Για πρώτη φορά οι μέσες εκπομπές CO2 των νέων αυτοκινήτων μειώθηκαν στην Ευρώπη κάτω από τα 100 γρ/χλμ, μιας και σύμφωνα με την Jato, ο μέσος όρος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των καινούργιων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν το 2021 στη Γηραιά Ήπειρο μειώθηκε στα 99 γρ/χλμ, όντας μειωμένος κατά 18,7 γρ/χλμ σε σύγκριση με το 2020.
Οι αυξημένες πωλήσεις plug-in υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων έπαιξαν τον ρόλο τους στη μείωση του μέσου όρου των εκπομπών. Το τμήμα της αγοράς με τις χαμηλότερες εκπομπές στην Ευρώπη πέρυσι, δεν ήταν τα αυτοκίνητα πόλης ή τα σούπερμινι, αλλά τα μεσαίου μεγέθους SUV, τα οποία είχαν κατά μέσο όρο 65,4 γρ/χλμ εκπομπές CO2, με τα μικρά SUV να ήταν τα δεύτερα χειρότερα σε εκπομπές ρύπων στη κατηγορία των SUV, ακριβώς κάτω τα μεγάλα SUV.
Η ζήτηση για τα SUV διατήρησε τις αυξητικές της τάσεις και το 2021, με τα SUV να κατέχουν το 45% του μεριδίου της ευρωπαϊκής αγοράς της περασμένης χρονιάς. Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που πουλήθηκαν το 2021 στην Ευρώπη παρήγαγαν κατά μέσο όρο 116,1 γρ/χλμ εκπομπές CO2 και τα πετρελαιοκίνητα 119,8 γρ/χλμ.
Η χώρα με τις χαμηλότερες εκπομπές ήταν η Νορβηγία με μέσο όρο 16,9 γρ/χλμ CO2, μιας και το 65% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν το 2021 ήταν ηλεκτρικά, το 22% plug-in υβριδικά, το 6% υβριδικά, το 4% με κινητήρες βενζίνης και το 4% με κινητήρες πετρελαίου. Η Γερμανία είχε μέσο όρο εκπομπών CO2 96,4 γρ/χλμ, η Γαλλία 97,8 γρ/χλμ, το Ηνωμένο Βασίλειο 106,2 γρ/χλμ και η Ιταλία 120,3 γρ/χλμ. Στις τελευταίες θέσεις συναντάμε την Σλοβενία, την Κροατία και την Ελλάδα.
Σε επίπεδο αυτοκινητοβιομηχανιών, η Tesla ήταν η καθαρότερη μάρκα στην Ευρώπη, με 0 γρ/χλμ εκπομπές CO2 αφού πουλά μόνο αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, με την Renault να ακολουθεί με μέσο όρο εκπομπών 86,7 γρ/χλμ (-12% σε σχέση με το 2020), με την Hyundai να βρίσκεται στη τρίτη θέση, μιας και το 1/4 των περσινών της πωλήσεων ήταν plug-in υβριδικά και ηλεκτρικά. Η Mini τερμάτισε στη 4η θέση με μέσο όρο εκπομπών CO2 90,1 γρ/χλμ, με την Cupra να βελτιώνει τις μέσες εκπομπές της κατά 40% και η Jeep κατά 23%, και οι δύο λόγω της αύξησης των πωλήσεων των plug-in υβριδικών τους μοντέλων.
Θέση | Εταιρία | Μ.Ο εκπομπών CO2 2021 | Μ.Ο εκπομπών CO2 2020 |
---|---|---|---|
1 | Tesla | 0 | 0 |
2 | Renault | 86,7 | 98 |
3 | Hyundai | 89,8 | 107 |
4 | Mini | 90,1 | 112,6 |
5 | Kia | 91,9 | 108 |
6 | Fiat | 92,8 | 114,7 |
7 | Volkswagen | 96,3 | 112,6 |
8 | Peugeot | 97,9 | 113 |
9 | Skoda | 101 | 129,9 |
10 | Ford | 102,3 | 121,6 |
11 | Mercedes | 102,4 | 124,1 |
12 | Volvo | 103,2 | 125 |
13 | Nissan | 105 | 120,9 |
14 | Opel/Vauxhall | 105,1 | 121 |
15 | BMW | 107,3 | 128,2 |
16 | Toyota | 108,8 | 113 |
17 | Audi | 109,8 | 133,2 |
18 | Dacia | 109,8 | 126,8 |
19 | Citroen | 111,9 | 126,5 |
20 | Seat | 116,4 | 131,1 |
21 | Suzuki | 117,7 | 127,7 |
22 | Mazda | 120,3 | 129,2 |
23 | Jeep | 122,8 | 159,8 |
24 | Porsche | 123,7 | 148,5 |
25 | Land Rover | 169,3 | 191,2 |
Με την Ε.Ε να έχει ορίσει ως στόχο τα 95 γρ/χλμ, όσες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν τον έπιασαν, καλούνται να πληρώνουν πρόστιμο 95 ευρώ ανά γραμμάριο που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο για κάθε αυτοκίνητο που πούλησαν.