Striveindiatouvarous


Στο Autoblog έχουμε ασχοληθεί και στο παρελθόν με το θέμα του βάρους με το άρθρο του Αλέξανδρου ”Περί βάρους ο λόγος”. Σήμερα θα επανέλθουμε στο θέμα με μια πιο φυσική ματιά επί του θέματος. Σκοπός του άρθρου δεν είναι να αρχίσουμε να λύνουμε εξισώσεις, αλλά να μπούμε στο κεντρικό νόημα του πως συμπεριφέρεται το βάρος του αυτοκινήτου. Δεν σου κρύβω, ότι στο παρόν κείμενο, αυτό που με δυσκόλεψε ήταν η ισορροπία που έπρεπε να βρω ανάμεσα στην απλούστευση και την εξειδίκευση. Δεν υπάρχει περίπτωση να διαβάσεις για τύπους και λεπτομέρειες , για αυτό τον λόγο προτιμώ να με “κατηγορήσει” ο έχοντας γνώση του αντικειμένου για υπεραπλούστευση και ασάφεια, παρά να σταματήσεις να διαβάζεις μετά την πρώτη παράγραφο. Στα σχόλια έχεις άπειρο χώρο να συμπληρώσεις ό,τι θεωρείς απαραίτητο. Τις λέξεις-κλειδιά θα τις βάλω με έντονα γράμματα αλλά όχι με link για τις ψάξεις περισσότερο αν έχεις την διάθεση. Ωραία όλα αυτά αλλά ήρθε η ώρα να πάω στο super market. Πάω και τα λέμε από εκεί.

Super Market

Έφτασα για την εβδομαδιαία αγγαρεία μου. Παίρνω το καροτσάκι μου και ξεκινάω. Με το καροτσάκι άδειο μπορώ να το σταματάω και να το ξεκινάω πάρα πολύ εύκολα, με το μικρό μου δαχτυλάκι. Ξεκινάω να το γεμίζω , κλασικά περνάω πρώτα από τα χαρτικά, μετά από το μανάβικο όπου εκτός από τις all time classic πατάτες, καθότι καλοκαίρι έχουμε, παίρνω καρπούζι και πεπόνι. Τα άσχημα νέα είναι ότι μας τελείωσε το λάδι οπότε ρίχνω και ένα πεντάλιτρο στο καροτσάκι. Επειδή ο μικρός άρχισε να βαριέται και έχει την τάση να αγοράζει ό,τι είναι στο οπτικό του πεδίο, για να τον ξεγελάσω αποφασίζω να τον βάλω πάνω στο καρότσι (μην με ρωτήσεις που χώρεσε , είπαμε κάνουμε απλουστεύσεις) για να κάνουμε κόντρες. Στο drag strip των διαδρόμων, δεν σου κρύβω ότι στις εκκινήσεις δυσκολεύομαι αρκετά. Αν πριν με άδειο το καρότσι έκανα 0 – 10 σε 1,2 δευτερόλεπτα τώρα παίζουμε σε χαμηλά 3άρια. Στο φρενάρισμα τα πράγματα είναι ακόμα πιο περίεργα. Όσο πιο γρήγορα πάμε τόσο πιο δύσκολα σταματάμε. Για αυτήν την δραματική αλλαγή στις επιδόσεις, δεν φταίει μόνο το άγχος του λογαριασμού, αλλά και το βάρος που έχουμε βάλει πάνω στο καρότσι.

Όσο πιο γρήγορα πάμε, τόσο αυξάνεται και η κινητική ενέργεια. Θα μιλήσουμε όμως για ένα άλλο μέγεθος το οποίο έχουμε για να μετράμε την φόρα που πήραμε, την ορμή (γραμμική ορμή). Τα δυο μεγέθη είναι διαφορετικά, αλλά το ένα έχει άμεση σχέση με το άλλο, μπορείς ας πούμε γνωρίζοντας το βάρος (μάζα είναι το σωστό) και την ορμή, να υπολογίσεις την ενέργεια με κάποιες αντικαταστάσεις στον κλασικό τύπο. Ένα πράγμα χρειάζεται να ξέρεις για την ορμή. Είναι πολλαπλασιασμός. Το βάρος επί την ταχύτητα.

Επιτάχυνση

Εκεί λοιπόν που έκανα κάτι χαλαρά ανοίγματα στους διαδρόμους πέφτω πάνω στον Γιώργο Αγαπητό. Αφού ανταλλάξαμε κάνα δυο φιλοφρονήσεις, είπαμε να βάλουμε κόντρα στο ασφαλές περιβάλλον του Super Market. Μια κόντρα όμως διαφορετική από τις άλλες, νικητής αυτός με την μεγαλύτερη ορμή. Ξεκινάει πρώτος ο Γιώργος και πιάνει 20 χλμ/ώρα, μετά δοκιμάζω εγώ και πιάνω 10 χλμ/ώρα. Ακόμα δεν ξέρουμε τον νικητή γιατί δεν έχουμε κάνει τον πολλαπλασιασμό. Ζυγίζουμε το καρότσι του Γιώργου και είναι 14 κιλά, ζυγίζουμε το δικό μου και επειδή κουβαλάω τα οικογενειακά μου βάρη είναι 30 κιλά. Αποτέλεσμα : Γιώργος 14 επί 20 = 280. Σπύρος & son 30 επί 10= 300. Sorry George next time!

Φυσικά το αποτέλεσμα δεν άρεσε καθόλου στον Γιώργο, αλλά εκεί που είμαστε έτοιμοι για τον επαναληπτικό, ακούω το σφύριγμα του τροχονόμου , ωπ λάθος της συζύγου εννοούσα. Πρέπει να στρίψω στον διάδρομο για να την συναντήσω . Αποφασίζουμε για μια νέα κόντρα. Αυτή την φορά κερδίζει ο πιο γρήγορος στο στρίβειν.

Στρίβειν

Εκεί που πάμε με 300 (ορμή) πρέπει να στρίψουμε δεξιά στον διάδρομο. Όταν στρίβουμε δεν παίρνουμε όλη την ορμή στην στροφή. Η ορμή μέσα στην στροφή (στροφορμή) έχει κάποιες ιδιαιτερότητες. Να θυμάσαι ένα πράγμα από την στροφορμή, έχει να κάνει με το πόσο στρίβεις το τιμόνι, δηλαδή με την γωνία της στροφής. Δεν είναι και τόσο απλό και ακριβές αυτό που γράφω, αλλά καλύτερα να μην το μπλέξουμε παραπέρα. Όσο πιο απότομη είναι η στροφή τόσο χειρότερα είναι. Είναι πολλαπλασιασμός με την ορμή και την γωνία.

Είναι κάτι εύκολα αντιληπτό στην πραγματικότητα. Ας πούμε ότι το καρότσι του Super Market ”αντέχει” να στρίψει στην συγκεκριμένη στροφή με 200 στροφορμή. Το πόσο αντέχει είναι και η μέγιστη πλευρική επιτάχυνση, το κράτημα που λέμε στην καθημερινότητα. Αν θέλω λοιπόν να μην πέσω στο απέναντι ράφι πρέπει να κόψω ταχύτητα. Θα κόψω στα 7 χλμ έτσι ώστε 30 κιλά επί 7 χλμ = 210. Θα σπάσει η πρόσφυση , θα driftάρω και λίγο αλλά μάλλον θα τα καταφέρω. Ο δε Γιώργος που έχει ίδιο μοντέλο καρότσι με εμένα, θα στρίψει με 15 χλμ γιατί είναι πιο ελαφρύς , ζυγίζει 14 κιλά.  Σπύρος – Γιώργος = 1-1

Φρενάρισμα

Αφού τελειώνουμε με τα ψώνια μας φτάνουμε στην ευθεία εκκίνησης – τερματισμού, στα ταμεία. Σκαρφιζόμαστε και μια καινούργια κόντρα για να δούμε ποιος θα είναι ο νικητής. Αυτή την φορά στο φρενάρισμα από την ίδια ταχύτητα. Όπως είπαμε και στην αρχή, η ορμή και η κινητική ενέργεια έχουν άμεση σχέση. Όσο πιο μεγάλη ενέργεια έχεις, τόσο πιο δύσκολα σταματάς. Ουσιαστικά, αυτό που κάνουν τα φρένα είναι η μετατροπή της κινητικής ενέργειας σε θερμική, οπότε όσο λιγότερη δουλειά έχουν να κάνουν τόσο το καλύτερο. Με διάφορες δικαιολογίες καταφέρνω τον μικρό να κατέβει από το καρότσι. Ουσιαστικά αυτός που θα κερδίσει θα είναι αυτός που θα έχει και μικρότερη ορμή με 20 χλμ. O Γιώργος είναι στα 14 κιλά επί 20 = 280. Εγώ είμαι στα 10 κιλά (είπαμε με ξεθέωσε ο μικρός και τον κατέβασα) επί 20 = 200. Η φυσική λέει ότι εγώ θα σταματήσω νωρίτερα και έτσι γίνεται. Σπύρος – Γιώργος = 2 – 1. Ξανά sorry George next time.

Έχουμε και άλλα να πούμε επί του θέματος αλλά άσε να πάω πρώτα σπίτι και θα τα πούμε στο επόμενο άρθρο.