Το Automobile Club de l’ Ouest, αλλιώς η διοργανώτρια αρχή των 24 Ωρών του Le Mans, ανακοίνωσε μια σειρά αλλαγών στους κανονισμούς που θα αφορούν την κορυφαία κατηγορία LMP1 από το 2020. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα, διάφορα μέτρα για τη μείωση του κόστους και -το ρεζουμέ της υπόθεσης- ταχυφορτιστές για plug-in ανεφοδιασμό των υβριδικών πρωτοτύπων. Αυτή η προσθήκη έχει προκαλέσει συζητήσεις, οι οποίες κάνουν λόγο για εύνοια – ή καλύτερα, παρακάλια στην Porsche να παραμείνει στον θεσμό. Πόθεν προέκυψε αυτό;

Εκπρόσωποι της γερμανικής εταιρίας παραβρέθηκαν πρόσφατα στο ετήσιο meeting των προμηθευτών κινητήρων της Formula 1, ενώ και η συνάντηση μεταξύ του CEO Oliver Blume, του αγωνιστικού διευθυντή της Porsche στο WEC Αndreas Seidl και του αφεντικού της Formula E Alejandro Agag, μόνο τυχαία γεγονότα δεν θα πρέπει να θεωρούνται. Μάλιστα, η ηλεκτρική Formula E φαίνεται πως βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων στο Τσουφενχάουζεν, καθώς πρόσφατα κατέθεσαν φάκελο για τον ρόλο του χορηγού μπαταριών της 5ης σεζόν του πρωταθλήματος. Εν τέλει, προτιμήθηκε η κοινοπραξία McLaren Applied Technologies – Lucid Motors όμως το ενδιαφέρον των Γερμανών για την ηλεκτρική κίνηση παραμένει “ζεστό”. Φαίνεται εξάλλου, από το προμοτάρισμα του πρωτοτύπου Mission E και των υβριδικών Cayenne και Panamera.

Σύμφωνα με τους ιθύνοντες νόες του Le Mans, η αλλαγή πλεύσης στους κανονισμούς έχει σκοπό να ενισχύσει την ανάπτυξη των ταχυφορτιστών στα αυτοκίνητα παραγωγής, προκειμένου να μειωθούν οι χρόνοι φόρτισης οι οποίοι τώρα κυμαίνονται -στην καλύτερη- στη 1 ώρα. Μια κορυφαία σειρά αγωνιστικών που θα πρέπει να φορτίζουν τις μπαταρίες τους στα λίγα λεπτά ενός ανεφοδιασμού, αναμφίβολα θα ωφελήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στον δρόμο. Το ζήτημα είναι -και εδώ είναι που οι ψίθυροι αρχίζουν να ανεβάζουν ντεσιμπέλ- πως αυτή η μεταβολή, μαζί με την ενεργή αεροδυναμική, ταιριάζουν γάντι στο know-how της Porsche.

Επίσης οι νέοι κανονισμοί αναφέρουν πως τα LMP1 μονοθέσια θα πρέπει να μπορούν να διανύσουν τουλάχιστον ένα χιλιόμετρο αποκλειστικά με τους ηλεκτροκινητήρες τους, κάθε φορά που θα μπαίνουν στα πιτ για ανεφοδιασμό. Επίσης ο τερματισμός κάθε αγώνα θα πρέπει να γίνει μόνο με τους ηλεκτροκινητήρες. Επίσης οι νέοι κανονισμοί θέλουν να μειωθεί το κόστος και έτσι επιτρέπουν την χρήση κινητών αεροδυναμικών βοηθημάτων. Σήμερα οι κατασκευαστές ετοιμάζουν δύο αεροδυναμικά πακέτα, με σταθερά στοιχεία, κάτι που αυξάνει κατά πολύ το κόστος εξέλιξης. Τέλος αποφασίστηκε από το 2020 και μετά, να μειωθούν οι ημέρες των δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες και στην αεροδυναμική σήραγγα, όπως επίσης να μειωθούν οι μηχανικοί και τα μέλη της ομάδας σε κάθε ομάδα από τους 65 στους 50.

Είναι ηλίου φαεινότερο πως η 919 Ηybrid είναι πλέον πίσω από τα Toyota, ασχέτως της επικράτησης της στους αγώνες των 2 τελευταίων σεζόν. Οι Γερμανοί δεν εθελοτυφλούν και αναγνωρίζουν πως οι ατυχίες των Ιαπώνων (πέρσι) και οι χειρονομίες (φέτος) τους γλίτωσαν από ισάριθμες βαριές ήττες, καθώς το TS050 ήταν ξεκάθαρα ταχύτερο της 919 Hybrid. Βέβαια, σε 24ωρους αγώνες επιβραβεύεται περισσότερο η αξιοπιστία, η οποία φαίνεται να διαφεύγει του ιαπωνικού πρωτοτύπου στις λεπτομέρειες. Πολλοί θεωρούν πως οι αλλαγές στους κανονισμούς είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας να παραμείνει η Porsche στους αγώνες αντοχής, τουλάχιστον για την κορυφαία κατηγορία. Σύμφωνα με τους δείκτες τηλεθέασης του Canal+, πέρσι σημειώθηκε ρεκόρ στα νούμερα της παρακολούθησης του φημισμένου αγώνα ενώ και φέτος, το ενδεχόμενο της νίκης από την ομάδα του Jackie Chan κράτησε υψηλά το ενδιαφέρον, παρά το γεγονός ότι είχαν μείνει μόνο 2 αυτοκίνητα της LMP1 (και μόλις 1 με πιθανότητες νίκης, όπως κι έγινε).

Όπως έχουμε δει και από τη Formula 1, οι μεταβολές στις προδιαγραφές των αυτοκινήτων συνήθως ευνοούν αυτόν που κυνηγάει. Η Porsche βρίσκεται στην ευτυχισμένα οξύμωρη θέση να κερδίζει μεν, αλλά στην ουσία να καταδιώκει την Toyota. Δεν τίθεται ζήτημα πως τα plug-in πρωτότυπα φωτογραφίζουν το μέλλον των αγώνων -τουλάχιστον των πρωταθλημάτων αντοχής- και αποσκοπούν στην προσέλκυση νέων κατασκευαστών, ενδεχομένως και από τη Formula E. Σεβαστή και η υιοθέτηση ενεργούς αεροδυναμικής, ώστε να μειωθεί το κόστος εξέλιξης αεροδυναμικών πακέτων στη διάρκεια της σεζόν. Το όλο ζήτημα, όμως, είναι πως η κατάσταση θυμίζει ελαφρώς τα “κάντε μου τα χατίρια ή έφυγα” της Ferrari στην F1, προ ολίγων ετών (γνώμη μου πάντα). Δεν αποκλείεται μάλιστα, αποχώρηση της Porsche του χρόνου και επιστροφή το 2020. Όπως και να ‘χει, παράλληλη ενασχόληση σε 2 και 3 μορφές motorsport θα πρέπει να θεωρείται απίθανη, δεδομένης της οικονομικής στάσης που κρατάει το VAG μετά το Dieselgate.

Ο χρόνος μόνο θα δείξει και η ιστορία θα καταγράψει.