gas
Σύμφωνα με μια έκθεση του Bloomberg, το λαθρεμπόριο καυσίμων που λαμβάνει χώρα στην Γηραιά Ήπειρο, το οποίο το χαρακτηρίζει “ως μάστιγα η οποία πλήττει την Ευρώπη”, οδηγεί σε τεράστιες απώλειες φορολογικών εσόδων οι οποίες φτάνουν τα 4 δις κάθε χρόνο.

Παρά το γεγονός πως τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Europol όσο η Europia, η ένωση των εταιρειών διύλισης, δεν παρέχουν στατιστικά στοιχεία για την λαθρεμπορία καυσίμων, τα στοιχεία που παρέχουν οι κυβερνήσεις αποδεικνύουν το μέγεθος τους εγκλήματος. Στην Ευρώπη παρατηρείται σήμερα εκτεταμένη κλοπή και λαθρεμπόριο καυσίμων, με κυβερνήσεις από την Πολωνία έως το Ηνωμένο Βασίλειο να καταγράφουν ετήσιες απώλειες από τους φόρους από 100 εκ. έως 1,3 δις ευρώ.

Σύμφωνα με έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στην Πολωνία στη διακίνηση και διανομή καυσίμων, η φοροδιαφυγή αυξήθηκε την περίοδο 2010-2012 κατά 47%. Η Πολωνία έχασε πέρυσι φορολογικά έσοδα ύψους 943 εκ. δολαρίων, αφού υπολογίζεται πως το 13% των καυσίμων που κυκλοφορεί στην αγορά είναι παράνομο. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχασε αντίστοιχα 1,7 δις δολάρια κατά το φορολογικό έτος 2008-2009. Στη Τσεχία εκτιμάται πως το 20% των καυσίμων που καταναλώνουν οι πολίτες είναι παράνομο.

Στη Λιθουανία και στην Πολωνία, ένα λίτρο βενζίνης πωλείται έναν 1,34 ευρώ ανά λίτρο και 1,30 ευρώ ανά λίτρο αντίστοιχα, την ώρα που στη Ρωσία, ένα λίτρο βενζίνης κοστίζει 0,71 ευρώ. Αυτό έχει οδηγήσει σε άνθηση του παρεμπορίου καυσίμων σε αυτές τις δύο χώρες, αφού εισάγεται παράνομα φθηνό πετρέλαιο από τη Ρωσία. Σύμφωνα με το Bloomberg , το 25% των Λιθουανών παραδέχονται πως αγοράζουν παράνομα καύσιμα.

Σε ότι αφορά την Ελλάδα, το Bloomberg επικαλείται στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο χωρίς να παράσχει στοιχεία για τα προηγούμενα χρόνια, αναφέρει πως η λαθρεμπορία καυσίμων εκτοξεύτηκε στα 600 εκ. ετησίως.

Αλλά και στη Γερμανία, τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Σε υπόθεση λαθρεμπορίας καυσίμων που εξιχνιάσθηκε πρόσφατα, αποδείχθηκε πως ο φύλακας ενός διυλιστηρίου ελάμβανε ως δωροδοκία 300 ευρώ για καθένα από τα 87 βυτιοφόρα με κλεμμένα καύσιμα, που εξήλθαν από τις εγκαταστάσεις, κατά τη διάρκεια ενός περίπου έτους, το 2011.

Το λαθρεμπόριο καυσίμων που πλήττει τόσο τα έσοδα των πετρελαϊκών εταιρειών, όπως και του κράτους οφείλεται εν μέρει και στην εκτίναξη της τιμής της βενζίνης που αυξήθηκε κατά 52% από το 2009.

Οι κυβερνήσεις σε μια προσπάθεια να περιορίσουν το λαθρεμπόριο θέλουν να ελέγχουν με συστήματα εισροών-εκροών τη διαδρομή των καυσίμων. Στη χώρα μας πρόσφατα ξεκίνησε το μέτρο, αλλά δυστυχώς για την ώρα, το σύστημα εισροών-εκροών, έχει επιβληθεί μόνο στα πρατήρια βενζίνης και όχι στα διυλιστήρια, εκεί όπου γίνεται το πραγματικό “πάρτι”. Αντίστοιχα συστήματα ηλεκτρονικής παρακολούθησης των καυσίμων έχει εφαρμόσει η Ιρλανδία και η Πολωνία, με τη κυβέρνηση της τελευταίας να θέλει να μειώσει το  λαθρεμπόριο καυσίμων κατά 50% μέσα στα επόμενα 4 χρόνια.

Στην Ελλάδα οι εταιρείες πετρελαιοειδών τάχθηκαν κατά της εγκατάστασης συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών (που διασφαλίζουν την ποιότητα και ποσότητα καυσίμου) στα βυτιοφόρα, θεωρώντας ότι αρκεί η τοποθέτηση GPS, που θα πρέπει σύμφωνα με τη νομοθεσία να έχει ολοκληρωθεί ως τις 31 Ιουλίου 2013.

[Πηγή: Bloomberg]