Air pollution by dark smoke coming out of two factory chimneys

Τα μεσο-βραχυπρόθεσμα οφέλη ενός ηλεκτρικού οχήματος στην τσέπη του καταναλωτή είναι προφανή και αδιαμφισβήτητα. Μπορεί να πληρώνει ένα μικρό premium έναντι ενός βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνητου οχήματος αλλά έχει πολύ μικρότερα λειτουργικά έξοδα. Όμως πόσο “πράσινα” είναι στην πραγματικότητα τα ηλεκτρικά οχήματα; Ή αν θέλεις ένα πιο “λαϊκιστικό” τίτλο, πόσο σώνεις τον πλανήτη αν χρησιμοποιείς ένα ηλεκτρικό;

Μοιάζει παράδοξο να λες ότι ένα ηλεκτρικό όχημα είναι πιο ζημιογόνο για το περιβάλλον απ’ ότι ένα “συμβατικό” αλλά η έρευνα δείχνει ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα όσο μπορεί να πιστεύαμε. Οι ερευνητές, υπολόγισαν τις εκπομπές ρύπων των βενζινοκίνητων οχημάτων και τις εκπομπές ρύπων από το δίκτυο που φροντίζει για την φόρτιση ενός ηλεκτρικού για κάθε περιοχή στις Η.Π.Α. Εστίασαν μάλιστα σε 5 σημαντικούς ρυπαντές: διοξείδιο του άνθρακα, άζωτο, διοξείδιο του θείου, μικροσωματίδια και πτητικές οργανικές ενώσεις. Συμπεριέλαβαν 11 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα του 2014 και τα “πλησιέστερα βενζινοκίνητα αντίστοιχα”. Όποτε ήταν δυνατό, χρησιμοποίησαν το ακριβές αντίστοιχο – βλ. Ford Focus που βγαίνει και σε ηλεκτρική αλλά και σε βενζινοκίνητη έκδοση.

Για να μην τα πολυλογώ με τα μοντέλα που χρησιμοποιήθηκαν, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το πόσο μολύνει ένα ηλεκτρικό όχημα, έχει άμεση σχέση με το πόσο μολύνει το δίκτυο ηλεκτρισμού της κάθε περιοχής. Προφανώς! Στις δυτικές Η.Π.Α. που το δίκτυο είναι “καθαρό”, το ηλεκτρικό όχημα κάνει μικρή ζημιά. Κεντροδυτικά όμως και Νοτιοανατολικά, όπου το δίκτυο στηρίζεται σε εργοστάσια υδρογονονθράκων, η ζημιά πενταπλασιάζεται περίπου. Φυσικά, υπάρχουν και περιοχές που βρίσκονται κάπου στη μέση. Οι ερευνητές όμως δεν σταμάτησαν εκεί.

Χρησιμοποιώντας τα μίλια που έχουν διανυθεί ανά περιοχές, υπολόγισαν πόσο “κοστίζει” κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην αντίστοιχη περιοχή. Αφαίρεσαν δηλαδή τη “ζημιά” που κάνει ένα βενζινοκίνητο από αυτή που κάνει ένα ηλεκτρικό σε 150.000 διανυθέντα μίλια. Όταν το νούμερο ήταν θετικό, το ηλεκτρικό είναι πιο καθαρό και κατά συνέπεια μπορεί να επιδοτηθεί. Όταν είναι αρνητικό, το ηλεκτρικό είναι πιο βρώμικο και θα πρέπει να φορολογηθεί. Οι ερευνητές, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ακόμα και στις πιο “καθαρές” περιοχές, η επιδότηση που δίνει η κυβέρνηση των Η.Π.Α. είναι υπερβολική – χωρίς να υπολογίζονται καν τα κίνητρα που δίνουν οι τοπικές αρχές- και δεν δικαιολογούνται από τα οφέλη στην ατμοσφαιρική ρύπανση.

Ακόμα και με αυτή την εξαντλητική έρευνα, οι ερευνητές παραδέχονται ότι τα αποτελέσματα δεν είναι ολοκληρωμένα. Και αυτό, επειδή δεν έχουν συνυπολογιστεί οι ρύποι που παράγονται κατά την κατασκευή του οχήματος, κατά την άντληση του πετρελαίου ή την μεταφορά των υδρογονονθράκων κλπ. Μία ακόμα κριτική που αναγνωρίζουν οι ερευνητές, είναι ότι τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αφορούν τόσο το παρόν, όσο το μέλλον. Ωστόσο, για να έχει νόημα αυτό, όπως αποδεικνύει η έρευνα, πρέπει ο τρόπος παραγωγής του ηλεκτρισμού να είναι “καθαρός”. Επίσης, όπως τονίζει η έρευνα, αν μιλάμε για το μέλλον, καλύτερα οι κυβερνήσεις να επιδοτούν την έρευνα στον τομέα και όχι την αγορά του αυτοκινήτου.