1Εισαγωγή

Όταν απελευθερώθηκε η πετρελαιοκίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας πριν 4 χρόνια, όλοι έσπευσαν να αποκτήσουν τον “απαγορευμένο” καρπό, καθώς το 2013 το ποσοστό βενζίνης/πετρελαίου ήταν 15%/85%. Με τον εξορθολογισμό των πλεονεκτημάτων της χρήσης diesel κινητήρων, αλλά και τον “πόλεμο” που δέχονται αυτοί τον τελευταίο 1,5 χρόνο, το ποσοστό αυτό ήρθε σε πιο λογικά πλαίσια, καθώς το 2016 έπεσε στο 46%/54%.

Ο σημαντικότερος, και ίσως μοναδικός, λόγος αγοράς ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου είναι η οικονομία καυσίμου, και κατ’επέκταση η μεγάλη αυτονομία που προσφέρουν. Συνήθως στερούνται δύναμης, σε σχέση με έναν αντίστοιχο βενζίνης, αλλά η πλουσιότερη ροπή αντισταθμίζει αυτό το μειονέκτημα.

Υπάρχουν, όμως, προτάσεις στην αγορά της supermini κατηγορίας, που οι πετρελαιοκινητήρες δεν αποτελούν απαραίτητα την οικονομική λύση, καθώς διαθέτουν “συμπαθητική” δύναμη, πόσο μάλλον για το μέγεθος του αυτοκινήτου. Μια από αυτές είναι το VW Polo με τον 1.400άρη TDI κινητήρα που είχαμε για δοκιμή, ο οποίος από τα τέλη του περασμένου καλοκαιριού είναι διαθέσιμος και σε απόδοση με 105 άλογα, συμπληρώνοντας τις εκδόσεις με τα 75 και 90 άλογα του ίδιου κινητήρα. Για την ιστορία να αναφέρω, ότι μέχρι την παρουσίαση του Renault Clio facelift το περασμένο Νοέμβριο, το γερμανικό μοντέλο ήταν για κάποιους μήνες το ισχυρότερο μοντέλο της κατηγορίας, καθώς η γαλλική εταιρία επέλεξε να τοποθετήσει στο δικό της τον 1.500άρη dCi με τα 110 άλογα.

Η Volkswagen παρουσίασε την πέμπτη γενιά του Polo στην έκθεση της Γενεύης του 2009, για να κατακτήσει τους τίτλους του ευρωπαϊκού και παγκόσμιου αυτοκινήτου της χρονιάς, το 2010. Στην ίδια έκθεση, το 2014 η γερμανική εταιρία έδειξε το ελαφρώς ανανεωμένο μοντέλο, με την εμπορική του πορεία να σφραγίζεται από τις εξαιρετικές του πωλήσεις, κατακτώντας την περασμένη χρονιά τον τίτλο του παγκόσμιου best-seller της κατηγορίας του, αν και έχασε τον αντίστοιχο τίτλο στην Ευρώπη από το Clio.

Η νέα γενιά αναμένεται να παρουσιαστεί στα τέλη καλοκαιριού, περίπου ένα μήνα πριν την έκθεση της Φρανκφούρτης, όπου θα κάνει το ντεμπούτο της, και εμείς είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το Polo για ακόμα μια φορά, με τον πιο ενδιαφέρον -από πλευράς επιδόσεων- πετρελαιοκινητήρα.

Στα συν

  • Ποιότητα κύλισης
  • Πρακτικότητα
  • Άνεση
  • Ροπή

Στα μείον

  • Αίσθηση τιμονιού
  • 5-ταχυτο κιβώτιο

2Το αυτοκίνητο

Παρά τα 8 χρόνια που βρίσκεται στην αγορά, σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να πεις ότι το Polo δείχνει ξεπερασμένο. Είναι αυτό το συντηρητικό προφίλ της εταιρίας, που χαρίζει στα μοντέλα της έναν διαχρονικό χαρακτήρα, που διατηρείται αναλλοίωτο στον χρόνο.

Οι προφυλακτήρες του έχουν αεροδυναμικό σχεδιασμό, που συμβάλλουν στην μείωση της κατανάλωσης, ενώ στον εμπρός υπάρχει μία γραμμή από χρώμιο που διατρέχει το πλάτος του, και ενώνει τα φώτα ομίχλης, ενώ στο πίσω μέρος εντύπωση κάνουν τα LED φωτιστικά σώματα. Παράλληλα, η επίπεδη διαμόρφωση του πατώματος στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου, μειώνει τους στροβιλισμούς και κατά συνέπεια την αεροδυναμική αντίσταση, με το αυτοκίνητο να πατάει σε ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών με ελαστικά διαστάσεων 215/45.

3Εσωτερικό

Περνώντας προς τα μέσα, υπάρχει η γνωστή σοβαρή και στιβαρή εικόνα που συναντάς σε όλα τα μοντέλα της εταιρίας, η οποία υποστηρίζεται από τα ποιοτικά υλικά και την πλήρως λειτουργική εργονομία. Ο σχεδιασμός της κεντρικής κονσόλας είναι τυπικός γερμανικός με απλές και αυστηρές γραμμές. Η κεντρική κονσόλα είναι ελαφρώς στραμμένη στον οδηγό, με τον αναλογικό πίνακα οργάνων να αποτελείται από δύο μεγάλα όργανα του ταχύμετρου και του στροφόμετρου και στη μέση υπάρχει μια μεγάλη ψηφιακή οθόνη, που δείχνει μεταξύ άλλων τις πληροφορίες του trip computer.

Δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο εντυπωσιασμού, με τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί να είναι αρκετά καλής ποιότητας, ενώ εξίσου καλή είναι και η εργονομία του, κάτι που συνολικά καθιστούν το Polo ένα από τα καλύτερα μοντέλα της κατηγορίας, σε ότι αφορά τα υλικά και τη συναρμογή. Στον πίνακα οργάνων, η εκτεταμένη λειτουργικότητα της οθόνης πολλαπλών λειτουργιών, εκτός από το trip computer, δείχνει την πίεση των ελαστικών, και άλλες λειτουργίες σχετικά με το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Το εσωτερικό του Polo αποπνέει πολυτέλεια και διαθέτει δερμάτινο κοφτό πολυλειτουργικό τιμόνι με χρωμιομένα διακοσμητικά, με την έγχρωμη LCD οθόνη πολλαπλών λειτουργιών 5 ιντσών του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας Composition Media, να παρέχει όλες τις πληροφορίες και τη δυνατότητα πολλαπλών παραμετροποιήσεων. Το ραδιόφωνο διαθέτει 6 συνολικά ηχεία, και διαθέτει στην πρόσοψη του την υποδοχή της κάρτας SD και την θύρα AUX, με το USB να είναι στη βάση της κονσόλας. Τέλος το σύστημα διαθέτει Bluetooth σύνδεση με το κινητό σου τηλέφωνο και λειτουργία Audio Streaming, αλλά όχι σύστημα πλοήγησης.

Από θέμα εργονομίας ακολουθεί τα αυστηρά γερμανικά δεδομένα και δεν θα παραπονεθείς σε καμία περίπτωση. Υπάρχουν λίγοι διακόπτες, οι οποίοι βρίσκονται στην ιδανική απόσταση από τη θέση του οδηγού, και μόνο το τιμόνι θα το έλεγα κάπως υπερφορτωμένο και με μικρούς διακόπτες.

Για τα μικροαντικείμενα, η καμπίνα είναι σχετικά πρακτική, με αρκετό χώρο εμπρός από το λεβιέ και μεγάλο ντουλαπάκι στο συνοδηγό. Από θέμα χώρων, το Polo πλέον δεν είναι το καλύτερο στην κατηγορία, με προτάσεις όπως το Suzuki Baleno να κερδίζουν σημαντικούς πόντους, έναντι του Polo. Έτσι, πίσω θα βολευτούν άνετα ενήλικες με ύψος μέχρι 1.80 μ., με τον χώρο αποσκευών να έχει όγκο 280 λίτρα. Μπορεί να ακούγεται μέτριο σαν νούμερο, διαθέτει, όμως, πρακτικό, διπλό πάτωμα που δημιουργεί επίπεδο χώρο όταν αναδιπλωθεί το πίσω κάθισμα, χωρητικότητας 952 λίτρων.

4Κινητήρας

Κάτω από το καπό υπάρχει ένας τρικύλινδρος, χωρητικότητας 1.422 κ.εκ., TDI κινητήρας, με την μόνη διαφοροποίηση από τις υπόλοιπες εκδόσεις του να είναι οι επεμβάσεις στην πίεση του turbo και στην χαρτογράφηση. Η απόδοση του ανέρχεται στα 105 άλογα στις 3.500 σ.α.λ., ενώ η ροπή του αγγίζει τα 250 Nm, και παραμένει σταθερή από τις 1.750 μέχρι τις 2.500 σ.α.λ.

Με αυτόν, το Polo αποκτάει αρκετά δελεαστικές επιδόσεις, καθώς σύμφωνα με την εταιρία, το βάρους 1.150 κιλών αμάξωμα, επιταχύνει σε 9,9 δευτ.,με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 194 χλμ/ώρα. Στις μετρήσεις μας, όμως, είδαμε λίγο αργότερο νούμερο, καθώς το 0-100 χλμ/ώρα ολοκληρώνεται σε 10,22 δευτ., κυρίως εξαιτίας των μακριών σχέσεων του κιβωτίου. Αυτό είναι αποκλειστικά ένα χειροκίνητο 5-σχέσεων, όταν στην αντίστοιχη έκδοση του Clio υπάρχει 6-τάχυτο. Οι αλλαγές έχουν μεν τεχνητή αίσθηση, αλλά είναι γίνονται γρήγορα και με απόλυτη ακρίβεια.

Στην πράξη ο κινητήρας είναι αρκετά νωθρός μέχρι να εμφανιστεί η μέγιστη ροπή, και έτσι ίσως βρεθεί εκτεθειμένος αν κινείσαι με χαμηλές ταχύτητες, και κάτω από τις 1.600 σ.α.λ. Από εκεί και πάνω, όμως, εμφανίζει ένα δυνατό τράβηγμα, που θα ικανοποιήσει κάθε απαίτηση. Η δύναμη του θα απλωθεί σε ένα σχετικά γεμάτο εύρος στροφών, καθώς θα στροφάρει άνετα μέχρι τις 4.000 σ.α.λ. Δυστυχώς, όμως, τόσο στο ρελαντί, όσο και εν κινήσει το έντονο κροτάλισμα του τρικύλινδρου συνόλου, θα περάσει στην καμπίνα, κυρίως ηχητικά, με κάποιες δονήσεις να εμφανίζονται για τα δευτερόλεπτα πριν ενεργοποιηθεί το σύστημα start/stop.

Από πλευράς κατανάλωσης, το εργοστάσιο ανακοινώνει ότι χρειάζεται μόλις 3,6 λίτρα/100 χλμ., αλλά κατά την διάρκεια της δοκιμής και στα 650 χλμ. είδαμε μια τιμή της τάξης των 5,4 λίτρων. Στον ανοιχτό δρόμο και με σταθερή ταχύτητα 130 χλμ/ώρα θα κάψεις 5 λίτρα/100 χλμ., ενώ στην πόλη σε καμία περίπτωση δεν θα υπερβεί τα 6 λίτρα/100 χλμ. Έτσι, με το ρεζερβουάρ καυσίμου στα 45 λίτρα μπορείς να έχεις μια αυτονομία 830 με 900 χλμ. Τέλος, οι εκπομπές ρύπων ανέρχονται στα 90 γρ/χλμ. με ζάντες 15 ιντσών, κάτι που σημαίνει ότι δεν επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας, ενώ με τις 16άρες της δοκιμής αυτές ανέρχονται στα 95 γρ/χλμ., πληρώνοντας τέλη €85,5.

VW Polo 1.4 TDI 105 Μετρήσεις Autoblog.gr | VBox Sport
0-100 χλμ/ώρα 10,22 δευτ.
30-70 χλμ/ώρα 5,22 δευτ. (3η ταχύτητα)
60-100 χλμ/ώρα 7,99 δευτ. (4η ταχύτητα)
80-130 χλμ/ώρα 15,52 δευτ. (5η ταχύτητα)
Τελική ταχύτητα 194 χλμ/ώρα
Φρενάρισμα 100-0 χλμ/ώρα 38,33 μέτρα σε 3,01 δευτ.

5Τιμή-Εξοπλισμός

Το Polo με τα 105 άλογα προσφέρεται σε 3-θυρο και 5-θυρο αμάξωμα, και διατίθεται στις εκδόσεις Advance και Exclusive. Το αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν στην πρώτη, και η τιμή της ξεκινάει από €16.540, ενώ της δεύτερη από €17.090, με τις αντίστοιχες 3-θυρες να είναι φθηνότερες κατά €560, και μόνο φθηνό δεν το λες.

Από πλευράς εξοπλισμού διαθέτει standard το Automatic Post-Collision Braking System που φρενάρει αυτόματα το αυτοκίνητο μετά την σύγκρουση ώστε να μειώσει την κινητική ενέργεια του οχήματος και να αποτρέψει μία ενδεχόμενη δεύτερη σύγκρουση. Στον extra εξοπλισμό, βρίσκουμε συστήματα όπως το Driver Alert System, το Front Assist with City Emergency Braking και το Adaptive Cruise Control. Στον κατάλογο των extra υπάρχει και η Sport Select ανάρτηση που προσφέρει δύο ρυθμίσεις για τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, ενώ το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης προσφέρει πιο ακριβή έλεγχο.

6Στον δρόμο

Καμία έκπληξη στην οδηγική συμπεριφορά του πετρελαιοκίνητου Polo, και παρότι το αυτοκίνητο δοκιμής διέθετε τις 16άρες ζάντες επέδειξε εξαιρετική ποιότητα κύλισης, σημείο που παραμένει το ατού του, σε σχέση με την πλειονότητα του ανταγωνισμού. Όπως ανέφερα και προηγουμένως, μόνο ο ήχος από τον κινητήρα θα εισέλθει στην καμπίνα, καθώς η ηχομόνωση του είναι καλή και απομονώνεσαι από το εξωτερικό περιβάλλον με το που κλείσεις την πόρτα.

Από πλευράς αναρτήσεων, στον εμπρός άξονα υπάρχουν γόνατα McPherson, και στον πίσω ημιάκαμπτος άξονας. Η ρύθμιση των αμορτισέρ και των ελατηρίων, από τους μηχανικούς της VW, προσδίδουν στο supermini της VW έναν άνετο και ευέλικτο χαρακτήρα (10,6 μέτρα κύκλο στροφής), ιδανικό για stress-free μετακινήσεις στα αστικά κέντρα. Εξαιτίας των χαμηλοπρόφιλων ελαστικά θα περάσουν κάποιες δονήσεις στην καμπίνα, αλλά σε γενικές γραμμές η ανάρτηση ισοπεδώνει πολύ αποτελεσματικά τις ανωμαλίες από τον δρόμο.

Η πολύ προοδευτική και προβλέψιμη συμπεριφορά του ενδείκνυται για ομαλή και στρωτή οδήγηση, που θα σε κάνει να φτάσεις στον προορισμό σου γρήγορα και κυρίως χωρίς πολλά δράματα. Ίσως μόνο στις μεγάλες ταχύτητες, και με απότομες κινήσεις ή έντονο φρενάρισμα, να διακρίνεις μια τάση πλεύσης του πίσω μέρους, που κατά βάση, όμως, δεν θα σε ανησυχήσει.

Επίσης, θα εμφανίσει μικρές και αναμενόμενες κλίσεις στις στροφές, με το Polo να μην δείχνει ότι αρέσκεται στην γρήγορη και ζωντανή οδήγηση. Σε αυτό συμβάλει και το “απαθές” τιμόνι, το οποίο διαθέτει ηλεκτρομηχανική κρεμαργιέρα και είναι ίσως το μόνο μελανό σημείο του συνόλου. Υστερεί λίγο και σε ταχύτητα αλλά και σε πληροφόρηση από τον δρόμο.

Σε γενικές γραμμές, η συμπεριφορά του Polo είναι ουδέτερη και αυτή που θα ικανοποιήσει την πλειονότητα των αγοραστών που θέλουν απλά ένα αυτοκίνητο για τις καθημερινές τους μετακινήσεις, χωρίς τα επιπλέον άλογα να του χαρίζουν κάποια ιδιαίτερα ταυτότητα. Τα περιθώρια πρόσφυση είναι μεγάλα, ενώ όταν υπερβάλεις το ESP θα επέμβει άμεσα και κυρίως αποτελεσματικά.

Οι μακριές σχέσεις του κιβωτίου θα “φιμώσουν” λίγο τις εξαιρετικές δυνατότητες του κινητήρα, ενώ στον αυτοκινητόδρομο θα μπορούσε να είχε χαμηλότερη κατανάλωση και επίπεδα θορύβου. Παρόλα αυτά, είναι απολαυστικό στο ταξίδι καθώς έχεις δύναμη ανά πάσα στιγμή.

Λειτουργώντας στο ιδανικό εύρος λειτουργίας, ο κινητήρας εμφανίζει πολύ καλή απόκριση στο γκάζι, με την ροπή να σου χαρίζει ένα αισθητό “σπρώξιμο”, αποδεικνύοντας με αυτό το τρόπο, τα πολύ καλά του χαρακτηριστικά, που μεταφράζονται σε πολύ καλές επιδόσεις. Ειδικότερα, οι εν κινήσει επιταχύνεις είναι πάρα πολύ καλές.

7Συμπέρασμα

Τηρουμένων των αναλογιών, η πιο δυνατή πετρελαιοκίνητη έκδοση του VW Polo έχει καλές επιδόσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να ήταν καλύτερες με ένα 6-τάχυτο κιβώτιο. Η τρικύλινδρη φύση του δεν τον καθιστά τον πιο πολιτισμένο σε λειτουργία, ενώ και η κατανάλωση δεν είναι κορυφαία. Με την τυπική VW οδηγική του συμπεριφορά απευθύνεται στο κοινό που θέλει ένα ολοκληρωμένο μοντέλο, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιεί ως πρώτο αυτοκίνητο.