cc_100

Είναι κοινός τόπος το γεγονός ότι οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τις εκπομπές CO2. Σίγουρα, απ’ όσο γνωρίζουμε, εταιρίες όπως η Toyota, η PSA/Peugeot-Citroen, η Ford κ.ά. είναι σε καλό δρόμο, αλλά δεν είναι λίγες αυτές που δεν είναι 100% σίγουρες για το αν θα τα καταφέρουν (βλ. Fiat, BMW, Honda, Hyundai κ.ά.).


Σύμφωνα με νούμερα που έδωσε στη δημοσιότητα το International Council on Clean Transportation (ICCT), οι μέσες εκπομπές CO2 των νέων αυτοκινήτων, έπεσαν από τα 162 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο το 2005, στα 127 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο το 2013. Σημείωσαν λοιπόν, πτώση της τάξης του 22%. Πτώση η οποία αφού η εκπομπές CO2 σχετίζονται άμεσα με την κατανάλωση καυσίμου, “μεταφέρεται” και στην μέση κατανάλωση που έπεσε από τα 6.7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, στα 5.2 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Ωστόσο, ο στόχος που έχει θέση η Ε.Ε., είναι για εκπομπές ρύπων της τάξης των 95 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο μέχρι το 2020 με μία τελευταία τροποποίηση, να ορίζει πως “μόλις” το 95% των νέων αυτοκινήτων πρέπει να πιάνουν τον στόχο το 2020 και το πλήρες 100%, μεταφέρεται για το 2021. Ο κανονισμός, ορίζει επίσης πως μέχρι το τέλος του 2015, ο μέσος όρος εκπομπών CO2 για τα νέα αυτοκίνητα, πρέπει να είναι 130 gr/km. Οι κατασκευαστές δεν θα έχουν πρόβλημα με τον στόχο του 2015, αλλά θα πρέπει να βρούνε 27% επιπλέον μείωση για το 2021, κάτι που όπως είπαμε, είναι σχετικά δύσκολο. Σύμφωνα με αξιωματούχο της Ε.Ε, στον πραγματικό κόσμο, έχουν μετρήσει εκπομπές NOX (οξειδίου του αζώτου) από πετρελαιοκινητήρες, 4-5 φορές μεγαλύτερες από αυτές που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές.

Να σημειώσουμε όμως κάτι. Ο μέσος όρος των 95 gr/km δεν είναι ίδιος για όλες τις εταιρίες. Κάθε μάρκα, έχει τον δικό της “εξατομικευμένο” στόχο που καθορίζεται συνυπολογίζεται το μέσο βάρος των οχημάτων της. Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως η Fiat, που έχει τον ελαφρύτερο στόλο με μέσο όρο τα 1.209 κιλά, πρέπει να πιάσει τον στόχο των 85 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο. Η Daimler που έχει τον βαρύτερο στόλο με 1.583 κιλά από την άλλη, πρέπει να πιάσει τον στόχο των 101 gr/km μέχρι το 2021.

Επίσης, αξίζει να τονίσουμε πως όλα αυτά τα νούμερα, υπολογίζονται με το NEDC (New European Driving Cycle) standard, ένας κύκλος υπολογισμού κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων που αντικειμενικά, δεν αναπαριστά συνθήκες πραγματικού κόσμου με την απόκλιση να αγγίζει σε ορισμένες περιπτώσεις το 25%. Γι’ αυτόν τον λόγο, η Ε.Ε. θα αρχίσει να χρησιμοποιεί “όσο το δυνατόν ταχύτερα” το WLTP (World Harmonized Light-duty Vehicle Test Procedure). Ο κύκλος αυτός, έχει διττό ρόλο. Πρώτον, καλείται να εναρμονίσει σε παγκόσμιο επίπεδο την διαδικασία μέτρησης εκπομπών ρύπων και κατανάλωσης και δεύτερον, έρχεται να καλύψει το κενό μεταξύ test και πραγματικών συνθηκών με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Για τη δημιουργία του WLTP, δημιουργήθηκε μία βάση δεδομένων με περισσότερα από 765.000 χιλιόμετρα οδήγησης από 5 διαφορετικές περιοχές (Ευρώπη, Η.Π.Α., Ινδία, Κορέα και Ιαπωνία) που κάλυπτε ένα μεγάλο εύρος κατηγοριών αυτοκινήτων (διαφορετικές χωρητικότητες κινητήρα, power-to-weight, κατασκευαστές κλπ), δρόμων και συνθηκών οδήγησης.

Η διάρκεια του κύκλου, ορίστηκε στα 1.800 δευτερόλεπτα (από 1.180 του NEDC, 1.205 του Ιαπωνικού JC08 και 1.372 του FTP) ενώ το test, εκτός από την ταχύτητα, την επιτάχυνση και άλλους παράγοντες που συνυπολογίζονται ακόμα και τώρα, κανονικοποιεί και τις αλλαγές ταχυτήτων για αυτοκίνητα με χειροκίνητα κιβώτια. Ο WLTP κύκλος, αξιολογήθηκε από πάρα πολλά εργαστήρια ανά τον κόσμο και το τελικό συμπέρασμα, είναι ότι αναπαριστά καλά τις πραγματικές συνθήκες. Με τα νέα δεδομένα, κάθε όχημα εντός μίας οικογένειας οχημάτων, θα έχει τις δικές του εκπομπές CO2, ανάλογα με το βάρος, τις αεροδυναμικές αντιστάσεις, τις αντιστάσεις στην κύλιση και τον εξοπλισμό του. Επιπλέον, τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα, θα διαχωρίζονται από αυτά με συμβατικούς κινητήρες (βενζίνης ή πετρελαίου). Σε γενικές γραμμές, ο WLTP, είναι ένα πολύ καλό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Το πόσο βέβαια θα επηρεάσει ο νέος κύκλος μετρήσεων την απόσταση από τους στόχους, είναι κάτι που θα περιμένουμε να δούμε. Αν όντως η απόκλιση του NEDC από την πραγματικότητα είναι τόσο μεγάλη (κρίνοντας εμπειρικά, μάλλον είναι) και ο WLTP γεφυρώσει το χάσμα, σημαίνει πως οι καταναλώσεις και οι ρύποι που θα δηλώνουν οι εταιρίες, θα είναι υψηλότεροι. Με τη σειρά του, αυτό σημαίνει πως η απόσταση από τον στόχο των 95 gr/km, θα είναι μεγαλύτερη. Σύμφωνα με το ITCC, υπάρχει πρόβλεψη για διόρθωση ώστε ο στόχος να μην είναι ανέφικτος, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει πώς θα γίνει αυτό.