Τελικά η Ε.Ε ήρθε σε συμφωνία για τη μείωση των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων μέχρι το 2030, μετά τη διαφωνία της προηγούμενης εβδομάδας.

Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα καινούρια αυτοκίνητα θα πρέπει να μειωθούν κατά 37,5% έως το 2030, ενώ στα φορτηγά κατά 31%.

Αρχικά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προτείνει ποσοστό μείωσης 30% και για τους δύο τύπους οχημάτων, ενώ το Κοινοβούλιο ζητούσε περικοπές κατά 40%. Ο στόχος θα υπολογιστεί βάσει των επιπέδων εκπομπών του 2021, ενώ έως το 2025 θα επιτευχθεί ενδιάμεσος βαθμός περικοπής CO2 κατά 15% τόσο για τα αυτοκίνητα, όσο και για τα φορτηγά.

Ωστόσο ήδη υπήρξαν αντιδράσεις, με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) να χαρακτηρίζει την συμφωνία “μη ρεαλιστική”, ενώ από την άλλη, διάφορες περιβαλλοντικές ομάδες την έκριναν ως “ανεπαρκής”.

Η ACEA αναφέρει σε ανακοίνωσή της πως:

Η ACEA εκφράζει τις σοβαρές ανησυχίες της σχετικά με τους εξαιρετικά προκλητικούς στόχους για το CO2 που θα πρέπει να πληρούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μέχρι το 2030. Η μείωση του CO2 κατά 37,5% για τα αυτοκίνητα και κατά 31% για τα φορτηγά θα μπορούσε να ακούγεται εύλογη, αλλά είναι εντελώς μη ρεαλιστική. Η βιομηχανία εκφράζει τη λύπη της για το γεγονός ότι οι στόχοι του 2030 οδηγούνται αποκλειστικά από πολιτικά κίνητρα, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι τεχνολογικές και κοινωνικοοικονομικές πραγματικότητες.

Τα μέλη της ACEA είναι δεσμευμένα να μειώσουν περαιτέρω τις εκπομπές CO2 των οχημάτων τους, κάτι που θα απαιτήσει περισσότερα ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα να κυκλοφορήσουν γρηγορότερα στην αγορά, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των θέσεων εργασίας στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, η οποία απασχολεί περίπου 13,3 εκατ. ανθρώπους.

Η Γερμανία στήριζε την πρόταση της Κομισιόν για μείωση της τάξεως του 30%, μιας και ήθελε να προστατεύσει την βαριά της βιομηχανία, αυτή της αυτοκινητοβιομηχανίας, από ενδεχόμενη αναταραχή. Η Γερμανία υπογράμμισε ότι η ηλεκτροκίνηση ενδέχεται να βλάψει την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας και να κοστίσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, με την VW να δηλώνει πως προκειμένου να ανταποκριθεί στο νέο στόχο μείωσης των εκπομπών κατά 37,5%, θα πρέπει να επιταχύνει την μετάβασή της στα ηλεκτρικά οχήματα και ενδεχομένως να χρειαστεί παράλληλα να καταργήσει ορισμένα μοντέλα της με κινητήρες εσωτερικής καύσης.