Το ημερολόγιο έγραφε 2013 όταν η Volkswagen είχε βγάλει σε περιορισμένη παραγωγή μόλις 200 μονάδων το XL1, το εξαιρετικά αεροδυναμικό και φοβερά οικονομικό διθέσιο όχημα/μελέτη της VW, το οποίο ήταν ένα από τα 6 ορόσημα του Ferdinand Piech κατά τη θητεία του στο VW Group.

Έχει μέση κατανάλωση μόλις 0,9 λίτρα/100 χλμ και 21 γρ/χλμ εκπομπές CO2, με το διθέσιο αυτοκίνητο να έχει ηλεκτρική αυτονομία 50 χλμ. Με ένα ντεπόζιτο 10 λίτρων, το XL1 έχει αυτονομία μεγαλύτερη των 500 χλμ, μιας και χρειάζεται μόλις 1 λίτρο καυσίμου προκειμένου να διανύσει 111 χιλιόμετρα.

Κινείται από ένα υβριδικό σύστημα που αποτελείται από έναν δικύλινδρο TDI 800 κ.εκ. που αποδίδει 48 ίππους και 120 Nm ροπής και έναν ηλεκτροκινητήρα 20 kW (27 ίππων) και 100 Nm ροπής, ο οποίος τροφοδοτείται από μπαταρίες ιόντων λιθίου 5,5 kWh. Συνδυαστικά, το σύστημα παράγει 70 άλογα και 140 Nm ροπής και συνεργάζεται αρμονικά με ένα 7-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο DSG. Τα 100 χλμ/ώρα από στάση έρχονται σε 12,7 δευτερόλεπτα ενώ η τελική ταχύτητα, περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ/ώρα.

Μόλις 200 αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν, όλα κατασκευασμένα στο χέρι, με το μοντέλο να ξεκινούσε από τα 110.000 ευρώ στη Γερμανία και σήμερα όποιος ενδιαφέρεται να αποκτήσει ένα από τα μεταχειρισμένα που υπάρχουν ας δει την δημοπρασία του οίκου Silverstone Auctions που έχει διανύσει μόλις 127 χλμ και εκτιμά πως θα πουληθεί μεταξύ 107.000 – 130.000 ευρώ.

Το XL1 ζυγίζει μόλις 795 κιλά χάρη στην εκτενή χρήση CFRP τόσο στο σασί όσο και στο σώμα και έχει αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0.189 Cd. Το μήκος του ανέρχεται στα 3.888 mm, το πλάτος του στα 1.665 mm, το ύψος του στα 1.153 mm και το μετατρόχιο του τα 2.224 mm. Διαθέτει πλαϊνούς καθρέπτες από κάμερες, πόρτες που ανοίγουν προς τα πάνω, LED φωτιστικά σώματα ενώ ο χώρος των αποσκευών του αγγίζει τα 120 λίτρα. Η μπροστά ανάρτησή του αποτελείται από διπλά ψαλίδια ενώ φρενάρει με κεραμικά δίσκους. Από CFRP είναι κατασκευασμένες και οι αντιστρεπτικές.