H Ε.Ε μέσω της σχετικής νομοθεσίας θα επιβάλει συνολικά πρόστιμα μεγαλύτερα των 5 δισ. ευρώ σε επτά από τις έντεκα μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, αν αυτές δεν κατορθώσουν να περιορίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητά τους το 2021.
Σύμφωνα με τη νέα αναφορά (PDF) της εταιρείας συμβούλων PA Consulting, η οποία κάνει τις προβλέψεις περί των προστίμων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στους περιβαλλοντικούς στόχους εξαιτίας της μείωσης στις πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων με τις χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και της διογκούμενης ζήτησης για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα πολλαπλών χρήσεων με τις υψηλότερες εκπομπές. Οι εταιρείες που φαίνεται να έχουν περισσότερες πιθανότητες να πετύχουν τους στόχους εκπομπών CO2 που έχει θέση για το 2021 η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η Volvo, η Toyota, η Renault-Nissan και η Jaguar Land Rover.
Κατασκευαστής | Πιθανό πρόστιμο (Ευρώ) |
---|---|
VW Group | 1.700.000.000 |
FCA | 1.200.000.000 |
PSA / Opel | 700.000.000 |
BMW | 700.000.000 |
Ford | 350.000.000 |
Hyundai-KIA | 300.000.000 |
Daimler | 200.000.000 |
Αυτό που οφείλουν να κάνουν οι εταιρείες είναι να κρατήσουν τον μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κάτω από τα επίπεδα των 95 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο. Σε περίπτωση απόκλισης προβλέπονται βαριά πρόστιμα – συγκεκριμένα, 95 ευρώ ανά γραμμάριο που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο. Εν συνέχεια γίνεται πολλαπλασιασμός με τον αριθμό των αυτοκινήτων που κάθε εταιρεία αναμένεται να πουλήσει το 2020. Κατά συνέπεια, η VW θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμο 1,7 δισ. ευρώ, ενώ η ΒMW θα πληρώσει 700 εκατ. ευρώ. Αξίζει να αναφερθεί ότι κάθε επιμέρους εταιρεία έχει τους δικούς της μεμονωμένους στόχους, οι οποίοι σχετίζονται με τους ξεχωριστούς τύπους αυτοκινήτων που διατίθενται στην αγορά. Τι σημαίνει αυτό; Ότι σε περίπτωση που μια αυτοκινητοβιομηχανία διαθέτει ως επί το πλείστον μικρότερου κυβισμού οχήματα, θα υπόκειται σε αυστηρότερες ρυθμίσεις για τους ρύπους απ’ ό,τι μία άλλη, η οποία, κατά κύριο λόγο, κατασκευάζει μεγάλα αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με τα ισχύοντα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξασφαλίζουν διευκολύνσεις για κάθε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάζουν, εφόσον με τους δικούς του μηδενικούς ρύπους αντισταθμίζουν εκείνους των υπολοίπων. Συνήθως, βασικό εργαλείο για τις εταιρείες ήταν τα πετρελαιοκίνητα οχήματά τους, τα οποία έχουν χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ωστόσο, εξαιτίας του Dieselgate και ότι ακολούθησε, το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων οχημάτων επί των συνολικών οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη, από το 52% τον Οκτώβριο του 2015 υποχώρησε στο 45% φέτος τον Μάιο. Οπότε, όπως αναφέρει η PA Consulting, δεν θα είναι εφικτή η επίτευξη των επιπέδων ρύπων που ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, εφόσον μεγαλύτερο μέρος του στόλου των εταιρειών θα χρησιμοποιεί βενζίνη.