Οι μετρήσεις των ρύπων των οχημάτων είναι μια περίεργη και τελευταία πονεμένη ιστορία. Περίεργη γιατί το διαδικαστικό κομμάτι είναι αφενός εργαστηριακό και αφετέρου δοκιμάζει τα αυτοκίνητα σε έναν ιδεατό κύκλο που απέχει πολύ από την πραγματική οδήγηση. Πονεμένη γιατί τελευταία “που σφίξαν τα λουριά” σχετικά με τα επίπεδα μόλυνσης άρχισαν να εμφανίζονται οι σκελετοί που είχαν στις ντουλάπες τους οι κατασκευαστές και βλέπουμε πως τόσα χρόνια μάλλον μας κορόιδευαν νομότυπα ή και παράνομα. Σε αυτό το σκηνικό αφερεγγυότητας θεσμών και κατασκευαστών υπάγεται και η υποψία πως όλο αυτό είναι μια κομπίνα για να βρουν λόγο ύπαρξης τα ηλεκτροκίνητα.


Όπως και να έχει το πρόβλημα στις μεγαλουπόλεις είναι υπαρκτό και οι πρωτεύουσες της Γαλλίας και της Αγγλίας είναι αποφασισμένες μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους να θεσπίσουν δικές τους δοκιμές ρύπων. Η απόφαση αυτή ανακοινώθηκε μετά από συνάντηση που είχαν η δήμαρχος των Παρισίων Anne Hidalgo, με τον δήμαρχο του Λονδίνου Sadiq Khan. Σε αυτή την συνάντηση συμμετείχαν περιβαλλοντολογικοί φορείς αλλά και εκπρόσωποι των αυτοκινητοβιομηχανιών. Η προσπάθεια αυτή έχει παγκόσμιο χαρακτήρα και συμμετέχουν αρκετοί μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί όπως το International Council on Clean Transportation και το Emissions Analytics. Αυτοί οι οργανισμοί εκτός των μακροσκοπικών μελετών για τις καθαρές μετακινήσεις, ασχολούνται και με την ανάπτυξη φορητών συσκευών για να μπορούν να μετρήσουν τους ρύπους σε πραγματικές συνθήκες.

Επιπλέον θα μετρούνται ρυπαντές που δεν μετρούνται με τις παρούσες ευρωπαϊκές νόρμες αλλά υπάρχουν και σε μερικές περιπτώσεις είναι αρκετά επικίνδυνοι. Εξετάζεται δε σοβαρά το ενδεχόμενο να δοθούν κίνητρα στα οικολογικότερα οχήματα και αντικίνητρα στα πιο ρυπογόνα και η βάση δεδομένων που θα δημιουργηθεί θα είναι διαθέσιμη στον αντίστοιχο ιστότοπο για να μπορεί το κοινό να ενημερώνεται και να συγκρίνει. Το Λονδίνο έχει προγραμματισμένα ήδη τα αντικίνητρα που θα τεθούν σε εφαρμογή από το φθινόπωρο και αρχικά θα είναι μια επιβάρυνση 10 στερλίνων για τα προ-Euro4 οχήματα κάθε φορά που θα μπαίνουν στο κέντρο της πόλης.

Τέλος να σημειώσω πως υπάρχει το C40 Cities Climate Leadership Group, μια πλατφόρμα συνεννόησης και συνεργασίας για την μείωση των ρύπων από τα οχήματα στις μεγαλύτερες πόλεις. Τα μέλη του C40 έχουν συναποφασίσει την δημιουργία ενός διεθνούς συστήματος μέτρησης ρύπων, σαν ένα εργαλείο που θα τους βοηθήσει στον αντιρρυπαντικό σχεδιασμό. Στην πλατφόρμα συμμετέχουν 91 πόλεις από όλο τον πλανήτη, μεταξύ αυτών και η Αθήνα, που αντιπροσωπεύουν το 25% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Να θυμίσω πως η Αθήνα θέλει την απαγόρευση των diesel αυτοκινήτων έως το 2025.

  • Mika

    Θα κλαψουν μανουλες!!!

  • Φωτόνιον

    Σε αυτοκίνητα πόλης πραγματικά δε βλέπω πουθενά το λόγο ύπαρξης κινητήρων εσωτερικής καύσης. Πας καθημερινά δουλειά-σπίτι, σπίτι δουλειά, κάνεις (πόσα;) καμιά 50αριά χιλιόμετρα max? Η πλειοψηφία σίγουρα λιγότερα. Η αυτονομία λοιπόν των 100χλμ (ενός υποθετικά φθηνού ηλεκτροκίνητου) καλύπτει τη συντριπτική πλειοψηφία των μετακινήσεων πόλης. Μια κατηγορία μετακινήσεων που πουλάει πολλά μικρά αυτοκίνητα, παρεπιμπτόντως. Και στο ‘σταμάτα-ξεκίνα’ της πόλης φυσικά και οι ΚΕΚ υστερούν αφάνταστα (σε κατανάλωση και απόδοση) σε σχέση με τους ηλεκτροκινητήρες, οπότε νομοτελειακά θα πάμε εκεί.
    Αυτό που φοβάμαι ότι θα γίνει είναι ότι τα ηλεκτρικά θα μετατραπούν (βραχυπρόθεσμα) σε el-dorado των αυτοκινητοβιομηχανιών κοστολογόντας τα υπερβολικά βασιζόμενες στο δυνητικό κέρδος από τη χρήση αλλά και στο οικολογικό προφίλ. Ακόμα δεν μπορεί κανείς να με πείσει ότι ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης με την υπάρχουσα τεχνολογία πρέπει να κοστίζει 30-40 χιλιάρικα, τη στιγμή που όλο το κόστος για την εξέλιξη των μπαταριών το έχουν επομιστεί αποκλειστικά Ασιάτες (Κορέατες, Γιαπωνέζοι και Κινέζοι).

    • Anestis Genk

      Το πρόβλημα είναι πως έχουμε(λέμε τώρα) 1 αμάξι για όλες τις δουλειές. Αν έχεις 2 και παραπάνω τότε θες χώρο που στις πόλεις είναι ακριβός + η κατασκευή ενός έξτρα οχήματος είναι πολύ ρυπογόνα, αν το δούμε οικολογικά.
      Τα ηλεκτρικά μπορεί να μην βγάζουν ρύπους αλλά οι μπαταρίες κτλ είναι γμστ. Δλδ και τα πυρηνικά εργοστάσια δεν έχουν κλασσικούς ρύπους αλλά δεν θες να μπλέξεις.

      Αν απομονώσεις το περιβάλλον της πόλης και δεν το δεις συνολικά για τον πλανήτη, ναι τα ηλεκτρικά είναι (μάλλον)καλύτερα. Όμως επειδή στην πόλη είναι στάνταρ οι μετακινήσεις αντί να δώσουμε δισεκατομμύρια για να πάρει ο καθένας ένα ατομικό ηλεκτρικό μπορούμε να δώσουμε πολύ λιγότερα και να πάρουμε όλοι πολύ καλύτερα ΜΜΜ.