Στις ΗΠΑ και όχι στην Ευρώπη το νέο εργοστάσιο μπαταριών της VW

Σχετικά άρθρα

Τείνουν να επιβεβαιωθούν οι φόβοι Ευρωπαίων αξιωματούχων και πολιτικών που βλέπουν τις ΗΠΑ να προσελκύει στο έδαφός της ευρωπαϊκές βιομηχανίες με δέλεαρ τις επιδοτήσεις από τα 369 δισ. δολάρια. του πακέτου Μπάιντεν, του γνωστού και με τα αρχικά IRA (Inflation Reduction Act).

Η Volkswagen “παγώνει” το σχέδιό της να δημιουργήσει ένα εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα της στην Ανατολική Ευρώπη και θέτει σε προτεραιότητα αντίστοιχο εργοστάσιο στην Αμερική, καθώς προσβλέπει σε επιδοτήσεις ύψους 10 δισ. ευρώ που υπολογίζει πως μπορεί να λάβει από το πακέτο για τη μετάβαση στην πράσινη οικονομία των ΗΠΑ.

Πηγές της VW ανέφεραν πως προτού προχωρήσει στην υλοποίηση των σχεδίων της, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία περιμένει να δει την απάντηση της Ε.Ε. στην επιθετική πολιτική της Ουάσιγκτον.

Ο λόγος βέβαια για το νομοσχέδιο IRA, που θα διαθέσει 369 δισ. δολάρια για επιδοτήσεις, δάνεια και φοροαπαλλαγές σε πράσινες τεχνολογίες αλλά μόνον σε όσες εξ αυτών παράγονται εντός ΗΠΑ. Το εν λόγω νομοσχέδιο έχει προκαλέσει πανικό στους Ευρωπαίους αξιωματούχους, καθώς οι βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας που ανέπτυξαν επί χρόνια στρέφονται τώρα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, προσβλέποντας σε μεγαλύτερη στήριξη, καθώς εντείνεται ο ανταγωνισμός από την Κίνα.

Η πίεση προς την Ε.Ε. και προς τα κράτη-μέλη της αυξάνεται, έτσι, εν αναμονή του Νομοσχεδίου για τη Βιομηχανία με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα που πρόκειται να παρουσιάσει η Κομισιόν την επόμενη εβδομάδα ως μέρος της ευρωπαϊκής απάντησης στο πακέτο Μπάιντεν.

Είναι ενδεικτική η στάση της αμερικανικής Intel, που είχε συμφωνήσει με το Βερολίνο την κατασκευή μονάδας παραγωγής τσιπ στο Μαγδεμβούργο με επιδοτήσεις ύψους 6,8 δισ. ευρώ από το γερμανικό κράτος. Τώρα η αμερικανική εταιρεία επανέρχεται με νέα αιτήματα ζητώντας από τη γερμανική κυβέρνηση πρόσθετες επιδοτήσεις, υψηλότερες κατά 4 έως 5 δισ. ευρώ, επικαλούμενη οικονομική δυστοκία.

Η περί ου ο λόγος μονάδα τσιπ εντάσσεται σε ευρύτερο επενδυτικό της πρόγραμμα, ύψους 88 δισ. δολαρίων που προβλέπει μονάδες της εντός Ευρώπης. Ανάμεσά τους, η επέκταση υφιστάμενης μονάδας στην Ιρλανδία, μονάδα σχεδιασμού και έρευνας στη Γαλλία και μονάδα συσκευασίας και συναρμολόγησης στην Ιταλία. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό της, το συνολικό επενδυτικό της πρόγραμμα στην Ευρώπη θα έφτανε σε δαπάνες τα 33 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων και δαπάνες 17 δισ. ευρώ στη Γερμανία.

Όπως ανέφεραν, όμως, πηγές της βιομηχανίας. η Intel υπολογίζει τώρα πως το κόστος των επενδύσεων της μόνον στη Γερμανία θα φτάσει στα 30 δισ. ευρώ. Η αμερικανική βιομηχανία ανέφερε μάλιστα πως αρχικά υπολόγιζε ότι η Γερμανία θα επιδοτούσε κατά περίπου 40% το κόστος του επενδυτικού της σχεδίου στην επικράτειά της, στο πλαίσιο του σχετικού προγράμματος της Ε.Ε. για την αυτάρκειά της σε μικροεπεξεργαστές. Τώρα, όμως, παραμένει ανοιχτή σε προτάσεις για ενίσχυση από άλλες κρατικές αρχές. Σημειωτέον ότι η εν λόγω επένδυση έχει τεθεί υπό την κρίση της Κομισιόν και η έγκρισή της εκκρεμεί.

Ανάλογη στάση με τη Volkswagen τηρεί, άλλωστε, προς το παρόν και η βιομηχανία μπαταριών Northvolt, που έχει ήδη δηλώσει ότι είναι πιθανόν να προτιμήσει τις ΗΠΑ αντί για τη Γερμανία για να κατασκευάσει το επόμενο μεγάλο εργοστάσιο της. Αφήνει, βέβαια, ανοιχτό το ενδεχόμενο να επιλέξει ευρωπαϊκή χώρα αν οι Βρυξέλλες τής χορηγήσουν πιο γενναιόδωρη στήριξη. Η Northvolt προσβλέπει σε επιδοτήσεις ύψους τουλάχιστον 8 δισ. ευρώ αν κατασκευάσει το εργοστάσιο της στις ΗΠΑ.

Στο μεταξύ, στελέχη των ευρωπαϊκών βιομηχανιών δήλωσαν ότι οι προτάσεις που θα παρουσιάσει την επόμενη εβδομάδα η Κομισιόν είναι και πάλι ανεπαρκείς για να αντιμετωπίσουν τις σαρωτικές επιδοτήσεις του πακέτου Μπάιντεν. Στο περιθώριο συνάντησης των βιομηχανιών μπαταριών στο οποίο παρευρέθηκε και η επίτροπος Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, στελέχη της βιομηχανίας χαρακτήρισαν το αναμενόμενο πακέτο της Κομισιόν “αρκετά κακό” και επισήμαναν ότι “είναι εμφανής η απουσία συγκεκριμένων μέτρων”.

Άλλα στελέχη βιομηχανιών αποκάλυψαν πως τους έχουν ήδη προσεγγίσει πολλές πολιτείες των ΗΠΑ και τους παρουσίασαν τις δυνατότητες που προσφέρει το πακέτο IRA. Τόνισαν μάλιστα πως, όταν εξέτασαν τις δυνατότητες, διαπίστωσαν ότι “είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσες από τους όρους που προσφέρει η Ευρώπη”.

Μόλις την περασμένη εβδομάδα τη συμβουλευτική εταιρεία του κλάδου Transport & Environment προειδοποίησε πως πάνω από τα δύο τρίτα των νέων project μπαταριών στην Ευρώπη κινδυνεύουν να ακυρωθούν ή να καθυστερήσουν από την έλλειψη κρατικής και ευρωπαϊκής στήριξης.

Εν ολίγοις, οι οιωνοί είναι προς το παρόν εξαιρετικά κακοί, καθώς όλα δείχνουν πως άρχισε η αποβιομηχάνιση της Ευρώπης, καθώς η Κομισιόν παρουσιάζει διαρκώς υποτονικές προτάσεις έναντι των άκρως επιθετικών πολιτικών της Ουάσιγκτον, ενώ δεν υπάρχει και η παραμικρή προθυμία για νέο κοινό δανεισμό και κοινό σχέδιο ενισχύσεων που θα κρατήσει τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες στη Γηραιά Ήπειρο.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Ένα Lucid Air κάηκε ολοσχερώς μετά από πρόσκρουση σε στύλο στη Βαρσοβία

Το περιστατικό συνέβη στη διασταύρωση των οδών Aleja Niepodległosci και Antoniego Madalinskiego στην πρωτεύουσα της Πολωνίας, το πρωί της 19ης Απριλίου, όπου πληροφορίες από...

Αυτό είναι το Kia EV5 GT

Κυκλοφόρησαν οι δύο πρώτες φωτογραφίες της γρήγορης, GT έκδοσης του Kia EV5, με το αυτοκίνητο να διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες, με τον μπροστά να παράγει...