cf6ae4a4-28c8-40eb-b077-6d36f8973303.HR

Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών των Η.Π.Α., τον χρόνο που μας πέρασε, οι δημόσιοι φορτιστές για τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα σημείωσαν αύξηση της τάξης του 27% στους αριθμούς τους. Οι φορτιστές αυξάνονται και αυτό δεν ισχύει μόνο για τις Η.Π.Α. αλλά και για την Ευρώπη, όπου πρόσφατα εγκαινιάστηκε ένα δίκτυο 74 υπερσύγχρονων φορτιστών που εκτείνεται σε απόσταση 1.100 χιλιομέτρων στα Βρετανικά νησιά. Είναι γνωστό άλλωστε ότι για να πεισθεί ο κόσμος για την αξία και την ευχρηστία των plug-in υβριδικών και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πρέπει να υπάρχει υποδομή. Η τεχνολογία θα έρθει, αλλά πρέπει να υπάρχει υποδομή.


Γιατί τότε οι πωλήσεις των plug-in υβριδικών οχημάτων σημείωσαν πτώση της τάξης του 7% το 2015; Οι λόγοι είναι αρκετοί. Πρώτον, η τιμή της βενζίνης. Όταν ο μέσος Αμερικάνος πληρώνει 2 δολάρια για να βάλει σχεδόν 4 λίτρα βενζίνης (ξέρω ότι σε μερικές περιπτώσεις πληρώνει κάτι από 1 δολάριο, αλλά βάζω έναν άτυπο μέσο όρο), γιατί να επιλέξει να αγοράσει ένα –ακριβότερο- plug-in υβριδικό αυτοκίνητο; Δεύτερον, το 2015 ήταν μία “μεταβατική” χρονιά με δύο best-seller υβριδικά αυτοκίνητα να είναι στο τέλος της ζωής τους: Το Nissan Leaf και το Chevrolet Volt, με το δεύτερο να παρουσιάζει τη νέα γενιά του. Τρίτον, όπως δηλώνουν οι ειδικοί, οι φορτιστές αυτοί εξακολουθούν να είναι συγκεντρωμένοι σε πολύ συγκεκριμένες περιοχές της χώρας. Όσο τα plug-in υβριδικά οχήματα παραμένουν “οχήματα της μίας φόρτισης”, όσο δηλαδή η τεχνολογία των μπαταριών δεν επιτρέπει αυτονομία μεγαλύτερη των 150-160 χιλιομέτρων και όσο οι φορτιστές δεν καλύπτουν μεγάλο κομμάτι του χάρτη, τόσο το φαινόμενο του “range anxiety” θα παραμένει.

Όμως είναι βέβαιο ότι και η τεχνολογία θα αλλάξει και οι φορτιστές θα μεγαλώσουν τους αριθμούς τους. Η βιομηχανία και οι κυβερνήσεις επενδύουν σημαντικά στον συγκεκριμένο τομέα, οπότε πιστεύω ακράδαντα πως στα επόμενα χρόνια, θα υπάρξουν σημαντικές πρόοδοι στην ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών, στο κόστος τους, στον τρόπο ενσωμάτωσης της τεχνολογίας από τους κατασκευαστές και στις υποδομές. Μένει να δούμε πώς θα συμπεριφερθεί η αγορά, όσο η τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου παραμένουν χαμηλές. Βέβαια, υπάρχει και η άλλη άποψη. Υπάρχουν αυτοί που ισχυρίζονται ότι η πρόοδος στην τεχνολογία των ηλεκτρικών/plug-in υβριδικών οχημάτων θα φέρει την επόμενη πετρελαϊκή κρίση! Η βιομηχανία του πετρελαίου έχει αντίθετη γνώμη –τι θα είχε άλλωστε- αλλά δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι τα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά θα αλλάξουν σημαντικά τον “χάρτη” των μετακινήσεων.

Δελτίο Τύπου

NEW CHARGING NETWORK BRINGS ELECTRIC MOTORING TO MILLIONS

  • Limited range EV journeys banished to history as new network of rapid charge points enable drivers of plug-ins to travel further, faster
  • The ‘Rapid Charge Network’ spans major trunk roads across the British Isles
  • Project was co-funded by the European Union and four major vehicle manufacturers

26 February 2016 – Drivers of electric vehicles can benefit from plug-in cars being more practical and usable than ever before thanks to the completion of a new 1,100km charging network installed across the British Isles by Rapid Charge Network, connecting thousands more drivers across the UK and Ireland to plug-in power.

The Network’s 74 state-of-the-art rapid chargers are capable of charging a typical electric vehicle’s battery to 80% in less than 30 minutes, making long-distance, cross-border journeys a more realistic prospect for EV drivers – and signalling the end to plug-in vehicles being restricted to towns and cities.

In addition to covering over 1,100km of popular motorways and dual carriageways, the Rapid Charge Network connects busy transport hubs such as airports and ferry ports to allow drivers to take their EVs beyond domestic borders and onto routes in mainland Europe.

At its extremities, the European Union and vehicle manufacturer-funded network stretches from Stranraer in Scotland to Suffolk in the East of England, from Hull in Yorkshire to Holyhead in north-west Wales, connecting with Belfast in Northern Ireland and Dublin in the Republic of Ireland.

Ben Fletcher, Electric Vehicle Product Manager at Groupe Renault UK, said: “Electric vehicle sales are rising strongly as vehicle technologies and the nationwide charging infrastructure take major strides forward, facilitating cost-effective local and long-distance motoring. Investments like the Rapid Charge Network are vital for maintaining the momentum and encouraging more motorists to go electric.”

According to research commissioned by the project and undertaken by Newcastle University, 72% of EV drivers are motivated to use rapid chargers to extend their vehicle’s range for longer journeys. The new Rapid Charge Network meets this demand, enabling motorists to drive further, faster.

The €7.4 million investment in the Rapid Charge Network was part-funded by the European Union’s Trans European Transport Network programme and by four major EV manufacturers: Nissan, BMW, Renault and Volkswagen alongside ESB, Ireland’s foremost energy company.ESB in Ireland and Ecotricity in the UK and are the network operators, providing power to all of the Rapid Charge Network charging stations.

The new Rapid Charge Network was implemented by Sunderland-based Zero Carbon Futures to meet increasing demand for public charge points and to encourage more motorists to make the switch to plug-in power.

A spokesperson from Volkswagen UK said: “We, and our electric vehicle customers, will welcome the development of a network of multi-standard charge points. Each charge point on the network is compatible with all standard EVs on sale today, taking away the element of confusion for drivers and providing reassurance that they can rapid charge regardless of make or model.”

The UK and Ireland Rapid Charge Network is part of a wider pan-European investment of €26.3 million that has been implemented in four regions:

  • Austria, Slovakia, Slovenia, Bavaria, Zagreb (Central European Green Corridors)
  • France (Corri-Door)
  • Denmark, Sweden, Germany (Greening-NEAR)
  • UK and Ireland (Rapid Charge Network)

The European Union has targeted a 40% reduction in all greenhouse gas emissions compared to 1990 levels by 2030. The electrification of passenger vehicle transport is a crucial part of the strategy for achieving that goal, as well as reducing oil dependency and improving air quality in urban areas.