Πριν μια εβδομάδα γράφτηκε μια νέα -μαύρη- σελίδα στην αυτοκίνηση. Καταγράφηκε -κατά την διάρκεια δοκιμών- ο πρώτος θάνατος από ένα αυτόνομο όχημα της Uber. Πιο συγκεκριμένα ένα Volvo XC90 εφοδιασμένο με την τεχνολογία της Uber, παρέσυρε και σκότωσε μια γυναίκα, η οποία επιχειρούσε να διασχίσει το δρόμο με το ποδήλατό της. Το περιστατικό συνέβη το βράδυ της περασμένης Κυριακής στο προάστιο Tempe της πόλης Phoenix της Αριζόνα των ΗΠΑ, με τον κυβερνήτη της Αριζόνα να ανακοινώνει χθες πως αναστέλλει την άδεια που επιτρέπει την Uber να διεξάγει δοκιμές αυτόνομων οχημάτων στη πολιτεία του.

H Uber ανακοίνωσε πως αναστέλλει άμεσα όλες τις δοκιμές αυτόνομων οχημάτων της στις ΗΠΑ και τον Καναδά, προκειμένου να διαπιστώσει τα αίτια του δυστυχήματος. Σε παύση δοκιμών των αυτόνομων μοντέλων της προχώρησε και η Toyota. Όπως έγινε γνωστό από την αστυνομία, το θύμα είναι η 49χρονη Elaine Herzberg, η οποία περπατούσε στο δρόμο σέρνοντας το ποδήλατό της έξω από τα όρια της διάβασης των πεζών σε ένα δρόμο με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας στο Φοίνιξ της Αριζόνα, με το video που έδωσε η αστυνομία να δείχνει ότι η γυναίκα πετάχτηκε από το πουθενά.

Η Velodyne, η κατασκευάστρια και προμηθεύτρια μονάδων LiDAR σε διάφορες εταιρείες τεχνολογίας που δοκιμάζουν αυτόνομα αυτοκίνητα, θέλησε να πάρει θέση για το συμβάν. Και αυτό γιατί ένα δικό της LiDAR (light detection and range – ανίχνευση και εύρεση φωτός) βρισκόταν πάνω στο αυτοκίνητο, και πιο συγκεκριμένα το HDL-64E. Το μοντέλο αυτό έχει οπτικό πεδίο 360 μοιρών και εμβέλεια 120 μέτρων, οπότε ένα από τα μεγάλα ερωτήματα ήταν γιατί δεν εντόπισαν την Herzberg πριν το χτύπημα.

Η πρόεδρος της Velodyne, Marta Thoma Hall, δήλωσε στο Bloomberg:

Βρισκόμαστε σε τόση αμηχανία, όσο και οποιοσδήποτε άλλος. Σίγουρα, το LiDAR μας είναι σε θέση να απεικονίσει με σαφήνεια την Elaine και το ποδήλατό της σε αυτή την κατάσταση. Παρόλα αυτά, το LiDAR μας δεν παίρνει την απόφαση να πατήσει φρένο, ούτε να αποφύγει τον πεζό.

Τα τυποποιημένα συστήματα ασφαλείας του Volvo XC90 είχαν απενεργοποιηθεί από την Uber.

Και πολύ καλά τα λέει η Thoma Hall, καθώς αυτό είναι δουλειά του λογισμικού, και εν προκειμένου της Uber. Δηλαδή ακόμα και όταν τα λέιζερ ανιχνεύουν ένα αντικείμενο, έπειτα εναπόκειται στο υπόλοιπο σύστημα να ερμηνεύσει και να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα για να πάρει αποφάσεις, με την Thoma Hall να δηλώνει ότι δεν γνωρίζει πώς λειτουργεί το σύστημα λήψης αποφάσεων του Uber.

Εάν το λογισμικό της Uber δεν επεξεργάζεται σωστά τα δεδομένα, τότε δεν έχει σημασία τι καταχωρούν τα λέιζερ. Με αυτό τον τρόπο, η Velodyne θέλει να διασφαλίσει ότι ο εξοπλισμός της δεν είναι υπεύθυνος για το δυστύχημα, το οποίο έγινε περίπου στις 10 μ.μ. της προηγούμενης Κυριακής. Στην πραγματικότητα, τα LiDAR λειτουργούν καλύτερα τη νύχτα -παρά κατά τη διάρκεια της ημέρας- επειδή τα λέιζερ δεν “ενοχλούνται” από τις αντανακλάσεις της ημέρας.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Waymo, η εταιρία της Google που αναπτύσσει τα αυτόνομα οχήματά της, John Krafcik, δήλωσε στην Washington Post:

Το αυτοκίνητό μας θα ήταν σε θέση να χειριστεί την κατάσταση, και να μην χτυπήσει την Herzberg.

Η Waymo και η Uber έχουν ιστορία, όμως, με την δεύτερη να έρχεται σε συμφωνία με την πρώτη πληρώνοντας 245 εκατ. δολάρια για την υπόθεση κλοπής εμπορικών απόρρητων του τεχνολογικού κολοσσού.

Τέλος, η Waymo χρησιμοποιούσε παλιότερα μονάδες της Velodyne, αλλά τώρα χρησιμοποιεί τη δική της σειρά LiDAR.