F1 Grand Prix of Abu Dhabi

Βλέποντας κάθε αγώνα Formula 1 τα τελευταία χρόνια παρατηρώ (και δεν είμαι ο μόνος) πως οι νέες πίστες που γίνονται αποκλειστικά για την Formula 1, προκαλούν ολοένα και πιο βαρετούς αγώνες.

Παρακολουθώντας με γνωστούς και φίλους την κορωνίδα των μηχανοκίνητων σπορ, συχνά η συζήτηση καταλήγει στην δημιουργία ενός καλύτερου σεναρίου αγώνα βασιζόμενο κυρίως σε λάδια πάνω στις στροφές και οριοθέτηση της πίστας με καρφιά και υγρό πυρ.


Σε πρόσφατες δηλώσεις του ο Christian Epp, διευθυντής της Tilke Gmbh, εξήγησε πως είναι αδύνατο να σχεδιαστούν πλέον δημοφιλής πίστες σαν της Suzuka ή στροφές σαν την Eau Rouge, λόγω αυστηρότερων κανονισμών. Πιασμένος εξ’ απήνης από ερώτηση δημοσιογράφου για αντίστοιχης δυναμικότητας πίστα, δήλωσε:

Σίγουρα από την πίεση που θα είχες, από το στήσιμο… τις δυνάμεις που θα δημιουργούνταν σε ένα μονοθέσιο… δεν θα το ενέκρινε η FIA. Η FIA έχει ορισμένους κανόνες σε ισχύ, βάση των οποίων δεν θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε τέτοιες πίστες

Στην περίπτωση του Circuit Of The Americas (COTA) ο διοργανωτής Tavo Hellmund πλησίασε την εταιρία του Tilke με μια λίστα από στροφές και ζήτησε στοιχεία σαν την Eau Rouge, την corkscrew, τμήματα της Suzuka, καθώς και ένα τμήμα σαν τις Maggotts/Beckets»

Κάποιες από αυτές, όπως για παράδειγμα η Eau Rouge, πρέπει να οδηγηθούν με 300km/h, άρα για να φτάσεις αυτήν την ταχύτητα χρειάζεσαι νωρίτερα ευθεία σχεδόν ενός χιλιομέτρου. Από την στιγμή που θα αποφασίσεις να προσθέσεις τέτοια χαρακτηριστικά στην πίστα, οι επιλογές σου είναι πολύ περιορισμένες. Ίσως τα καταφέρεις με τρία-τέσσερα χαρακτηριστικά, αλλά σίγουρα όχι με δέκα. Θα χρειαζόσουν μια πίστα 50 ή 60 χιλιομέτρωνChristian Epp

Το παράδειγμα της Eau Rouge που ανέφερε ο κύριος Epp είναι δύσκολο να πραγματοποιηθεί, λόγω της μεγάλης υψομετρικής διαφοράς που απαιτείται από την είσοδο μέχρι την έξοδο της στροφής, στο κάτω κάτω δεν επιλέγουν και το οικόπεδο στο οποίο θα γίνει η πίστα. Οπότε ο Epp συνεχίζει…

Στην συγκεκριμένη πίστα (COTA), ήμασταν τυχεροί γιατί συμμετείχαμε και στην επιλογή του οικοπέδου στο οποία φτιάχτηκε, οπότε επιλέξαμε ένα σημείο με μεγάλες υψομετρικές διαφορές

Από τις δηλώσεις του απεσταλμένου της Γερμανικής εταιρίας, καταλαβαίνουμε ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει λόγος για την σχεδίαση αργών και αδιάφορων πιστών. Όσον αφορά το χιλιόμετρο, που θέλει για τα 300km/h ένα μονοθέσιο, να υπενθυμίσω, ότι μια F1 χρειάζεται λιγότερο από 600 μέτρα για να πιάσει τα 300km/h, σε βρεγμένο οδόστρωμα, από στάση!!!

Έστω ότι η κακιά FIA βάζει κανόνες που δεν ξέρουμε στον σχεδιασμό της πίστας, έστω και ότι η σχεδίαση της πίστας γίνεται με βάση τους θεατές που είναι εκεί και όχι τους τηλεθεατές, τους καημένους τους οδηγούς δεν τους σκέφτονται;

Σίγουρα ενδιαφερόμαστε πολύ για τον οδηγό, γιατί θέλουμε να έχουμε μια σπουδαία πίστα, άλλα και κάθε θεατής έχει μια σημαντική άποψη που την λαμβάνουμε υπ’ όψιν στην δουλειά μας

Έλεος. Το κακό με τις πίστες είναι τα γνωστά run-off areas, οι περιοχές δηλαδή που τα μονοθέσια, βγαίνουν εκτός πίστας, χωρίς να αποκτούν ουσιαστικά κανένα μειονέκτημα έναντι των αντιπάλων τους. Αλλιώς θα μπει στην στροφή ο οδηγός, γνωρίζοντας ότι αν χάσει το πίσω μέρος υπάρχει και έξτρα άσφαλτος, και αλλιώς αν υπάρχει αμμοπαγίδα ή τοίχος. Σίγουρα η Formula 1 δεν πρέπει να καταλήξει NASCAR, με μοναδικό θέαμα τα ατυχήματα, άλλα και το άλλο άκρο, της ατιμωρησίας των λαθών των οδηγών δεν βοηθάει στο θέαμα.

F1 Grand Prix of Abu Dhabi - Practice

Παρότι δεν συμφωνώ πάντα με τις δηλώσεις του σκοτσέζου, ο Sir Jackie Stewart κατηγόρησε τον Tilke ότι όλες του οι πίστες είναι καρμπόν.

Ο σχεδιασμός του οφείλεται για την έλλειψη προσπεράσεων και αδρεναλίνης. Οι πίστες του είναι βαρετές και κατακρεούργησε με τον σχεδιασμό του το ιστορικό Hockenheim

Ο Alan Jones, πρωταθλητής με την Williams το 1980, δηλώνοντας την γνώμη του για τις πίστες του γερμανού, τις περιέγραψε απλά ως βαρετές, με την μία συνεχόμενης-ακτίνας στροφή μετά την άλλη.

Αντίθετα υπάρχουν και υποστηρικτές του Hermann Tilke, με τον Clive Bowen (διευθύνων σύμβουλο της Apex Circuit Design) να αναφέρεται στην πίστα της Κωνσταντινούπολης ως «έναν τεχνικό και αισθητικό γύρο δύναμης». Προσθέτοντας πως στο Hockenheim δεν μπορούσε να γίνει κάτι καλύτερο λόγω έλλειψης χώρου.

Για τον συγκεκριμένο σχεδιαστή υπάρχει ακόμα και τρίτη κατηγορία ανθρώπων, που πότε είναι υπέρ και πότε κατά, όπως ο Antony Davidson που δηλώνει:Antony Davidson

Ο Tilke καταλαβαίνει τις απαιτήσεις των σύγχρονων αυτοκινήτων. Δίνει run-off areas και σκέφτεται τα πάντα. Οι πίστες του είναι ευχάριστες στους αγώνες γιατί ταιριάζουν στα σύγχρονα μονοθέσια της F1. Σε μια πίστα σαν το Silverstone δεν μπορείς να προσπεράσεις εύκολα γιατί έχει σχεδιαστεί για αυτοκίνητα που ήταν πιο αργά και δεν βασιζόντουσαν στην κάθετη δύναμη για ταχύτητα. Ενώ οι πρόσφατες πίστες έχουν μεγάλες ευθείες και φαρδύτερα σημεία φρεναρίσματος

Πρόσφατα φυσικά αναθεώρησε:

Στις σύγχρονες πίστες είναι θλιβερό να βλέπεις οδηγούς να βγαίνουν εκτός πίστας και να μην συμβαίνει τίποτα, λόγω των αυξημένων run-off areas

Εγώ θα ολοκληρώσω λέγοντας μπράβο στον γερμανό σχεδιαστή που έκανε πίστες που προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια στους οδηγούς. Παραπονιόμαστε όλοι μας πως η Formula 1 γίνεται όλο και πιο αργή λόγω κινητήρων. Ίσως όμως δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος.

Παρακάτω είναι ένα σχεδιάγραμμα με τον μέσο όρο ταχύτητας ανά πίστα το 2011. Οι πίστες που σχεδίασε ή «βελτίωσε» η ο Hermann Tilke με κόκκινο. Για να καταλάβουμε όλοι μας πώς οι καινούριες πίστες έγιναν πιο ασφαλείς.

Book2-page-001