nissan-nismo-hq-001

Σχεδόν 3 μήνες μετά τη γέννηση μου, γεννήθηκε ένας ακόμα θρύλος. Τον Σεπτέμβριο του 1984, η Nissan αποφάσισε να συγχωνεύσει τα δύο αγωνιστικά παρακλάδια της –αυτό που ασχολούνταν με τις εργοστασιακές ομάδες και αυτό που αναλάμβανε τους ιδιώτες– και να δημιουργήσει την Nissan Motorsports International Co. Ltd. Την Nismo! Όμως η ιστορία της Nismo ξεκίνησε 20 χρόνια νωρίτερα.

1-34-1

Το 1964, η Prince Motor Company συνειδητοποίησε ότι μπορεί να προσελκύσει επιπλέον πελάτες μέσω της συμμετοχής της σε αγώνες. Στην γκάμα της, είχε ένα όνομα που ακόμα και πολλά χρόνια αργότερα, το άκουσμα του προκαλεί ανατριχίλες στους petrolheads: Skyline. Όμως ο ισχυρότερος κινητήρας του S50 Skyline απέδιδε 70 άλογα. Οπότε η Prince, πήρε τον δίλιτρο, εξακύλινδρο εν σειρά κινητήρα του Gloria και τον “έχωσε” στο engine bay του Skyline – μεγαλώνοντας το μεταξόνιο του ενώ το έκανε αυτό. Και έγινε το Prince Skyline 2000GT. Στον πρώτο του αγώνα, τα αποτελέσματα ήταν μικτά. Μπορεί να έχασε τη νίκη –από μία Porsche 904– αλλά κατέκτησε όλες τις θέσεις από την 2η έως την 6η! Πολύ πιο σημαντικά όμως, γέννησε το πνεύμα της Nismo…

Το 1966, η Prince Motor Company συγχωνεύθηκε με τη Nissan ενώ 3 χρόνια αργότερα, το 1969, ήρθε το ντεμπούτο του εμβληματικού πλέον, GT-R. Δεν θα αναλύσω την ιστορία του (Skyline) GT-R αφού το έχω κάνει εκτενώς σε προηγούμενα άρθρα μου (Μέρος 1ο, 2ο και 3ο). Θα κάνω όμως fast-forward μερικά χρόνια για να καταλήξω στο (και να ξεκινήσω από το) 1984 και την γέννηση της Nismo. Η νεοσύστατη –θυγατρική της Nissan– εταιρία, εγκαταστάθηκε στο Omori της Ιαπωνίας και πρώτος της πρόεδρος, ήταν ο Yasuharu Namba. Μόλις τον δεύτερο χρόνο λειτουργίας της, η Nismo “μπήκε” στους αγώνες με δύο αγωνιστικά: το Group C March 85G Nissan και το Group A Nissan Skyline R30 RS Turbo. Με το δεύτερο, μπήκαν τα θεμέλια για την ηγεμονία… του αυθεντικού Godzilla. Με το πρώτο όμως, οι Hoshino, Hagiwara και Matsumoto, κέρδισαν τον γύρο του World Endurance Championship στο Fuji και μαζί με αυτό, το δικαίωμα συμμετοχής στις 24 ώρες του Le Mans το 1986.

R390GT1_LM98_01

Από εκεί και πέρα, όλα πήραν τον δρόμο τους. Η Nismo μπορεί να μην κέρδισε ποτέ τη νίκη στις 24 ώρες του Le Mans, αλλά οι προσπάθειες της ήταν αξιόλογες. Το ’86, στην πρώτη χρονιά συμμετοχής των Ιαπώνων σε έναν από τους σκληρότερους αγώνες στον κόσμο , το Nissan R85V τερμάτισε στην 16η θέση. Το ’87, το ’88 και το ’89, η Nissan και η Nismo “έχτιζαν” για το 1990. Τότε, οι Ιάπωνες “κατέβασαν” 4 R90CK και 1 R90CP. Τα αυτοκίνητα ήταν γρήγορα… η pole position και το ρεκόρ ταχύτητας –366 km/h– που σημείωσαν στα χρονομετρημένα δοκιμαστικά, το απέδειξαν αυτό. Δυστυχώς όμως, δεν ήταν αξιόπιστα. Ενώ στο πρώτο μισό του αγώνα τα Nissan βρίσκονταν στις πρώτες θέσεις, προβλήματα αξιοπιστίας ανάγκασαν το κορυφαίο R90CP να τερματίσει μόλις στην 5η θέση, 11 γύρους πίσω από την Jaguar που κέρδισε.  Όμως η ιστορία της Nissan στα πρωτότυπα αντοχής δεν σταμάτησε εκεί. Το 1992, ένα R91CP κατέκτησε τη νίκη στις 24 ώρες της Daytona ενώ στα τέλη της δεκαετίας, το R390 έφτασε πολύ κοντά… αλλά όχι στη νίκη. Το 1998, τα 4 R390 GT1 τερμάτισαν στην 3η, την 5η, την 6η και την 10η θέση γενικής με το κορυφαίο από αυτά να χάνει μόνο από τις Porsche 911 GT1. Αυτή ήταν και η τελευταία εξόρμηση της Nissan στο Le Mans… μέχρι το 2015 τουλάχιστον, που επέστρεψε με το καινοτόμο αλλά φοβερά ανέτοιμο, GT-R LM Nismo.

004

Εκεί που διέπρεψε η εταιρία, ήταν στο Group A. Όπως προανέφερα, η Nismo έκανε ντεμπούτο στο All-Japan Touring Car Championship το 1985 με το Skyline R30 RS Turbo. Έναν χρόνο αργότερα, ο Aguri Suzuki στέφθηκε πρωταθλητής ενώ το 1987, έκανε ντεμπούτο το R31 Skyline GTS-R με τον RB20 κινητήρα. Όλα αυτά όμως ήταν ψιλοπράγματα… γιατί το 1990, ήρθε ο Godzilla. Το R32 Skyline GT-R (φωτό) ήρθε με την τετρακίνηση, την τετραδιεύθυνση και τον twin-turbo RB26 του και τα σάρωσε όλα. Την πρώτη χρονιά κατέκτησε pole και νίκη και στους 6 αγώνες του πρωταθλήματος ενώ δεν άλλαξε κάτι ούτε το ’91, ούτε το ’92, ούτε το ’93! 29 νίκες σε 29 αγώνες… απίστευτα πράγματα! Παράλληλα, τα GT-R σάρωναν την Group N κατηγορία σε αγώνες αντοχής ανά τον κόσμο. Χαρακτηριστικά, αξίζει να αναφέρω ότι το ’90 και το ’91, ένα R32 Skyline GT-R κατέκτησε τη νίκη τόσο στον 24ωρο αγώνα στο Nurburgring, όσο και σε αυτόν στο Spa. Τέλος, δεν θα μπορούσα να μην αναφέρω το πρωτάθλημα οδηγών του FIA GT1 World Championship που κατέκτησε ο Michael Krumm με το R35 GT-R το 2011 αλλά και τη νίκη του GT-R Nismo GT3 στον 12ωρο αγώνα του Bathurst φέτος.

nismo-saurus-063

Nismo όμως δεν είναι μόνο αγώνες. Από εκεί μπορεί να ξεκίνησε, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι εκεί περιορίζεται. Το πρώτο –θεωρητικά– πρωτότυπο της Nismo έκανε την εμφάνιση του το 1988, μόλις 4 χρόνια μετά την σύσταση της εταιρίας. Ήταν το Nissan Saurus concept, ένα μονοθέσιο αγωνιστικό roadster που αργότερα, πέρασε στην παραγωγή ως Nismo. Στη συνέχεια, η Nismo έγινε γνωστή για τα aftermarket εξαρτήματα που διέθετε για διάφορα μοντέλα της Nissan. Από bodykits μέχρι ζάντες ελαφρού κράματος και από μηχανικά μέχρι διακοσμητικά  για το εσωτερικό, η Nismo πουλούσε και πουλάει τα πάντα. Αυτά που πάντοτε κέρδιζαν τις εντυπώσεις όμως, ήταν τα ολοκληρωμένα αυτοκίνητα που πέρασε στην παραγωγή:

400r

Nismo 400R. Το R33 Skyline GT-R μπορεί να μην είναι το αγαπημένο πολλών αλλά όταν βλέπεις στον τίτλο το “Nismo” και στο τέλος εκείνο το “R”, τότε ξέρεις πως πρόκειται για κάτι ξεχωριστό. Το 400R φορούσε νέο bodykit που αποτελούνταν από φαρδύτερα φτερά, εμπρός και πίσω προφυλακτήρα, νέο καπό, πίσω αεροτομή κλπ. Φορούσε επίσης νέες ζάντες ελαφρού κράματος και διέθετε αναβαθμισμένο σύστημα πέδησης αλλά και αναρτήσεις. Τέλος, ο κινητήρας ήταν ένας υπερκυβισμένος στα 2.8 λίτρα RB26DETT που ονομαζόταν RB-X GT2. Η απόδοση του είχε φτάσει τα 400 άλογα και η ροπή τα 469 Nm. Όπως μπορείς πολύ εύκολα να φανταστείς, το Nismo 400R ήταν ένα κτήνος!

nismo_nissan_skyline_gt-r_r34_z-tune_2005

Nismo R34 GT-R Z-Tune. Το ιερό δισκοπότηρο των σύγχρονων GT-R. Ένα αγωνιστικό δρόμου που κινούνταν από τον RB26DETT Z2 κινητήρων των 500 ίππων και 540 Nm ροπής. Με την πρώτη ματιά, ξεχώριζε χάρη στο CFRP bodykit ενώ ο κατάλογος των extras σε σύγκριση με το standard μοντέλο, περιελάμβανε ενισχύσεις στο πλαίσιο, ανάρτηση της Sachs, φρένα με monoblock εξαπίστονες δαγκάνες της Brembo, ανθρακονημάτινο άξονα μετάδοσης, βελτιώσεις στο σύστημα ψύξης και πολλά… πολλά άλλα! Βέβαια, μόλις 20 κατασκευάστηκαν και τώρα, κοστίζουν πολλά χρήματα!

6192196867_7fc12ff5fd_b

Nissan Fairlady Z Type 380RS και S-tune GT. Τι γίνεται όταν το Nissan Fairlady Z κερδίζει το Super GT πρωτάθλημα στην πρώτη του χρονιά; Ειδική έκδοση και πιο συγκεκριμένα, η S-Tune GT. Το Fairlady Z S-Tune GT ήταν ένα Z33 που ξεχώριζε χάρη στο πολύ επιθετικό του bodykit. Κατά τα άλλα, ο κινητήρας ήταν ελαφρώς βελτιωμένος και απέδιδε 300 άλογα, η εξάτμιση ήταν πιο “ελεύθερη” ενώ το σύστημα πέδησης και η ανάρτηση κάπως αναβαθμισμένα. Το S-Tune GT δεν ήταν τίποτα όμως, μπροστά στο Type 380RS. Ενώ το S-Tune GT ήταν στην ουσία ένα bodykit για το Z33, το Type 380RS ήταν πολλά παραπάνω. Από τον κινητήρα, που προερχόταν από το αγωνιστικό Type 380RS-C και απέδιδε 350 άλογα και 397 Nm ροπής έως την ολοκληρωμένη ανάρτηση, τα “performance dampers” της Yamaha στο πίσω μέρος, το σύστημα πέδησης της Brembo και το πρακτικά αγωνιστικό bodykit, το Type 380RS ήταν το απόλυτο 350Z ή αν θέλεις, Fairlady Z.

top

March S-Tune Complete. Ο Βενιαμίν της παρέας…  Μπορεί να μην είναι κτήνος όπως τα προηγούμενα αλλά το Micra (όπως το ξέρουμε στην Ελλάδα) S-Tune είναι Nismo. Ο μικρός, 1200άρης, ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας αποδίδει 90 άλογα και η ανάρτηση είναι sport.

141002-01-05-1024x682

Η γκάμα της Nismo σήμερα όμως, είναι πληρέστατη. Ενώ μέχρι πριν από λίγα χρόνια, η Nismo έβαζε το χέρι της σε κάποιο μοντέλο της Nissan “μία στο τόσο”, τώρα έχει ούτε 1, ούτε 2 αλλά 4 μοντέλα. Το ταπεινό Juke, το εξωφρενικό GT-R, το πισωκίνητο 370Z και το ανατολίτικο Patrol (λείπει από την οικογενειακή φωτογραφία). Είναι σαφής και καλοδεχούμενη η προσπάθεια των Ιαπώνων να κάνουν τη Nismo παγκόσμιο brand και να επεκτείνουν την γκάμα της. Επίσης, περιμένουμε να δούμε τι μπορεί να κάνει –αν μπορεί να κάνει κάτι- το GT-R LM Nismo στους αγώνες αντοχής ή αν είναι απλά ένα κόλπο της ομάδας marketing για να κερδίσει μερικούς πόντους. Το θέμα είναι ότι η Nismo ήρθε για να μείνει και ελπίζουμε στα χρόνια που θα έρθουν να ασχοληθούμε ακόμη περισσότερο μαζί της.