Είτε συμφωνεί κανείς είτε διαφωνεί, έχει γίνει σαφές από τις αυτοκινητοβιομηχανίες τα τελευταία χρόνια, ότι το βραχυ-μεσοπρόθεσμο μέλλον του αυτοκινήτου θα βασίζεται σε υβριδικές λύσεις. Η εξέλιξη των μπαταριών δεν θα φτάσει σύντομα στο σημείο που θα κάνει ένα καθαρά ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο βιώσιμη λύση αλλά ένας βενζινοκινητήρας ή diesel κινητήρας/γεννήτρια σε συνδυασμό με έναν ηλεκτροκινητήρα φαίνεται ότι είναι η επικρατούσα αυτή τη στιγμή επιλογή. Ένας 67χρονος μηχανικός όμως ονόματι Herbert Huttlin ισχυρίζεται ότι έχει μία ακόμα πιο αποδοτική λύση. Σε συνδυασμό με το πανεπιστήμιο του Freiburg, ο δόκτορας δημιούργησε μία σφαιρική μηχανή/γεννήτρια που είναι ουσιαστικά και θεμελιωδώς διαφορετική από την παραδοσιακή μηχανή εσωτερικής καύσης, με πολύ λιγότερα κινούμενα μέρη και απλό τρόπο λειτουργίας –αλλά πολύ δύσκολο να τον εξηγήσει κανείς, δείτε το video όμως και ίσως να βοηθηθείτε.

http://www.youtube.com/watch?v=k7R9xXPfIio

Η μηχανή αποτελείται από δύο διπλά, αντιτιθέμενα “πιστόνια” που παλινδρομούν στον ίδιο άξονα. Όταν στην μία πλευρά η απόσταση μεταξύ των “πιστονιών” έχει την μικρότερη τιμή της, στην άλλη πλευρά έχει τη μεγαλύτερη. Καθώς ο κινητήρας παραμένει τετράχρονος, οι τέσσερις κύκλοι του είναι ως εξής: εισαγωγή (μακριά), συμπίεση (κοντά), ανάφλεξη (μακριά) και εξαγωγή (κοντά). Και μέχρι εδώ είναι τα εύκολα! Στην κορυφή κάθε “πιστονιού”, βρίσκεται ένα μεγάλο σφαιρικό ρουλεμάν από τιτάνιο που κινείται σε έναν “δίαυλο/κανάλι” που από την μία πλευρά του έχει το σχήμα ημιτονοειδούς καμπύλης και από την άλλη κυκλικό. Το κανάλι αυτό περιβάλλει πλήρως τα πιστόνια και έτσι, η παλινδρόμηση τους τα κάνει να περιστρέφονται γύρω από έναν άξονα κάθετο στον δικό τους!

Δεν τελειώσαμε όμως, δεν θα αποκτήσω μόνο εγώ πονοκέφαλο! Συνεχίζω! Ο δίαυλος στον οποίο κινείται το ρουλεμάν, είναι “κολλημένος” στην μία πλευρά του αλουμινένιου περιβλήματος ενώ από την άλλη πλευρά ένας μαγνητικός δακτύλιος είναι στερεωμένος στον άξονα περιστροφής των “πιστονιών”. Στην εσωτερική πλευρά της σφαίρας βρίσκεται ένας δακτύλιος με ηλεκτρομαγνητικά πηνία και η αλληλεπίδρασή τους με τον περιστρεφόμενο μαγνήτη δημιουργεί ηλεκτρισμό.

Τέλος αφού καταλάβατε απόλυτα –είμαι σίγουρος- τον τρόπο λειτουργίας να σας ενημερώσω ότι ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα αυτής της μηχανής είναι η ευελιξία της. Έτσι όπως σας περιέγραψα την λειτουργία της παραπάνω, λειτουργεί ως γεννήτρια που παράγει ηλεκτρισμό από μία μηχανή εσωτερικής καύσης. Η δεύτερη χρήση της προκύπτει αν συνδέσει κανείς τον άξονα περιστροφής των “πιστονιών” με έναν παραδοσιακό άξονα για να παρέχεται απευθείας κίνηση παράλληλα με την δημιουργία ηλεκτρισμού. Επίσης, τα “πιστόνια” μπορούν να απεμπλακούν και να αντιστραφεί η ροή –κατά το φρενάρισμα π.χ.- για να περιστραφούν τα πηνία και να φορτιστούν οι μπαταρίες π.χ. ή ακόμα και να αντιστραφεί η φορά του ρεύματος και να πηνία να γίνουν ηλεκτρομηχανές για να δίνουν κίνηση στο όχημα! Και τέλος, είναι δυνατόν να μην περιστρέφονται καθόλου τα πιστόνια αλλά μόνο το κανάλι που βρίσκεται γύρω τους ώστε να λειτουργήσει ως compressor/αντλία.

Πρωτότυπα προ-παραγωγής, χωρητικότητας μόλις 1,18 λίτρων, απέδωσαν πριν μερικούς μήνες 100 άλογα και 29 kgm ροπής, αλλά ο Dr Huttlin περιμένει αύξηση της απόδοσης έως και 40% μειώνοντας την τριβή σε κάποια μέρη και τελειοποιώντας την καύση. Η μηχανή ζυγίζει 62 κιλά και έχει μόνο 62 κινούμενα μέρη τη στιγμή που ένας συμβατικός κινητήρας έχει τουλάχιστον 240. Ο δόκτορ δημιούργησε μία εταιρία, την Innomot AG με μοναδικό αντικείμενο αυτόν τον κινητήρα και περιμένει συνεργασία με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία μέχρι το τέλος του έτους. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα το «πνίξουνε» και αυτό όπως κάνανε με τόσα άλλα!

[Πηγή: Gizmag]