gasoline-pump-2b3a0f2c3b39eb8f

Η γερμανική περιβαλλοντική οργάνωση Deutsche Umwelthilfe (DUH) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα μιας έρευνας που έκανε σε 182 καινούργια αυτοκίνητα παραγωγής 2015, για να διαπιστώσει το κατά πόσο οι μέσες καταναλώσεις που ανακοινώνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Τα αποτελέσματα δεν θα σε εκπλήξουν, μιας και συνέβη αυτό που φαντάζεται. Υπάρχει τεράστιο χάσμα ανάμεσα στις πραγματικές και στις εργοστασιακές τιμές των καταναλώσεων των αυτοκινήτων.

Η DUH κατηγορεί στους κατασκευαστές αυτοκινήτων ότι εξαπατούν το κοινό σε ό,τι αφορά τις αναγραφόμενες τιμές κατανάλωσης καυσίμου και τις εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα. Η DUH έβαλε στο “μικροσκόπιο” της εκείνα τα μοντέλα αυτοκίνητων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις το 2015 στη Γερμανία, συγκρίνοντας τις αναγραφόμενες τιμές στα διαφημιστικά φυλλάδια των αυτοκινητοβιομηχανιών με τις πραγματικές μετρήσεις κατανάλωσης από τους ιδιοκτήτες των ίδιων οχημάτων.

Το πόρισμα της έρευνας ήταν ότι η πραγματική κατανάλωση καυσίμου 182 καινούριων αυτοκινήτων ήταν το 2015 κατά μέσο όρο 42% υψηλότερη σε σχέση με τις αναγραφόμενες τιμές των κατασκευαστών. Αισθητά υψηλότερες ήταν και οι πραγματικές τιμές των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Αντίστοιχες αποκλίσεις από την πραγματικότητα διαπίστωσε σε έρευνές του και το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρής Μετακίνησης (ICCT), το οποίο συνέβαλε και στην αποκάλυψη των παραποιήσεων στις τιμές καυσαερίων σε πετρελαιοκινητήρες, με πιο τρανταχτό παράδειγμα το σκάνδαλο της Volkswagen.

Το ICCT εξέτασε σε έρευνά του πάνω από μισό εκατομμύριο οχήματα, διαπιστώνοντας ότι η κατανάλωση καυσίμου και η εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα καινούριων οχημάτων στην ΕΕ ήταν κατά περίπου 40% υψηλότερη συγκριτικά με τις τιμές που ανέγραφαν οι κατασκευαστές. Ιδιαίτερα αξιοσημείωτο, σύμφωνα με το ICCT, είναι το γεγονός ότι το χάσμα μεταξύ πραγματικής και αναγραφόμενης τιμής έχει μεγαλώσει τα τελευταία χρόνια. Ενδεικτικό είναι ότι τα νέα οχήματα κατανάλωναν το 2001 στο δρόμο κατά μέσο όρο 8% περισσότερο καύσιμο σε σχέση με ό,τι δήλωναν οι κατασκευάστριες εταιρείες.

Ωστόσο, αυτή η απόκλιση μεταξύ αναγραφόμενων και πραγματικών τιμών δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Αυτό δείχνει τουλάχιστον το παράδειγμα των ΗΠΑ. Σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε η DUH, η κατανάλωση καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες κίνησης στο δρόμο απέχει κατά μέσο όρο μόλις 3% από τις τιμές στα φυλλάδια των κατασκευαστών. Αυτό οφείλεται στην ύπαρξη σχετικών νόμων αλλά και στη διενέργεια ελέγχων. Η αμερικανική οργάνωση προστασίας καταναλωτών Consumer Watchdog προέβη το 2012 σε ομαδική προσφυγή κατά των νοτιοκορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών Hyundai και Kia, κατόπιν διαπίστωσης ότι τα οχήματά τους κατανάλωναν πολύ περισσότερο καύσιμο από αυτό που αναγραφόταν στα φυλλάδια. Η αμερικανική οργάνωση δικαιώθηκε κατορθώνοντας να αποσπάσει χρηματική αποζημίωση 300 εκατομμυρίων δολαρίων για 900.000 κατόχους αυτοκινήτων, ανάγκασε τους κατασκευαστές να διορθώσουν τις αναγραφόμενες τιμές κατανάλωσης και συνέβαλε στην καθιέρωση ανεξάρτητου ελέγχου από πλευράς των αρμόδιων αμερικανικών αρχών προκειμένου να διασταυρώνεται η ορθότητα των αναγραφόμενων στοιχείων στα φυλλάδια των αυτοκινητοβιομηχανιών. Σύμφωνα με την DUH, σε αντίστοιχες διορθώσεις χρειάστηκε να προβούν, υπό την πίεση των αμερικανικών αρχών, και οι αυτοκινητοβιομηχανίες BMW, Ford και Daimler.

Σε κάθε περίπτωση οι όροι σχετικής διαφάνειας που φαίνεται να ισχύουν στις ΗΠΑ δεν φαίνεται να ισχύουν και για την Ευρώπη. Ενδεικτικό είναι ότι ο Σύνδεσμος Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA) δεν θεωρεί σκόπιμο να ενημερώνει τους πελάτες και τις αρμόδιες υπηρεσίες για το υφιστάμενο χάσμα μεταξύ των πραγματικών και των αναγραφόμενων τιμών κατανάλωσης καυσίμου. Από την πλευρά του ο πρόεδρος της περιβαλλοντικής οργάνωσης DUH Γιούργκεν Ρες, ζητεί μεταξύ άλλων, τη σύσταση μιας ανεξάρτητης αρχής εποπτείας και ελέγχου κατά το πρότυπο της αμερικανικής Υπηρεσίας Περιβαλλοντικής Προστασίας EPA, η οποία να ελέγχει τις προδιαγραφές των αυτοκινητοβιομηχανιών και εν συνεχεία να δίνει τα αποτελέσματα των ελέγχων αυτών στη δημοσιότητα.

Στις σχετικές ειδήσεις η EPA ζήτησε περισσότερες πληροφορίες από την Mercedes-Benz σχετικά με τις εκπομπές των πετρελαιοκινητήρων της, μετά την μήνυση που κατατέθηκε κατά της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στις 19 Φεβρουαρίου. Πιο συγκεκριμένα, η μήνυση αναφέρει ότι το σύστημα μείωσης των εκπομπών υποξειδίου του αζώτου κλείνει αυτόματα όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος πέσει κάτω από τους 10ο C με αποτέλεσμα συγκεκριμένα αυτοκίνητα, να εκπέμπουν κατά μέσο όρο 19 φορές περισσότερους ρύπους από το επιτρεπόμενο. Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις, οι εκπομπές NOx ήταν 65 φορές υψηλότερες από το όριο! Όπως θα περίμενε κανείς, η μηνυτές ισχυρίζονται πως η Mercedes-Benz εξαπάτησε τους πελάτες της οι οποίοι πίστευαν ότι αγοράζουν φιλικά στο περιβάλλον αυτοκίνητα και φυσικά, απαιτούν αποζημιώσεις!

Από την μήνυση επηρεάζονται τα BlueTec μοντέλα της Mercedes (ML320, ML350, GL320, S350, E320, R320, E-Class, GL Class, ML-Class, R Class, S-Class, GLK-Class, GLE-Class και Sprinter) με την EPA να μην έχει ανακοινώσει για την ώρα ότι ξεκινά επίσημη έρευνα για τα diesel αυτοκίνητα της Mercedes-Benz. Η Daimler, μητρική εταιρία της Mercedes, χαρακτήρισε τις καταγγελίες ως “αβάσιμες” ενώ τόνισε πως όλα τα αυτοκίνητα της εταιρίας του συμμορφώνονται με τα ρυθμιστικά πλαίσια και είναι πιστοποιημένα με τους νόμους, χωρίς να κάνουν χρήση παράνομου λογισμικού.