Gelber Engel 2014

Αυτή την εβδομάδα, για δέκατη χρονιά στη Γερμανία, η Γερμανική Λέσχη Αυτοκινήτου ADAC, απένειμε τα βραβεία αυτοκίνητου Gelber Engel, με νικητή το VW Golf. Όλα καλά, αφού το νέο Golf έχει πάρει μέσα στο 2013 το βραβείο του καλύτερου αυτοκινήτου της Ευρώπης, του καλύτερου αυτοκινήτου του κόσμου καθώς και του καλύτερου αυτοκινήτου της Ιαπωνίας. Ωστόσο τίποτα δεν θα γινόταν εάν η Γερμανική Sueddeutsche Zeitung δεν δημοσίευε ένα άρθρο στο οποίο αποκαλύπτει πως η λέσχη χειραγώγησε/παραποίησε τα αποτελέσματα.

Οι νικητές των βραβείων Gelber Engel δεν βγαίνουν από δημοσιογράφους όπως συμβαίνουν στα COTY, αλλά από το κοινό, το οποίο ψηφίζει online και μέσου του περιοδικού του ADAC, Motor Welτ. Ο υπεύθυνος επικοινωνίας της ADAC και αρχισυντάκτης του περιοδικού όμως, Michael Ramstetter, βλέποντας πως το αγαπημένο του Golf δεν θα τα καταφέρει να πάρει τον τίτλο του πιο δημοφιλούς αυτοκινήτου της Γερμανίας για το 2014, πήρε το στυλό του και αύξησε 10 φορές τον αριθμό των ψήφων του Golf.

Gelber Engel 2014 2

Για κακή του τύχη όμως η Sueddeutsche Zeitung ανακάλυψε την απάτη και δημοσίευσε την ιστορία. Η ADAC αναγκάστηκε να κατεβάσει από τη σελίδα της, τόσο το άρθρο με τη φετινή απονομή, (screenshot του εδώ) όσο και το σχετικό video. Η Sueddeutsche Zeitung στο δημοσίευμά της αναφέρει πως η γερμανική λέσχη αυτοκινήτου παραποίησε τα στοιχεία, ισχυριζόμενη πως έλαβαν μέρος στην ψηφοφορία 290 χιλιάδες μέλη, ενώ συμμετείχαν σε αυτή μόνον 76 χιλιάδες, ενώ αναφέρει ότι το Golf αναδείχθηκε πρώτο με 34.299 ψήφους, ενώ στην πραγματικότητα έλαβε μόνον 3.409.

Η ADAC με ανακοίνωση της έκανε γνωστό πως απέλυσε τον Ramstetter, ζητώντας συγνώμη, αλλά η ζημιά που δέχτηκε το κύρος και η αξιοπιστία των βραβείων της είναι τεράστια. Ο Ramstetter παραδέχθηκε ενώπιον του Διοικητικού Συμβουλίου της ADAC ότι παραποίησε τα δεδομένα της ψηφοφορίας προκειμένου να αναδειχθεί το Golf της Volkswagen «το αγαπημένο αυτοκίνητο» των Γερμανών.

Η ADAC προτού ξεσπάσει το σκάνδαλο, προσπάθησε να απορρίψει το δημοσίευμα. Την περασμένη Πέμπτη, κατά την τελετή της απονομής του βραβείου Gelber Engel, και μετά τις πρώτες αποκαλύψεις της Sueddeutsche Zeitung, ο γενικός διευθυντής της ADAC Karl Obermair απέρριψε με ειρωνικά σχόλια το σχετικό δημοσίευμα, κάνοντας λόγο για αναλήθειες και αστήριχτους υπαινιγμούς. O Obermair δήλωσε σκωπτικά:

Τουλάχιστον έγραψαν σωστά τα τέσσερα γράμματα της λέσχης μας

Δυστυχώς όμως γι’αυτόν και την ADAC μόνο έτσι δεν ήταν τα πράγματα. Το δημοσίευμα της Sueddeutsche Zeitung στηρίχθηκε σε στοιχεία και έγγραφα της ADAC. Σύμφωνα με την εφημερίδα, η οποία βασίζεται σε δηλώσεις εργαζομένων της ADAC:

Τα περίεργα περιστατικά συνδέονταν με το πρόσωπο του Ramstetter. Στο γραφείο του υπεύθυνου επικοινωνίας κατέληγαν οι ψήφοι για την ανάδειξη του Gelber Engel και εκεί πολλαπλασιάζονταν μυστηριωδώς.

adac

Ο Ramstetter αναγκάστηκε να παραδεχθεί “προσωπικά σφάλματα” στη διαχείριση της ψηφοφορίας και ζήτησε συγνώμη για την “ανάρμοστη συμπεριφορά” του, η οποία, όπως τόνισε, έπληξε την αξιοπιστία και το κύρος της γερμανικής λέσχης αυτοκινήτου.

Η ADAC, που είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη λέσχη αυτοκινήτου με 19 εκατομμύρια μέλη, διέταξε εσωτερική έρευνα για τα προηγούμενα χρόνια, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν και στο παρελθόν είχαν σημειωθεί κρούσματα παραποίησης στοιχείων της ψηφοφορίας για το αυτοκίνητο της χρονιάς. Το Δ.Σ. της λέσχης αποφάσισε επίσης να διεξάγεται στο εξής η ψηφοφορία υπό συμβολαιογραφική εποπτεία.

[Πηγή: Sueddeutsche Zeitung, Bild, ADAC]