GM-ignition-scandal

Το 2001, η GM πήρε μία απόφαση που όχι μόνο επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό το παρόν και το μέλλον της αλλά είχε σημαντικές συνέπειες στις ζωές κάποιων πελατών της (τουλάχιστον 13 εξ αυτών) και των οικογενειών τους.


Στις 200.000 σελίδες εγγράφων που παρέδωσε η General Motors στους ερευνητές που προσπαθούν να μάθουν ολόκληρη την ιστορία πίσω από την καθυστερημένη ανάκληση της εταιρίας για τις ελαττωματικές μίζες σε εκατομμύρια οχήματα της, εμφανίζονται δύο σχέδια. Το πρώτο, υποβλήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2001 και έδειχνε μία μίζα με μακρύτερο ελατήριο και έμβολο που χρειαζόταν μεγαλύτερη ροπή για να αλλάξει θέση. Το δεύτερο, παρουσιάστηκε έναν μήνα μετά. Το ελατήριο είχε μικρύνει κατά 2.7 χιλιοστά και η ροπή που απαιτούνταν για να αλλάξει από τη “run” θέση, στην “accessory”, ήταν μικρότερη.

Τα έγγραφα σχηματίζουν μία τραγική εικόνα της νοοτροπίας κόστους και συγκάλυψης που επικρατεί στην General Motors. Το συμπέρασμα που βγάζουμε έπειτα από την εξέταση των δύο σχεδίων που υποβλήθηκαν το 2001, είναι ότι η εταιρία επέλεξε τη μικρότερη και φθηνότερη μίζα που κόστισε σε πελάτες τις ζωές τους και γλύτωσε κάποια χρήματα για την GM.

Έγραψαν ο Clarence Ditlow, επικεφαλής του Center for Auto Safety που πρώτο ανακάλυψε τις διαφορές στα δύο σχέδια και η Joan Claybrook, πρώην επικεφαλής της NHTSA. Η απάντηση της GM ήταν ότι όλες οι ερωτήσεις θα απαντηθούν στην εσωτερική έρευνα που διεξάγει ο πρώην εισαγγελέας, Anton Valukas. Έρευνα που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους δύο μήνες. Αξίζει να σημειωθεί πως το πρώτο σχέδιο, αυτό που είχε στην αρχή απορριφθεί, χρησιμοποιήθηκε εν τέλει όταν η GM αναγκάστηκε να αλλάξει τη μίζα στα προβληματικά οχήματα, τον Απρίλιο του 2006. Το πρόβλημα είναι όπως ξέρουμε τώρα, ότι ο κωδικός για τα δύο εξαρτήματα έμεινε ο ίδιος, κάτι που μηχανολογικά, κατασκευαστικά και λογιστικά είναι απαράδεκτο για μία εταιρία του βεληνεκούς της GM αλλά και της Delphi που είχε αναλάβει την παραγωγή του εξαρτήματος. Ιδίως αν αναλογιστεί κανείς πως οι κωδικοί των εξαρτημάτων στα σχέδια του 2001 είναι διαφορετικοί!

Εν τω μεταξύ, ομοσπονδιακός δικαστής στο Texas, απέρριψε την πρόταση αναγκαστικού “παροπλισμού” των προβληματικών οχημάτων που έγινε από δικηγόρο-εκπρόσωπο ιδιοκτητών οχημάτων που περιλαμβάνονται στην ανάκληση. Η αιτιολογία της πρότασης, ήταν προφανώς πως τα οχήματα είναι εξαιρετικά ανασφαλή, τόσο για τους ιδιοκτήτες τους, όσο και για το κοινό. Η απάντηση της GM για αυτή την απόφαση, ήταν η εξής:

Είμαστε ευχαριστημένοι που το δικαστήριο απέρριψε την πρόταση.

Συνέχισε δε λέγοντας πως τα οχήματα αυτά, είναι ασφαλή, αρκεί να αφαιρεθούν όλα τα κλειδιά από το μπρελόκ του αυτοκινήτου, πριν τοποθετηθεί το κλειδί στη μίζα.  

[Πηγή: Center for Auto Safety, US District Court]