ChinaElectricCar-621x332

Στην Κίνα η αστική τάξη αναμένεται να ξεπεράσει τα 630.000.000 ανθρώπους μέχρι το 2022. Ενδεικτικό του ραγδαίου ρυθμού αστικοποίησης είναι ότι ήδη άνω του 50% του πληθυσμού έχει μεταφερθεί στις πόλεις. Αυτό σημαίνει πως η κυβέρνηση εκεί, έχει να αντιμετωπίσει το μεγάλο πρόβλημα της μόλυνσης του αέρα στα αστικά κέντρα, κι έτσι ένα από τα πρώτα μέτρα που έχει πάρει είναι ο περιορισμός των αυτοκινήτων συμβατικών καυσίμων.

Έτσι λοιπόν, η κυβέρνηση προσπαθεί να δώσει κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, γι αυτό και τα επιδοτεί με μεγάλα ποσά. Είναι και ο λόγος άλλωστε, που εκεί είναι η πιο ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με 300.000 πωλήσεις τέτοιων το 2015.

Ένας άλλος τρόπος που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση είναι η προώθηση των ηλεκτρικών λεωφορείων. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού, επιδότησε με μεγάλα ποσά κατασκευαστικές εταιρείες, προκειμένου να κατασκευάσουν τα λεωφορεία αυτά. Το πρόβλημα που τώρα ήρθε στην επιφάνεια, είναι πως τα λεωφορεία είναι άφαντα, παρόλο που κάποιες εμπλεκόμενες εταιρείες έχουν πάρει επιδοτήσεις ύψους παραπάνω από 120 εκατομμύρια δολάρια. Θα θυμάσαι το υπερυψωμένο λεωφορείο, που είπαμε πως πιθανόν να ήταν απάτη.

china-elec-bus

Όλη η υπόθεση με τις επιδοτήσεις, ξεσήκωσε μεγάλες αντιδράσεις και πλέον εξετάζεται η διακοπή της στήριξης των αυτοκινητοβιομηχανιών. Παράλληλα, το Υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε πως μετά από έλεγχο 90 εταιρειών, βρέθηκαν πέντε εταιρείες που έχουν λάβει μεγάλα ποσά, χωρίς κανένα αποτέλεσμα προς τον σκοπό που το έλαβαν. Πληροφορίες των μέσων αναφέρουν, πως ο αριθμός των εταιρειών μπορεί να φτάνει μέχρι τις 20, με το ποσό να εκτοξεύεται σε μεγάλα ύψη. Έτσι, η κυβέρνηση έχει αρχίσει ήδη να εξετάζει αν και ποιοι θα διωχθούν για αυτό το μεγάλο οικονομικό έγκλημα.

Η απάτη αυτή, εγείρει τώρα φόβους πως θα γίνει μεγάλη ζημιά στην ανάπτυξη του τομέα της βιομηχανίας ηλεκτροκίνητων, τον οποίο η κινεζική κυβέρνηση έχει στηρίξει με μεγάλα ποσά, καταφέρνοντας να περάσει πρώτη στις πωλήσεις, μπροστά από τις ΗΠΑ. Το σίγουρο είναι όμως, πως τα όρια θα στενέψουν πάρα πολύ πλέον. Επίσης, το θετικό της υπόθεσης, είναι πως η μεγαλύτερη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, η BYD Auto Ltd., που είναι πρώτη σε πωλήσεις ηλεκτρικών μπροστά από την GM και τη Nissan, δεν είναι μεταξύ των 5 που εμπλέκονται στο σκάνδαλο, σύμφωνα πάντα με το Υπουργείο.

Για να καταλάβεις το ύψος των επιδοτήσεων, σκέψου πως σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, την περίοδο 2009-2015 έχουν δοθεί 5 δις δολάρια στις κατασκευάστριες εταιρείες. Συν τοις άλλοις, πολλές πόλεις επιδοτούν ακόμη και τους αγοραστές με ποσά που μπορεί να ανέρχονται μέχρι και 15.000 δολάρια ανά όχημα. Οι κατασκευαστές παίρνουν επίσης περίπου $75.000 για κάθε λεωφορείο και $7.500 για κάθε αμάξι.

Αξίζει ακόμη να σημειωθεί, πως οι εταιρείες λαμβάνουν τα όποια ποσά των επιδοτήσεων προκειμένου να αναπτύξουν τεχνολογία στον τομέα και όχι απλά για να παίρνουν τα υλικά και να συναρμολογούν αυτοκίνητα. Έτσι οι αρχές δήλωσαν πως όποιες εταιρείες ακολουθούν αυτό τον δρόμο, θα κοπούν από τις επιδοτήσεις.

Το σκάνδαλο, οι εμπλεκόμενοι και τα πρόστιμα

Μετά από την έρευνα που είπαμε, το Υπουργείο βρήκε 5 εταιρείες που έκαναν απάτες. Οι 4 στην ουσία “φούσκωναν” τις πωλήσεις τους με ψεύτικα στοιχεία, λαμβάνοντας χρήματα που δεν έπρεπε, ενώ η πέμπτη είχε λάβει 40 εκ. δολάρια για την κατασκευή ηλεκτρικών λεωφορείων, χωρίς να έχει φτιάξει ούτε ένα!

Οι εταιρείες τώρα διατάχθηκαν να επιστρέψουν άμεσα τα ποσά που έλαβαν, ενώ θα πληρώσουν και πρόστιμο ίσο με το 50% των ποσών αυτών! Η μεγαλύτερη απάτη έγινε από την King Long United Automotive, που έλαβε αθέμιτα 80 εκ. δολάρια. Μάλιστα ο CEO αυτής της εταιρείας είχε αυτοκτονήσει νωρίτερα αυτό τον χρόνο, όταν άρχισαν να γίνονται οι πρώτες αναφορές στον τύπο για το σκάνδαλο των “φουσκωμένων” πωλήσεων.

Αυτό που φοβούνται οι αρχές είναι πως το σκάνδαλο είναι πιο εκτεταμένο στον τομέα των λεωφορείων καθώς από τη μια εκεί τα ποσά είναι κατά πολύ μεγαλύτερα, ενώ από την άλλη δεν υπάρχει η δυνατότητα στενής παρακολούθησης των πωλήσεων, όπως με τα αυτοκίνητα ιδιωτών, κι έτσι ο ελεγκτικός μηχανισμός δεν μπορεί εύκολα να εντοπίσει εκείνους που δίνουν ψευδή στοιχεία.