Νέο σκάνδαλο για το VW Group, αφού σύμφωνα με τον γενικό εισαγγελέα του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Αθανάσιο Ράντο, ο γερμανικός όμιλος χρησιμοποιεί στα μοντέλα της ένα ακόμη παράνομο λογισμικό που χειραγωγεί τις εκπομπές ρύπων που παράγουν τα αυτοκίνητα της, με την δικαιολογία πως το λογισμικό προστατεύει τους κινητήρες των μοντέλων της.

1

Η υπόθεση ήρθε στη δημοσιότητα από καταναλωτές στην Αυστρία και επικεντρώνεται στο λογισμικό που χρησιμοποιεί η Volkswagen για τον έλεγχο της βαλβίδας που ανακυκλώνει τα καυσαέρια από την έξοδο του κινητήρα. Ουσιαστικά πρόκειται για το λογισμικό που προστατεύει τον κινητήρα κατά την “κρύα και ζεστή εκκίνηση” μέσω της βαλβίδας επανακυκλοφορίας των καυσαερίων.

Υπό ορισμένες συνθήκες, όταν οι εξωτερικές θερμοκρασίες είναι εκτός του εύρους των 15-33 βαθμούς Κελσίου και σε υψόμετρα άνω των 1.000 μέτρων, η βαλβίδα απενεργοποιείται από το λογισμικό, αφήνοντας έτσι περισσότερες εκπομπές οξειδίων του (NOx) κατά τη διαδικασία καύσης, με τις εκπομπές NOx να ξεπερνούν τα επιτρεπτά όρια.

2

Θεωρητικά, το λογισμικό έχει σχεδιαστεί για να εμποδίζει τη γήρανση ή το φράξιμο του κινητήρα, αλλά ο Αθανάσιος Ράντος λέει ότι είναι παράνομο λογισμικό που λειτουργεί με πολύ παρόμοιο τρόπο με το παράνομο λογισμικό του Dieselgate, το οποίο χειραγωγούσε τις εκπομπές ρύπων όταν τα αυτοκίνητα υποβάλλονταν σε μέτρηση των καυσαερίων τους στο δυναμόμετρο, έτσι ώστε στα τεστ τα αυτοκίνητα να παράγουν λιγότερες εκπομπές ρύπων σε σχέση με την οδήγηση σε πραγματικές συνθήκες.

Για την ώρα το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν έχει αποφανθεί εάν όντως το λογισμικό είναι παράνομο ή όχι, με τους Αυστριακούς καταναλωτές να ζητούν αποζημιώσεις.

3

Ο Αθανάσιος Ράντος προσθέτει πως το δικαστήριο τον Δεκέμβριο του 2020 αποφάσισε πως ένα λογισμικό που παραποιεί τις εκπομπές ρύπων θεωρείται παράνομο ακόμη και αν συμβάλει στη προστασία του κινητήρα του αυτοκινήτου. Προσθέτει δε, πως το εύρος των 15-33 βαθμών Κελσίου δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως αντιπροσωπευτικό για τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης στην Αυστρία και στη Γερμανία, μιας και στις χώρες αυτές και για μεγάλο χρονικό διάστημα, η μέση θερμοκρασία πέφτει κάτω από τους 15 βαθμούς Κελσίου, ενώ παράλληλα πολύ συχνά, τα αυτοκίνητα οδηγούνται σε υψόμετρο μεγαλύτερο των 1.000 μέτρων.

4

Τέλος ο Ράντος αναφέρει πως το λογισμικό κρύβει τα πραγματικά δεδομένα εκπομπών και ο λόγος της τοποθέτησης του από την VW δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δικαιολογία.

Η γερμανική εταιρία από τη μεριά της δηλώνει πως το λογισμικό είναι νόμιμο, μιας και το εύρος των 15-33 βαθμών Κελσίου προστατεύει τους κινητήρες των αυτοκινήτων της από βλάβες.