Nissan GT-R. Ένα αυτοκίνητο που έβαλε τα γυαλιά στον ανταγωνισμό όχι μόνο με τις επιδόσεις του, αλλά περισσότερο με την οδική του συμπεριφορά, από μία εταιρία που δεν ασχολείται αποκλειστικά και μόνο με την κατασκευή supercars (βλέπε Porsche που είναι και ο άμεσος ανταγωνιστής του GT-R) αλλά στο ευρύ κοινό είναι πιο γνωστή από τα μικρά και οικονομικά της μοντέλα παρά από τα θηριώδη Skyline.

Ο άμεσος ανταγωνιστής του GT-R είναι το Porsche 911 Turbo S. Και τα δύο μοντέλα έχουν ίδια δύναμη, 530 άλογα (για την ιστορία ,στην περίπτωση του Nissan ο κινητήρας του είναι εξ’ολοκληρου χειροποίητος και κάθε ένας διαφέρει σε απόδοση από τον άλλο) , η κίνηση μεταφέρετε και στα δύο οχήματα και στους 4 τροχούς, έχουν twin turbo 6-κύλινδρους κινητήρες και σπορ διπλού συμπλέκτη κιβώτιο ταχυτήτων. Αλλά οι ομοιότητες σταματούν εκεί.

Και ενώ όλοι θα λέγαμε εξ αρχής πως ο νικητής θα είναι το 911 Turbo S, αφού πραγματοποιεί τις αλλαγές με το PDK διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο σε 8 μόλις χιλιοστά του δευτερολέπτου σε σχέση με τα 200 χιλιοστά του δευτερολέπτου του διπλοσύμπλεκτου κιβωτίου ταχυτήτων της BorgWarner που χρειάζεται το GT-R, με το 911 Turbo S να κάνει από στάση έως τα 100χλμ με 3.3 δευτερόλεπτα έναντι 3.5 δευτερολέπτων του κατά 150 κιλά βαρύτερου GT-R (3.0 δευτ. στο MY2012) σε σχέση με το 911 Turbo S, τα νούμερα στην πράσινη κόλαση του Nurburgring έρχονται να διαψεύσουν όλα αυτά τα μειονεκτήματα του GT-R και να το βγάλουν νικητή!

Πώς όμως η Nissan κατάφερε και έκανε σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα αυτό το τεχνολογικό άλμα και με το τελικό κόστος του αυτοκινήτου να είναι στο 1/3 της τιμής των άλλων ανταγωνιστών ,ενώ άλλες κατασκευάστριες εταιρίες supercars το έχουν καταφέρει με την εξέλιξη των μοντέλων τους όλα αυτά τα χρόνια;

Ρίξτε μια ματιά κάτω από το υπέροχο ”δέρμα” του GT-R (σε λευκό μπορώ να το έχω σας παρακαλώ;) και θα καταλάβετε τι εννοώ; Που κοιτάτε; Όχι στον κινητήρα αλλά λίγο πιο μέσα και προς τα πίσω. Σσσσςςς, το μυστικό λέγεται ATTESA E-TS AWD!

Είναι τα αρχικά των λέξεων Advanced Total Traction Engineering System for All-terrain with Electronic Torque Split, δηλαδή Προηγμένο Μηχανικό Σύστημα Συνολικής Έλξης Παντός Εδάφους με Ηλεκτρονική Κατανομή της Ροπής, δηλαδή ATTESA E-TS. Η έκδοση της ιδιαίτερης αυτής τετρακίνησης είναι εξελιγμένη αποκλειστικά για το GT-R από την μαμά Nissan και την αδελφή Infiniti.

Όταν το GT-R είναι σταματημένο, το ηλεκτρονικό σύστημα της τετρακίνησης αναγνωρίζει την θέση του οχήματος και στέλνει μόνο το 2% της ροπής στους μπροστινούς τροχούς και το 98% στους πίσω, κάνοντάς το ουσιαστικά πισωκίνητο. Με την βοήθεια παρά πολλών αισθητήρων που βρίσκονται παντού, σε κάθε τροχό, διαφορικό, και όπου αλλού μπορείτε να φανταστείτε και των συμπλεκτών των διαφορικών της τετρακίνησης, αλλά και σε μία τεχνολογία που η Nissan την αποκαλεί UFO (;) και δεν έχει αποκαλύψει τι ακριβώς είναι, το ποσοστό της ροπής μεταξύ του μπροστά και του πίσω άξονα μπορεί να αλλάξει σε χιλιοστά του δευτερολέπτου σε 50:50.

Σε αντίθεση με τα περισσότερα συστήματα τετρακίνησης, το ATTESA E-TS AWD χρησιμοποιεί δύο παράλληλους άξονες με ένα δεύτερο ημιαξόνιο που βρίσκετε δεξιά του κυρίου άξονα μετάδοσης να στέλνει αποκλειστικά και μόνο την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς μέσω ενός ανοιχτού διαφορικού.

Το κύριο ημιαξόνιο ξεκινά από τον κινητήρα και καταλήγει στο κιβώτιο ταχυτήτων που είναι τοποθετημένο στο πίσω μέρος του οχήματος μπροστά από την πίσω ανάρτηση και ενσωματώνει μαζί και το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης των πίσω τροχών το οποίο μπορεί να στέλνει διαφορετικό ποσοστό ροπής ανάμεσα στο πίσω δεξί και αριστερό τροχό. Ενσωματωμένο στο διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο ταχυτήτων βρίσκετε και ένας υγρός πολύδισκος συμπλέκτης που παίζει τον ρόλο του κεντρικού διαφορικού. Συμπτωματικά (ή όχι) ένα παρόμοιο αλλά υποδεέστερο τεχνολογικά σύστημα φορούσε και το Porcshe 959.

Αν νομίζετε πως ήταν πολύπλοκα τα μηχανικά μέρη του συστήματος διαφορικού-κιβωτίου ταχυτήτων, θα εκπλαγείτε από το πλήθος των ηλεκτρονικών που παρακολουθούν κάθε χιλιοστό του δευτερολέπτου όλα τα κινούμενα και μη μέρη του.

Πριν μιλήσαμε για το διαφορετικό ποσοστό ροπής ανάμεσα στον πίσω αριστερό και στον πίσω δεξί τροχό μέσω του διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης (LSD) που φορά. Όμως οι Ιάπωνες δεν σταμάτησαν μόνο σ’αυτό. Για να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο, εφοδίασαν το ATTESA E-TS AWD με έναν δικό του, ξεχωριστό από το υπόλοιπο αμάξωμα, sport υπερυπολογιστή (ECU) που συλλέγει πληροφορίες από τους 4 αισθητήρες του ABS, από τους αισθητήρες του εμπρός και του πίσω άξονα και του άξονα του διαφορικού (three-axis G sensor ), από το κιβώτιο των ταχυτήτων σε συνεργασία με όλους τους αισθητήρες της ECU του κινητήρα, για τον καλύτερο έλεγχο της ισχύος σε πραγματικό χρόνο για κάθε τροχό, ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες που βρίσκετε εκείνη την δεδομένη στιγμή το GT-R.

Επίσης για τον μπροστά άξονα, μέσω των αισθητήρων του ABS, μπορεί να φρενάρει όποιον τροχό χάσει την πρόσφυσή του παίζοντας έτσι τον ρόλο ενός μηχανικού διαφορικού. Σε πραγματικές συνθήκες αυτό σημαίνει ότι το σύστημα της τετρακίνησης του GT-R ”δουλεύει” υπερωρίες από την στιγμή που θα κυλήσουν οι τροχοί μέχρι την επόμενη στιγμή που θα ακινητοποιηθεί, όπως ακριβώς γίνεται και με το xDrive της BMW.

Για παράδειγμα, όταν το αυτοκίνητο μπαίνει σε στροφή, η ECU της μετάδοσης θα φρενάρει τον τροχό με την περισσότερη ταχύτητα ενώ με την βοήθεια των αισθητήρων του ATTESA E-TS AWD θα κατανέμει συνεχώς την ροπή σε κάθε τροχό ξεχωριστά εμπρός και πίσω σε ποσοστό μέχρι 50:50 για κάθε τροχό σε κάθε άξονα μέχρι να κρίνει ότι δεν υπάρχει η παραμικρή απώλεια της δύναμης του κινητήρα στους τροχούς.

Δεδομένου ότι όλοι οι αισθητήρες που υπάρχουν στο αυτοκίνητο παίρνουν πληροφορίες χιλιάδες φορές ανά δευτερόλεπτο και τα περισσότερα από τα κινούμενα μέρη της τετρακίνησης είναι κατασκευασμένα από ελαφρά υλικά (τα ημιαξόνια για παράδειγμα είναι από ανθρακονήματα), το ATTESA E-TS AWD είναι κυριολεκτικά η ψυχή του Nissan GT-R.

Τώρα, φανταστείτε εάν η Porsche 911 Turbo S με PDK και τα 150 κιλά που έχει διαφορά απ το GT-R να εφοδιαζόταν και με το σύστημα τετρακίνησης ATTESA E-TS AWD τι θα γινόταν;