1Εισαγωγή

Η ολοένα και αυστηρότερη νομοθεσία για τις εκπομπές ρύπων από την Ευρωπαϊκή Ένωση (και όχι μόνο), η αλματώδη εξέλιξη της τεχνολογίας των μπαταριών, καθώς και η ανάγκη για δημιουργία νέων trends στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, έχει φέρει στο προσκήνιο την ηλεκτροκίνηση, βάζοντας στο στόχαστρο, κυρίως, τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, που χρησιμοποιούν πετρέλαιο.

Οι τελευταίοι δεν έγιναν εν μια νυκτί “βρώμικοι” και “υπαίτιοι” για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, αλλά πλέον οι νόρμες του Euro 6, και Euro 7 που ακολουθεί σύντομα, καθιστούν εξαιρετικά κοστοβόρα την εξέλιξη τους, ώστε να τις τηρούν. Εξακολουθούν, όμως, να αποτελούν μακράν την καλύτερη λύση για όποιο διανύει πάνω από 25.000 χλμ. ετησίως και κάνει κυρίως μεγάλες αποστάσεις.

Επειδή, όμως, η πλειοψηφία των χλμ. γίνονται μέσα στην πόλη και σε ακτίνα 50 χλμ. από το τόπο διαμονής, οι προτάσεις των αυτοκινητοβιομηχανικών για ηλεκτρικά μοντέλα βρίσκονται στην απαρχή μιας τρομακτικής προσφοράς.

Ένας από τους πιο δυνατούς “παίχτες” είναι η BMW, καθώς τρία χρόνια από τη στιγμή που ξεκίνησε την εμπορική του πορεία το υπο-brand BMW i έχει παραδώσει πάνω από 100.000 αμιγώς ηλεκτροκίνητα και plug-in hybrid οχήματα σε όλο τον κόσμο. Το i3 έχει ξεπεράσει τις 60.000 μονάδες, νούμερο που το κάνει το πιο επιτυχημένο ηλεκτρικό όχημα στην premium compact κατηγορία, ενώ το i8 κατατάσσεται πρώτο στην κατηγορία ηλεκτρικών σπορ οχημάτων με περισσότερες από 10.000 πωλήσεις από τα μέσα του 2014. Αντίστοιχα στην Ελλάδα έχουν παραδοθεί 100 i3 και 13 i8. Επιπλέον, έχουν πουληθεί περίπου 30.000 plug-in hybrid μοντέλα μέχρι σήμερα, γνωστά υπό το σήμα BMW iPerformance.

Ερχόμενος στη συγκεκριμένη δοκιμή, το άγχος της ηλεκτρικής αυτονομίας καθιστά επιβεβλημένη την αναβάθμιση των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων νωρίτερα από μια αισθητική ανανέωση, καθώς η τεχνολογία του συγκεκριμένου κλάδου τρέχει με πολύ γρηγορότερους ρυθμούς απ’ότι “βαριόμαστε” ένα σχέδιο. Έτσι, η BMW παρουσίασε τον περασμένο Μάιο την ανανεωμένη έκδοση του i3 που φορά τις νέες μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρίες ιόντων λιθίου 33 kWh, με μεγαλύτερη πυκνότητα 94 Ah, και με αυτό διανύσαμε σχεδόν 1.100 χλμ. κατά την εβδομαδιαία δοκιμή μας, φορτίζοντας το αυτοκίνητο 6 φορές.

Στα συν

  • Επιδόσεις
  • Ευχρηστία/ευκινησία
  • Χώροι
  • “Μηδενικό” κόστος χρήσης
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Τεχνολογικά προηγμένο
  • Στιβαρότητα
  • Εξοπλισμός
  • Αθόρυβη λειτουργία

Στα μείον

  • Τιμή
  • Πρόσβαση στις πίσω θέσεις
  • Πρόσφυση σε βρεγμένο οδόστρωμα
  • Έλλειψη δικτύου φόρτισης
  • Μερικά πλαστικά εσωτερικού

2Το αυτοκίνητο

Όπως είπα και στην εισαγωγή, η ανανεωμένη έκδοση του i3 δεν διαθέτει την παραμικρή εξωτερική αλλαγή, παρά μόνο την προσθήκη ενός νέου χρώματος, και ταυτόχρονα την απόσυρση ενός άλλου. Πιο συγκεκριμένα νέο είναι το Protonic Blue μπλε μεταλλικό χρώμα της δοκιμής, ενώ πλέον δεν υπάρχει το Solar Orange, το οποίο, όμως, εξακολουθεί να διατίθεται στο i3 με την παλιότερη μπαταρία.

Δεν θα αναφέρω πολύ στον σχεδιασμό του μοντέλου, μιας και αυτός έχει παραμείνει ο ίδιος με το μοντέλο που είχαμε δοκιμάσει το καλοκαίρι του 2015. Απλά να τονίσω ότι παρότι τον έχουμε “συνηθίσει”, ο σχεδιασμός του παραμένει αντισυμβατικός και ιδιαίτερος. Είναι ένα ξεχωριστό και ταυτόχρονα εντυπωσιακό σχήμα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι όμορφο. Σίγουρα δεν είναι το πιο καλαίσθητο μοντέλο στη γκάμα της BMW, αλλά για κανένα λόγο δεν περνάει απαρατήρητο, αντικατοπτρίζοντας έντονα ότι κάτι διαφορετικό κρύβεται κάτω από το σώμα.

Highlight παραμένουν οι suicide πόρτες (ανοίγουν αντίθετα), θυμίζουν έντονα τις αντίστοιχες του Mazda RX-8, με την έλλειψη της μεσαίας κολόνας να διευκολύνει τη πρόσβαση για τους πίσω επιβάτες. Η ιδιαίτερη σχεδίαση του πίσω τμήματος εκφράζεται από τη κρυστάλλινη πόρτα, που ενσωματώνει τα LED φωτιστικά σώματα, τα οποία μοιάζουν να αιωρούνται και αποτελούν ένα εντυπωσιακό σχεδιαστικό στοιχείο τη νύχτα, καθώς το σχήμα τους είναι ίδιο με αυτό των εμπρός.

Το αυτοκίνητο έχει μήκος 3.999 χλστ, πλάτος 1.775 χλστ. και ύψος 1.578 χλστ., με τις διαστάσεις να το κατατάσσουν στη supermini κατηγορία, ενώ οι κοντοί πρόβολοι να ευθύνονται για το μεταξόνιο μήκους 2.570 χλστ.

3Εσωτερικό

Το εσωτερικό του i3 παραμένει ένα από τα ομορφότερα, πιο άνετα και πιο high-tech που έχουμε δοκιμάσει, με το συγκεκριμένο να είναι ταυτόχρονα και εξαιρετικά φωτεινό. Κυριαρχεί μια σχεδιαστική ελευθερία, που μεταφράζεται σε μινιμαλιστική προσέγγιση.

Καταλαβαίνεις από την πρώτη στιγμή ότι μπαίνεις σε κάτι διαφορετικό, με την κεντρική κονσόλα να χαρακτηρίζεται από έντονες γραμμές και καμπύλες. Το αυτοκίνητο της δοκιμής διέθετε ανοιχτόχρωμο δέρμα, σκούρο ξύλο βελανιδιάς και στο πάνω υλικό με ίνες από το φυτό κενάφ, το οποίο χρησιμοποιείται και στις πόρτες, και είναι η μοναδική προσωπική μου σοβαρή παραφωνία του εσωτερικού. Είναι μεν ανακυκλώσιμο, αλλά η υφή του και ο κούφιος χαρακτήρας του δε συναντάται ούτε σε αυτοκίνητο υποτετραπλάσιας αξίας. Εν αντιθέσει, το δέρμα που χρησιμοποιείται έχει πολύ καλή υφή και είναι επεξεργασμένο αποκλειστικά με φυσικές ουσίες, πχ με εκχύλισμα από φύλλα ελιάς που λειτουργεί και σαν χρωστική ουσία.

Κυρίαρχο στοιχείο παίζουν δύο οθόνες, οι οποίες προβάλλουν όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες. Και οι δύο δείχνουν να αιωρούνται ανεξάρτητα από το ταμπλό, δίνοντας αίσθηση τρισδιάστατης σχεδίασης. Η οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας iDrive διαθέτει όλες τις τελευταίες αναβαθμίσεις του ConnectedDrive, έχει διαγώνιο 10,2 ίντσες, και ελέγχεται από τον πιεζοπεριστροφόμενη διακόπτη, τοποθετημένος σε πολύ καλό σημείο ανάμεσα στον οδηγό και τον συνοδηγό στο ύψος των καθισμάτων.

Από θέμα χώρων, η καμπίνα του i3 είναι εντυπωσιακά ευρύχωρη, πόσο μάλλον αν σκεφτείς τις διαστάσεις του, που το κατατάσσουν στην supermini κατηγορία. Η έλλειψη κεντρικού τούνελ απελευθερώνει πολύ χώρο, με οδηγό και συνοδηγό να έχουν άπλετο χώρο για τα γόνατα. Πίσω θα βολευτούν εξίσου άνετα δύο ενήλικες επιβάτες, όμως, παρά τις αντίθετα ανοιγόμενες πόρτες και την απουσία μεσαίων κολόνων, η πρόσβαση προς τα πίσω δεν είναι ιδιαίτερα εύκολη, εξαιτίας του ψηλού κατωφλιού με το φαρδύ μαρσπιέ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι χρειάζεσαι κινήσεις γιόγκα για να μπεις. Επίσης, σημαντικό εργονομικό ατόπημα είναι ότι για να κάτσει κάποιος πίσω, θα πρέπει πρώτα να ανοίξει η εμπρός πόρτα και να βγάλει τη ζώνη ασφαλείας ο εμπρός επιβάτης, ενώ τα παράθυρα των πίσω είναι σφραγισμένα και δεν ανοίγουν ούτε σε ανάκλιση, θυμίζοντας coupe κατασκευή.

Τα ελαφρά καθίσματα, με τις λεπτές πλάτες να ευθύνονται για τον “αέρα” για τα πόδια πίσω, έχουν πολύ καλή επένδυση, που δεν θα κουράσουν μέσα στη πόλη. Αντιθέτως, όμως, διαθέτουν μηδενική πλευρική στήριξη, που παρότι θεωρητικά για τα δεδομένα ενός αυτοκινήτου πόλης δεν είναι απαραίτητη, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του i3 σε προδιαθέτουν να αυξήσεις ρυθμό και τότε θα την χρειαστείς.

Οι θέσεις για μικροαντικείμενα είναι αρκετές, με την πιο εύχρηστη να είναι αυτή κάτω από την κεντρική οθόνη. Ο χώρος αποσκευών έχει ψηλό πάτωμα, με την συνολική του χωρητικότητα να φτάνει τα 260 λίτρα. Όταν, όμως αναδιπλώσεις τις πλάτες των πίσω καθισμάτων δημιουργείται ένα τελείως επίπεδο πάτωμα, με τη χωρητικότητα να αυξάνεται στα 1.100 λίτρα. Επίσης, ένας μικρός χώρος αποθήκευσης υπάρχει και κάτω από το εμπρός καπό, όπου τοποθετείται ο φορτιστής και οτιδήποτε άλλο.

4Κινητήρας

Ο ηλεκτροκινητήρας της BMW, που βρίσκεται σφραγισμένος κάτω από τον χώρο αποσκευών, αποδίδει 170 ίππους, με τη ροπή να φτάνει τα 250 Nm από τις 0 σ.α.λ. Η ισχύς μεταφέρεται στους πίσω τροχούς μέσω κιβωτίου μιας σχέσης, που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να επιταχύνει με συνεχόμενη ροή ισχύος μέχρι την τελική του ταχύτητα, η οποία περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ/ώρα.

Η μεγαλύτερη αλλαγή βρίσκεται στην αποθήκευση της ενέργειας, καθώς το i3 πλέον διαθέτει συστοιχία μπαταριών με ενεργειακή πυκνότητα 94 Ah, χωρητικότητα περίπου 33 kWh και ανακοινώσιμη ηλεκτρική αυτονομία 300 χλμ, σύμφωνα με τον κύκλο οδήγησης NEDC.

Η μπαταρία του αποτελείται από οκτώ σειρές με δώδεκα ενεργειακές κυψέλες στην κάθε σειρά, με την χωρητικότητά της να έχει αυξηθεί σημαντικά χωρίς να μεταβάλλονται οι εξωτερικές της διαστάσεις, μη επηρεάζοντας έτσι τον χώρο των επιβατών και των αποσκευών. Αναπτύχθηκε μαζί με την Samsung SDI και τα πακέτα εσωτερικά των κυψελών έχουν βελτιστοποιηθεί με χρήση περισσότερου ηλεκτρολύτη και προσαρμόζοντας το ενεργό υλικό. Έτσι, η συνολική ενέργεια της μπαταρίας αυξήθηκε στα 33 kWh, εκ των οποίων τα 29 kWh μπορούν να χρησιμοποιούνται αποδοτικά, όταν οι παλιότερες μπαταρίες είχαν χωρητικότητα 22 kWh, κάνοντας καθαρή χρήση τις 19 kWh.

Το εργοστάσιο ανακοινώνει μέση κατανάλωση 12,6 kWh/100 χλμ, και είναι κατά μόλις 0,3 kWh/100 χλμ μικρότερη από το παλιότερο μοντέλο. Όταν επιστρέψαμε το αυτοκίνητο στην αντιπροσωπεία και έχοντας διανύσει 1.078 χλμ. κατά την εβδομαδιαία μας δοκιμή, αυτή που έγραφε το trip computer ήταν 13,9 kWh/100 χλμ. Το πως αυτό μεταφράζεται σε κόστος έχει να κάνει με την συνολική κατανάλωση kWh που κάνεις στο σπίτι σου, καθώς η τιμή της kWh είναι κλιμακωτή. Η φθηνότερη τιμή της (με 4μηνη κατανάλωση μέχρι 800 kWh) είναι 0,08436 €/kWh και η ακριβότερη (κατανάλωση πάνω από 3.000 kWh) είναι 0,14798 €/kWh. Έτσι, το κόστος μεταφράζεται από 1,21 € ανά 100 χλμ. μέχρι 2,13 €/100 χλμ ή €12,1 με €21,3 ανά 1.000 χλμ. Πραγματικά εξευτελιστικές τιμές και χωρίς να υπολογίζεται ο μειωμένος τιμοκατάλογος τις νυχτερινές ώρες.

Η αυτονομία που θα σου παρέχει το αυτοκίνητο έχει να κάνει καθαρά με τον τρόπο οδήγησης, καθώς η μεγαλύτερη που κατάφερα να επιτύχω μετά από αρκετά συνετή οδήγηση να ήταν 241 χλμ, ενώ η μικρότερη και κατά την διάρκεια των μετρήσεων δεν ξεπέρασε τα 150 χλμ. Υπό κανονικές συνθήκες, όμως, θα δεις εύκολα μια τιμή κοντά στα 210 χλμ. Οδηγώντας με το πρόγραμμα Eco Pro υπάρχει κόφτης στα 110 χλμ/ώρα, ενώ με το Eco Pro+ πέφτει στα 90 χλμ/ώρα, που μαζί με την απενεργοποίηση του κλιματισμού αυξάνουν την αυτονομία κατά περίπου 10%.

Το βάρος είναι σημαντικός παράγοντας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθώς η χωρητικότητα της μπαταρίας και η κατανάλωση ενέργειας, έχει άμεση επίπτωση στην αυτονομία του. Η δομή του κλωβού των επιβατών είναι από πλαστικό ενισχυμένο από ανθρακόνημα (CFRP), το οποίο φαίνεται “γυμνό” όταν ανοίγεις τις πόρτες.

Επιπρόσθετα, το αλουμίνιο παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο (σε βίδες, μπουλόνια, σύνδεσμοι ανάρτησης, ακροαξόνια, ζάντες κλπ.), όπως και το μαγνήσιο, με το συνολικό βάρος του ανέρχεται στα μόλις 1.245 κιλά κενό, κάτι που σημαίνει ότι οι νέες μπαταρίες το αυξάνουν κατά 50 κιλά.

Περνώντας στις επιδόσεις, για το 0-100 χλμ/ώρα η BMW ανακοινώνει ότι χρειάζεται 7,3 δευτ., αν και με το VBox καταφέραμε να δούμε τιμή 6,81 δευτ. Εντυπωσιακό νούμερο, που θα μπορούσε να γίνει και καλύτερο αν δεν έχαναν πρόσφυση στα πρώτα μέτρα τα λεπτά ελαστικά. Οι άκρως εντυπωσιακές τιμές επιτάχυνσης συνεχίζονται και εν κινήσει, όπως βλέπεις παρακάτω:

BMW i3 (94h) Μετρήσεις Autoblog.gr | VBox Sport
0-100 χλμ/ώρα 6,81 δευτ.
30-70 χλμ/ώρα 2,52 δευτ.
60-100 χλμ/ώρα 3,39 δευτ.
80-130 χλμ/ώρα 6,73 δευτ.
Τελική ταχύτητα 150 χλμ/ώρα
Φρενάρισμα 100-0 χλμ/ώρα 38,11 μέτρα σε 2,94 δευτ.
Βάρος 1.250 κιλα

5Φόρτιση

Κατ’ αρχήν, μία μπαταρία κατά 50% μεγαλύτερη θεωρητικά θα χρειαζόταν και μεγαλύτερους χρόνους φόρτισης, εάν η τεχνολογία φόρτισης δεν είχε προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις. Έτσι, για να ανταποκριθεί στην αυξημένη χωρητικότητα της μπαταρίας κατά τη φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC), εξελίχθηκε σύστημα ταχείας φόρτισης AC. Με τη νέα μπαταρία 94 Ah, η ισχύς της πολυφασικής AC φόρτισης φτάνει τα 11 kW, εναρμονισμένη με τα πρότυπα που χρησιμοποιούνται ευρέως στη δημόσια υποδομή φόρτισης.

Το νέο, υψηλότερης απόδοσης ηλεκτρονικό σύστημα φόρτισης του BMW i3 (94 Ah) μπορεί να χρησιμοποιεί τριφασικό ρεύμα φόρτισης ισχύος έως 11 kW. Πρόκειται για μία αύξηση 50% συγκριτικά με το BMW i3 (60 Ah). Το μοντέλο 60 Ah μπορεί να φορτίζεται με μονοφασικό εναλλασσόμενο ρεύμα στα 7,4 kW. Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος φόρτισης του BMW i3 (94 Ah) είναι κάτω από τρεις ώρες, παρά την σημαντικά μεγαλύτερη χωρητικότητα της μπαταρίας, και είναι ο ίδιος χρόνος που απαιτείται για τη φόρτιση της σημερινής μπαταρίας 60 Ah με ρεύμα 7,4 kW.

Το BMW i3 εφοδιάζεται με καλώδιο φόρτισης στάνταρ για σύνδεση σε ένα κοινό, οικιακό δίκτυο, με το i3 (94 Ah) να επαναφορτίζεται σε λιγότερο από δέκα ώρες με ισχύ φόρτισης 2,8 kW, όταν η μπαταρία του i3 (60 Ah) φορτίζεται σε περίπου οκτώ ώρες.

Το “νέο” i3, όμως, εφοδιάζεται με την τεχνολογία ταχυφορτιστών με ειδικές μονάδες φόρτισης συνεχούς ρεύματος (DC) 50 kW που θα ισχύει στο μέλλον. Έτσι, όταν το BMW i3 (94 Ah) συνδέεται σε σταθμό ταχείας φόρτισης DC, η μπαταρία φορτίζεται τουλάχιστον στο 80% της χωρητικότητας της σε λιγότερο από 40 λεπτά.

Τέλος, να αναφέρω ότι όλες οι κυψέλες χρησιμοποιούνται εξίσου για την παροχή ενέργειας, ωστόσο, υπάρχει η δυνατότητα αντικατάστασης ατομικών μονάδων σε περίπτωση βλάβης. Το φρέον του AC χρησιμοποιείται για την αποτελεσματική ψύξη της μπαταρίας, ενώ το ίδιο υγρό μπορεί να θερμανθεί με τη χρήση εναλλάκτη θερμότητας. Η βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας είναι περίπου στους 20 βαθμούς Κελσίου που επιτυγχάνεται πριν ξεκινήσεις να κινείσαι ακόμα και σε παγωμένες συνθήκες. Η BMW αναφέρει ότι έχει σχεδιάσει και εξελίξει τη μπαταρία για την εφ’όρου διάρκεια του οχήματος, με την εγγύηση να ισχύει για οκτώ χρόνια ή 100.000 χλμ.

6Τιμή-Εξοπλισμός

Οι δύο νέες εκδόσεις BMW i3 BEV (94 Ah) και BMW i3 REx (94 Ah) διατίθενται ήδη στην Ελληνική αγορά, με τις προτεινόμενες τιμές λιανικής (με φόρους) να ορίζονται στα 37.400 ευρώ και 42.050 ευρώ, αντίστοιχα. Η διαφορά τιμών σε σχέση με τις υπάρχουσες εκδόσεις BMW i3 BEV και REx με την μπαταρία των 22 kWh, οι οποίες διατίθενται παράλληλα, είναι και στις δύο περιπτώσεις 1.250 ευρώ.

Το BMW i3 διατίθεται με τέσσερα διαφορετικά σχέδια εσωτερικού, καθώς εκτός από τη βασική σειρά Atelier: Loft, Lodge και Suite, ενώ στο μέλλον, θα διατίθενται περισσότεροι συνδυασμοί σχεδίων εσωτερικού για το BMW i3.

7Στον δρόμο


Οδηγώντας το i3 με τις νέες μπαταρίες δεν διαφέρει καθόλου σε σχέση με το παρελθόν και κατά την πρώτη μας επαφή με αυτό. Το αυτοκίνητο διαθέτει σχετικά ψηλή θέση οδήγησης, η οποία οφείλεται στο ψηλό πάτωμα, το οποίο φιλοξενεί τη συστοιχία των μπαταριών, προσφέροντας σου βέλτιστη περιμετρική ορατότητα, αν και οι εμπρός κολόνες είναι σχετικά φαρδιές, κρύβοντας μέρος του οπτικού σου πεδίου, χωρίς όμως να χάνεις τον πλήρη έλεγχο του όγκου του αμαξώματος.

Δεν υπάρχει μίζα, μιας και εκκινείς απλά πατώντας το κουμπί start/stop και οδηγώντας το i3 θα βιώσεις μια ξεχωριστή εμπειρία, καθώς η σχεδόν παντελής έλλειψη οποιουδήποτε θορύβου, σε συνδυασμό με την ακαριαία και έντονη επιτάχυνση είναι κάτι που ακόμα δεν έχουμε εξοικειωθεί να ζούμε. Ο τρόπος λειτουργίας του αυτοκινήτου σε ωθεί να οδηγείς πατώντας ελάχιστα -έως ποτέ- το πεντάλ του φρένου, με το πρόγραμμα ανάκτησης ενέργειας να ενεργοποιείται τη στιγμή που αφήσεις το γκάζι. Τότε νιώθεις έντονη επιβράδυνση, αφού ο ηλεκτροκινητήρας αρχίζει να λειτουργεί σαν γεννήτρια τροφοδοτώντας με ισχύ τη μπαταρία, ενώ παράλληλα επιβραδύνει ελεγχόμενα το αυτοκίνητο. Τα πίσω φώτα των φρένων ανάβουν όταν η ανάκτηση πέδησης παράγει την ίδια ισχύ πέδησης με το πάτημα του πεντάλ φρένου, χωρίς να το πατάς. Η ανάκτηση ενέργειας είναι ανάλογη της ταχύτητας, δηλαδή το αυτοκίνητο κυλά πιο ελεύθερα και με μέγιστη απόδοση στις υψηλές ταχύτητες, ενώ επιβραδύνει αισθητά στις χαμηλές, σε σημείο που ακινητοποιεί το αυτοκίνητο (μη ξεχνάς, χωρίς να πατάς το φρένο).

Η προνοητική οδήγηση μέσα στη πόλη σε βοηθά να μη χρησιμοποιείς στις περισσότερες περιπτώσεις το πεντάλ του φρένου. Το κέρδος με αυτό το τρόπο οδήγησης είναι η αύξηση της αυτονομίας, αν και υπήρξαν αρκετές φορές που δεν θα το ήθελα τόσο παρεμβατικό, για παράδειγμα σε κατηφόρα.

Το i3 διαθέτει εντυπωσιακή ευελιξία και άνεση μέσα στην πόλη. Η χαμηλή και κεντρική θέση της μπαταρίας μειώνει τη μεταφορά βάρους, και χαμηλώνει σημαντικά το κέντρο βάρους του, ενώ το αυτοκίνητο διαθέτει εξαιρετικά άκαμπτο σασί. Η απόσβεση κραδασμών είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα, προσφέροντας άνεση και ξεκούραστες μετακινήσεις.

Οι τροχοί 19 ιντσών “ντύνονται” με ελαστικά διαστάσεων 155/70 εμπρός και 175/60 πίσω, με τους μηχανικούς της BMW να έχουν κάνει ένα συμβιβασμό στο κράτημα για χάρη της αντίσταση κύλισης και των αεροδυναμικών χαρακτηριστικών τους. Υπό νορμάλ συνθήκες οδήγησης δεν θα νιώσεις έλλειψη ελκτικής πρόσφυσης, αλλά αν ανεβάσεις ρυθμό ή σε βρεγμένο οδόστρωμα, το λαμπάκι του DSC (Dynamic Stability Control) με DTC (Dynamic Traction Control) θα λειτουργεί σε υπερωρίες. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα, καθώς ενώ σε προκαλεί να κινηθείς γρήγορα, τα περιθώρια πρόσφυσης δεν σου επιτρέπουν να χαρείς τα δυναμικά χαρακτηριστικά του συνόλου.

Η άμεση δύναμη του ηλεκτροκινητήρα και το αρκετά ακριβές σύστημα διεύθυνσης συμβάλλουν στις διασκεδαστικές μετακινήσεις στην πόλη. Λόγω της πίσω κίνησης, ο εμπρός άξονας δεν παρουσιάζει αντιδράσεις κατά την επιτάχυνση με αποτέλεσμα να σου χαρίζει σιγουριά και ασφαλή κατευθυντικότητα. Ο πολύ μικρός κύκλος στροφής των 9,86 μέτρων, και το πολύ γρήγορο τιμόνι, που απαιτεί μόνο 2,5 στροφές από άκρη-σε-άκρη, είναι τα χαρακτηριστικά που θα λατρέψεις σε αστικές συνθήκες.

Πέραν της αμεσότητας της απόκρισης που χαρακτηρίζει τους ηλεκτροκινητήρες, η δύναμη του i3 είναι παρούσα χωρίς σημάδια κόπωσης μέχρι τα 130 χλμ/ώρα, καθώς μετά αρχίζει και ξεφουσκώνει σταδιακά. Ο ηλεκτροκινητήρας, πάντως, ξεχωρίζει για την ομαλή λειτουργία και τα εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα κραδασμών του. Ένα ελαφρύ σφύριγμα θα το ακούς, το οποίο όμως υπερκαλύπτεται εύκολα από την μουσική.

Κλείνοντας, για κάποιο ανεξήγητο λόγο το σύστημα επιβράδυνσης ήταν πολύ καλύτερο σε σχέση με την προηγούμενη φορά, καθώς με πλήρη πίεση του πεντάλ του φρένου, από τα 100 χλμ/ώρα χρειάστηκε 38,10 μέτρα, σχεδόν 5 μέτρα λιγότερα.

8Συμπέρασμα

Με τη νέα μπαταρία το BMW i3 έγινε πιο πολύ αυτοκίνητο, από το “αξεσουάρ” που ήταν παλιότερα. Σου προσφέρει ένα οικολογικό, άνετο και σύγχρονο μέσο μεταφοράς, χωρίς όμως να χάνει τα χαρακτηριστικά της γερμανικής εταιρίας, που πλέον μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κύριο αυτοκίνητο, αρκεί να μην έχεις στο νου σου τα ταξίδια.

Εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά μειονεκτήματα για την αγορά του, κυρίως στην ελληνική πραγματικότητα, όπως η υποτυπώδης ύπαρξη δικτύου φορτιστών, η παντελής έλλειψη προνομίων από το κράτος και η αργή φόρτιση του, αλλά μπορεί να γίνει το μοναδικό σου αυτοκίνητο μέσα στην εβδομάδα, φορτίζοντας το μια ή το πολύ δύο φορές.

Το σημαντικότερο, ίσως, μειονέκτημα στο να αγοράσεις σήμερα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είναι η δεδομένη και ολοκληρωτική του απαξίωση μέσα σε ένα χρονικό ορίζοντα 3-4 το πολύ έτη, όπως ακριβώς με τα κινητά τηλέφωνα.

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Ένα ηλεκτρικό φουλ της τεχνολογίας, από την BMW με φουτουριστική σχεδίαση (καλούτσικο εμφανισιακά προσωπικά αλλά πιο πολύ προτιμώ το ωραιότερο i8), ένα τεχνολογικά προηγμένο gadget σε 4 τροχούς είναι γενικά το i3. Μ’ αρέσει αρκετά το εσωτερικό του. Πανάκριβο βέβαια, αλλά έχει καλή αυτονομία, και πολλές τεχνολογίες, θα μπορούσε η χώρα μας να είχε δίκτυο φόρτισης. Μπράβο για το test. Eίναι διαφορετικό από τα συνηθισμένα και ξεχωριστό…

  • Petros K

    Ιδιαίτερη και τραβάει τα βλέμματα αλλά σίγουρα μέτρια η εξωτερική εμφάνιση, εκπληκτικές επιδόσεις και κατανάλωση λόγω ηλεκτρισμού, και πολύ φουτουριστικό και ίσως δυσπρόσιτο εσωτερικό. Αρκετά τσουχτερή, θα έλεγα απαγορευτική τιμή, ακόμα και για κάποιον που θα μπορούσε να κάνει αυτή την υπέρβαση για αυτής της κατηγορίας το αυτοκίνητο, και να μην πάει σε ένα “συμβατικό” σουπερμινι. Εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων βέβαια που το αυτοκίνητο θα κινείται σχεδόν 24 ώρες το 24ωρο, με μηδενικό κόστος! Με τις μεγάλες μπαταρίες η BMW προσπαθεί να μηδενίσει το range anxiety των ηλεκτρικών και πιστεύω τα καταφέρνει πολύ καλά!
    Το σημαντικότερο όμως, όπως λέγεται και στην τελευταία παράγραφο του test drive, είναι το γεγονός της απαξίωσης που θα υποστούν αυτής της γενιάς τα ηλεκτρικά οχήματα, όπως έγινε παλιότερα με το Prius, αφού συνεχώς θα βγαίνει κάτι καλύτερο και πιθανόν φθηνότερο.. Εξαιρετικό test drive για ακόμα μια φορά, ελπίζω όχι το τελευταίο της χρονιάς, θέλουμε άρθρο για Huracan μέσα στο 2016!!

  • Συγχαρητήρια για τη δοκιμή. Πολύ καλή!!!
    Για το συγκεκριμένο μεταφορικό μέσο, δεν θα σχολιάσω. Είμαι κατά των ηλεκτρικών γενικά και ειδικά, κατά του i. (οτιδήποτε υπάρχει με i μπροστά)
    Θα πρέπει να μου περισσεύουν 50000 για να δώσω τα 40000 για αυτό το κονσερβοκούτι.
    Μακριά κι αγαπημένοι.

  • SAMURAI-66

    Αν σκοπος σου ειναι να ξεχωριζεις με κατι τελειως διαφορετικο μεσα στην κινηση και αντεχει η τσεπη σου το αγοραζεις ξεχνωντας ομως παραλληλα πως ειναι τρομερα ασχημο παρα την οποια διαφορετικοτητα του.
    Το ηλεκτροκινητο προφιλ του με ψηφο στην οικολογια και το ομορφο εσωτερικο με τους χωρους ειναι πλεονεκτηματα του ισως μαζι με της σχετικα περιορισμενες διαστασεις του.
    Και στον αντιποδα το χαστουκι της αξιας του ειναι αυτο που δεχεσαι μαζι με την εμφανιση του οπου ειναι το πλεον αποτρεπτικο στοιχειο του…40 χιλιαρικα που ζητουν για αυτο εδω το κουτακι απλα σου προκαλουν απιστευτα γελια!

  • εξαιρετικος στο θεμα παρουσιασης ο κυριος ΑΓΑΠΗΤΟΣ για αλλη μια φορα !!!

    μαρεσε που η αυτονομια του με ζορισμα..απο τον βαρυποδαρο GAZOKILLER ηταν και παλι στα 150 χιλιομετρα !!!το ζητημα ειναι…αν θελεις να γραψεις 300 χιλιομετρα σε μια μερα….πως αντιδρας ????

    θα ηθελα ενα συγκριτικο να το πω…….με ελαστικα πιο φαρδια….να δουμε ποσο θα μειωθει η αυτονομια του !!
    παντως με πιο μικρα ελαστικα απο αυτα των 19ιντων….δεν θα κερδιζαν και αλλο ???

    σχεδιαστικα συμφωνω……ομορφο δεν το λες……αλλα σιγουρα κερδιζει το βλεμα σου !!!

    για τετοιες επιδοσεις…….υπαρχει ανταγωνισμος στην κατηγορια supermini ?πριν το πουμε πανακριβο ????

    υ.γ μιας και το ειχες GAZOKILLER αρκετο καιρο…….πως διαχειριστηκες το θεμα φορτισης ??? μπαλαντεζα και αγιος ο θεος ???
    υ.γ ποσα καγκουρακια με τα saxoralla τρολαρες στο φαναρι ????
    υ.γ οκ…ειναι φτηνο στο θεμα ”βενζινη”…..αλλα ποσο κοστιζει ενα service ????
    y.g

    • 1) σε κλειστό γκαράζ μόνο το καλώδιο που παρέχεται από την εταιρία είναι αρκετό για να φορτίσεις…είναι μακρύ και δεν χρειάζεται επιπλέον μπαλαντέζα!
      2) η επιτάχυνση από στάση, αλλά κυρίως εν κινήσει μέχρι τα 130 χλμ/ώρα είναι επιπέδου σοβαρού sportscar…αν δεια και αναλογιστείς τους χρόνους στον πίνακα των μετρήσεων, και κοιτάξεις πχ. αυτούς του Focus RS θα καταλάβεις ότι μπορείς να κάνεις πλάκα σε αρκετά αυτοκίνητα…φυσικά όσο ανεβαίνουν τα χλμ. “σκάει”
      3) τα service είναι ακόμα πιο αραιά σε σχέση με τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς δεν υπάρχουν πολύπλοκα μηχανικά μέρη. μας τα ειχαν αναφέρει αλλά δεν θυμάμαι ακριβή νούμερα, αλλά νομίζω είναι της τάξης των 100-150 ανά 2 χρόνια…μην το πάρεις ως απόλυτα δεσμευτικό το νούμερο, αλλά κάποθ εκεί παίζει
      4) καταλαβαίνω ότι μπορεί να κουράζουν μερικά τεχνικά μέρη, αλλά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του αυτοκινήτου. μπορεί εσένα σαν αγοραστή να σε νοιάζει μόνο να πατάς το γκάζι κ να μετακινήσε από το Α στο Β, αλλά μπορεί κάποιος άλλος αναγνωστης μας να έχει την περιέργεια να μάθει πως λειτουργεί αυτό το πράγμα

    • στο θεμα service…….ειναι κατι σαν παγιο αυτο το 150ρι καθε 2ετια???
      η ειναι που λεμε το μικρο η μεγαλο service..και ενδιαμεσα η αργοτερα αναλογα θα ακολουθησουν και αλλα ??

  • Giannis

    Δεν θα το κοιτουσα ποτέ. Τι να το κάνω που είναι ξεχωριστό αφού είναι άσχημο … Στο θέμα των ελαστικών η bmw έκανε μαλακια .Όσοι το αγοράσουν ας βάλουν τουλάχιστον 195αρι λάστιχο .Ειπαμε καλή η οικονομία αλλά μην κινδυνεύουμε κιόλας .

  • Christos Dimou

    Ίσως το πιο ωραίο εσωτερικό που έχω δει σε αυτοκίνητο τα τελευταία χρόνια.

    Με 200 χιλιόμετρα την ημέρα εξασφαλισμενα θα σε καλυψει στο 95% των περιπτώσεων. Για το υπόλοιπο 5% αρκεί ενας προγραμματισμος.

  • Bon Viveur

    κάτι τέτοιες υλοποιήσεις βλέπει η Τέσλα και γελάει…

    • για να ειμαστε δικαιοι…….με κοστος στα 90.000 δεν θα μπορουσε να κανει και η καθε Bmw ενα τετοιο ???
      και θα με πεις τωρα..ειμαι σχεδον σιγουρος για το 3ρι της TESLA……οτι θα παιζει σε αυτην την τιμη…το ζητημα ειναι…οτι λογο MODEL S…πλεον υπαρχει η βαση…….
      απλες σκεψεις……δεν ξερω ποσο στεκουν….αλλα ετσι το βλεπω !

    • Bon Viveur

      Βάλε απο την μία μεριά την γκάμα της Τέσλα και τι προσφέρει με τα λεφτά που ζητάει και βάλε απο την άλλη μεριά αυτό και δες τι προσφέρει με τα λεφτά που ζητάει

    • για model S vs i3 μιλας ?

    • Bon Viveur

      Οχι, λέω δες τι λεφτά σου ζητάει η Τέσλα για κάθε της μοντέλο και τι σου προσφέρει και βάλε την bmw τι λεφτά σου ζητάει για το ι3 και τι σου προσφέρει.

    • μα αυτο σε ειπα…..με +50.000 δεν θα μπορουσε να σου τα προσφερει και η ΒΜW ??

    • Bon Viveur

      Εσύ βλέπεις να μπορεί;; Αν μπορούσε δεν θα το είχε βγάλει στην παραγωγή;;

    • πιστευω χαλαρα μπορει….το ζητημα ειναι……δεν θα το αγοραζε κανεις !!!
      θα μου πεις….το model S πουλαει…….αλλα αποσο διαβαζουμε ακομα μπαινει μεσα η Tesla !!! οποτε ακροβατει με το κανονι…
      αντιθετα αξιζει η BMW να μπει σε τετοιες περιπετειες ???
      οπως ειπα…..δεν ξερω αν ειναι σωστες οι σκεψεις…… αλλα ετσι το βλεπω !!! :-D

  • minas

    απορω τλκ αξιζει να δωσεις 40000 για το i3 ή 20000 για πετρελαιο?και σε ποσο καιρο θα το κανεις αποσβεση το ηλεκτροκινητο σε σχεση με το αν αγοραζες ενα πετρελαιοκινητο?

    • δες για να ειμαστε δικαιοι…θα πρεπει να το συγκρινεις με ντιζελ του ιδιου ομιλου και ιδιας κατηγοριας δηλαδη supermini η τουλαχιστον σε κοντινη κατηγορια….αλλιως η διαφορα θα ειναι αναγκαστικα μεγαλη της τακης των +20000 !!

      κανονικα με τιμη λιτρου χονδρικα στο 1ευρω…και με μια μεση καταναλωση πες 5/100 θελεις για καθε 1000 χιλιομετρα 50 ευρω….δηλαδη καθε 20.000 χιλιομετρα 1000ευρω σε καυσιμα…το ζητημα ειναι θελεις και αναλογα service kai τελη κυκλοφοριας……οποτε πιστευω χονδρικα καπου εκει στα 250.000 χιλιομετρα θα κανεις μια αποσβεση μιας διαφορας των 10.000+ !!!!
      απλα το θεμα ειναι…..ενα ηλεκτρικο….θα αντεξει 250.000 χιλιομετρα ?? η θα θελει μετα πεταγμα τις μπαταριες εκει που πας να ρεφαρεις επιτελους??? :-P

    • minas

      απορω ποσο κοστιζει το σερβις του και αν εχει καθε 15000 που κανει ενα συμβατικο πετρελαιοκινητο

    • περιμενω απαντηση σε αυτο απο τον mr AGAPITOS ..γιατι εγω δεν ξερω γρι !!! :-D

  • Φωτόνιον

    Ακόμα δεν καταλαβαίνω γιατί στην Ελλάδα έχουμε i3 και δεν έχουμε Zoe, Leaf ή ακόμα καλύτερα το εργαλείο (αλλά μάλλον όχι αμάξι) Twizy που θα κόστιζαν τα μισά (και στην περίπτωη του Twizy κάτω του 1/4).
    Μου αρέσει το αυτοκίνητο (είμαι μεγάλος θαυμαστής των ηλεκτρικών), αλλά για μας το φτωχό λαό 40k Ευρωπαϊκά για δεύτερο αμάξι (γιατί κύριο αυτοκίνητο δεν το λες με τίποτα) είναι απίθανα πολλά. Άσε τα εργονομικά εγκλήματα με τα πίσω παράθυρα-πόρτες που ακόμα και 40 να είχες το σκέφτεσαι διπλά…
    Το θέμα της απαξίωσης είναι κι αυτό σοβαρό, ιδιαίτερα αν καταφέρει η Tesla να τιμολογήσει το model3 κάτω από 30k Αμερικάνικα. Η κατηγορία θα οριμάσει σε 3-4 χρόνια οπότε μάλλον υπομονή μέχρι τότε…

  • Mika

    Σιγουρα μια ακριβη κι εναλλακτικη λυση, γι αυτοκινητο πολης! Δεν ξερω αν θα το αγοραζα ποτε,αλλα μπορει να το σκεφτομουν ανετα για leasing, αντι να ανησυχω για αξια μεταπωλησης και απαξιωσης, μετα απο λιγα χρονια!
    Θα ηταν οντως ενδιαφερον να μαθουμε ποσο κοστιζουν τα σερβις του, εκτος εαν ειναι κι αυτο στη κατηγορια των υπολοιπων BMW που η αντιπροσωπεια τα εδινε με 5 χρονια εγγυηση και πεντε χρονια δωρεαν σερβις.
    Απο τα λιγα που ειχα δει κι εγω στη εκθεση, οντως ειναι αρκετα ευρυχωρο,αλλα τα καθισματα συμφωνω παραειναι φλατ και το υλικο στο ταμπλω μοιαζει να ειναι απο καρτελα αυγων!
    Το συγκεκριμενο της δοκιμης ποσο κοστιζε? Μαλλον θα αγγιζει το πενηνταρικο!

    • ο @gazokiller:disqus πιο κατω μου ανεφερε το θεμα service….και μιλησε για χονδρικα στα 150 ευρω την 2ετια !

    • Mika

      Δεν προλαβα να το διαβασω ακομα! Μαλιστα

  • Chris

    Ενδιαφέρουσα περίπτωση όταν κινείσαι μέσα στην πόλη ή κοντινά ταξίδια, αλλά πολύ ακριβό. Το model 3 της tesla θα είναι σίγουρα πιο ενδιαφέρον σε όλους τους τομείς, αλλά λογικά τα πρώτα μοντέλα θα βγουν από το εργοστάσιο το 2018.