Σημαντική έκταση λαμβάνει το φαινόμενο της απάτης στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτου, καθώς μία στις δύο ύποπτες ζημιές που ελέγχθηκαν το 2016 ήταν σκηνοθετημένη, υπερτιμολογημένη ή είχε άλλα ψευδή στοιχεία.

Τα αυξημένα κρούσματα απάτης εντοπίστηκαν όταν εντατικοποιήθηκε η διερεύνηση ύποπτων περιπτώσεων από τις ασφαλιστικές εταιρείες το 2016. Συγκεκριμένα, το 2016 ελέγχθηκαν 6.561 περιπτώσεις ύποπτων περιστατικών (έναντι 6.068 το 2015) και από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι το 55% αυτών, δηλαδή ένα στα δύο, ήταν απάτη. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), στην οποία συμμετείχαν 22 ασφαλιστικές επιχειρήσεις-μέλη και οι οποίες αθροίζουν περίπου το 87,5% επί των εργασιών στον κλάδο αυτοκινήτου.

1Οι πιο διαδεδομένες απάτες

Οι πιο διαδεδομένες απάτες στον κλάδο αυτοκινήτου, τόσο ως προς τη συχνότητα εμφάνισής τους όσο και ως προς το ύψος της ζημίας που συνεπάγεται για την ασφαλιστική εταιρεία, είναι:

  • Η «κατασκευή» ή η αλλοίωση των συνθηκών ενός ασφαλιστικού γεγονότος (π.χ. δήλωση εξυπηρέτησης, σκηνοθετημένο ατύχημα, αντιστροφή υπαιτιότητας κ.λπ.).
  • Η υπερκοστολόγηση.
  • Η δήλωση ψευδών στοιχείων ασφάλισης που επηρεάζουν την τιμολόγηση.
  • Τα πλαστά ασφαλιστήρια συμβόλαια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα εξακριβωμένα περιστατικά απάτης αυξήθηκαν κατά 55% το 2016 σε σχέση με το 2015 και συγκεκριμένα από τα 2.318 ανήλθαν σε 3.583. Η αύξηση είναι σημαντική στον βαθμό που τα περιστατικά που ελέγχθησαν ήταν επίσης αυξημένα, αλλά μόνον κατά 8% (6.561 έναντι 6.068 το 2015). Οπως προκύπτει, ο δείκτης της αναλογίας των εξακριβωμένων περιπτώσεων απάτης σε σχέση με τις αντίστοιχες έρευνες είναι υψηλός, με ανοδική μάλιστα τάση το 2016 σε σχέση με το 2015.

Με βάση την αποτίμηση των ασφαλιστικών εταιρειών που έλαβαν μέρος στην έρευνα, το οικονομικό όφελος από την εξακρίβωση των απατηλών απαιτήσεων αποζημίωσης αυξήθηκε κατά 51% κατά τη διάρκεια της εξεταζόμενης περιόδου και από 4,9 εκατ. ευρώ το 2015 ανήλθε στα 7,5 εκατ. ευρώ το 2016. Αντίστοιχα, το οικονομικό όφελος ανά περίπτωση απάτης που εξακριβώθηκε είναι κατά μέσον όρο σταθερό και διαμορφώθηκε στα 2.087 ευρώ το 2016 από 2.131 ευρώ το 2015.

2Οι πιο συνηθισμένες ενδείξεις

Οι πιο συνηθισμένες ενδείξεις πιθανής ασφαλιστικής απάτης που διερευνά μια ασφαλιστική επιχείρηση είναι περιπτώσεις όπως:

  • Ασύμβατες ζημιές ως προς τις συνθήκες του ατυχήματος.
  • Ζημιές χωρίς επαφή μεταξύ των εμπλεκομένων οχημάτων.
  • Ζημιά σε σύντομο χρονικό διάστημα είτε από την έναρξη ασφάλισης (νέο ασφαλιστήριο) είτε μετά την επέκταση κάλυψης (προσθήκη κάλυψης κατά τη διάρκεια της ασφαλιστικής περιόδου).
  • Υπερτιμολόγηση ή υπερβολική απαίτηση.
  • Φιλική ή συγγενική ή άλλη σχέση μεταξύ των εμπλεκομένων.
  • Ασυνεπείς δηλώσεις.
  • Συνεργεία επισκευής ή ανταλλακτικών.
  • Επαναλαμβανόμενες ζημιές ή ζημιές μεταξύ οχημάτων που ασφαλίζονται από τον ίδιο ασφαλιστικό πράκτορα.
  • Το ατύχημα συνέβη σε βραδινές ώρες ή σε απομακρυσμένη περιοχή.
  • Προσθήκη νέων καλύψεων ή αύξηση ορίων υφιστάμενης κάλυψης κατά τη διάρκεια ασφάλισης.
  • Παραποιημένα έγγραφα ή αδυναμία προσκόμισης παραστατικών και αποδεικτικών στοιχείων.
  • καλα μεχρι εκει το 2012 οι ”φιλικες δηλωσεις” διναν και παιρναν !!!! :-P
    αλλα απο την αλλη…καλο να τα ψαχνουν οι ασφαλιστικες……αλλα οταν εχεις τροχαιο με υλικες ζημιες για παραδειγμα…..να σου βαζουν γνησια ανταλακτικα οπως ειχες πριν το ατυχημα….και οχι ιμιτασιον για να τους βγαινει πιο φθηνα !!!! και στα @@ μου αν η ζημια βγαινει παραπανω απο το αυτοκινητο!!!

  • Γιώργος Εμπέρ

    Ο κοσμος προσπαθει να κλεψει τις ασφαλιστικες γιατι και αυτες μας κλεβουν!
    Εχω ενα αμαξι του 2012. Ειναι παντα σε κλειστο γκαραζ, δεν εχω φαει, δεν εχω καπνισει στο αμαξι. Δεν εχει τρακαρει ποτε το αμαξι, τα σερβις παντα στην ωρα τους με λαδια motul και οτι καλυτερο. Το αμαξι εχει 27.000 πραγματικα χιλιομετρα και φοραει πανω το μισο evo. Η ασφαλιστικη αν μου το κλεψουν, μου γυρναει 6.000 ευρω.

    Αν με τρακάρουν θα κοιταξει να το φτιαξει οπως οπως με ανταλλακτικα απο τον θειο και αν το κοστος βγαινει πανω απο 4-5.000 ευρω θα θελει να μου το βγαλλει ολικη! Καλα κανουν στις ασαλιστικες γιατι δεν ασφαλιζουν το καθε αμαξι με βαση τι πραγματικα κοστιζει!

    Αν δε τρακαρεις με αλλον και εχετε και οι δυο την ιδια ασφαλιστικη εκει τελειωσατε! Θα σας το φτιαξει με κυριολεκτικα το μικροτερο δυνατο κοστος!

    Στο Yaris της κοπελας μου που ειναι 18 χρονων και ειχε 15.000 χιλιομετρα ΟΛΟΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΜΟΤΕΡ και μηχανικα μερη, μας τρακαρε απο πισω ενα φορτηγο και πηγαν να το βγαλλουν ολικη γιατι η ζημια εβγαινε πανω απο 3.000 ευρω! Και το αμαξι εχει μηχανικα μια ζωη μπροστα του γιατι απλα τοσσα χρονια καθοταν και ηταν πρακτικα καινουργιο!

    Να ο κοσμος γιατι κλεβει τις ασφαλιστικες. Γιατι τετοιες ειναι και καλα τις κανουν

    • μονο στην πρωτη παραγραφω ”διαφωνω” !!! αμα θελεις μπορεις νακανεις ειδικο ασφαλιστρο για τα παραπανω που φορας….απλα θα το πληρωσεις !!!
      κατα ταλλα συμφωνουμε !

    • Γιώργος Εμπέρ

      Προσπαθησα. Φοραω καθισμα, καπω και αεροτομη απο evo 10αρι. Και μου ζητησαν παραπανω απο το να το έκανα μικτή!!! Το εγραψα ποιο πολυ για να δειξω πως το αμαξι ειναι κουστουμι πραγμα και σιγουρα δεν κανει τα 6000 ευρω που το κοστολογει η ασφαλιστικη!

    • οπως ειπα….σου εδωσαν τη λυση….απλα δεν σε συμφερε εσενα !!! και τελικα προτιμησες την ”απλη”…που ΑΝ (ευχομαι ποτε) θα εχεις καποιο προβλημα θα σε ζποζημιωσουν ως ενα απλο lancer !!

    • Γιώργος Εμπέρ

      Ναι. Οκ. Αυτο δεν με νοιαζει γιατι εν γνωση μου τα εχω πανω. Αλλα να στο θεσω αλλιως. Αν πληρωνα μικτη για να με ασφιλισει ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΑ, ειιμαι σιγουρος πως αν γινοταν η στραβη, θα εκανε τα παντα για να μην πληρωσει τα 5000 ευρω που εχει το καπο ενω εγω καθε 6μηνο θα της ακουμπουσα κανονικα τα 700ευρω μικτη! Και γενικα ασε το θεμα με το καπο κλπ. Αυτο δεν αναιρει πως οι ασφαλιστικες ειναι για τον πατο και γιαυτο ο κοσμος προσπαθει να τις κλεψει! Στο εξωτερικο οι ασφαλειες κοστιζουν πολυ! Αλλα αν τρακαρεις, στο ξανακάνουν ΟΠΩΣ ΗΤΑΝ ΠΡΙΝ! Ολα γνησια και οπως πρεπει! Δεν κοιτανε να σου πληρωσουν τα λιγοτερα η και καθολου

    • στα ασφαλιστρα το παν ειναι τα ψιλα γραμματα…στα βασικα πακετα….. μετα αμα σε κατι δεν συμφωνεις η απλα δεν κανεις το συμβολαιο….η το κανεις πιο ειδικο με οτι σημαινει αυτο στην τελικη τιμη του!!
      το ζητημα ειναι τι σηκωνει η τσεπη σου….τα πραματα ειναι πολυ απλα!!!

      πχ σκεψου…το καπο σου κοστιζει λες 5000 ενω το απλο 1000?? οποτε εχεις 4000 διαφορα….αν εχεις μεικτη θα σου παει 700 οπως ειπες ?? ενω μια απλη στα 200….αρα για να εχεις το κεφαλι σου ησχυο πρεπει να μην στο κλεψει κανεις τα επομενα 4 χρονια και τα λεφτα αυτα να τα βαζεις στην ακρη ωστε αμα γινει η στραβη να μπορεσεις να παρεις παλι καποιο καινουριο !!!

    • Γιώργος Εμπέρ

      Προφανως το εχω κανει ετσι! Τα βαζω στην ακρη και εχω 2 καπο κερδος! Γιαυτό λεω πως σε κλεβουν στεγνα! Και εκτως αυτο να συνυπολογισεις πως ειμαι 6 χρονια σε αυτη την ασφαλιστικη! Που σημαινει πως της εχω ανανεωσει 12 ασφαλιστρα! Και τα πρωτα 2 που ημουν καινουργιος οδηγος δεν ηταν 200 ευρω το ασφαλιστρο! Και δεν ειχα κανενα τρακαρισμα!

      Που σημαινει πως σε αυτα τα χρονια εχει βγαλλει ΗΔΗ ποιο πολλα λεφτα απο μενα, απο το καπο που της ζηταω να μου ασφαλισει σε περιπτωση που και ΑΝ γινει σταβη για να μου ζηταει και ενα χιλιαρικο και μου λεει καλυτερα μικτη στα 700 ευρω!