Οι περισσότερες Ευρωπαϊκές πόλεις πλέον στρέφουν το ενδιαφέρον τους στα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά της τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 6c), ανεξαρτήτως καυσίμου (βενζίνη, πετρέλαιο, ηλεκτρικά κλπ). Και ενώ το ποσοστό των αυτοκινήτων πολύ χαμηλών ρύπων στις Ευρωπαϊκές πόλεις αυξάνεται, η Ελλάδα δυστυχώς για άλλη μία φορά μένει πίσω με τον στόλο των επιβατικών το έτος 2017 να φτάνει κατά μέσο όρο τα 15,4 χρόνια, ξεπερνώντας χώρες όπως η Ρουμανία (15,3 χρόνια) ή Ουγγαρία (14,5 χρόνια).

1Μέση ηλικία στόλου επιβατικά ανά κράτος μέλος

Χώρα Μέση ηλικία
1.Λουξεμβούργο 6,2 έτη
2. Βέλγιο 7,7 έτη
3. Αγγλία 8,5 έτη
4. Δανία 8,5 έτη
5. Γερμανία 8,9 έτη
20. Εσθονία 15,1 έτη
21. Ρουμανία 15,3 έτη
22. Ελλάδα 15,4 έτη
23. Λετονία 16,3 έτη
24. Λιθουανία 16,7 έτη
25. Πολωνία 17,2 έτη

Σε αντίθεση με άλλες χώρες που στοχεύουν σε οχήματα που επιβαρύνουν ελάχιστα το περιβάλλον, η Ελλάδα παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά κυκλοφορούντων επιβατικών στην κατηγορία Euro 3 (2000-2004), που καταλαμβάνουν το 27,9% του στόλου, σε σχέση με τα Euro 6, που καταλαμβάνουν ποσοστό μόλις 3,2%.

Μία τέτοια σύγκριση οδηγεί στο συμπέρασμα για τις δραματικές επιπτώσεις που έχουν στην υγεία και στο περιβάλλον τα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Οι εκπεμπόμενοι ρύποι επιβαρύνουν άμεσα την ανθρώπινη υγεία αυξάνοντας τον κίνδυνο καρδιοαναπνευστικών νοσημάτων. Ένα ελαφρύ όχημα Euro 6c κατηγορίας εκπέμπει το ένα τρίτο των οξειδίων του αζώτου σε σχέση με ένα όχημα Euro 3 και μόλις το ένα έκτο των σωματιδίων (στα πετρελαιοκίνητα).

Στην προσπάθεια μείωσης των επιβλαβών εκπομπών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε αυστηρά μέτρα ελέγχων για τους ρύπους που εκπέμπουν τα ελαφρά οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας [οδηγία ΕΕ 2016/2284], κυρίως για τα πετρελαιοκίνητα που συνδέονται άμεσα με πρόωρους θανάτους, με αποτέλεσμα οι περισσότερες χώρες να καταφεύγουν στην λύση της απαγόρευσης των παλαιοτέρων diesel οχημάτων Euro 3 και προγενέστερα.

Πόλεις όπως το Παρίσι, η Βενετία, η Λισαβόνα, το Ντίσελντορφ, η Βρέμη, η Πράγα και το Βερολίνο έχουν απαγορεύσει την κυκλοφορία σε πετρελαιοκίνητα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά κατηγορίας Euro 3 και προγενέστερα. Άλλες πόλεις, όπως το Λονδίνο, το Μιλάνο, το Όσλο και η Στοκχόλμη έχουν επιβάλλει τέλος εισόδου για το κέντρο της πόλης στα diesel οχήματα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 3-4).

Η ανθρώπινη υγεία και ασφάλεια απειλείται επίσης με την παθητική ασφάλεια που προσφέρει ένα αυτοκίνητο παλαιότερης τεχνολογίας, σε αντίθεση με ένα όχημα νεότερης τεχνολογίας.

Το κόστος της συντήρησης ενός παλαιότερου οχήματος είναι πολύ πιο ακριβό από την απόσβεση και συντήρηση ενός νεότερου, εκτός αν ο ιδιοκτήτης αμελεί τη συχνή και σωστή συντήρηση του οχήματος του, συνέπεια επίσης των αναποτελεσματικών ελέγχων.

Τα αυξημένα επίπεδα θορύβου από τα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά παλαιότερης τεχνολογίας, σε σχέση με νεότερα οχήματα (πολύ περισσότερο με τα ηλεκτρικά), επιβαρύνουν τις ήδη «φορτωμένες» από ήχους και ρύπους πόλεις, καθιστώντας πολλές φορές την κατάσταση ανυπόφορη για τους κατοίκους της.

Οι κυβερνήσεις οφείλουν να αναλαμβάνουν τις ανάλογες ευθύνες και αποφάσεις για την προσπάθεια μείωσης της κυκλοφορίας παλαιών, ρυπογόνων ελαφρών οχημάτων. Σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες τα τέλη κυκλοφορίας είναι υψηλότερα για τα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και έχουν τεθεί σε ισχύ για αυτά κυκλοφοριακοί περιορισμοί, προσπαθώντας να αποτρέψουν τους ιδιοκτήτες από την κυκλοφορία τους.

Με βάση τα πιο πάνω και καθώς το περιβάλλον στα αστικά κέντρα της χώρας μας είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο, η ελληνική πολιτεία οφείλει να εντείνει την προσπάθεια για τη μείωση κυκλοφορίας των παλαιών αυτοκινήτων και φορτηγών, με μέτρα όπως:

  • Αντικατάσταση του πράσινου δακτυλίου (μονά-ζυγά κλπ) με sticker ελεύθερης εισόδου στο κέντρο των πόλεων, μέσω της έκδοσης ετήσιας κάρτας κόστους ανάλογου της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του αυτοκινήτου (πχ. από 20 ως το πολύ 70 ευρώ ετησίως).
  • Κυμαινόμενα τέλη κυκλοφορίας, ανάλογα της ηλικίας των ελαφρών οχημάτων, με λογική επιβάρυνση για τα μεσαίας ηλικίας (10-15 ετών), αλλά και αποτρεπτικά για τα υπέργηρα οχήματα (20+ έτη).
  • Αυστηροί τεχνικοί έλεγχοι στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα και παροχή όλων των πληροφοριών του ιστορικού τους, ώστε να προστατεύεται ο καταναλωτής που λόγω της κρίσης έχει καταστεί πιο εύπιστος.
  • Έλεγχοι για τυχόν παράτυπες επισκευές, χωρίς εγγύηση. Έλεγχοι στο δρόμο για αυτοκίνητα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, χαλασμένα εξαρτήματα (ελαστικά, φώτα κλπ).
  • Γιώργος Βαρδου

    Βέβαια η Latvia στα ελληνικά είναι Λετονία

  • Ιωάννης

    “Σε αντίθεση με άλλες χώρες που στοχεύουν σε οχήματα που επιβαρύνουν ελάχιστα το περιβάλλον, η Ελλάδα..”
    Μόνο που στην Ελλάδα πλέον κανείς δεν έχει φράγκο. Χρεοκοπημένη χώρα είναι. Αν είχαμε την άνεση της Γερμανίας προφανώς και θα αλλάζαμε νωρίτερα αυτοκίνητο. Αν εξαιρέσεις τους ιδεολόγους που τους αρέσει το αυτοκίνητο τους ανεξαρτήτως ηλικίας, η πλειονότητα θα το άλλαζε εύκολα αν είχε την οικονομική δυνατότητα.

  • Bon Viveur

    ελα μωρέ τώρααααα, δεν χαλάμε την ζαχαρένια μας για τέτοια θέματα..

  • LJ

    Μου αρέσει που βαζετε την Ουγγαρία για να δείξετε ποσο πίσω έχουμε μείνει. Μαλλον δεν έχετε πάει Ουγγαρία πρόσφατα να δείτε ποσο μπροστά ειναι απο εμάς. Στην Ουγγαρία δεν ήταν που η Merc δεν μπορούσε να βρει ανθρώπινο δυναμικό για το εργοστάσιο της; Και τωρα που το θυμάμαι, απο ποτε εχει σταθερά αγώνα στην F1 η Ουγγαρία; Εμείς ούτε το Ακρόπολις δεν μπορέσαμε να κρατήσουμε. Συν το ότι η Ουγγαρία εχει ξεχρεώσει τα χρέη της που εμείς δεν πρόκειται να το κάνουμε ΠΟΤΕ!

    • Anestis Genk

      Στην Ουγγαρία ήταν που η Μερκ κτλ. πράγματι, γιατί όλοι οι Ούγγροι είναι τόσο πατριώτες και τους αρέσει τόσο πολύ η Ουγγαρία, που μεταναστεύουν μαζικά σε Γερμανία και Αγγλία.

  • giorgos

    Βασικό πρόβλημα είναι το οικονομικό,ναι,αλλά εγώ προσωπικά δεν αλλάζω το αξιόπιστο, πλην πλήρες εξοπλιστικά, Golf μου για συναισθηματικούς λόγους…όσο χαζό κι αν ακούγεται…και δεν είμαι ο μοναδικός που σκέφτεται ΚΑΙ έτσι

  • anagnwsths

    Αυτό με τον μέσο όρο ηλικίας είναι ανοησία. Στην δυτική Ευρώπη οι βιομηχανικές περιοχές απασχολούν μεγάλο αριθμό ανθρώπων και συχνά βρίσκονται στα
    60 – 70 χιλιόμετρα μακρυά απο την πόλη. Στην Ελλάδα διανύουμε περί τα 15000 χιλιόμετρα κατ’έτος.Στην επαρχία μπορεί και 10.000 / έτος

    -Σχετικά με τους ρύπους. Οι δυτικοευρωπαίοι για δεκαετίες χρησιμοποιούσαν diesel που ακόμα και στην εκδοχή euro 5 (για euro 6 δεν ξέρω) μολύνουν περισσότερο απο ένα βενζίνης euro 3 (25 ετών αμάξι) .
    -Στην ασφάλεια. Συνήθως ένα καινούργιο αυτοκίνητο euro 6 δεν θα κάνει την διαφορά με ένα 10ετίας σε γερά ατυχήματα . Πχ θα σωθώ με το corsa του 2017 αλλά θα σκοτωνόμουν με το corsa του 2007 μετά απο μετοπική?
    -Στο κόστος χρήσης. Συχνά όλοι κοιτάζουν μόνο τα καύσιμα. Σε ένα 10 ετίας ή 15ετίας τα ανταλλακτικά είναι 20-25% φθηνότερα είτε βρίσκεις μεταχειρισμένα και δεν έχει πολλά καλούδια για να χαλάει/

    Τα τέλη κυκλοφορίας είναι ανοησία να πάνε με τους ρύπους. Για πολλούς λόγους.
    – ΒMW X3 πληρώνει λιγότερα απο ΚΙΑ Sportage του 2004
    – Mercedes Ε350 πληρώνει περισσότερα απο το καθημερινό almera που γράφει χιλιόμετρα.
    – Τα τέλη κυκλοφορίας είναι λεφτά για συντήρηση των δρόμων. Όταν τα αντιμετωπίσουμε έτσι σε αυτή τη χώρα θα φτιάξουμε και ένα δίκαιο σύστημα. Μέχρι τότε θα αντιγράφουμε συστήματα ξένων που δεν ταιριάζουν σε εμάς.

    Υ,Γ
    Για όποιον δεν κατάλαβε , τέτοιες “έρευνες” στηρίζουν την εξαγωγή της Γερμανίας ειδικά μετά τη φάπα του Τράμπ , τέτοια άρθρα θα πυκνώνουν , όπως και ο πόλεμος ενάντια στους κατόχους αυτοκινήτων 10ετίας + απο την Ε.Ε

    Υ.Γ 2
    Προτιμώ ένα 15ετίας καλοσυντηριμένο αγορασμένο καινούργιο παρά ένα χρέπι με γυρισμένα απο Γερμανία ή ένα υπερτιμολογημένο και φορτωμένο φόρους καινούργιο απο Ελλάδα

  • κλασικος σταθερος babinos !!! παντα μεσα στον Μ.Ο ειμαι !!!
    παντως μια βολτα να κανεις στους δρομους…θα καταλαβεις οτι ειμαστε ”κολημενοι ” στις χρονιες 2002-2009 στα αυτοκινητα !!!

    • Giannisk

      Υπήρχαν λεφτά τότε Μπάμπη. Ολοι τότε πήραμε αυτοκίνητα. Μετά αντικειμενικά για έναν μισθωτό, έγινε δυσκολοτερρη η αγορά καινούργιου. Συνυπολόγισε σε αυτό και το ασταθές φορολογικό και μισθολογικό καθεστώς.

  • KOSMASK

    Πολωνία σου ερχόμαστε!
    Δεν είναι μακριά αυτά τα χρόνια!
    Το αμαξάκι μου το έχω ήδη 6+ χρόνια και θα είναι στα χέρια μου σίγουρα αλλά 20 έτσι όπως μας βλέπω!

  • ad276

    Για να αλλαξουμε αυτοκινητο πρεπει να…….γυρισει ο κοσμος αναποδα……δηλαδη….
    Να αλλαξουν μυαλα οι κυβερνοντες
    Να μην θεωρουν το αυτοκινητο ειδος πολυτελειας
    Να θεωρησουν το αυτοκινητο ειδος πρωτης αναγκης (,ενα για κσθε οικογενεια οχι να χει μια τετραμελης οικογενεια τεσσερα αυτοκινητα)
    Να αλλαξουν τα τελη κυκλοφοριας
    Να καταργηθουν τα τεκμηρια διαβιωσης και αποκτησης περιουσιας
    Να δωσουν κινητρα να μπορει ο κοσμος να αγορασει ενα καλο (οχι ακριβο) αυτοκινητο.
    Και το βασικοτερο………..ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΕΝΤΕ ΔΡΑΧΜΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΜΕ.
    Ποτε θα γινουν αυτα………; ΠΟΤΕ!!!!!!!!!!!

  • Smartass

    Για ποιο λόγο να πετάξω αυτοκίνητό του 2008 με λιγότερα από 50.000χιλ.;
    Γιατί να αγοράσω (πάντα βενζίνη) τουρμπισμένο 1000αρακι ή τουρμπισμένο 1200αρι; Για να είμαι μοδάτος; Όσο υπάρχουν ανταλλακτικά στην δευτερογενή αγορά εγώ θα το κρατάω. Άλλωστε ποτέ δεν ακολούθησα την μόδα.

  • ganja182

    Καλύτερα και πιο ευέλικτα μέσα μαζικής μεταφοράς, “δωρεάν” χώροι στάθμευσης σε χώρους κοντά στις πόλεις με εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στα ΜΜΜ, αξιόλογα κίνητρα/βοηθήματα αντικατάστασης παλαιού οχήματος, περισσότερες λακούβες ώστε να μη θέλει κανείς να χαλάει το δικό του όχημα. Άμα χρειαστεί θα βρεθούν κι άλλες προτάσεις.

  • Anestis Genk

    Ο καταναλωτισμός δεν είναι και πολύ καλό πράγμα, ή μήπως είναι;