Είτε συμφωνεί κανείς είτε διαφωνεί, έχει γίνει σαφές από τις αυτοκινητοβιομηχανίες τα τελευταία χρόνια, ότι το βραχυ-μεσοπρόθεσμο μέλλον του αυτοκινήτου θα βασίζεται σε υβριδικές λύσεις. Η εξέλιξη των μπαταριών δεν θα φτάσει σύντομα στο σημείο που θα κάνει ένα καθαρά ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο βιώσιμη λύση αλλά ένας βενζινοκινητήρας ή diesel κινητήρας/γεννήτρια σε συνδυασμό με έναν ηλεκτροκινητήρα φαίνεται ότι είναι η επικρατούσα αυτή τη στιγμή επιλογή. Ένας 67χρονος μηχανικός όμως ονόματι Herbert Huttlin ισχυρίζεται ότι έχει μία ακόμα πιο αποδοτική λύση. Σε συνδυασμό με το πανεπιστήμιο του Freiburg, ο δόκτορας δημιούργησε μία σφαιρική μηχανή/γεννήτρια που είναι ουσιαστικά και θεμελιωδώς διαφορετική από την παραδοσιακή μηχανή εσωτερικής καύσης, με πολύ λιγότερα κινούμενα μέρη και απλό τρόπο λειτουργίας –αλλά πολύ δύσκολο να τον εξηγήσει κανείς, δείτε το video όμως και ίσως να βοηθηθείτε.

http://www.youtube.com/watch?v=k7R9xXPfIio

Η μηχανή αποτελείται από δύο διπλά, αντιτιθέμενα “πιστόνια” που παλινδρομούν στον ίδιο άξονα. Όταν στην μία πλευρά η απόσταση μεταξύ των “πιστονιών” έχει την μικρότερη τιμή της, στην άλλη πλευρά έχει τη μεγαλύτερη. Καθώς ο κινητήρας παραμένει τετράχρονος, οι τέσσερις κύκλοι του είναι ως εξής: εισαγωγή (μακριά), συμπίεση (κοντά), ανάφλεξη (μακριά) και εξαγωγή (κοντά). Και μέχρι εδώ είναι τα εύκολα! Στην κορυφή κάθε “πιστονιού”, βρίσκεται ένα μεγάλο σφαιρικό ρουλεμάν από τιτάνιο που κινείται σε έναν “δίαυλο/κανάλι” που από την μία πλευρά του έχει το σχήμα ημιτονοειδούς καμπύλης και από την άλλη κυκλικό. Το κανάλι αυτό περιβάλλει πλήρως τα πιστόνια και έτσι, η παλινδρόμηση τους τα κάνει να περιστρέφονται γύρω από έναν άξονα κάθετο στον δικό τους!

Δεν τελειώσαμε όμως, δεν θα αποκτήσω μόνο εγώ πονοκέφαλο! Συνεχίζω! Ο δίαυλος στον οποίο κινείται το ρουλεμάν, είναι “κολλημένος” στην μία πλευρά του αλουμινένιου περιβλήματος ενώ από την άλλη πλευρά ένας μαγνητικός δακτύλιος είναι στερεωμένος στον άξονα περιστροφής των “πιστονιών”. Στην εσωτερική πλευρά της σφαίρας βρίσκεται ένας δακτύλιος με ηλεκτρομαγνητικά πηνία και η αλληλεπίδρασή τους με τον περιστρεφόμενο μαγνήτη δημιουργεί ηλεκτρισμό.

Τέλος αφού καταλάβατε απόλυτα –είμαι σίγουρος- τον τρόπο λειτουργίας να σας ενημερώσω ότι ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα αυτής της μηχανής είναι η ευελιξία της. Έτσι όπως σας περιέγραψα την λειτουργία της παραπάνω, λειτουργεί ως γεννήτρια που παράγει ηλεκτρισμό από μία μηχανή εσωτερικής καύσης. Η δεύτερη χρήση της προκύπτει αν συνδέσει κανείς τον άξονα περιστροφής των “πιστονιών” με έναν παραδοσιακό άξονα για να παρέχεται απευθείας κίνηση παράλληλα με την δημιουργία ηλεκτρισμού. Επίσης, τα “πιστόνια” μπορούν να απεμπλακούν και να αντιστραφεί η ροή –κατά το φρενάρισμα π.χ.- για να περιστραφούν τα πηνία και να φορτιστούν οι μπαταρίες π.χ. ή ακόμα και να αντιστραφεί η φορά του ρεύματος και να πηνία να γίνουν ηλεκτρομηχανές για να δίνουν κίνηση στο όχημα! Και τέλος, είναι δυνατόν να μην περιστρέφονται καθόλου τα πιστόνια αλλά μόνο το κανάλι που βρίσκεται γύρω τους ώστε να λειτουργήσει ως compressor/αντλία.

Πρωτότυπα προ-παραγωγής, χωρητικότητας μόλις 1,18 λίτρων, απέδωσαν πριν μερικούς μήνες 100 άλογα και 29 kgm ροπής, αλλά ο Dr Huttlin περιμένει αύξηση της απόδοσης έως και 40% μειώνοντας την τριβή σε κάποια μέρη και τελειοποιώντας την καύση. Η μηχανή ζυγίζει 62 κιλά και έχει μόνο 62 κινούμενα μέρη τη στιγμή που ένας συμβατικός κινητήρας έχει τουλάχιστον 240. Ο δόκτορ δημιούργησε μία εταιρία, την Innomot AG με μοναδικό αντικείμενο αυτόν τον κινητήρα και περιμένει συνεργασία με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία μέχρι το τέλος του έτους. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα το «πνίξουνε» και αυτό όπως κάνανε με τόσα άλλα!

[Πηγή: Gizmag]

  • Phaethon

    Θα με πείτε απαισιόδοξο αλλά δεν νομίζω να ξανακούσουμε για τον τυπάκο.

  • srss

    δεν θυμαμαι αν εχω ξαναδει κατι πιο ριζοσπαστικο στο χωρο του αυτκινητου τα τελευταια χρονια.. μπραβο τους μακαρι να προχωρισει το θεμα

  • Katsigiannischr

    Μπραβο στον δοκτορα…μου θυμιζει το διαφορικο χωρις γαρναζια (ελληνας το εφειυρε) και τους κινητηρες μεταβλητης συμπιεσης

  • loeb

    Εγω εχω να πω οτι απο τεχνολογικης μεριας φαινεται απιστευτο! Ελπιζω να το δουμε συντομα στην παραγωγη προς δικο μας οφελος και οχι μονο απο μια εταιρεια για να περασει και πιο οικονομικα στην αγορα….

  • Xtravaganzagold

    ..επειδη τα soundporn βιντεο στο autoblog εχουν την ..τιμητικη τους , ας τον ακουσουμε και αυτον να δουλευει : 
    http://www.youtube.com/watch?v=DBAYbKqntzc  ..(οκ , δεν ακουγεται ωραια , βασικα ακουγεται σαν γεννήτρια(εξαλλου για αυτο προοριζεται) 

    • Xtravaganzagold

      προσωπικα η εμφανιση του μου θυμιζει μηχανικη καρδια

  • ενα εχω να πω…μπραωο στον τυπο και μακαρι να μπορεσει να προχορησει το σχεδιο του και να μν βαλουν το χερι τους οι αμερικανοι και τα τσιρακια τους στην ευρωπη…

  • Achilleas

    μας έκαψε το μυαλό ο τύπος, τέσπα άποψη μου είναι ότι ο OPOC είναι μια λύση πιο εφικτή ας πούμε για να τοποθετηθεί σε αυτοκίνητο 

  • Monder

    tou xronou tetoia epoxh 8a ne nekros posoi exoun efeuroi kai dn uparxoun kan ston xarti… krima gamw tis petrelaikes etairies… uparxoun kai alles anakalipseis pou exw dei kai sto utube kai lipa opws 1 ellhnas eixe robot pou ekanan diafora pragmata apo to 85 oloi autoi pnigikan apo to nero pou tous erixnan oi etairies… o monos tropos na epivioseis einai eite na to pouliseis gia na epiviosei eite na exeis mia auto/nia kai na poulas auto/ta me auto to moter aurio to prwi krima 

  • Endopandou

    Καταπληκτικός πολυτάλαντος κινητήρας που σίγουρα θα έχει ήδη εκτιμηθεί και απο τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Τώρα το αν θα την χρησιμοποιήσει κάποια εξαρτάται και απο άλλους παράγοντες.
    Προσωπικά μου φαίνεται πως έχει κάποια θεματάκια άρα προς το παρόν δεν το βλέπω.
    Πιο πολύ ίσως να ταίριαζε για μοτέρ σκάφους θαλάσσης που ζητά σταθερές στροφές για μεγάλα χρονικά διαστήματα και όχι αυτοκίνητου.

    Στα πολύ θετικά είναι η δυνατότητα για παράλληλη δημιουργία ηλεκτρισμού κατά την καύση αλλά και αντίστροφα, άρα η εφαρμογή θα μπορούσε σχετικά εύκολα να προσαρμοστεί και σε άλλες πηγές ενέργειας και όχι μόνο στις ανεμογεννήτριες.
    Επίσης υποθέτω πως αυτά τα 29 κιλά ροπής για αρχή αφορούν μόνο το θερμικό κομμάτι, ενώ θα μπορεί να υπάρξει όφελος και απο την παραγωγή ηλεκτρισμού. Αρα 29 κιλά + ότι βγάλουν τα πηνία.  
    Εκτιμώ δε πως αν ο λόγος απόδοσης βελτιωθεί (κάτι που εκ πρώτης δείχνει εφικτό) ίσως να υπάρξει παραλλαγή του κινητήρα σε μεγαλύτερη κλίμακα μεγέθους

    Στα αρνητικά που κάνουν μπαμ εκτιμώ α) Τις τριβές του κτηνώδους ρουλεμάν και την αντοχή στη φθορά του curve-element (κανάλι), αλλά κυρίως στο σημείο έδρασης στο πιστόνι
    β) Η πολυπλοκότητα της λίπανσης ίσως να είναι ακόμα ένα θέμα
    γ) Τους συντονισμούς που σίγουρα θα εμφανιστούν σε κάποιο όριο στροφών και θα επιφέρουν μεγάλες φθορές λόγω της φύσης της ημιτονοειδούς κίνησης του ρουλεμάν. Ηδη φαίνεται να δονείται αρκετά χωρίς μάλιστα να δείχνει (ακουστικά) πως ανεβάζει πολλές στροφές λόγω του curve-element  
    γ) Την στεγανότητα των θαλάμων καύσης
    δ) Αντοχή στο χρόνο         

    Εύχομαι να βοηθήσει κάποιο R&D στην εξέλιξη του. Όλα είναι θέμα οικονομικής διαπραγμάτευσης άρα ??
    Ωραίο άρθρο Alx με κατανοητή επεξήγηση. 

  • Endopandou

    Ψάχνοντας βρήκα πως σαν ιδέα προϋπήρχε.  

    http://www.youtube.com/watch?v=0CmGJucRDBk&feature=player_embedded#!