

Μεσοσταθμικά η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην αντλία έχει ανέβει τους τελευταίους μήνες 50 λεπτά. Για να πει κανείς ότι θα μπορούσε να τη ρίξει στα προ της κρίσης επίπεδα, μειώνοντας τον Φ.Π.Α. και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, θα έπρεπε να οδηγηθεί σε μια απώλεια εσόδων της τάξεως των 3,8 δισ. ευρώ.

Επικαλέστηκε ότι στην κατανάλωση της αμόλυβδης υπήρξε ελάχιστη μείωση παρά την αύξηση της τιμής κατά 26% και στο diesel η μείωση της κατανάλωσης λόγω ακρίβειας ήταν ελάχιστη.

2

Επομένως, εκτίμησε ότι στην καλύτερη περίπτωση εάν η κυβέρνηση μείωνε τον ΕΦΚ προσδοκώντας ότι θα αυξηθεί ξανά η κατανάλωση και άρα τα έσοδα θα καλυφθούν έτσι κι αλλιώς, στην καλύτερη περίπτωση από τα 3,8 δισ. ευρώ εσόδων από ΕΦΚ και ΦΠΑ, θα ανακτούσε το 8%, δηλαδή 300 εκ ευρώ. Όπως πρόσθεσε:

Πάλι θα υπήρχε μια μαύρη τρύπα στα έσοδα, 3,4 δισ., τα οποία πώς θα τα αντιστάθμιζε κανείς στον προϋπολογισμό; Θα έβαζε καινούργιους φόρους, θα αύξανε εισφορές, θα έβγαινε να δανειστεί σε μια αγορά υπερβολικά ακριβή;

Η κυβέρνηση απορρίπτει επίσης το επιχείρημα πως το κράτος έχει υπερέσοδα από ΕΦΚ και ΦΠΑ λόγω της ακρίβειας. Υπάρχουν και οι δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη πως η Ελλάδα βρίσκεται στη 12η-13η θέση στην τιμή της βενζίνης σε επίπεδο Ευρώπης, αν αφαιρέσει κανείς τους φόρους, αλλά ο υπουργός δεν ανέφερε τη θέση της Ελλάδας στη τιμή της βενζίνης με φόρους. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα έχει την 5η ακριβότερη βενζίνη της Ευρώπης πίσω από τις: Νορβηγία, Δανία, Φινλανδία και Ισλανδία.

Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών υγρών καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα είναι στα 2,312 ευρώ το λίτρο και αυτή του πετρελαίου κίνησης στα 1,9 ευρώ το λίτρο.