Πέθανε ο Marcello Gandini

Σχετικά άρθρα

Σε ηλικία 85 ετών άφησε σήμερα τη τελευταία του πνοή ο Marcello Gandini, ο θρυλικός σχεδιαστής, υπεύθυνος για πολλά ιταλικά αυτοκίνητα και όχι μόνο.

Ο Gandini ήταν περισσότερο γνωστός για τη δουλειά του με τη Lamborghini, όπου ήταν υπεύθυνος για τα Miura, Countach και Diablo (πρωτότυπο). Ήταν επίσης ο σχεδιαστής των Lancia Stratos, Bugatti EB110, Fiat X1/9, Alfa Romeo Montreal, Maserati Khamsin, του πρώτου Volkswagen Polo και της Ferrari 308 GT4.

SecondPic-1140x628

Ο γεννημένος στο Τορίνο σχεδιαστής δημιούργησε τα πιο διάσημα σχέδιά του ενώ εργαζόταν στον ιταλικό οίκο σχεδιασμού Bertone από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 έως το 1980.

Όταν έφυγε από τον Bertone συνεργάστηκε με πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Renault για να σχεδιάσει το εμβληματικό πλέον 5 Turbo. Άλλα αξιοσημείωτα αυτοκίνητα που φέρουν την υπογραφή του Gandini είναι η πρώτη BMW 5-Series, η Lamborghini Espada και το Cizeta-Moroder V16T.

Το 2017 συνεργάστηκε με την TaTa Motors για να δημιουργήσει το TaMo Racemo, ένα πρωτότυπο σπορ αυτοκινήτου που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Ασχολήθηκε επίσης με τους βιομηχανικούς χώρους και τον σχεδιασμό επίπλων. Τον περασμένο Ιανουάριο, ο Gandini τιμήθηκε με τιμητικό πτυχίο μηχανολόγου μηχανικού από το Πολυτεχνείο του Τορίνο.

Ποιος ήταν ο Marcelo Gandini

Ο Gandini γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1938 και από μικρή ηλικία έδειξε το πάθος του για τα αυτοκίνητα. Μέχρι τη δεκαετία του ’60, ο μικρός Marcello δούλευε σε μικρές carrozzerie ώστε να συγκεντρώσει πείρα και να μπορέσει να πιάσει δουλειά σε κάποιον “μεγάλο” οίκο. Ο οίκος που επέλεξε, ήταν αυτός του Bertone, με την πρώτη αίτηση για δουλειά να απορρίπτεται – οι φήμες λένε ότι ο Giorgetto Giugiaro που τότε δούλευε στον Bertone δεν ήθελε τον μικρό. Όμως ο Giugiaro έφυγε από τον Bertone δύο χρόνια αργότερα και ο Gandini κλήθηκε να τον αντικαταστήσει ως επικεφαλής σχεδιασμού.

Ποιο ήταν το πρώτο project στο οποίο δούλεψε ο Gandini; Η Lamborghini Miura! Μάλιστα, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος, την έκανε μόνος του και σε μόλις 3 μήνες! Φυσικά, αυτή δεν ήταν η μόνη Lambo που σχεδίασε ο Gandini, αφού την Miura ακολούθησαν η Bravo, η Espada, η Jarama και η Urraco.

alfa_romeo_carabo_05pop

Στα τέλη της δεκαετία του ’60 όμως, ο Gandini σχεδίασε και ένα πολύ ενδιαφέρον concept. Όχι για την Lamborghini, αλλά για την Alfa Romeo. Αναφέρομαι για την 33 Carabo, ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα που “φόρεσαν” scissor πόρτες – αν όχι το πρώτο. Όπως και να έχει, η 33 Carabo ήταν το πρωτότυπο που θα έλεγε κανείς ότι οδήγησε τον Gandini στον σχεδιασμό δύο εκ των πλέον εμβληματικών οχημάτων στην καριέρα του και στην ιστορία της αυτοκίνησης. Δύο χρόνια μετά την πρωτότυπη Alfa Romeo –και αφού “μεσολάβησε” η Alfa Romeo Montreal-, ακολούθησε μία πρωτότυπη Lancia.

Στην έκθεση του Τορίνο το 1970, παρουσιάστηκε η Stratos Zero concept. Η απολύτως λειτουργική Stratos Zero να συμπληρώσω, αφού πίσω από τα καθίσματα, βρισκόταν ο V4 της Fulvia. Μάλιστα, υπάρχει ένας θρύλος που λέει ότι ο Nuccio Bertone πήγε στο ραντεβού με τα στελέχη της Lancia οδηγώντας την Stratos Zero, πέρασε κάτω από την μπαριέρα αφού του αρνήθηκε η είσοδος και πήγε στο ραντεβού που κατέληξε σε ένα συμβόλαιο παραγωγής!

Gandini-with-3-masterpieces-04

Την θρυλική Stratos, ακολούθησαν δύο διαχρονικά “wedge” σχήματα. Η επίσης θρυλική Lamborghini Countach και το Fiat X1/9. Στη συνέχεια, ήρθαν οι Maserati Khamsin και Quattroporte II ενώ το τελευταίο αυτοκίνητο που δημιούργησε ο Gandini κατά τη θητεία του στον Bertone, ήταν το Citroen BX. Το 1980, ο Marcello Gandini αποχώρησε από τον οίκο για να κυνηγήσει μία freelance καριέρα και μερικά από τα σχέδια του, αφορούσαν σπίτια, εσωτερικά σπιτιών, μέχρι και ένα ελικόπτερο. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο Ιταλός “ξέχασε” τα αυτοκίνητα όμως.

Η δεύτερη γενιά του Renault 5, το λεγόμενο Supercinq, προήλθε από το χέρι του, όπως και οι Maserati Shamal, Bugatti EB110, Cizeta-Moroder V16T, Ghibli II κα η Lamborghini Diablo στη πρωτότυπη μορφή της.

Αναλυτικά τα αυτοκίνητα που σχεδίασε ήταν τα:

  • Alfa Romeo Montreal concept και η έκδοση παραγωγής
  • Alfa Romeo 33 Carabo
  • Alfa Romeo Navajo
  • Audi 50
  • Autobianchi A112
  • Autobianchi A112 Runabout
  • Bertone Pirana
  • Bugatti EB 110 (πρωτότυπο)
  • BMW 5 Series (E12)
  • Citroen BX
  • Citroen GS Camargue
  • Cizeta-Moroder V16T
  • De Tomaso Bigua (Qvale Mangusta)
  • De Tomaso Pantera SI
  • De Tomaso Pantera “Prossima Generazione”
  • Dino/Ferrari 308 GT4
  • Ferrari Rainbow
  • Fiat Dino Coupe (τελικός σχεδιασμός)
  • Fiat 132
  • Fiat X1/9
  • Iso Lele
  • Iso Grifo 90
  • Iso Grifo 96
  • Jaguar Ascot
  • Lamborghini Bravo
  • Lamborghini Countach
  • Lamborghini P140
  • Lamborghini Diablo (πρωτότυπο)
  • Lamborghini P147 Acosta
  • Lamborghini Espada
  • Lamborghini Jarama
  • Lamborghini Miura
  • Lamborghini Urraco
  • Lamborghini Marzal
  • Lancia Stratos Zero
  • Lancia Stratos
  • Lancia Sibilo
  • Maserati Khamsin
  • Maserati Ghibli II
  • Maserati Quattroporte II (1974–1978) και IV (1994–2001)
  • Maserati Shamal
  • Maserati Chubasco
  • 1η και 2η Maserati Biturbos facelift
  • Nissan AP-X
  • NSU Trapeze
  • Perodua Kancil (facelift)
  • Renault 5 Turbo
  • Renault 5 Supercinq
  • Renault Magnum
  • TaMo Racemo
  • Stola S81 Stratos
  • Stola S86 Diamante
  • Volkswagen Polo Mk1
  • Volvo Tundra

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

BYD Ocean-M Concept

Το Ocean-M Concept παρουσίασε η BYD στην έκθεση του Πεκίνου, με το πρωτότυπο να περνά στη παραγωγή μέσα στο τρίτο τρίμηνο του έτους. Πρόκειται...