[nextpage title=”Εισαγωγή”]

Ferrari-250GTO-288GTO-599GTO

Όχι, δεν με έπιασε νοσταλγία. Δεν είναι του χαρακτήρα μου. Απλά σκεφτόμουν. Πόσα μοντέλα έχουν μακρά ιστορία; Πολλά. Πώς ήταν όμως “τότε” και πώς είναι τώρα. Πώς έχει εξελιχθεί η γενεαλογία τους στα χρόνια που πέρασαν; Άλλα, έχουν διαρκή παρουσία και μετρούν 5, 6, 10 ή και παραπάνω γενιές. Άλλα, χάθηκαν για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και επανήλθαν στο προσκήνιο όταν οι εταιρίες τους θυμήθηκαν τι εστί ρετρό και πως ότι και αν είναι, έχει πέραση. Ας δούμε λοιπόν μερικά μοντέλα. Θες να το πεις “παλιές και σύγχρονες εκδόσεις ενός ονόματος”; Θέλεις να το πεις “ένα όνομα στο πέρασμα των ετών”; Όπως θέλεις πες το. Η ουσία παραμένει η ίδια και ελπίζω να γίνει κατανοητή με τα παραδείγματα που θα δώσω!

[/nextpage]

[nextpage title=”Stingray”]

2014-Chevrolet-Corvette-Stingray-vs-old

Chevrolet Corvette υπάρχουν πολλές – 7 για την ακρίβεια. Stingrays όμως είναι μόνο τρεις: η C2, η C3 και η C7. Και αυτό, λέει πολλά. Η τελευταία Corvette είναι αναμφίβολα η καλύτερη στην μακρά ιστορία του μοντέλου και δεν είναι τυχαίο που η Chevrolet αποφάσισε να επαναφέρει το όνομα Stingray γι’ αυτήν και όχι για κάποιον από τους προγόνους της. Η πρώτη Stingray ήταν η Corvette που έπρεπε να ήταν η C1, αλλά η βιασύνη της Αμερικανικής εταιρίας να λανσάρει το μοντέλο δεν την άφησε να είναι. Η C3, έχτισε πάνω στην επιτυχία της C2.  Όταν λοιπόν ετοιμάζεις ένα μοντέλο για 6 χρόνια και στηρίζεις τόσα πολλά πάνω του, αξίζει να αναβιώσεις έπειτα από 37 χρόνια το όνομα Stingray…

[/nextpage]

[nextpage title=”Golf GTI”]

Volkswagen-Golf-GTI-Mk1-and-Mk7

Το πρώτο Golf GTI, παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 1975, εντελώς συμπτωματικά, στην έκθεση της Φρανκφούρτης – η οποία ανοίγει τις πύλες της σε μερικές ημέρες. Το concept ήταν απλό. Ένα μικρό, οικονομικό αυτοκίνητο που θα μπορούσε να συγκινήσει τον οδηγό του με τις επιδόσεις ή/και την οδική του συμπεριφορά. Από τότε, πέρασαν 40 χρόνια. Τα 110 άλογα, έχουν γίνει 220. Τα 840 κιλά του Mk1 έχουν γίνει 1.351. Το Volkswagen Golf GTI μετράει 7 ολόκληρες γενιές –κάποιες περισσότερο πετυχημένες από άλλες- και θεωρείται από πάρα πολλούς ο βασιλιάς των hot hatches. Μπορεί να διαφωνείς, αλλά αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι αυτό Volkswagen είναι μέτρο σύγκρισης στην συγκεκριμένη κατηγορία!

[/nextpage]

[nextpage title=”Challenger”]

dodge_challenger_1970_2008-1920x1200

Δεν υπολογίζω το πρώτο αυτοκίνητο που φόρεσε το σήμα “Challenger”. Αυτό ήταν μία ειδική έκδοση. Η πρώτη γενιά του μοντέλου που λάνσαρε η Dodge ως ανταγωνιστή των Mustang και Camaro, παρουσιάστηκε στα τέλη του 1969 ενώ για να φτάσουμε στην τελευταία, πέρασαν 38 χρόνια με ένα μικρό διάλειμμα 25 περίπου ετών ανάμεσα στην δεύτερη γενιά και την τρίτη για να ξεπλυθεί η ρετσινιά… Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την Hellcat έκδοση του τρέχοντος μοντέλου. Μία έκδοση που σε μεγάλο βαθμό, έβαλε ξανά την Dodge στον χάρτη των muscle cars και “τράβηξε” μαζί της και τα μικρότερα μοντέλα της γκάμας.

[/nextpage]

[nextpage title=”Corolla”]

Corolla_001

Δεν μπορώ να τονίσω αρκετά την σημασία της Corolla για την Toyota. Μιλάμε για ένα μοντέλο που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1966 και μέχρι να φτάσουμε στο σήμερα, έχει δει άλλες 10 γενιές. Μιλάμε για το όνομα με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία της αυτοκίνησης. Μιλάμε για το μοντέλο που σε μεγάλο βαθμό, έκανε την Toyota αυτό που είναι! Η συνταγή για το “αυτοκίνητο του λαού” της Ιαπωνικής εταιρίας οριστικοποιήθηκε τη δεκαετία του ’80 και από τότε δεν έχει αλλάξει. Απλά εξελίσσεται. Στο κάτω-κάτω, ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει!

[/nextpage]

[nextpage title=”MINI”]

mini-cooper_729

Δεν ξέρω αν ο Sir Alec Issigonis είχε επίγνωση του τι ακριβώς έκανε όταν σχεδίαζε το πρώτο Mini σε μία χαρτοπετσέτα στα τέλη της δεκαετίας του ’50. Πάντως αυτό που ακολούθησε ήταν εντυπωσιακό. Το Mini ήταν δημοφιλές… πολύ δημοφιλές. Το είχε ο μέσος πολίτης/οδηγός και διασημότητες όπως ο Steve McQueen. Ποιο άλλο προσιτό, μικρό αυτοκίνητο έχει καταφέρει κάτι αντίστοιχο; Τα αυτοκίνητα που έχουν επαναπροσδιορίσει την αυτοκίνηση όσο το Mini, είναι μετρημένα στα δάχτυλα των δύο χεριών. Η αναβίωση του ονόματος το 2000 δεν ήταν τόσο εντυπωσιακή όσο έπρεπε για το συγκεκριμένο όχημα. Το Mini υπό την BMW έχει “maxi” ενώ όντας φυσικά “BMW” έπαψε να είναι προσιτό. Έγινε lifestyle επιλογή, fashion icon ενώ όσον αφορά στα motorsports, δεν κατάφερε ποτέ να πετύχει ότι πέτυχε το αυθεντικό – και ναι, οι “επιτυχίες” στο Dakar μετράνε αλλά αυτά που κατάφερε το παλιό Mini στα rallies, στα πρωταθλήματα αυτοκινήτων τουρισμού κ.ά., ούτε στα όνειρα του καινούριου…

[/nextpage]

[nextpage title=”SLR”]

45c7919671421f1dc2081b1472e19bdb

Είσαι η Mercedes-Benz. Έχουν περάσει 54 χρόνια από τότε που ο Sir Stirling Moss κέρδισε τα Mille Miglia με συνοδηγό τον Denis Jenkinson και μέση ωριαία ταχύτητα 157.65 km/h και ετοιμάζεσαι να διακόψεις την παραγωγή του κορυφαίου μοντέλου σου – που ούτως ή άλλως αποτελούσε φόρο τιμής στην θρυλική Mercedes-Benz 300 SLR. Τι κάνεις; Λανσάρεις φυσικά μία από τις πλέον “τρελές” ειδικές εκδόσεις της σύγχρονης ιστορίας: Την SLR Stirling Moss! Θα μπορούσα να βάλω στο άρθρο την “απλή” SLR αλλά αφού υπάρχει η Stirling Moss δεν μπορώ να την αγνοήσω. Κοίταξε την φωτογραφία. Ξέχασε το παρμπρίζ ή την οροφή. Ξέχασε πολυτέλειες όπως το ραδιόφωνο, το τηλέφωνο ή το σύστημα πλοήγησης. Είσαι εσύ, εκτεθειμένος στα στοιχεία της φύσης και ο supercharged V8 των 5.5 λίτρων με τον βροντερό ήχο που υπακούει στις εντολές σου. Εδώ δεν μιλάμε για αναβίωση του ονόματος. Αυτό έγινε με την απλή SLR. Εδώ μιλάμε για εκσυγχρονισμένη αναπαραγωγή και κατά τη γνώμη μου, πολύ πετυχημένη!

[/nextpage]

[nextpage title=”NSX”]

fe_5071243_1600

Ποιος περίμενε το Honda NSX όταν αυτό παρουσιάστηκε το 1989; Ελάχιστοι… για να μην πω κανένας. Όμως η Ιαπωνική εταιρία παρουσίασε το πρώτο μοντέλο παραγωγής με αλουμινένιο monocoque chassis και στήσιμο από το “χέρι του Θεού”. Όχι το γνωστό… αυτό του Ayrton Senna. Δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για το νέο NSX. Με μία μορφή ή άλλη, η δεύτερη γενιά του NSX “κυκλοφορεί” από το 2007-2008 και ακόμα δεν έχει λανσαριστεί στην αγορά αλλά αν είναι να μας δώσει η Honda ένα μοντέλο αντάξιο του προκατόχου του, χαλάλι! Θεωρητικά, 10 χρόνια πέρασαν μόνο από την λήξη της παραγωγής του πρώτου NSX μέχρι το λανσάρισμα του δεύτερου αλλά γιατί αυτά τα χρόνια έμοιαζαν περισσότερα;

[/nextpage]

[nextpage title=”500″]

Fiat_500_old_new_2

Έτυχε να δω το παλιό 500 δίπλα σε ένα νέο, πριν από αρκετά χρόνια στην Ιταλία. Πολιτισμικό σοκ. Γιατί τίποτα δεν σε προετοιμάζει για την διαφορά στο μέγεθος. Όπως και να έχει, η πορεία του 500 ξεκινάει είτε από το 1936 –αν θεωρείς αρχή το “Topolino”- είτε από το 1957 –αν πιστεύεις ότι η αρχή έγινε με το “Nuova 500”-. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και στην αναβίωση ανάλογα με το αν θεωρείς ότι το μοντέλο αναστήθηκε με το Cinquecento ή το 500 του 2007. Η ουσία είναι ότι το “πεντακοσαράκι” όχι μόνο υπάρχει εδώ και πάρα πολύ καιρό, αλλά τα τελευταία χρόνια στηρίζει ολόκληρη την Fiat με τις εκδόσεις του…

[/nextpage]

[nextpage title=”DS”]

1422510362_CitroenDS01

Ξέρεις πόσο σημαντικό είναι το όνομα για την Γαλλική εταιρία; Αρκετά σημαντικό για να δημιουργήσει μία ξεχωριστή φίρμα με τα σήματα της οποίας θα λανσάρει τα πιο πολυτελή, upmarket μοντέλα της που σύμφωνα με την ίδια, θα εστιάζουν στην τεχνολογία. Όπως άλλωστε έκανε και η πρώτη DS που κατά κοινή ομολογία καθιέρωσε την Citroen ως μάρκα καινοτομίας και συνέχισε επιτυχημένα την κληρονομιά του Traction Avant. Η αυθεντική DS κατέκτησε την 3η θέση στον διαγωνισμό “Car of the Century”, την 5η θέση στη λίστα “100 Coolest Cars” και ψηφίστηκε από 20 παγκοσμίου φήμης σχεδιαστές ως το πιο όμορφο αυτοκίνητο όλων των εποχών. Οι σύγχρονες DS μπορεί να μην έχουν σταθεί ακόμα αντάξιες των παραλληλισμών που δημιουργεί το όνομα τους αλλά περιμένουμε στο μέλλον το “πνεύμα του avant-garde” να μας δώσει κάτι αξιομνημόνευτο…

[/nextpage]

[nextpage title=”(Skyline) GT-R”]

13667025893_3dab4b6339_o

Έχω κάνει εκτενή αναφορά στην ιστορία του θρύλου που ονομάζεται (Skyline) GT-R και θα σε παραπέμψω εκεί για τις λεπτομέρειες. Το μόνο που θα πω εδώ, είναι ότι από το θρυλικό Hakosuka έως το εξωπραγματικό R35, το όνομα GT-R είναι συνώνυμο με την τεχνολογική υπεροχή και τις επιδόσεις που πολλές φορές δεν συμβαδίζουν ούτε με την τιμή του αυτοκινήτου, ούτε με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του. Περιμένω με ανυπομονησία για την επόμενη γενιά… τι μπορεί να μας επιφυλάσσουν οι Ιάπωνες;

[/nextpage]

[nextpage title=”911″]

original-1964-porsche-911-and-the-type-991-2013-porsche-911-carrera-4s_100417985_l

Για το τέλος, άφησα το αυτοκίνητο που έγινε συνώνυμο με τον όρο “sports car”. Το μοντέλο που ιδίως τα τελευταία χρόνια, έγινε μέτρο σύγκρισης για όλα τα υπόλοιπα μοντέλα στην κατηγορία του. Η Porsche 911 έχει τις ρίζες της στο μακρινό 1963 και πολλά μπορείς να της καταλογίσεις, αλλά δεν μπορείς να αμφισβητήσεις το γεγονός ότι σε κάθε γενιά γινόταν καλύτερη. Σε κάθε γενιά, οι μηχανικοί έκαναν μία “λάθος” αρχιτεκτονική να συμπεριφέρεται ολοένα και πιο πολιτισμένα μέχρι που φτάσαμε στο 2015 και την τελευταία εκδοχή του εμβληματικού μοντέλου – που για την ιστορία, γυρνάει την πλάτη στους ατμοσφαιρικούς κινητήρες τουλάχιστον στην έκδοση Carrera.

Προφανώς άφησα απ’ έξω αρκετά ονόματα που είτε έμειναν ζωντανά στο πέρασμα των ετών, είτε αναστήθηκαν από τις εταιρίες έπειτα από πολλά χρόνια “χειμερίας νάρκης”. Το Mitsubishi Lancer Evo για παράδειγμα που τουλάχιστον στην παρούσα μορφή του, φαίνεται πως τερματίζει στο 10. Το Volkswagen Beetle που καλύτερα να μην πιάσω στο στόμα μου. Τις Gran Turismo Omologate Ferrari που θαυμάζεις στην κεντρική φωτογραφία του άρθρου και πάρα πολλά ακόμα. Δείγματα είναι τα αυτοκίνητα που επέλεξα να τοποθετήσω στη λίστα. Τα υπόλοιπα, μπορείς να τα σημειώσεις στα σχόλια για να μαθαίνουμε/θυμόμαστε όλοι!

[/nextpage]