Η Νορβηγία κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως στο ποσοστό πώλησης νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς το περασμένο έτος το 79,3% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στη χώρα ήταν ηλεκτρικά. Ωστόσο, η σκανδιναβική χώρα κατέχει μια ακόμα σημαντική και θετική πρωτιά παγκοσμίως.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα νέα διεθνή δεδομένα οδικής ασφάλειας που αποκάλυψε το Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών του ΟΟΣΑ, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021 στην Ευρώπη ήταν 0,1% υψηλότεροι από τον μέσο όρο που ίσχυε το χρονικό διάστημα 2017-2019. Την ίδια χρονική περίοδο στις ΗΠΑ οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 16%, προβληματίζοντας τους επικεφαλής που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια.

1

Η τελευταία έκθεση αντλεί δεδομένα από το 2021 και το πρώτο εξάμηνο του 2022, όταν και τα περιοριστικά μέτρα για την εξάπλωση του Covid-19 είχαν χαλαρώσει και οι οικονομίες επέστρεψαν σταδιακά από τα συνεχόμενα lockdown.

Ένα πιο ακριβές συγκρίσιμο μέτρο ήταν οι θάνατοι ανά δισεκατομμύριο διανυόμενα χιλιόμετρα οχημάτων. Υπάρχουν εξαιρετικά μεγάλες διακυμάνσεις τόσο για το 2020 όσο και για το 2021. Στη Νορβηγία, για παράδειγμα, σημειώθηκαν 1,8 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά δισεκατομμύριο χλμ. που διανύθηκαν το 2021, σε σύγκριση με 9,9 θανάτους από τροχαία ατυχήματα στην Τσεχία. Το 2020 η Τσεχία, η Νότια Κορέα και οι ΗΠΑ κατέγραψαν πάνω από οκτώ τροχαία ατυχήματα ανά δισεκατομμύριο χιλιόμετρα.

2

Ένα άλλο στοιχείο της έκθεσης του ΟΟΣΑ είναι η σύγκριση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα ανά 100.000 κατοίκους, η οποία δείχνει και πάλι τη Νορβηγία ως την ασφαλέστερη χώρα στην Ευρώπη με 1,5 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους. Αντιθέτως, η Κολομβία έχει τους πιο επικίνδυνους δρόμους με 14,2 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους και ακολουθούν οι ΗΠΑ με 12,9 θανάτους.

Φτάνοντας στα δικά μας, σύμφωνα με την έκθεση, η Ελλάδα δείχνει να έχει βελτιωθεί, καθώς οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021 ήταν 613, όταν ο μέσος όρος της χρονικής περίοδο 2017-2019 ήταν 706 θάνατοι. Ωστόσο, απέχουμε πολύ από το να χαρακτηριστούμε ασφαλείς, καθώς η Ισλανδία το 2021 είχε μόλις 9 θανάτους στους δρόμους της, έναντι 13 του μέσου όρου της περιόδου 2017-2019, ενώ στη Γερμανία το 2021 σημειώθηκαν 2.562 θάνατοι έναντι 3.167 της περιόδου 2017-2019.