Στην εποχή των μνημονίων, η επίσημη αντιπροσωπεία της Porsche στην Ελλάδα, η Μοτοδυναμική Α.Ε πάει ενάντια στο ρεύμα και ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία. Βλέπεις, εδώ και 10 χρόνια, έχει καταφέρει να εντάξει την χώρα μας, στην λίστα των κρατών εκείνων που η κεντρική Porsche στέλνει κάθε χρόνο το πρόγραμμα Porsche Driving Experience. Porsche διαβάζεις, Driving Experience ακολουθεί, άρα καταλαβαίνεις πως όποιος έχει την ευκαιρία να πάρει μέρος στο πρόγραμμα αυτό, υπάρχοντες και δυνητικοί πελάτες της εταιρίας, το λιγότερο που κερδίζει είναι ένα συνεχές χαμόγελο, μια έκφραση χαράς και ικανοποίησης, αλλά φυσικά την ευκαιρία να βιώσει την εμπειρία που προσφέρει η οδήγηση των μοντέλων της Porsche.

Τι είναι το Porsche Driving Experience; Πρόκειται για events που διοργανώνονται σε ολόκληρο τον κόσμο, με την γερμανική εταιρία να δίνει τη δυνατότητα σε πελάτες της να μάθουν το πως να κινηθούν γρήγορα και με ασφάλεια εντός αλλά και εκτός πίστας. Στα event αυτά, οι πελάτες μαθαίνουν τα μυστικά της ασφαλούς και γρήγορης οδήγησης μέσω έμπειρων εκπαιδευτών της Porsche, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι επαγγελματίες οδηγοί αγώνων. Υπάρχουν βέβαια και event που απλώς γίνεται μια παρουσίαση των αυτοκινήτων, τόσο στην πίστα, όσο και στον δρόμο, προκειμένου οι πελάτες να οδηγήσουν γρήγορα, αλλά όχι στο όριο τα αυτοκίνητα.

Ο πρώτος σταθμός του φετινού Porsche Driving Experience για την Νοτιοανατολική Ευρώπη ήταν η Θεσσαλονίκη και πραγματοποιήθηκε το τετραήμερο 6-9 Απριλίου. Την περασμένη Πέμπτη, βρεθήκαμε στο Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών, καλεσμένοι από την Μοτοδυναμική, για να οδηγήσουμε back to back, όχι στο όριο, πέντε μοντέλα της Porsche, τα 718 Boxster S, 718 Cayman S, 911 Turbo, Panamera Turbo και Macan Turbo με το Performance πακέτο.

Οι καιρικές συνθήκες ήταν οι ιδανικές. 20 βαθμοί Κελσίου στην ατμόσφαιρα, με τον ήλιο να λούζει με τις ακτίνες του τα σώματα των πέντε αυτοκινήτων της Porsche. Μετά από μια παρουσίαση που έγινε από όλα τα στελέχη της Porsche Hellas, με τον κ.Χατζίκο, CEO της εταιρίας, να προλογίζει το γεγονός, ήρθε η ώρα να μπούμε μέσα στα αυτοκίνητα και να τα οδηγήσουμε, για δύο γύρους το καθένα, με τον Φιλανδό οδηγό αγώνων της Porsche, να οριοθετεί τον ρυθμό μέσα σε μια 911 Carrera S.

Όπως έγραψα, η οδήγηση των αυτοκινήτων στην καλύτερη πίστα της Ελλάδας, δεν έγινε στο όριο. Δεν ήταν αυτός ο σκοπός του event. Η Porsche θέλησε να δώσει την ευκαιρία στους ανθρώπους του ειδικού τύπου να οδηγήσουμε γρήγορα μεν, όχι με την ταυτότητα στο στόμα δε, τα πέντε σπορ μοντέλα της, προκειμένου να διαπιστώσουμε τις ομοιότητες αλλά και τις διαφορές που έχουν. Και μπορεί το καθένα να έχει τον δικό του χαρακτήρα και το δικό του κοινό, όλα όμως έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό που δεν είναι άλλο από το σπορ DNA τους. Porsche είναι εξάλλου. Δεν γίνεται κάποιο μοντέλο της να μην έχει σπορ γονίδια στη ψυχή του.

1718 Cayman S

Με την απενεργοποίηση των ηλεκτρονικών βοηθημάτων να απαγορεύεται για λόγους ασφαλείας, στο πρώτο αυτοκίνητο που κάθισα στο σφικτό του bucket ήταν η 718 Cayman S. Η ανανεωμένη γενιά της Cayman, εκτός από τα αρχικά 718 στο όνομα, ξεχωρίζει και για τον τετρακύλινδρο boxer turbo κινητήρα 2,5-λίτρων που βρίσκεται τοποθετημένος στο κέντρο του αυτοκινήτου. Αποδίδει 350 άλογα και 420 Nm ροπής από τις 1.900 έως τις 4.500 σ.α.λ και στη περίπτωσή μας συνδυαζόταν με το 7-τάχυτο PDK (Doppelkupplungsgetriebe) αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Τα 0-100 χλμ/ώρα έρχονται σε 4,4 δευτερόλεπτα (4,2 δευτ. με το Sport Chrono Package), διαθέτει ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης αλλά και το σύστημα PASM (Porsche Active Suspension Management) που χαμηλώνει την 718 Cayman S κατά 20 χιλιοστά, με την διαφορά μεταξύ άνεσης και “sport” στο ενεργό chassis να είναι μεγαλύτερη. Φυσικά, προσφέρεται και το Sport Chrono Package που εκτός από τις 3 βασικές ρυθμίσεις (Normal, Sport και Sport Plus), διαθέτει μία “Individual” ρύθμιση για να προσαρμόζει ο οδηγός το αυτοκίνητο στα μέτρα του αλλά και ένα “Sport Respone Button” που βελτιώνει την απόκριση τόσο του κινητήρα, όσο και του PDK κιβωτίου.

Όλα τα παραπάνω δημιουργούν ένα άκρως παιχνιδιάρικο και απολαυστικό coupe αυτοκίνητο βάρους 1.385 κιλών με όριο περιστροφής του κινητήρα στις 7.500 σ.α.λ, που μπορεί να κινηθεί γρήγορα και ευέλικτα μέσα στην πίστα, με τον ήχο του τετρακύλινδρου μοτέρ στα αυτιά μου να αντηχεί εύηχα. Απολαυστικά γρήγορη στις στροφές, άριστα ζυγισμένη, με μεγάλη πρόσφυση λόγω της συγκέντρωσης των μαζών στο κέντρο, η κεντρομήχανη 718 Cayman S διαθέτει άριστη οδηγική συμπεριφορά που σε προκαλεί να πιέσεις το αυτοκίνητο στο όριο σε κάθε στροφή. Στην Ελλάδα η απόλυτη fun to drive Porsche Cayman S ξεκινά από τις 86.900 ευρώ.

2718 Boxster S

Επόμενο αριστερό bucket που σφήνωσα το σώμα μου ήταν σε αυτό της πορτοκαλί 718 Boxster S. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά της, είναι ίδια με αυτά της 718 Cayman S. Η μόνη διαφορά εντοπίζεται στην υφασμάτινη οροφή, με το χαμηλό κέντρο βάρους στην πίστα να συμβάλει ώστε να μην καταλαβαίνεις τα κιλά του αυτοκινήτου, όντως το ίδιο παιχνιδιάρικο και απολαυστικό σε σχέση με την 718 Cayman S.

Διάβασε επίσης: Δοκιμάζουμε την Porsche 718 Boxster

Από την ολιγόλεπτη εμπειρία που είχα μαζί της, δεν κατάφερα να εντοπίσω κάτι που να αφαιρεί πόντους στον σπορ χαρακτήρα της σε σχέση με την 718 Cayman S, παρά την υφασμάτινη μαλακή οροφή. Τόσο η 718 Cayman S, όσο και η Boxster S, έχουν σχεδιαστεί για γρήγορες και συναρπαστικές στιγμές οδήγησης, όταν και όπου οι συνθήκες το επιτρέπουν.

Για τους εραστές του αέρα λοιπόν, τα 2.900 ευρώ (89.800 ευρώ) που κοστίζει περισσότερο η Boxster S σε σχέση με την κλειστή αδερφή της, δεν νομίζω να αποτελέσουν ανασταλτικό παράγοντα προκειμένου να την αποκτήσουν.

3911 Turbo

Τρίτο αυτοκίνητο στη σειρά η 911 Turbo και αυτά που χαράχτηκαν στη μνήμη μου από την οδήγηση της ήταν τρία πράγματα. Δύναμη παντού, κράτημα από άλλο πλανήτη και ένα από τα πιο ευκολοδήγητα supercar του σήμερα.

Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του μοντέλου ξεχωρίζει ο twin-turbo, επίπεδος εξακύλινδρος κινητήρας των 3,8 λίτρων που αποδίδει 540 άλογα με 710 Nm ροπής. Ο κινητήρας διαθέτει turbo μεταβλητής γεωμετρίας όπως επίσης και το “dynamic boost function” που διατηρεί σταθερή πίεση υπερπλήρωσης κατά τις αλλαγές φορτίου, διακόπτοντας τον ψεκασμό καυσίμου, κρατώντας παράλληλα ανοιχτές τις βαλβίδες εισαγωγής. Έτσι, βελτιώνει την απόκριση στο γκάζι σαν ένα είδος anti-lag.

Τα 0-100 χλμ/ώρα έρχονται στο κοντέρ σε μόλις 3 δευτερόλεπτα και αφού επέλεξα το πρόγραμμα Sport Plus από το “mode selector” πάνω στο τιμόνι, βύθισα το πεντάλ του γκαζιού, με το αυτοκίνητο να επιταχύνει αστραπιαία, χωρίς ίχνος σπινιαρίσματος.

Τετρακίνητη, με ενεργή τετραδιεύθυνση, ενεργό πίσω διαφορικό Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), η 911 Turbo, με τον κινητήρα της να έχει όριο περιστροφής 7.000 σ.α.λ, παράγει τόνους πρόσφυσης, κάνοντας το μοντέλο να μετατρέπει τις καμπές της πίστας σε ευθείες, στρίβοντας με τα όσα, χωρίς να παρουσιάζει υποστροφικές ή υπερστροφικές τάσεις. Ο ήχος του εξακύλινδρου κινητήρα είναι απολαυστικός, με τις αλλαγές των ταχυτήτων από το αυτόματο 7άρι PDK να γίνονται αστραπιαία, κάνοντας το αυτοκίνητο μια μηχανή αστείρευτης δύναμης. Για τα φρένα της μακάρι να μπορούσαν να μιλήσουν τα ζωτικά μου όργανα, μιας και σε κάθε απότομο πάτημα του πεντάλ του φρένου, ένοιωθα πως άλλαζαν θέση μέσα μου. Η 911 Turbo είναι η κορωνίδα της 911. Επιταχύνει, στρίβει, φρενάρει, είναι φιλική στον οδηγό και πάνω απ’όλα γρήγορη! Πολύ γρήγορη! Από τις 259.100 ευρώ κοστολογείται το όνειρο απόκτησης μιας 911 Turbo στην Ελλάδα.

4Macan Turbo Performance

Τέταρτο αυτοκίνητο στη σειρά, η πιο γρήγορη έκδοση της Macan, η Macan Turbo με το Performance Package. Ο twin-turbo 3,6-λίτρων V6 κινητήρας αποδίδει πλέον 440 άλογα, μια αύξηση 40 ίππων σε σχέση με την “απλή” Macan Turbo, με την ροπή να αγγίζει τα 600 Nm, μεγαλύτερη κατά 50 Nm, διαθέσιμη από τις 1.500 μέχρι 4.500 σ.α.λ.

Τα νούμερα επιτρέπουν στο πιο sport SUV της κατηγορίας να επιταχύνει από τα 0-100 χλμ/ώρα σε μόλις 4,4 δευτ. (μια μείωση της τάξης των 0,4 δευτ.), για να πιάσει τελική ταχύτητα 272 χλμ/ώρα (αύξηση κατά 6 χλμ/ώρα). Στο Sport Plus πρόγραμμα, το αυτοκίνητο επιταχύνει από τα 80-120 χλμ/ώρα σε μόλις 2,9 δευτ. και εκτός από τον αναβαθμισμένο κινητήρα, η Macan Turbo με το Performance Package διαθέτει νέα εμπρός φρένα με δίσκους διαστάσεων 390 χλστ. (+30 χλστ.), χαμηλότερο αμάξωμα κατά 15 χλστ., το Sport Chrono πακέτο και την σπορ εξάτμιση, με την αερανάρτηση να προσφέρεται προαιρετικά.

Στον τομέα της οδήγησης, η μετάβαση μου σε αυτή μετά την 911 Turbo, κάνει εμφανή τη διαφορά ανάμεσα στον χαρακτήρα των δύο μοντέλων. Και πως να μην είναι, όταν μιλάμε για δύο εντελώς διαφορετικής φιλοσοφίας οχήματα. Ωστόσο η Macan Turbo με το Performance πακέτο κάνει τη διαφορά στη κατηγορία των SUV, γιατί δεν νομίζω να υπάρχει κανείς εκεί έξω που να θεωρεί πως ένα SUV μπορεί να κινηθεί γρήγορα στην πίστα. Και όμως! Η Porsche το έχει καταφέρει.

Διάβασε επίσης:

Με την γερμανική εταιρία να πλασάρει την Macan ως μια υπερυψωμένη 718 Cayman, το SUV διαθέτει έντονο σπορ χαρακτήρα, που παρά τα 1.925 κιλά του βάρους του, μπορεί να στρίψει αξιοπρεπώς, με μεγαλύτερες κλίσεις στις στροφές σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα, και να χαρίσει χαμόγελα και συγκινήσεις ακόμη και εντός πίστας. Το μόνο σημείο που φάνηκε να φανερώνει την υστέρηση της στην πίστα ήταν τα καθίσματα που θα ήθελα να προσφέρουν καλύτερη πλευρική στήριξη. Η Macan Turbo ξεκινά από τις 125.250 ευρώ χωρίς το Performance πακέτο, η τιμολόγηση του οποίου θα γίνει σύντομα.

5Panamera Turbo

Για το τέλος, ως το κερασάκι στη τούρτα, είχα την ευκαιρία να οδηγήσω το ολοκαίνουργιο τετραθέσιο πολυτελές σεντάν της Porsche. Όταν τα άλλα αυτοκίνητα της συγκεκριμένης κατηγορίας, έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα ο ιδιοκτήτης να χαίρεται τις ανέσεις των πίσω καθισμάτων, η Porsche θέλησε και δημιούργησε ένα αυτοκίνητο που ο ιδιοκτήτης της μπορεί να απολαμβάνει την άνεση, την ποιότητα, τον εξοπλισμό, αλλά κυρίως τις επιδόσεις και τον σπορ χαρακτήρα της ενώ βρίσκεται ο ίδιος πίσω από το τιμόνι.

Πως συμπεριφέρεται στην πίστα μια πολυτελής λιμουζίνα πέντε και κάτι μέτρων; Ακριβώς το ίδιο άνετα με το να διασχίζει εκατοντάδες χιλιομέτρων στους αυτοκινητόδρομους. Κάθεσαι στο κάθισμα και επιλέγεις το D μέσω του shift-by-wire επιλογέα του ολοκαίνουργιου 8-τάχυτου PDK κιβωτίου ταχυτήτων, γυρνάς τον διακόπτη του τιμονιού στο Sport Plus, βυθίζεις το δεξί σου πόδι στο πάτωμα και ακούς έναν μπάσο, βαθύ, σπορ ήχο από τον νέο V8 κινητήρα 4,0-λίτρων με δύο turbo να “ανυψώνει τα μέσα σου”.

Στον κινητήρα χρησιμοποιείται η διάταξη “Hot V”, που σημαίνει ότι οι τουρμπίνες είναι τοποθετημένες ανάμεσα στο “V” του μπλοκ. Με τη διάταξη αυτή ουσιαστικά μικραίνουν οι αποστάσεις που διανύουν τα καυσαέρια, βελτιώνοντας έτσι την απόκριση του κινητήρα και μειώνοντας την υστέρηση των τούρμπο. Για τη περαιτέρω μείωση του τούρμπο lag, χρησιμοποιούνται όπως είναι αναμενόμενο τουρμπίνες με twin scroll σχεδιασμό. Η μέγιστη πίεση να φτάνει τα 1,3 bar, και ο νέος V8 αποδίδει 550 ίππους και 770 Nm ροπής. Τα 0-100 χλμ/ώρα έρχονται σε 3,8 δευτερόλεπτα (3,4 δευτερόλεπτα με το Sport Chrono πακέτο).

Και αυτή διαθέτει ενεργή ανάρτηση PASM, τετραδιεύθυνση και πραγματικά προκαλεί εντύπωση με το πόσο γρήγορα, ευέλικτα και φινετσάτα κινείται η Panamera Turbo στην πίστα. Νοιώθεις τον όγκο των πέντε μέτρων στις στροφές, αλλά αυτό δεν αποτελεί τροχοπέδη, με το στήσιμο του αυτοκινήτου να είναι τέτοιο που μετατρέπει την πίστα στο δεύτερο σπίτι του, ακολουθώντας με σχετική άνεση την 718 Cayman S που βρισκόταν μπροστά της, παρά τα 1.995 κιλά της. Εντυπωσιακό! Στην Ελλάδα η Porsche Panamera Turbo ξεκινά από τις 227.200 ευρώ.

6Κλείνοντας

Μετά από συνολικά 10 γύρους, η αδρεναλίνη είχε φτάσει στα ύψη, και στα πρόσωπα όλων έβλεπες ζωγραφισμένα χαμόγελα χαράς και ικανοποίησης. Ήταν μια άριστη εκδήλωση, μια μέρα που μας δημιούργησε μνήμες που θα μείνουν για πάντα χαραγμένες στον εγκέφαλό μας.

Η αλήθεια είναι πως και τις πέντε Porsche τις χαϊδέψαμε. Δεν τις πονέσαμε. Τις σεβαστήκαμε και μας αντάμειψαν με πλατιά χαμόγελα, αλλά και με έντονες συγκινήσεις. Μας έδειξαν τι είναι δυνατές να κάνουν και μας χαιρέτισαν. Εις το επανιδείν λοιπόν.