Η Fiat Chrysler Automobiles ανακοίνωσε πως αποσύρει άμεσα την πρόταση συγχώνευσης που έχει καταθέσει στην Renault, μια πρόταση που είχε ως στόχο την δημιουργία της τρίτης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας παγκοσμίως, πίσω από της VW και Toyota. H FCA στην ανακοίνωσή της αναφέρει πως το διοικητικό της συμβούλιο συνεδρίασε σήμερα υπό την προεδρία του John Elkann και αποφάσισε να αποσύρει με άμεση ισχύ την πρόταση συγχώνευσης της με την Renault.

Η εταιρία υποστηρίζει πως η πρότασή της είχε σχεδιαστεί προσεκτικά προκειμένου να υπάρχουν οι απαιτούμενες ισορροπίες αλλά και να αποφέρει σημαντικά οφέλη και στις δύο εταιρίες, αλλά “κατέστη σαφές πως δεν υπάρχουν προς το παρόν οι πολιτικές συνθήκες στη Γαλλία που θα επέτρεπαν να υπάρξει συμφωνία.

Νωρίτερα μέσα στην ημέρα, το διοικητικό συμβούλιο της Renault συναντήθηκε και αυτό προκειμένου να λάβει μια απόφαση για το εάν θα δεχτεί την πρόταση συγχώνευσης της FCA ή όχι, αλλά δεν κατάφερε να πάρει μια απόφαση, λόγω του αιτήματος που εξέφρασαν οι εκπρόσωποι του γαλλικού κράτους. Έτσι ανέβαλε την ψηφοφορία για ένα μεταγενέστερο διοικητικό συμβούλιο. Να σημειωθεί πως η γαλλική κυβέρνηση είναι ένας εκ των κύριων μετόχων της Renault, μιας και κατέχει το 15% του ποσοστού των μετοχών της εταιρίας.

1Η Nissan αρνείται τη συγχώνευση

Σύμφωνα με την The Wall Street Journal η αιτία της μη συγχώνευσης των δύο εταιριών είναι η Nissan, η οποία αρνείται να υποστηρίξει τη συγχώνευση. Το γαλλικό κράτος πήγε στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου το βράδυ της Τετάρτης, λέγοντας ότι η πρώτη προϋπόθεση για την έγκριση της συγχώνευσης των 35 δισ. δολαρίων ήταν η συμφωνία να εντάσσεται στο πλαίσιο της πολυετούς συμμαχίας της Renault με την Nissan. Με απλά λόγια, η γαλλική κυβέρνηση δεν θα υποστήριζε την συμφωνία, εάν η Nissan δεν συμφωνούσε να διατηρήσει το ρόλο της στη συμμαχία Renault-Nissan.

2

Οι δύο εκπρόσωποι της Nissan που κατέχουν θέση στο διοικητικό συμβούλιο της Renault σχεδίαζαν να απέχουν κατά την ψηφοφορία για την συγχώνευση, δημιουργώντας έτσι αμφιβολίες πως η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα διατηρήσει την μακρόχρονη συνεργασία της με τη Renault, “γκρεμίζοντας” την μεταξύ τους Συμμαχία. Κάτι τέτοιο φάνηκε και από τις προχθεσινές δηλώσεις του CEO της Nissan.

Οι The New York Times αναφέρουν πως ο πρόεδρος της Renault, Jean-Dominique Senard προσπάθησε να πείσει το διοικητικό συμβούλιο της γαλλικής εταιρίας για τα οικονομικά και βιομηχανικά οφέλη μιας συμφωνίας κατά τη διάρκεια των δύο συνεδριάσεων (χθες και προχθές). Το γαλλικό κράτος ζήτησε να καθυστερήσει η ψηφοφορία για τη συγχώνευση, αναγκάζοντας ουσιαστικά την Fiat Chrysler να αποσύρει την πρόταση συγχώνευσης.

3

Η FCA στην ανακοίνωσή της εκφράζει τις ειλικρινείς ευχαριστίες της στην Renault, ιδιαίτερα στον Πρόεδρο Jean-Dominique Senard και στον διευθύνοντα σύμβουλό της Thierry Bollore, αλλά και στις Nissan και Mitsubishi για την εποικοδομητική δέσμευσή τους σε όλες τις πτυχές της πρότασης της FCA. Η FCA καταλήγει στην ανακοίνωσή της πως θα συνεχίσει να εκπληρώνει τις δεσμεύσεις της μέσω της εφαρμογής της ανεξάρτητης στρατηγικής της.

4Το παρασκήνιο

Η The Wall Street Journal αναφέρει επίσης πως σύμφωνα με γαλλικό αξιωματούχο, πηγαίνοντας στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Τετάρτης, η Fiat Chrysler και η γαλλική κυβέρνηση είχαν φτάσει σε μια αρχική συμφωνία. Η FCA ήταν σίγουρη πως η αναθεωρημένη πρότασή της είχε ικανοποιήσει όλες τις απαιτήσεις της γαλλικής κυβέρνησης, αλλά τελικά ανακάλυψε πως ο παράγοντας Nissa, “μετακίνησε τους στόχους”.

Με τους εκπροσώπους της Nissan να ήταν έτοιμοι να απέχουν από την την ψηφοφορία για την συγχώνευση, η γαλλική κυβέρνηση ζήτησε περισσότερο χρόνο ώστε ο υπουργός οικονομικών Bruno Le Maire να μπορέσει να χρησιμοποιήσει την επερχόμενη επίσκεψη του στην Ιαπωνία, προκειμένου να ασκήσει πίεση για συγχώνευση με τους Ιάπωνες. Να σημειωθεί πως η Renault κατέχει το 43,4% της Nissan, ενώ η Nissan κατέχει το 15% της Renault.

5

Το γυαλί μεταξύ της Renault και Nissan φαίνεται πως έχει ραγίσει μετά την σύλληψη του Carlos Ghosn, ο οποίος ήταν “η κόλλα” που συγκρατούσε τη συμμαχία. Ο Jean-Dominique Senard, ο οποίος αντικατέστησε τον Ghosn στην θέση της προεδρίας της Renault, τροφοδότησε με δυσπιστία την Nissan, αφού επέλεξε να “κρατήσει στο σκοτάδι” την ιαπωνική εταιρία σχετικά με τις συνομιλίες που είχε με την FCA πριν από τη δημοσιοποίησή τους, αναφέρουν πηγές προσκείμενες στην Nissan, ενώ πηγές από τη Γαλλία κάνουν λόγο πως ο Senard έστειλε σχετικό e-mail στον CEO της Nissan, Hiroto Saikawa, πριν την δημοσιοποίησή του θέματος.

Η ιδέα ότι θα διαπραγματευτείτε μια συγχώνευση χωρίς να μιλήσετε με τον 20ετή συνεργάτη σας είναι απολύτως εξαιρετική. Πρόκειται για την εμπιστοσύνη και αυτό είναι το πρόβλημα εδώ,

είπε ένα άτομο κοντά στη Nissan.

6

Η Renault υποστηρίζει πως είχε ενημερώσει τη Nissan για τις συνομιλίες, αλλά η ιαπωνική εταιρεία δεν είχε θέση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, δήλωσαν οι άνθρωποι που ήταν εξοικειωμένοι με τις διαπραγματεύσεις.

7

Οι άνθρωποι κοντά στις Renault και Nissan αναφέρουν πως μια συγχώνευση με τη Fiat Chrysler θα αναγκάσει τις εταιρείες να επαναδιαπραγματευτούν μια συστάδα συμβάσεων που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο οι εταίροι μοιράζονται τα πάντα, από τις πλατφόρμες των οχημάτων έως τους κινητήρες.

Στις δηλώσεις που έκανε ο CEO της Nissa την Δευτέρα, ανέφερε εξάλλου πως μια συγχώνευση μεταξύ FCA και Renault θα μπορούσε να μεταβάλει σημαντικά τη δομή της Renault, κάτι που θα απαιτούσε μια “θεμελιώδη ανασκόπηση της υπάρχουσας σχέσης μεταξύ της Nissan και της Renault.